Projekt2006.pdf

(114 KB) Pobierz
Projekt2006
Praca semestralna:
âZarys koncepcji badawczejÒ
Zadawanie studentom wykonania projektu badawczego uczy prowadz Ģ cego
kilku rzeczy. Przede wszystkim tego, Ň e sama istota takiej pracy domowej
mo Ň e zosta ę zrozumiana przynajmniej na kilka sposobów. By uchroni ę si ħ
przed konfuduj Ģ c Ģ sytuacj Ģ , kiedy to trzeba oceni ę zarówno po Ļ piesznie
spisane dzie ı przed oddaniem pomysły, jak i kilkudziesi ħ ciostronicowe
elaboraty poparte przeprowadzonymi ju Ň badaniami, postanowiłem wytyczy ę
Ļ cisły (w miar ħ ) schemat skróconego projektu badawczego, wedle którego
maj Ģ zosta ę sporz Ģ dzone prace domowe. Jakkolwiek u Ļ ci Ļ lone zostaj Ģ reguły,
nie ograniczy to (mam nadziej ħ ) pomysłowo Ļ ci wykonawców, a ułatwi (ech,
egoizm…) ocen ħ wyniku Waszej pracy.
Jak napisaę (skrcony) projekt z metod iloĻciowych?
Po prostu uzupełnij – punkt, po punkcie – przedstawiony poni Ň ej schemat.
Łatwe, prawda? Jest wszak Ň e jeden szkopuł. By cieszy ę si ħ maksymaln Ģ
liczb Ģ punktów, autor projektu musi wło Ň y ę we ı przynajmniej odrobin ħ
intelektualnej pracy, tak by spełniał on pewne wymogi.
Jakie b ħ d Ģ kryteria oceny takiego skróconego projektu?
Po pierwsze – pomysłowo Ļę , oryginalno Ļę , innowacyjno Ļę . Postaraj si ħ
podej Ļę do wybranego zagadnienia niekonwencjonalnie, nie kopiuj znanych
sobie rozwi Ģ za ı . Je Ļ li Twój gł ħ boki podziw dla strategii badawczych innych
socjologów nie pozwala Ci na stworzenie czego Ļ całkiem nowatorskiego 1 ,
postaraj si ħ w sposób twórczy rozwin Ģę lub zmodyfikowa ę to podej Ļ cie.
Upewnij si ħ jednak, Ň e nawet o cal nie przekraczasz granicy pomi ħ dzy
inspiracj Ģ a plagiatem.
Po drugie – poszczególne elementy powinny z siebie wynika ę . Projekt musi
stanowi ę logicznie spójn Ģ konstrukcj ħ . Podobnie jak w przypadku projektu
architektonicznego, wszelkie niespójno Ļ ci i bł ħ dy („hmm… zróbmy solidny,
lity dach”) prowadz Ģ do pora Ň ki przedsi ħ wzi ħ cia („o… zawaliło si ħ
ciekawe dlaczego?”). Tak jak Ņ le zaprojektowany strop Hagii Sofii w dawnym
Konstantynopolu sprawił, Ň e ju Ň po 21 latach od oddania tej Ļ wi Ģ tyni do
u Ň ytku, zaszła konieczno Ļę jego przeprojektowania i odbudowy 2 , tak Ņ le
zaprojektowane badania nie dostarcz Ģ przekonuj Ģ cych dowodów i trzeba
b ħ dzie je powtórzy ę według nowego planu. Ujmuj Ģ c to w mniej
architektoniczny sposób: pytania w kwestionariuszu sporz Ģ dzone na
podstawie pomysłu na owska Ņ nikowanie konstruktów teoretycznych musz Ģ
pozwoli ę na weryfikacj ħ hipotez, co w efekcie doprowadzi ę ma do
sformułowania odpowiedzi na naczelne pytanie badawcze (ufff…).
Byle nie były to pomysły z projektów Twoich starszych kolegów. My Ļ l ħ , Ň e z moj Ģ
pami ħ ci Ģ nie jest jeszcze tak Ņ le… (zreszt Ģ krótka analiza zysków i strat powinna skutecznie
zniech ħ ci ę do podj ħ cia próby przetestowania mojej pami ħ ci).
2 Dla Ļ cisło Ļ ci: dach zawalił si ħ w roku 558, co stanowi po dzi Ļ dzie ı przestrog ħ dla adeptów
architektury.
1
Po trzecie – autor powinien wykaza ę si ħ efektywnym wykorzystaniem wiedzy
zdobytej w trakcie kursu, np. poprzez zastosowanie okre Ļ lonych metod
pomiaru. Wszak wytrawne znawstwo rzemiosła badawczego stanowi samo w
sobie doskonały dowód zapoznania si ħ z literatur Ģ fachow Ģ (tj. lektur Ģ
obowi Ģ zkow Ģ ).
Pami ħ taj, Ň e kolejno Ļę elementów zaproponowanego tu planu badawczego
jest konsekwencj Ģ ich wzajemnego logicznego wynikania. Nie oznacza to
jednak, Ň e pomysł musi rozwija ę si ħ wedle tego samego schematu równie Ň w
Twojej głowie. Wspominam o tym m.in. dlatego, Ň e konceptualizacja i
operacjonalizacja powinny by ę procesami równoległymi (u Ļ ci Ļ lenie znaczenia
poj ħ cia powinno zbli Ň a ę je do mo Ň liwo Ļ ci dokonania pomiaru).
Pami ħ taj, Ň e aby otrzyma ę maksymaln Ģ liczb ħ punktów nie musisz stara ę si ħ o
wypełnienie ka Ň dego z kryteriów w 100%, poniewa Ň odby ę si ħ to mo Ň e
kosztem nietuzinkowego pomysłu i wprowadzi ę siermi ħŇ n Ģ szablonowo Ļę .
Jednym z bł ħ dów nowicjusza bywa zbyt Ļ cisłe przestrzeganie
skodyfikowanych reguł ( don’t go strictly by the book, rookie! ) 3 .
Nie zdziwiłbym si ħ , gdyby po tej wskazówce cz ħĻę czytelników odmówiła dalszej lektury…
3
Schemat:
1. Problem badawczy
Problem badawczy jest niczym innym jak naczelnym pytaniem, na które
b ħ dziesz starał(a) si ħ udzieli ę odpowiedzi na podstawie swojego badania.
Powiniene Ļ (na Ļ ) zatem zacz Ģę od gł ħ bokiego namysłu nad wyborem tematu
docieka ı . Chodzi o to, by Ļ naprawd ħ był(a) zainteresowany(a) kwesti Ģ , której
badanie chcesz zaplanowa ę – nic tak nie wyzwala inwencji jak pewien stopie ı
osobistego zaanga Ň owania. Postaraj si ħ by temat ten był oryginalny, najlepiej
taki, który nie był jeszcze szeroko poruszany. Warto tu zauwa Ň y ę , Ň e im
bardziej nowatorska koncepcja, tym łatwiej o oryginalne wska Ņ niki, pytania
do kwestionariusza itp. (ju Ň w momencie wyboru tematu warto zastanawia ę
si ħ nad operacjonalizacj Ģ – tzn. jak zmierzy ę zjawisko, które pragniesz podda ę
naukowemu ogl Ģ dowi).
W tym punkcie stawiam tylko jeden wymóg – problem musi odnosi ę si ħ do
teoretycznego poj ħ cia socjologicznego, czyli tzw. konstruktu (w zeszłym roku
z pewno Ļ ci Ģ poznałe(a) Ļ ich całe mnóstwo, wi ħ c nie powinno by ę problemu z
wyborem 4 ). Poj ħ cie takie nie ma oczywistej, bezpo Ļ redniej denotacji, przez co
znakomicie nadaje si ħ do operacjonalizacji.
Przed rozpocz ħ ciem pracy nad projektem koniecznie skonsultuj ze mn Ģ
wybrany przez siebie temat!
Łopatologia stosowana:
W punkcie pierwszym formułujesz sam problem badawczy. Mo Ň na to zrobi ę na
dwa sposoby (je Ļ li wybierasz form ħ twierdz Ģ c Ģ , upewnij si ħ , Ň e da si ħ z niej
zrobi ę pytanie!).
Przykład 1. Czy studenci socjologii s Ģ grup Ģ dotkni ħ t Ģ problemem anomii?/
Problem anomii w Ļ ród studentów socjologii.
Przykład 2. Jaki jest poziom religijno Ļ ci w Białymstoku?/ Poziom religijno Ļ ci
mieszka ı ców Białegostoku.
Przykład 3. Jaki jest wpływ pochodzenia etnicznego na zasoby kapitału
społecznego w społeczno Ļ ciach postmigracyjnych?/ Wpływ pochodzenia
etnicznego na zasoby kapitału społecznego w społeczno Ļ ciach
postmigracyjnych.
4 Gdyby Ļ mimo wszystko miał(a) kłopot, proponuj ħ losowanie poj ħ cia ze słownika
socjologicznego. Przy okazji mo Ň na pozna ę fachow Ģ definicj ħ ;-).
221615787.004.png 221615787.005.png 221615787.006.png
2. Konceptualizacja
W ramach konceptualizacji musisz w miar ħ szczegółowo opisa ę wybrany
przez siebie problem i zdefiniowa ę wszystkie poj ħ cia, które tego wymagaj Ģ
(„dziwnym zbiegiem okoliczno Ļ ci” wybrany przez Ciebie problem zawiera
taki fachowy termin). Zawsze istnieje kilka sposobów rozumienia danego
konstruktu, dlatego w tym miejscu nale Ň y sprecyzowa ę jego znaczenie.
Innymi słowy w tym miejscu musisz napisa ę CO wła Ļ ciwie b ħ dziesz bada ę .
Oznacza to jednocze Ļ nie, Ň e nale Ň y równie Ň wskaza ę jednostki analizy.
Łopatologia stosowana:
Ma to by ę zwykły opis twojego pomysłu, czyli kilka(-na Ļ cie) zda ı o tym,
czego konkretnie ma dotyczy ę Twoje badanie. Dodatkowo po Ļ wi ħę troch ħ
miejsca na zdefiniowanie poj ħę , którymi si ħ posłu Ň yłe Ļ w naczelnym
problemie badawczym (ale nie definiuj rzeczy oczywistych, b Ģ d Ņ spoza naszej
dyscypliny! 5 ). Nast ħ pnie przejd Ņ do eksplikacji.
Przykład 1. Anomi ħ mo Ň na zdefiniowa ę tak jak zrobił to Durkheim, albo tak
jak zrobił to Merton. Mo Ň emy rozumie ę przez ni Ģ rozpad wi ħ zi albo
niemo Ň no Ļę d ĢŇ enia do realizacji kulturowo zdefiniowanych celów.
Wa Ň niejsze jest jednak sprowadzenie tego terminu do konkretów – np. słabej
integracji, albo nieumiej ħ tno Ļ ci radzenia sobie ze wspólnym problemem.
Przykład 2. Religijno Ļę mo Ň emy rozumie ę poprzez praktyk ħ religijn Ģ lub
przez gł ħ boko Ļę wiary. W pierwszym aspekcie interesuje nas, jak cz ħ sto kto Ļ
uczestniczy w mszy, w drugim – znaczenie religii w Ň yciu danego człowieka.
2.1. Eksplikacja
W ramach konceptualizacji nale Ň y dokona ę te Ň eksplikacji problemu
badawczego, czyli jego uszczegółowienia poprzez postawienie pyta ı
podporz Ģ dkowanych 6 i hipotez badawczych. Logiczna konstrukcja projektu
wymaga, by udzielenie odpowiedzi na pytania podporz Ģ dkowane pozwoliło
na sformułowanie odpowiedzi na pytanie naczelne. Hipotezy s Ģ za Ļ
przypuszczalnymi na nie odpowiedziami. Pami ħ taj te Ň , Ň e ka Ň d Ģ hipotez ħ
b ħ dziesz musiał(a) w jaki Ļ sposób uzasadni ę (na podstawie dost ħ pnej Ci
wiedzy, lektury fachowej, zracjonalizowanych intuicji etc.)
W praktyce nie ma potrzeby stawiania zarówno pyta ı podporz Ģ dkowanych,
jak hipotez (wystarcz Ģ te drugie), ale wykonanie zarysu projektu badawczego
trzeba potraktowa ę raczej jako ę wiczenie z konstruowania zamysłu
badawczego, ni Ň jako tworzenie pełnej koncepcji (oferty badawczej). Dlatego
uznałem, Ň e warto jasno wyrazi ę ka Ň dy szczebel wzajemnego wynikania
elementów projektu.
5
Zdarzyło mi si ħ w ramach lektury studenckich projektów pozna ę fachowe definicje
terminów: „policja”, „mieszkaniec”, „zaufanie”, „aborcja” i tym podobnych.
6
Wedle konwencji zaproponowanej przez Jana Luty ı skiego koncepcja badawcza powinna
ujmowa ę problem badawczy na dwóch poziomach szczegółowo Ļ ci: w postaci pytania
naczelnego i pyta ı podporz Ģ dkowanych. Wi ħ cej w: Jan Luty ı ski, 2000, Koncepcja badawcza.
Poj ħ cie, główne składniki i problemy , w: Metody bada ı społecznych. Wybrane zagadnienia,
Łód Ņ : Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 77-109.
221615787.007.png 221615787.001.png 221615787.002.png
Przy eksplikacji szczególnie zalecane jest przejrzenie literatury na temat
podj ħ ty w problemie badawczym. Pozwoli to zorientowa ę si ħ jakie aspekty
okre Ļ lonego zjawiska trzeba/warto wzi Ģę pod uwag ħ przy formułowaniu pyta ı
i hipotez.
Łopatologia stosowana:
Pomy Ļ l o kwestiach zwi Ģ zanych z problemem badawczym. Postaw szereg
pyta ı na temat ró Ň nych jego aspektów. Spróbuj znale Ņę hipotetyczn Ģ
odpowied Ņ na ka Ň de z tych pyta ı . Ka Ň d Ģ z tych odpowiedzi uzasadnij.
Przykład 1.
Pytanie (1): Czy studenci interesuj Ģ si ħ Ň yciem wydziału? Hipoteza (1): Tylko
niewielka liczba studentów socjologii jest Ň ywo zainteresowana sprawami
swojego wydziału. Uzasadnienie hipotezy (1): W zeszłym roku na spotkania
koła naukowego przychodziło zaledwie kilku studentów(ek), zazwyczaj były to
te same osoby.
Pytanie (2): Jak cz ħ sto i w jakich ilo Ļ ciach studenci spo Ň ywaj Ģ alkohol i
za Ň ywaj Ģ narkotyki? Hipoteza (2): ... itd.
Przykład 2.
Pytanie (1): Czy poziom religijno Ļ ci zale Ň ny jest od cech społeczno-
demograficznych mieszka ı ców? Hipoteza (1): Wi ħ ksz Ģ religijno Ļ ci Ģ
odznaczaj Ģ si ħ osoby starsze, słabiej wykształcone oraz kobiety.
Uzasadnienie hipotezy (1): Takie wyniki przynosz Ģ zazwyczaj ogólnopolskie
badania nad religijno Ļ ci Ģ (tu-przypis).
Pytanie (2): Czy istnieje rozbie Ň no Ļę pomi ħ dzy wyznawaniem wszystkich
dogmatów religijnych a uczestnictwem w praktykach religijnych (rytualizm)?
Hipoteza (2): ... itd.
Przypominam: weryfikacja ka Ň dej z hipotez ma zbli Ň y ę Ci ħ do odpowiedzi na
pytanie naczelne! Warto wi ħ c, by Ļ na ko ı cu eksplikacji wyja Ļ nił(a) w jaki
sposób weryfikacja Twojego zestawu hipotez pozwala na rozwikłanie głównej
„zagadki”.
221615787.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin