dokładne-technologiA.doc

(63 KB) Pobierz
§ust 2, pkt 2

 

 

§8 ust 2, pkt 2

 

 

Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej poprzez:

 

1. Doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią komputerową, informacyjną i komunikacyjną:

Szkolenia:

Informatyka dla nauczycieli. Internet, Power Point. Centrum Rozwoju Dziecka. 2005, 6 godz.

-         prezentacja multimedialna

Komunikacja w Internecie jako narzędzie budowy społeczności. Konsorcjum Polskich Firm Szkoleniowych. 2006, 72 godz.

-         strona internetowa,

-         dziennik internetowy.

Książki:

„ABC 2002/XP PL Word”, E.C. Willett, S. Cummings, Helion 2002

-         gazetka przedszkolna

„Kurs. Internet”, M. Sokół, M. Kunowski, Helion 2004

-         poczta e-mail,

-         fora dyskusyjne

Czasopisma:

Komputer Świat, miesięcznik, wydawca: Axel Springer Polska Sp. z o.o.

-         programy.

 

2. Korzystanie z zasobów internetowych.

-         biuletyny informacyjne,

-         zbieranie materiałów do projektu edukacyjnego,

-         publikacje.

 

3. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komputerowej w pracy z dziećmi.

-         programy edukacyjne,

-         filmy,

-         muzyka

 

4. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej, jako narzędzia pracy.

-         dyplomy, podziękowania,

-         tabele,

-         napisy, obrazki ClipArt ściągnięte z Internetu,

-         scenariusze, konspekty,

-         przygotowanie dokumentacji do awansu zawodowego.

 

Opis i analiza.

 

 

Cele działania.

              Technologia informacyjna i komunikacyjna odgrywa dużą rolę w uczeniu się przez całe życie. Powszechność stosowania tego narzędzie informatyki stała się nieodzownym elementem we współczesnej rzeczywistości. Od kilku lat podejmowałam działania w celu wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, w sposób jak najbardziej sprzyjający wydajności i efektywności pracy w zakresie prowadzenia dokumentacji, tworzenia pomocy dydaktycznych, komunikowania się z rodzicami i nauczycielkami oraz instytucjami współpracującymi z naszą placówką. Komputer z dostępem do Internetu pomaga mi również w załatwiania różnych spraw związanych z organizacją pracy i promowaniem placówki, w tym grupy.

 

Działania szczegółowe:

              W ramach doskonalenia umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną ukończyłam kurs: Informatyka dla nauczycieli. Internet, Power Point. Obejmował on doskonalenie praktycznych umiejętności korzystania z Internetu oraz pracę z programem Power Point. Przygotował mnie do pełnego wykorzystania komputera w pracy. Efektem tego jest systematyczne (od 2005 r.), coroczne przygotowywanie przeze mnie w prezencie dla rodziców prezentacji w Power Point zawierającej dokumentację zdjęciową ich dzieci (często zabawną) z całego roku szkolnego (zał.). Jest to artystyczna forma prezentowania zdjęć, umożliwiająca umieszczenie komentarza i napisów w sposób atrakcyjny i przejrzysty dla odbiorcy. Myślę, że taka prezentacja grupy stanowi dla rodziców cenną pamiątkę na całe życie z pobytu ich dziecka w przedszkolu.

 

              Szkolenie: Komunikacja w Internecie, jako narzędzie budowy społeczności obejmowało:

-         Internetowe narzędzia komunikacji: pocztę elektroniczną, grupy dyskusyjne, komunikatory, blogi.

-         Wyszukiwanie informacji w Internecie.

-         Tworzenie stron internetowych.

-         Wykorzystanie komunikacji i publikacji do celów edukacyjnych.

Kurs ten obejmujący 72 godziny dał mi dogłębną wiedzę w zakresie komunikacji w Internecie. Usystematyzował moją wiedzę na temat poczty elektronicznej i grup dyskusyjnych. Wykorzystałam te umiejętności np. podczas komunikowania się z instytucjami współpracującymi z przedszkolem (Klanza, sklepy internetowe) za pomocą poczty elektronicznej (racze@tlen.pl) (zał.), a także dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniami za pomocą dziennika internetowego – bloga (ewafur.blog.onet.pl) (zał.).

Efektem tego kursu jest również założenie przeze mnie strony internetowej (http://republika.pl/ewafur). Zamieszczam na niej własne, ciekawe scenariusze zajęć i uroczystości, miesięczne plany pracy dydaktyczno – wychowawczej w grupie, przekazuję rodzicom bieżące informacje organizacyjne oraz publikuję zdjęcia przedszkolaków w galerii zdjęć. Strona ta jest ważnym elementem komunikacji z rodzicami oraz dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielkami (zał).

 

              Aby pogłębiać swoją wiedzę dotyczącą wykorzystania komputera systematycznie studiuję również różnego rodzaju literaturę.

              Książka „ABC... Word” wyposażyła mnie w wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z programem WORD. Było to dla mnie pierwsze źródło wiedzy w 2003 r. na temat komputera. Uczyłam się z niej pracy z podstawowym wtedy dla mnie programem WORD. Dzięki wskazówkom w niej zawartym nauczyłam się pisania, edycji i formatowania tekstu. Wiedzę tę wykorzystałam podczas redagowania gazetki przedszkolnej (zał.). Program ten jest w dalszym ciągu najczęściej wykorzystywanym przeze mnie programem w mojej pracy, pomimo znajomości i korzystania również z innych.

              Książka „Kurs: Internet” była dla mnie przewodnikiem po Internecie. Dzięki niej założyłam samodzielnie konto pocztowe (w 2004) oraz nauczyłam się korzystać z komunikatorów internetowych: Gadu-Gadu. Zdobyłam tu również ważne informacje na temat kultury włączania się do dyskusji oraz języka mnemonicznego (znaczenia buziek i akronimów). Wiedzę tę wykorzystałam udzielając porad młodszym nauczycielkom na forum dyskusyjnym na stronie Wychowanie Przedszkolne (zał.).

              Od kilku już lat systematycznie kupuję czasopismo: Komputer Świat. Jest ono dla mnie niezastąpionym źródłem wiedzy o komputerze, programach, nowinkach informatycznych. Dzięki niemu kilka razy samodzielnie wydobyłam się z kłopotów związanych, np. z wirusami czy zepsutymi elementami urządzeń oraz zmodyfikowałam mój sprzęt, np. podłączyłam urządzenie wielofunkcyjne, zainstalowałam dodatkową pamięć, czy cyfrowy aparat fotograficzny. Systematycznie korzystam również ze strony internetowej Komputera Świata i Dobrych Programów w celu ściągania interesujących mnie programów, np. edukacyjnych, na których pracuję później w pracy z dziećmi.

 

              Systematycznie korzystałam również z zasobów internetowych. Zaprenumerowałam biuletyn@interklasa.pl. (zał.)Dzięki temu zdobywałam informacje o nowych konkursach, w których uczestniczyliśmy, np. konkurs plastyczny „Okładka do baśni Ch. H. Andersena” organizowany przez Miejskie przedszkole nr 7 z Nowego Sącza (zał).

              Starałam się dzielić swoim doświadczeniem z innymi nauczycielkami poprzez publikowanie materiałów w Internecie. Opublikowałam opis i analizę realizacji wymagania: Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (zał).

              Internet był również bardzo ważnym źródłem informacji podczas pisania projektu edukacyjnego na konkurs dla nauczycieli organizowany przez doradców metodycznych:

E. Kowalską-Witer, J. Lipińską, A. Matuszak (zał.). Z sieci zdobyłam informacje na temat struktury projektu edukacyjnego oraz materiały do wykorzystania w trakcie jego realizacji:

-         informacje o życiu delfinów,

-         ilustracje delfinów,

-         dźwięki wydawane przez delfiny nagrane w systemie Mp3

-         film o życiu delfinów ściągnięty z Internetu.

             

              Podczas mojej pracy z dziećmi wykorzystywałam programy edukacyjne zarówno w czasie zajęć grupowych, jak i pracy indywidualnej. Do zajęć o tematyce przyrodniczej wykorzystałam Encyklopedię Przyrody, z krótkimi filmami o zwierzętach, zagadkami dźwiękowymi oraz ilustracjami ze świata roślin i zwierząt. Małych przedszkolaków zainteresowały również filmy z serii: Tropami Tajemnic. Discivery Channel pt. Pioruny, Oceany, Dzikie koty. Podczas zajęć na temat Ziemi, jako planety bardzo pomocna okazała się płyta Świat w kulce z trójwymiarowym globusem oraz zdjęciami i informacjami z zakresu astronomii. Do pracy indywidualnej z dziećmi wykorzystywałam program: Matematyczna Kraina oraz kolorowanki, puzzle, porównywanki z płyt: Złota kaczka i Roboty.

Pracowaliśmy na komputerze systematycznie, raz w tygodniu, od września 2006 do stycznia 2007, wykorzystując do tego celu laptopa przynoszonego przez koleżankę J. Martyniuk z domu. Spotkania z komputerem były radosnym przeżyciem dla dzieci i dostarczyły im możliwości dokładniejszego i o ile to możliwe bardziej bezpośredniego kontaktu ze zjawiskami przyrodniczymi.

              Bardzo często wykorzystuję także materiały ściągnięte z Internetu, potrzebne do zajęć z dziećmi. Przez dwa lata przygotowywałam nagrania Mp3 hymnów krajów Unii Europejskiej oraz ich muzykę narodową. Wyszukuję również muzykę do zajęć rytmicznych i tanecznych, a także wyciszające melodie dla dzieci np. kołysanki Mozarta.

Do zajęcia o wietrze przygotowałam kilka krótkich filmów i zdjęć przedstawiających tornado i trąby powietrzne (zał.)

              Systematycznie wykorzystuję również komputer, jako narzędzie pracy, przygotowując dyplomy, zaproszenia, podziękowania za pomocą programu Microsoft Publisher. Materiały do mierzenia jakości pracy w grupie zostały przygotowane przeze mnie w formie tabel dzięki programowi EXEL. Program WORD umożliwia mi pisanie scenariuszy, sprawozdań, planów pracy, napisów do czytania globalnego, przygotowywania kart pracy, testów, obserwacji. Wykorzystuję również ilustracje, np. drukowane z ClipArt – ściągnięte z Internetu. Dowodem na to jest przygotowanie przeze mnie dokumentacji do awansu zawodowego.

 

Pozytywne efekty wykorzystania techniki informacyjnej i komunikacyjnej.

Dla dzieci:

-         Rozwijanie u dzieci spostrzegawczości, pamięci, koncentracji uwagi, stymulowanie do wyszukiwania, porównywania, dobierania podczas zajęć indywidualnych z dzieckiem przy wykorzystaniu komputera.

-         Dostarczenie dzieciom radości z możliwości pracy i zabawy na komputerze, satysfakcji z wykonania zadania. Pobudzanie aktywności dzieci i motywowanie ich do działania.

-         Stworzenie dzieciom warunków umożliwiających im obcowanie z przyrodą niedostępną bezpośredniemu poznaniu: delfiny, pioruny, dzikie koty, planeta, tornado.

-         Uczestniczenie w konkursach plastycznych ogłaszanych w Internecie.

 

Dla nauczyciela:

-         Poznanie Internetu, jako źródła informacji (np. materiały do projektu edukacyjnego) oraz miejsca umożliwiającego wymienianie się doświadczeniami z pracy zawodowej (forum dyskusyjne, publikacje).

-         Poznanie komputera i jego możliwości oraz wykorzystanie tego w pracy zawodowej przy przygotowywaniu pomocy dydaktycznych (obrazków, napisów), wszystkich dokumentów związanych z pracą nauczyciela ( scenariusze, sprawozdania, arkusze monitoringu, obserwacje itd.).

-         Przygotowanie dyplomów, podziękowań, zaproszeń, ogłoszeń.

-         Uatrakcyjnienie zajęć poprzez wykorzystanie dostępnych programów edukacyjnych.

-         Oszczędzanie czasu poprzez kupowanie za pośrednictwem Internetu (książki) oraz kontaktowanie się z instytucjami (Klanza, Centrum Rozwoju Dziecka).

-         Przygotowanie materiałów do awansu zawodowego.

 

Dla Przedszkola:

-         Promocja przedszkola w środowisku rodzinnym poprzez systematyczne przygotowywanie prezentacji w Power Point zawierających dokumentację zdjęciową uroczystości, imprez, konkursów oraz codziennych zajęć w grupie na zakończenie roku szkolnego.

-         Pogłębienie kontaktów między przedszkolem a rodzicami poprzez stworzenie strony internetowej grupy. Dzięki temu rodzice mają możliwość obserwowania życia w grupie integracyjnej, śledzenia bieżących informacji, obserwowania swoich dzieci w galerii zdjęć.

-         Promocja placówki w środowisku związanym z edukacją dzięki publikowaniu materiałów w Internecie.

-         Promocja placówki w środowisku lokalnym dzięki przygotowaniu i rozprowadzeniu gazetki przedszkolnej.

-         Gromadzenie obowiązującej dokumentacji przedszkolnej w formie czytelnych, estetycznych dokumentów przygotowanych na komputerze.

             

 

Ewa Furtak

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin