Outsoursing w HoReCa
Rafał PASENIK
Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontaktR.Pasenik@wp.pl
Kelner w leasingu? Wady i zalety korzystania z zewnętrznych, wyspecjalizowanych agencji zajmujących się wypożyczaniem pracowników restauracji. Kiedy hotel może, a kiedy powinien z takiej formy korzystać. Outsoursing w HoReCaPojęcie outsoursingu ma swoje źródło w języku angielskim, wywodzi się z połączenia dwóch słów: out – zewnętrzny, na zewnątrz i source – zasoby, środki, możliwości.Ta koncepcja zarządzania opiera się na współpracy z firmami zewnętrznymi oferującymi potrzebną nam usługę lub produkt.Dynamiczny rozwój branży HoReCa i stale rosnące wymagania Gości, wymuszają na właścicielach hoteli i restauracji określone działania. Rosnące tempo i zwiększające się koszty związane z zatrudnieniem pracowników stwarzają potrzebę wprowadzania outsourcingu na nasz grunt.Z uwagi na moje dotychczasowe doświadczenia wyniesione z miejsc, w których pracowałem, jak również biorąc pod uwagę zakres działalności mojej firmy, chciałbym skoncentrować się na branży gastronomicznej i firmach oferujących usługę czasowego wynajmu kelnerów, kucharzy, barmanów i hostess.Przedstawię zalety i wady korzystania z agencji kelnerskich. Wspólnie przyjrzymy się także warunkom, jakie należy wziąć pod uwagę decydując się na współpracę z firmą outsoursingową. Główne zalety i wady współpracy z firmą zewnętrzną
ZALETY
1. Możliwość płynnego dostosowania się do wahań sezonowych (np. popyt)2. Niskie koszty zatrudnienia: - brak kosztów urlopu - brak kosztów zwolnień lekarskich - obniżane koszty księgowo-administracyjne (umowy, Sanepid, rozliczenia roczne) - brak kosztów okresu wypowiedzenia3. Oszczędność czasu i pieniędzy w poszukiwaniu nowych pracowników4. Możliwość wymiany personelu bez ponoszenia kosztów dodatkowych.5. Doświadczony i zarazem młody personel (doświadczenie w wielu miejscach pracy)6. Oszczędność czasu i pieniędzy związanych z procedurami zatrudnienia przy rozpoczęciu działalności.7. Na koniec miesiąca jedna faktura.
WADY
1. Brak wytworzenia więzi utożsamiającej pracownika z firmą 2. Dodatkowe szkolenia dla Pracowników agencji (orientacja w obiekcie, BHP, standardy obsługi obowiązującej w hotelu) 3. Brak możliwości zatrudnienia kelnera bezpośrednio bez zgody agencji.
Dodatkową zaletą korzystania z agencji kelnerskiej jest prawo do wymiany personelu tak często, jak tego potrzebujemy, aż do czasu, kiedy jego kompetencje będą nas w pełni satysfakcjonowały.Zaletą pracowników agencji kelnerskich jest duże doświadczenie, zdobyte dzięki częstej zmianie miejsca pracy. Kelner dobrej agencji, poradzi sobie zarówno z obsługą rodzinnego przyjęcia, jak i z serwisem według protokołu dyplomatycznego. Jak wybrać profesjonalną agencję kelnerską?Przed rozpoczęciem współpracy z firmą zewnętrzną pamiętajmy, że wybrana przez nas agencja, będzie odpowiedzialna za bardzo ważną część działalności hotelu – gastronomiczną obsługę Gości. Dzięki profesjonalnej obsłudze możemy zyskać zaufanie wielu nowych Gości. Dlatego też przedstawię Państwu kilka ważnych pytań do przyszłej firmy współpracującej.
Działalność firm outsourcing’owych to nowa jakość na polskim rynku hotelarsko-gastronomicznym. Jest to nowoczesna forma zarządzania, która pomaga osiągnąć zauważalne korzyści zarówno dla właścicieli obiektów jak i ich Gości.
RuiDaSilva