Funkcje pedagogiczno- spo�eczne pzedszkola.doc

(35 KB) Pobierz
2

2.  Funkcje pedagogiczno- społeczne przedszkola.

 

Przedszkole spełnia następujące funkcje pedagogiczno- społeczne:

 

·         Opiekuńcza

·         Wychowawcza

·         Wyrównawcza

( Działalność przedszkoli w tych zakresach obejmuje także proces kształcenia i przygotowanie dziecka do nauki w szkole)

·         Społeczna.

 

Funkcje te są ze sobą integralnie powiązane, jedna warunkuje drugą i wszystkie razem składają się na efekty działalności przedszkola.

Działalność ta odnosi się do dziecka, lecz powoduje zarazem skutki społeczne.

Stąd wyróżnia się:

- funkcje przedszkola spełniane wobec dziecka

- funkcje w odniesieniu do społeczeństwa.

 

Zazębiają się one między sobą. Można je wyodrębnić i scharakteryzować.

 

Funkcje przedszkola spełniane wobec dziecka:

 

1) Opiekuńcza:

 

Działalność opiekuńcza to niezbędny składnik wychowania małych dzieci. Czynności opiekuńcze  są wplecione w proces wychowania dzieci, wyrażają się stosunkiem nauczycielki do dzieci, obejmują różne sytuacje związane z ich trybem życia, zabawami i zajęciami. Nauczycielka spełniając funkcję opiekuńczą wytwarza w dzieciach poczucie bezpieczeństwa, okazuje gotowość pomocy, gdy czują się bezradne i natrafiają na przeszkody, z którymi same nie umieją sobie poradzić.

Programowi wychowania przedszkolnego podporządkowane są treści kształcenia.

Postawa opiekuńcza nauczycielki warunkuje efekty wychowania i kształcenia dzieci. Wpływa bowiem na dobre samopoczucie dziecka, zacieśnia jego więź emocjonalną z nauczycielką i stwarza atmosferę, w której może się rozwijać jego aktywność, chęć do działania i podejmowania wysiłków. Rolę opiekuńczą w większym lub mniejszym stopniu spełniają wszyscy pracownicy przedszkola, okazując dzieciom zainteresowanie i gotowość przyjścia z pomocą.

 

2) Wychowawcza:

 

Polega na dostarczaniu dziecku bodźców i treści wyzwalających jego własną aktywność, potrzebę ruchu i działanie w połączeniu z afirmatywnymi przeżyciami umacniającymi dobre samopoczucie i wiarę we własne możliwości.

Własna aktywność będzie wówczas intensywniej pobudzać rozwój dziecka.

Efekty w tym zakresie są zawsze zależne od możliwości dziecka leżących we właściwościach i procesach psychicznych, które na danym etapie dopiero zaczynają funkcjonować u dziecka, a mogą się lepiej i szybciej rozwinąć pod wpływem oddziaływań pedagogicznych.

 

Kierowanie rozwojem dziecka jako procesem wychowawczym wymaga dobrej orientacji w indywidualnych możliwościach rozwojowych dzieci, aby można było im postawić odpowiednie, w zależności od tego, wymagania.

Śledzenie rozwoju i obserwowanie dzieci towarzyszy czynnościom opiekuńczym i pedagogicznym nauczycielki. Codziennie bowiem obcuje ona z nimi, obserwuje ich zabawę, a prowadząc zajęcia zorganizowane może się zorientować według reakcji dzieci, ich wytworów plastycznych, opowiadań, pytań, jakie czynią postępy.

 

3) Wyrównawcza ( kompensacyjna):

 

Podejmowana jest wówczas, gdy dzieci wymagają specjalnych zabiegów pedagogicznych, często ukierunkowanych przez lekarza psychologa.

Polega ona na uzupełnianiu bodźców, których brak w środowisku odbija się ujemnie na rozwoju dziecka.

W przypadku odchyleń rozwojowych, możliwych do usunięcia lub złagodzenia za pomocą zabiegów wychowawczych, mówi się o terapii pedagogicznej lub pracy korekcyjnej. Zatem uogólniając funkcja wyrównawcza przedszkola polega z jednej strony na tworzeniu wzbogaconego środowiska wychowawczego i usuwaniu braków w rozwoju dzieci, którym środowisko domowe czy lokalne nie dostarcza właściwych po temu bodźców, lub które rozwijają się jednostronnie.

Z drugiej strony funkcja ta obejmuje przypadki odchyleń rozwojowych wymagające specjalnych zabiegów pedagogicznych.

 

Gdy chodzi o jednostki źle przystosowane do środowiska społecznego -> reedukacja, resocjalizacja.

 

Gdy zabiegi odbywają się przy współudziale lekarza -> rehabilitacja, rewalidacja.

 

 

Funkcje w odniesieniu do społeczeństwa:

 

1) Społeczna:

 

Przedszkole ma pośredni wpływ na środowisko rodzinne dziecka.

Rozwijanie i wzmacnianie tego wpływu zależne jest od inicjatywy nauczycielek i umiejętności porozumienia się z rodzicami, jak również od ich więzi z dzieckiem, poziomu kulturalnego, układów rodzinnych itp.

 

Współpraca z przedszkolem i wymagania stawiane rodzicom stymulują funkcje wychowawcze rodziny, przyczyniają się do poszerzenia kultury i wiedzy, zainteresowań pedagogicznych rodziców.

Potrzeby rozbudzane w przedszkolu stają się często przyczyną wymagań, które same dzieci stawiają w domu w odniesieniu do kultury posiłków, czystości własnego ubrania, dostarczenia im przyborów do prac plastycznych, interesujących książek z ilustracjami itp.

 

Przedszkole może mieć także wpływ na zaktywizowanie i uspołecznienie rodziców, których prace na rzecz placówki służą wszystkim jej wychowankom.

 

Współdziałanie ze szkołą służy utrzymaniu ciągłości opieki nad rozwojem dzieci, przebiegiem procesu wychowania i kształcenia w różnych okresach życia, przy zachowaniu specyfiki pracy pedagogicznej przedszkola i szkoły.

Kontakty przedszkola ze szkołą nasuwają nauczycielom możliwość dzielenia się wzajemnie doświadczeniami pedagogicznymi i propagowania metod wychowania przedszkolnego, które powinny być z pożytkiem dla dzieci wykorzystywane w początkowym nauczaniu.

 

2) Środowiskowa:

 

Na funkcję środowiskową przedszkola składa się inicjatywa i współdziałanie przedszkola z rodziną, szkołą oraz innymi lokalnymi instytucjami. Przedszkole jest jednym z ośrodków oddziaływania na środowisko. Spełniając tę funkcję może się ono przyczyniać do integracji środowiska wokół spraw dziecka, a także zacieśniać więź dzieci z najbliższym otoczeniem społecznym.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin