Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
MAŁGORZATA PIÓRO
NAUCZYCIEL UBIEGAJĄCY SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 40
W KIELCACH
Zadania
Uzyskane efekty
Dowody realizacji
Zadania zgodne z Rozp. MENiS 3.08.2000r/
1.12.2004r
Poznanie procedur awansu zawodowego
Doskonalenie własnej pracy
Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej
Opracowanie programu „Zielone Przedszkole”
Organizowanie konkursów
Przygotowanie
i udział dzieci w konkursach
Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami
Opracowanie
i wdrożenie programów
Publikacje
Prowadzenie zajęć otwartych
Organizowanie wycieczek i imprez
Praca w komisji ZFŚS
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną
Współpraca z Akademią Świętokrzyską
Akcje charytatywne
Rozwiązanie problemu edukacyjnego
i wychowawczego
.
- Decydując się na podjęcie działań związanych z uzyskaniem awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego zapoznałam się z procedurami tego zamierzenia oraz przeanalizowałam przepisy prawne (Karta Nauczyciela rozdział 3, Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000r.), co umożliwiło mi poprawnie sformułować wniosek i plan rozwoju zawodowego. Na bieżąco śledziłam zmiany dokonywane w przepisach prawa oświatowego (rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004r.) oraz innych publikacji zamieszczanych na stronach Internetowych. Te informacje pomogły mi prowadzić dokumentację w okresie stażu.
- Podczas trwania stażu podnosiłam swoje kwalifikacje przez:
· Udziale w kursach, warsztatach i spotkaniach metodycznych,
· Pełnienie roli lidera i udział w Wewnątrzprzedszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli;
· Studiowanie literatury fachowej i tworzenie własnego księgozbioru.
Uczestniczenie w tych formach doskonalenia pozwoliły mi poznać nowe metody i formy pracy, poszerzenie mojej wiedzy pedagogicznej. Wykorzystywałam ją w pracach w komisji opracowującej Roczne Plany pracy Przedszkola i Pięcioletni Program Rozwoju Przedszkola 2003-2008, co wpływa na jakości pracy placówki.
- Dzięki znajomości technologii komputerowej wzbogaciłam swój warsztat pracy o:
· Tworzenie i opracowywanie wszelkiej dokumentacji zawodowej korzystając z programów (Microsoft Office- Word, Excel; PowerPoint; Picasa i inne),
· Stosowanie i wykorzystywanie Internetu w życiu codziennym i w pracy- dostęp do stałego łącza,
· Przygotowywanie materiałów i pomocy wykorzystywanych do pracy z dziećmi (teksty, krzyżówki, ćwiczenia dodatkowe i inne),
· Wykonywanie dyplomów, odznak,
· Przygotowywanie materiałów niezbędnych na spotkania z rodzicami,
· Zapisywanie planów pracy dydaktyczno-wychowawczej w formie elektronicznej,
· Opracowywanie w formie elektronicznej scenariuszy zajęć, zabaw i wycieczek,
· Opracowanie zdjęć z wyjazdu na zielone przedszkole,
· Umieszczanie opracowanych materiałów na stronach Internetowych,
· Prowadzenie zabaw z dziećmi w przedszkolnej pracowni komputerowej.
Znajomość technologii komputerowej znacznie podniosła efektywność i jakość mojej pracy oraz wpłynęła na promocję przedszkola.
- „Zielone Przedszkole” to program wychowawczo-edukacyjny dla dzieci z naszego przedszkola. Jego głównym celem jest poznanie regionu Pienin; motywacja do ochrony środowiska i działań proekologicznych, rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiedzy na temat higieny odpoczynku, ruchu i aktywności fizycznej dla profilaktyki zdrowia, zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie; wdrażanie do samodzielności i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. Realizując zadania tego programu zorganizowałam trzy wyjazdy do Szczawnicy, podczas których dzieci zdobywały wiedzę krajoznawczą jak również kształtowałam u nich pozytywne cechy charakteru i osobowości. Znacznie wzbogaciłam swoją wiedzę z zakresu organizowania wypoczynku dla dzieci połączonego z edukacją ekologiczną i regionalną. „Zielone Przedszkole” jest dodatkową ofertą placówki i cieszy się dużym zainteresowaniem w środowisku, a więc jest czynnikiem promującym przedszkole.
- Zorganizowałam i przeprowadziłam konkurs dla dzieci z kieleckich przedszkoli pod hasłem „Chcemy żyć w pokoju i zgodzie”. Przedszkola, które wzięły udział w konkursie wykonały plakaty propagujące pokój , a więc wartości najważniejsze w dzisiejszym świecie.
- By stworzyć dzieciom sprzyjający klimat do rozwijania zainteresowań i pasji przygotowałam ich do następujących konkursów:
· „Cybretop i przyjaciele”- konkurs rysunkowy organizowany przez firmę Kinder,
· „Dary lasu”- turniej ekologiczny przygotowany przez LOP,
· „Mądra główka”- międzyprzedszkolny konkurs matematyczny zorganizowany przez PS Nr 35,
· Inne konkursy organizowane w placówce podczas akcji „Bezpieczne ferie” i festynów środowiskowych.
Poprzez udział w tych przedsięwzięciach podnosiłam jakość pracy przedszkola i poszerzałam zakres jego działań.
- Opracowałam i udostępniałam nauczycielom materiały (scenariusze zabaw, imprez okolicznościowych, wycieczek); doradzałam przy przygotowywaniu przez innych nauczycieli programów imprez i zabaw; wymieniałam i przekazywałam doświadczenia oraz materiały zdobyte podczas szkoleń. Prowadziłam zajęcia otwarte zabaw dzieci sześcioletnich. Otwarty i bezpośredni kontakt z pracownikami naszej placówki jest podstawą dobrego funkcjonowania przedszkola w środowisku.
- Badanie dojrzałości szklonej dzieci sześcioletnich jest jednym z elementów mierzenia jakości pracy przedszkola. Dlatego też opracowałam testy i narzędzia pozwalające zbadać poziom osiągnięcia dojrzałości szkolnej we wszystkich obszarach edukacyjnych przez wszystkie dzieci uczęszczające do klas „0” w naszym przedszkolu. Przeprowadzona ewaluacja badań pozwala stwierdzić, że nasze dzieci są dobrze przygotowywane do podejmowania dalszej nauki.
- Opracowałam program i plan działania „Przedszkolnego Klubu Małego Turysty” w ramach, którego dzieci uczestniczyły w wycieczkach , miały możliwość nabywania nowych umiejętności i nawyków, okazję do twórczego myślenia i przeżywania, działać w zespole i aktywnie wypoczywać, wzbogacać swoja wiedzę i zainteresowania. Organizowanie wycieczek jest bardzo mocną stroną działalności naszego przedszkola.
- Opracowałam przedszkolny regulamin wycieczek. Dokument ten pozwala ustalać prawidłowe zasady zachowania bezpieczeństwa podczas wyjść czy wyjazdów na wycieczki różnego typu. Dzieci i personel przedszkola zapoznawany jest z regulamin przed każdą wycieczką.
- Przygotowałam i zaprezentowałam na spotkaniu z rodzicami materiały na temat „Jak pomagać swojemu dziecku osiągnąć dojrzałość szkolną”. Opracowałam referat „Istota i właściwości zabawy badawczej” i przedstawiłam go na spotkaniu WDN.
- Program „Zielonego Przedszkola”, plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji opublikowałam na stronie Internetowej www.publikacje.edu.pl. Dzięki temu, że moje artykuły ukazał się na ogólnodostępnej stronie Internetowej jest do nich łatwy dostęp i z moich doświadczeń mogą korzystać inni nauczyciele.
- Przygotowałam i przeprowadziła zajęcia dla nauczycielki odbywającej staż na nauczyciela mianowanego. Aktywnie pracowałam w ramach WDN przygotowując zajęcia oparte na doświadczeniach zdobytych podczas różnych formach doskonalenia zawodowego. Wraz z całym zespołem wypracowaliśmy działania prowadzące do podniesienia jakości pracy przedszkola.
- Organizowałam wycieczki, dla dzieci z przedszkola (szczegółowe opracowanie zawarte jest w sprawozdaniu z wycieczek) pozwalających poznać bliższe i dalsze środowisko a także rozwijać różne formy aktywności ruchowej i działań na rzecz zdrowia.
- Współorganizowałam imprezy środowiskowe – „Bezpieczne ferie”, festyn z okazji dnia dziecka. Przygotowywałam również uroczystości przedszkolne i rodzinne.
Te wszystkie działania pokazały jak ważna jest rola przedszkola w rozwoju dziecka.
- Od 2003 roku jestem przedstawicielem załogi w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Praca moja polega na udzielaniu pomocy pracownikom placówki zwracających się o pomoc materialną. Dzięki tej działalności mogłam lepiej poznać współpracowników, tym samym w większym stopniu mogę realizować ich potrzeby. Dużą satysfakcją jest dla mnie fakt, że ludzie obdarzyli mnie zaufaniem.
- Współpracowałam z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kielcach- organizowałam spotkania z psychologiem, pedagogiem i logopedą; konsultowałam wątpliwości nasuwających się w trakcie obserwacji dzieci i rozmów z rodzicami. Prowadzi to do kompleksowej opieki terapeutycznej dzieci w przedszkolu.
- Pełniłam rolę opiekuna praktyk dla studentów odbywających miesięczne praktyki pedagogiczne w przedszkolu. Prowadziłam zajęcia, hospitowałam i omawiałam zajęcia prowadzone przez praktykantów. Zapoznałam studentów z zasadami funkcjonowania przedszkola i obowiązującą dokumentacją. Efektem tego była promocja placówki w kręgach akademickich.
- Przygotowałam i przeprowadziłam akcję organizowaną przez Towarzystwo „Nasz Dom” pod hasłem „Góra Grosza” w przedszkolu.
- Brałam współudział w przygotowaniu akcji charytatywnej „Dzieci niosą pomoc”- przygotowałam program artystyczny jasełek na spotkanie wigilijne organizowane przez przedszkole dla ludzi samotnych i dzieci z domu dziecka. W efekcie podjętych działań dzieci miały okazję uświadomić sobie, jak ważna jest pomoc dla drugiego człowieka, że nie można pozostawać obojętnym na cudzą krzywdę, dostrzegały takie wartości jak: dzielenie się z potrzebującym, dawanie radości innym.
- Współorganizowałam akcję „Sprzątanie Świata” i zbiórkę surowców wtórnych. Zachęcałam dzieci, rodziców oraz pozostały personel przedszkola do włączenia się w akcję, której efektem są zebrane śmieci i odzyskane surowce wtórne. Uważam, że udział w tej akcji zmienił atmosferę społeczną wokół sprawy odpadów oraz utrzymania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu, także wpłynął na kształtowanie ekologicznej świadomości dzieci, rodziców i mieszkańców naszego osiedla. Lokalne „sprzątanie” stało się elementem kalendarza działań ekologicznych w naszym przedszkolu.
- Dokonałam analizy, podjęłam odpowiednie działania, a następnie opisałam przypadki rozpoznania i rozwiązania dwóch problemów:
· wychowawczy- trudność w nawiązywaniu kontaktu z grupą rówieśniczą i nauczycielem;
· edukacyjny- praca z dzieckiem z symptomami ryzyka dysleksji.
Opierając się na własnych doświadczeniach, umiejętnościach korzystania z właściwie dobranej literatury i współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną mogłam podjąć odpowiednie działania zaradcze e celu rozwiązania przedstawionych problemów.
- poprawnie sformułowany wniosek,
- plan rozwoju,
...
asic1