Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka - Barry J. Wadsworth.txt

(550 KB) Pobierz
TEORIA PIAGETA
POZNAWCZY I EMOCJONALNY
ROZW�J DZIECKA


Barry J.Wadsworth
TEORIA PIAGETA
POZNAWCZY I EMOCJONALNY
ROZW�J DZIECKA
T�umaczy�a Ma�gorzata Babiuch
lAl
WSiP
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka Akcyjna
Warszawa, 1998



SPIS TRE�CI
Przedmowa ..........................................   7
Uk�ad tre�ci..........................................     8
Wprowadzenie ........................................   11
�/r-,:. - !:
Trzy typy teorii psychologicznych .'............... ,.r.. ^i? �: ......     12
Biografia...........................................     15
Podej�cie do bada� .....................................     18
Rozdzia� l Organizacja intelektualna i adaptacja ........................   24
Schemat ............................................ �t 25
Asymilacja .....,...............................;....     28
Akomodacja .........................'.........., .t. ...    29
R�wnowa�one ......... ............ .t. v .-.-'; .-h.--. .... .....   30
"'��,'
Rozdzia� 2
Rozw�j intelektualny i inne czynniki.........................   33
Tre��, funkcja i struktura .................. *..............     33
Dzia�anie i wiedza .....................................     34      ,.,
Kontinuum rozwoju ....................................    38
Czynniki rozwoju ......................................     40
Streszczenie .........................................     45
Rozdzia� 3 Rozw�j sensomotoryczny .................................   46
Okres l. (0-1, mie�.): Aktywno�� odruchowa ......................    49
Okres 2. (1.-4. mie�.); Dokonywanie pierwszych rozr�nie� ..............     50
Okres 3. (4.-8. mie�.): Odtwarzanie interesuj�cych zdarze� ...............     54
Okres 4. (8.-12. mie�.): Koordynacja schemat�w ....................     57
Okres 5. (12.-18. mie�.): Wykrywanie nowych sposob�w ................     61
Okres 6. (18.-24. mie�.): Reprezentacje umys�owe ....................     64
Streszczenie ............... �:�.........................     68
Rozdzia� 4 Rozw�j my�lenia przedoperacyjncgo ..........:..............   72
Reprezentacja ........................................     72
Rozw�j mowy ........................................    76
Mowa i my�lenie ......................................    79
Uspo�ecznienie zachowania ................................     81
Cechy my�lenia przedoperacyjnego ............................     82
Niezmienniki ........................................     87

6  Spis tre�ci
Rozw�j afektywny: pocz�tki odwzajemniania i uczu� moralnych ............    95
Poj�cia regu� u dzieci. ...................................     97
Streszczenie .........................................    107
Rozdzia� 5 Rozw�j operacji konkretnych ..............................   109
Czym r�ni si� my�lenie na poziomie operacji konkretnych od my�lenia przedopera-cyjnego ............................................    110
Operacje logiczne ......................................    114
Rozw�j afektywny: wsp�praca ..............................    120
Streszczenie .........................................    129
Rozdzia� 6 Rozw�j operacji formalnych ..............................   131
Czym operacje formalne r�ni� si� od operacji konkretnych ..............    132
Struktury rozwijaj�ce si� w stadium operacji formalnych ................    133
Tre�� my�lenia formalnego .................................    140
Rozw�j afektywny a dorastanie ..............................    145
Rozw�j intelektualny a dorastanie ............................    150
Streszczenie .........................................    157
Rozdzia� 7              '             .          4 Dalsze aspekty teorii Piageta .............................   159
',.-, Rozw�j intelektualny � streszczenie ..',........................    159
".. W�a�ciwo�ci rozwoju poznawczego i afektywnego ....................    160
;;; Inteligencja i przystosowanie ................................    164
Czynniki rozwoju intelektualnego .............................    165
Wiedza a rzeczywisto��: konstrukcja ...........................    166
Afekt i poznanie ......................................    167
Rozdzia� 8 Implikacje teorii Piageta dla edukacji: regidy konstruktywizmu ......   170
Jak nabywana jest wiedza: eksploracja ..........................    172
Motywacja: zaburzenie r�wnowagi .............................    173
Autonomia intelektualna ..................................    177
Co mo�na skonstruowa� ........................ .". ........   179
Wspieranie uczu� moralnych i post�powania moralnego .;......-.-..-...   184
Rozdzia� 9 Zastosowania teorii Piageta ..............................   187
Konstruktywistyczna teoria Piageta a edukacja matematyczna ....... .s......    187
Co teoria Piageta m�wi o nauce czytania i pisania ....................   192
Teoria fconstruktywistyczna a trudno�ci w uczeniu si� ..................   195
Uwagi konstruktywist�w do dyskusji na temat metod nauczania czytania .......   201
S�owo ko�cowe .......................................   203
Bibliografia..........................................  205
Wa�niejsze prace Piageta wydane w Polsce ..................... 213
Indeks rzeczowy ....................................... 214

PRZEDMOWA
    Ksi��ka ta stanowi rozwini�cie pierwszych czterech wyda� Piagefs Theory of Cognitive and Affective Development. Jej cele nie uleg�y zmianie: zapozna� studenta pedagogiki lub psychologii z poj�ciami teorii Jeana Piageta, unikaj�c uproszcze� i zafa�szowa�. W pierwszych dw�ch wydaniach skupia�em si� przede wszystkim na pracach Piageta dotycz�cych rozwoju poznawczego i intelektualnego, natomiast w wydaniu trzecim i w niniejszej edycji �ledz� tak�e obszerne studia Piageta nad rozwojem afektywnym, kt�rych znaczna cz�� pozosta�a nie zauwa�ona przez psycholog�w i wychowawc�w. W��czy�em tak�e wi�kszo�� najwa�niejszych rozwini�� teorii Piageta z ostatnich kilku lat. Mam nadziej�, �e zrozumienie jego dzie� przyniesie Czytelnikowi wiele korzy�ci.
    Piaget - jeden z najbardziej tw�rczych i przenikliwych umys��w naszego stulecia - nakre�li� niezwykle przekonuj�cy obraz tego, jak dzieci konstruuj� i nabywaj� wiedz�. Koncepcja ta zosta�a oparta na dok�adnych obserwacjach, przemy�leniach i badaniach prowadzonych przez 60 lat. Naukowcy s� na og�l zgodni co do tego, �e Piaget przesun�� granice my�li psychologicznej tak daleko, jak dot�d �aden z nich. Pedagogowie i psychologowie dzieci�cy podzielaj� pogl�d, �e doprowadzi� on do nowego, wa�nego sposobu rozumienia rozwoju dzieci.
   Jako nauczyciel w szkole podstawowej mia�em pocz�tkowo w�tpliwo�ci co do niekt�rych praktyk wychowawczych tam stosowanych. Moje intuicje cz�sto wskazywa�y mi kierunek, kt�ry odbiega� od tradycji i w kt�rym moi koledzy nauczyciele nie chcieli pod��a�. Dzi�ki odkryciu prac Piageta rozwin��em w znacznym stopniu swoj� zdolno�� rozumienia dzieci i procesu kszta�cenia;
lepiej te� zrozumia�em, czego w istocie dotyczy�y moje intuicje.
    Idee Piageta zacz��em popularyzowa� w 1969 roku jako nauczyciel akademicki. Gdy pracowa�em nad pierwszym wydaniem mojej ksi��ki, nazwisko tego uczonego akurat zaczyna�o by� g�o�ne w ameryka�skiej pedagogice i psychologii. Po up�ywie 25 lat teoria Piageta nie jest ju� tak popularna, jak niegdy�, wydaje si� mniej nowatorska, a nawet przez wielu jest odrzucana jako przestarza�a. Ja jednak, i nie tylko ja, jestem mocno prze�wiadczony, �e teoria Piageta ma dzi� nie mniej do zaoferowania psychologii i pedagogice ni� przed laty. Jest ona dla mnie tak samo fascynuj�ca, jak w latach 60., i wci�� stanowi m�j najbardziej u�yteczny - cho� nie jedyny - przewodnik w rozwa�aniach nad kszta�ceniem.
    
    
    
8 Przedmowa
    W ci�gu ostatnich 25 lat teoria Piageta uleg�a zmianom, tak jak zmieniaj� si� i musz� si� zmienia� wszystkie teorie. Jako jej popularyzator czuj� si� nawet nieco zak�opotany niekt�rymi interpretacjami, kt�re opublikowa�em w latach 70., lecz podnosi mnie na duchu �wiadomo��, �e w�wczas ca�kiem sensownie oddawa�y one moje rozumienie tej teorii. Je�li jako�ciowo udoskonali�em ujecie teorii Piageta, to aktualne interpretacje powinny by� bardziej uzasadnione. Na tym w�a�nie, jak chcia� nas przekona� Piaget, polega budowanie wiedzy.
    W latach 60. i 70. wi�kszo�� uczni�w Piageta koncentrowa�a si� na rozwoju poznawczym, zr�wnuj�c go z rozwojem intelektualnym. Nie by�o to s�uszne. Piaget powiedzia� nam, �e rozw�j intelektualny to co� wi�cej ni� poznanie, t�cz my nie sfucda/isnry gff. On zaffss? �^w/er^� '^ cfsv^ ^lainwiflatii* poznawczego rozw�j ma tak�e sk�adnik afektywny, spo�eczny oraz etyczny, moralny.
    Chcia�bym podzi�kowa� nast�puj�cym osobom, kt�re przeczyta�y manuskrypt pi�tego wydania mojej ksi��ki i dostarczy�y wielu pomocnych mi uwag:
    Kay Alderman, University of Akron , Helmutowi W. Bartel, Tempie University
    Jamesowi A. DeRuiter, University of Northen Colorado
    Yoko Ishigaki Karjala, San Jose State University
    Janice Patillo, Stephen F. Austin State University
    Charlesowi Tempie, Hobart&William Smith Colleges
Uk�ad tre�ci
   Wprowadzenie zawiera kr�tki rys historyczny, obejmuj�cy biografi� Piageta oraz dyskusj� nad jego podej�ciem do bada�. W rozdziale l. opisuj� cztery centralne poj�cia wszystkich prac Piageta: schematu, asymilacji, akomo-dacji i r�wnowa�enia. Rozdzia� 2. traktuje o sk�adnikach inteligencji i czynnikach wp�ywaj�cych na Jej rozw�j, o trzech typach wiedzy, o wyr�nianycn przez Piageta poziomach rozwoju oraz o rozwoju afektywnym.
    Ka�dy z rozdzia��w od 3. do 6. po�wi�cony jest jednemu z czterech poziom�w rozwoju poznawczego i afektywnego. W rozdziale 7. dyskutowany jest problem zwi�zku mi�dzy rozwojem poznawczym i afektywnym a zachowaniem m�odzie�y. Rozdzia� 8. zawiera podsumowanie poprzednich rozdzia��w oraz dyskusj� dotycz�c� kilku bardziej og�lnych implikacji prac Piageta dla kszta�cenia i wychowywania dzieci.
    W rozdzia...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin