Strunowce.doc

(4399 KB) Pobierz
Zadanie 15 (0 – 2 pkt



Zadanie 3 (1 pkt)

Na rysunku przedstawiono mechanizm wentylacji narządu wymiany gazowej u ryby kostnoszkieletowej. Określ rolę, jaką pełnią wieczka (pokrywy) skrzelowe w mechanizmie wentylacji skrzeli.

Zad. (5 pkt)

Na rysunku przedstawiono przekrój przez głowę ryby. Strzałki oznaczają kierunek przepływu wody.

a) Podaj nazwę procesu, który zachodzi w skrzelach. ....................................................................................................................

b) Podaj nazwy dwóch opisanych na rysunku elementów budowy, które usprawniają przebieg tego procesu w środowisku wodnym. ............................................................................................................................................................................................



c) Opisz mechanizm wentylacji u ryb.

....................................................................................................................................................................................

ZADANIE 50.  Dokonaj analizy porównawczej gospodarki wodno – mineralnej kostnoszkieletowej ryby morskiej

i słodkowodnej. W tym celu skonstruuj i wypełnij tabele uwzględniając:

a)       regulację stężenia wody w płynach ustrojowych,

b)       regulację stężenia jonów w płynach ustrojowych

 

Tabela

15

 


Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania.
Większość gatunków morskich ryb kostnoszkieletowych utrzymuje ciśnienie osmotyczne krwi na poziomie 35% ciśnienia osmotycznego wody morskiej. Silny, wzrastający na zewnątrz gradient osmotyczny powoduje ciągłe odwodnienie organizmu. Mocz jest izoosomotyczny lub nieznacznie hiperosmotyczny w stosunku do krwi. Większość glonów i bezkręgowców morskich ma płyny ustrojowe izoosmotyczne z wodą morską, więc spożywając je, ryby nie mogą wyrównywać strat wody tą droga. Jedynym rozwiązaniem jest picie wody morskiej i wydalanie nadmiaru jonów przez nerki i drogą aktywnego transportu


przez skrzela.
a) Wybierz właściwe określenia dla płynów ustrojowych ryby morskiej w stosunku do środowiska: hiperosmotyczny, hipoosmotyczny, izoosmotyczny. Wybór uzasadnij. 2 pkt.
b) Wyjaśnij, dlaczego ryby morskie mogą mieć problem z niedostatkiem wody w organizmie, a morskie bezkręgowce nie. 2 pkt.
c) Wyjaśnij, czemu zjadanie glonów i bezkręgowców nie może wyrównać straty wody w organizmie ryb morskich. 1 pkt
d) Wyobraź sobie, że opisywane ryby będą wydalać hipoosmotyczny (względem swojej krwi) mocz. Określ, jakie byłyby tego skutki dla bilansu wodnego ryby. 1 pkt
Zadanie  (5 pkt.)  Organizmy zwierzęce wykształciły różne mechanizmy regulacji zawartości wody i soli mineralnych. Poniższy rysunek miał przedstawiać ustalanie bilansu wodnego u morskiej ryby kostnoszkieletowej, jednak nie wszystkie, zamieszczone na nim informacje są prawdziwe.



Przeanalizuj go i zakreśl tylko te trzy informacje, które prawidłowo wyjaśniają mechanizm osmoregulacji u morskiej ryby kostnoszkieletowej. Za każdym razem uzasadnij swój wybór jednym argumentem, biorąc pod uwagę specyfikę środowiska.

1....................................................................................................................................................................................................

2....................................................................................................................................................................................................

3................................................................................................................................................................................................



Zadanie 20. (2 pkt)2008 probna Na schemacie przedstawiono jeden ze sposobów osmoregulacji u ryb.

Uzasadnij, posługując się dwoma argumentami, że na schemacie przedstawiono sposób osmoregulacji ryby słodkowodnej.

1. ….................................................................................................................................

.....................................................................................................................................

2. .....................................................................................................................................

...............................................................................................................................

Zadanie (10pkt.)2001 Mocz ryby słonowodnej jest zazwyczaj hipertoniczny, zaś słodkowodnej – hipotoniczny względem środowiska ich życia. Wyjaśni:

a)      (3pkt.) w jaki sposób ryby morskie utrzymują w swym ciele stosunkowo stałą zawartość wody i soli:

......................................................................................................................................................................................................                     

b)       (3pkt) w jaki sposób ryby słodkowodne utrzymują w swym ciele stosunkowo stałą zawartość wody i soli

.....................................................................................................................................................................................................

c)       (2pkt.) w jaki szczególny sposób rekiny zapobiegają ucieczce wody ze swego ciała

......................................................................................................................................................................................................               

d)       (2pkt.) w jaki sposób gospodarkę wodną prowadzą takie gatunki jak np. węgorz, zmieniające w ciągu swego życia środowisko słodko- na słonowodne lub odwrotnie

......................................................................................................................................................................................................

ZADANIE 53 Ryby spodouste jak np. rekiny obrały szczególny sposób przystosowania się do środowiska, w którym żyją.

Z podanych informacji wybierz fałszywą;

A)                 żyją w wodach słonych

B)                 płyny ustrojowe tych ryb i środowisko życia są względem siebie izotoniczne.

C)                 Utrzymują w płynach ustrojowych wysokie stężenie mocznika.

D)                 W utrzymaniu się na pewnym poziomie w wodzie pomaga im pęcherz pławny.

E)                  Oszczędzają energię, gdyż nie muszą usuwać nadmiaru soli z organizmu.

 

Ryby dwudyszne obok zdolności oddychania za pomocą skrzeli tlenem rozpuszczonym w wodzie mogą także oddychać

powietrzem atmosferycznym wykorzystując narząd, który powstał z przekształcenia :....................................................................

Zadanie54.  Na podstawie dowodów z fizjologii i biochemii można wnioskować o pokrewieństwie między organizmami. Tabela zawiera zestawienie zawartości pierwiastków w wodzie oceanicznej i płynach fizjologicznych różnych zwierząt, przy czym za 100 przyjęto ilość Na, który jest charakterystyczny zarówno dla wody oceanicznej, jak i dla płynów ustrojowych.
 

Na podstawie analizy danych zawartych w tabeli przedstaw dwa wnioski

1…………………………………………………………………………………………………………………………………

2 …………………………………………………………………………………………………………………………………

ZADANIE 49. Zinterpretuj różnice w znaczeniu linii bocznej dla trzech wymienionych w tabeli gatunków ryb.

Skala wartości;  O – bez znaczenia,  1 – nieistotne,  2 – małe,  3 – drugorzędne,  4- duże,  5 – zasadnicze.

1. Co to są kręgowce?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................................................................................

2. Jakie ryby nazywamy rybami dwudysznymi?

………………………………………………………………………………………………….

4.Na podstawie rys.1 opisz pokrycie ciała ryb.

Zadanie35. Prawidłową różnicę między sercem ryb spodoustych i kostnoszkieletowych przedstawia zestaw:

 

 

spodouste

kostnoszkieletowe

a

stożek tętniczy

jest

nie ma

b

liczba pęcherzyków tworzących serce

3

4

c

położenie serca

po stronie brzusznej

po stronie grzbietowej

d

liczba zastawek przedsionkowo - komorowych

1

2

 

Zad. Podaj zwięzłą charakterystykę gromady płazów

zad. Wyjaśnij pojęcie aromorfozy i wypisz z uzasadnieniem trzy takie cechy dla płazów.

...............................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................

………………………………………………………………………………………………………………….

Zad. Czaszka płazów połączona jest z kręgosłupem za pomocą:

       a) jednego kłykcia potylicznego;          a) dwóch kłykci potylicznych;

       a) kręgu obrotowego;                            a) kręgu dźwigacza.

Zad. Wymień cechy przystosowujące płazy do życia na lądzie

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. Wszystkie gatunki płazów i gadów krajowych objęte są ochroną; mimo to ich liczebność stale maleje. Wymień i omów trzy czynniki, które według Ciebie przyczyniają się do tego zjawiska.

1.                    ………………………………………………………………………………………………………

2.                    …………………………………………………………………………………………………………

3.                    ………………………………………………………………………………………………………...

Zad. Napisz w jaki sposób środowisko życia wpływa na kierunek zmian przystosowawczych obserwowanych w trakcie przeobrażania się larwy żaby w jej postać dorosłą. Odpowiedź uzasadnij 3 argumentami.

 

Zadanie (0 – 3 pkt.) Opisz wszystkie zmiany zachodzące w budowie narządów oddechowych żab podczas metamorfozy kijanek w osobniki dorosłe.

 

Zad. Wymień przedstawicieli płazów ogoniastych  w Polsce

 

Zad. W jaki sposób żaba przystosowała się do drapieżnictwa?



Zad. Czyje to płuca? Jaka różnica występuje w ich budowie i czym jest spowodowana?

 

Zad. Scharakteryzuj narządy zmysłów żaby i zaskrońca

Zad. Wyjaśnij pojęcia:

Autotomia …………………………………………………………………………….

Herpetologia …………………………………………………………………………

Amonita ……………………………………………………………………………..

Mimetyzm …………………………………………………………………………..

Atlas ………………………………………………………………………………..

Zad. Wentylacja płuc u płazów odbywa się w następujący sposób

 

Wymień wady sposobu oddychania płazów

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. Gady zdobyły niezależność od środowiska wodnego między innymi dzięki oszczędnej gospodarce wody. Podaj i omów trzy nowe cechy, które umożliwiły racjonalną gospodarkę wodną.

1.                    …………………………………………………………………………………………………………

2.                    …………………………………………………………………………………………………………

3.                    ………………………………………………………………………………………………………

 

Zad. Czyje to serce? Dorysuj obiegi, zaznacz miejsca wymiany gazowej zewnętrznej i wewnętrznej, opisz ich funkcje.

Zadanie 2 (2pkt.)

Wykres przedstawia wyniki pomiarów dotyczących funkcjonowania przysadki mózgowej żaby (linia ciągła), tarczycy (linia przerywana) oraz ilości jodu (słupki) podczas metamorfozy, której stadia przedstawiają rysunki. Przedstaw jeden wniosek wynikający z analizy powyższych danych. Wyjaśnij na czym polega zjawisko, które można zaobserwować u aksolotli, a przyczyną którego jest niski poziom hormonów tarczycy.



Zadanie 24 Poniższy wykres przedstawia wyniki badań nad wymianą gazową ropuch hodowanych w różnych temperaturach.
a) Podaj, w której z trzech temperatur pobieranie tlenu przez płuca ropuch było większe niż przez skórę. (1 pkt.)
b) Wyjaśnij, który z narządów wymiany gazowej (skóra czy płuca) ma u ropuch większe znaczenie dla wymiany CO 2 i w jakich temperaturach. (2 pkt.)
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin