Scenariusz zajęcia z rozwijania pojęć matematycznych
Temat: Wprowadzenie w świat matematyki - poznajemy liczbę i cyfrę siedem.
Forma organizacji pracy: - grupowa, indywidualna
Metody : czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania
Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
Metoda E.Gruszczyk - Kolczyńskiej
Dziecko:
- zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie i praktycznie zastosować;
- kojarzy liczbę elementów z jej odpowiednikiem,
- potrafi tworzyć ciągi liczbowe;
- potrafi wskazać liczbę następną i poprzednią,
- zna miejsce liczby w szeregu;
- przestrzega uzgodnionych umów;
- potrafi poradzić sobie z emocjami i rozumnie zachować się w sytuacjach trudnych, pełnych napięć;
- umie nabyte umiejętności zastosować w praktycznym działaniu;
- myśli logicznie i samodzielnie;
- wie jak należy współdziałać i współpracować w zespole,
- potrafi rozpoznać cyfry i odczytać wyrazy,
- wie jakie są dni tygodnia, potrafi je nazwać:
- wie ile jest dni tygodnia, potrafi ułożyć je w kolejności;
- umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1 – 7;
- liczy w przód i w tył, pod dyktando nauczyciela,
Pomoce:
Przebieg:
1. Ćwiczenia gimnastyki mózgu: ● picie wody,
● kapturek myśliciela,
● słoń
2. Wysłuchanie wiersza „Tydzień” ilustrowanego obrazkami.
3. Określanie ile dzieci miał Tydzień,
4. Ustalenie kolejności dni tygodnia i przyporządkowanie cyfry do odpowiedniego dnia tygodnia.
5. Określanie, jaka liczba poprzedza liczbę siedem a jaka następuje po niej.
6. Zaproszenie do zabawy w „Gąsienicę” – dzieci poruszają się jak gąsienica i odliczają kolejno od 1 do 7 i od 7 do 1 -Idzie ścieżką gąsienica, kolorowa tajemnica, krótkich nóżek mnóstwo ma, pierwszą robi pa, pa, drugą robi itd.
7. Zaproszenie dzieci do wykonania zadań - zadania dostosowane do wieku i umiejętności dzieci.
mgr Marzena Sadurska
Miejskie przedszkole Nr 9
im. Jana Brzechwy
Jarosław
stopa98