Edyta Węglewska
KONSPEKT LEKCJI GIMNASTYKI PODSTAWOWEJ
TEMAT: Nauka wejścia szwedzkiego na równoważnie; DATA: 13.10.2008
KLASA: V LICZBA ĆWICZĄCYCH: 18
PŁĘĆ ĆWICZĄCYCH: mieszana
MIEJSCE ĆWICZEŃ: hala sportowa
KSZTAŁTOWANIE:
Umiejętności: uczeń potrafi wykonać wejście szwedzkie na równoważnie ustawioną na wysokość bioder;
Motoryczność: uczeń kształtuje koordynacje ruchową poprzez różnego rodzaju przewroty;
Wiadomości: uczeń zna podstawowe sposoby asekuracji współćwiczącego;
AKCENTY WYCHOWAWCZE: kształtowanie odpowiedzialności poprzez asekuracje współćwiczącego;
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: równoważnia, materace, szarfy, odskocznia, skrzynia;
Tok lekcji
Nazwa i opis ćwiczenia
Czas
Uwagi
Organizacyjno - metodyczne
Część wstępna
1. Ćwiczenia porządkowo- dyscyplinujące,
2. Ćwiczenia ożywiające
Część główna
1. Ćwiczenia kształtujące
2. Ćwiczenia stosowane
- ćw. równoważne na przyrządach
-ćw. zwinnościowo – akrobatyczne
- zwisy i podpory
- biegi i skoki
- mocowania i rzuty
Część końcowa
1. Ćwiczenia uspokajające
2. Marsze
3. Ćwiczenia porządkowo - wychowawcze
Zbiórka, sprawdzenie obecności,
podanie tematu lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa
Ćw. RR; PW -stanie w rozkroku: wznos RR w przód, wznos RR w górę, opust RR w przód, opust RR w dół
Ćw. NN; PW j.w.: wznos N ugiętej w przód, wyprost N, zgięcie N, opust N – zmiana N
Ćw. T; PW j.w.: opad T w przód, skłon T w dół, wznos T w przód, powrót do PW
Ćw. RR i NN łącznie; PW j.w.: wysoki wymach PN w górę z klaśnięciem rękoma pod PN, powrót do PW, zmiana na LN
Ćw. T w innej płaszczyźnie; PW j.w.: skręt T w prawo, powrót do PW, zmiana w lewą stronę
Ćw. NN; PW j.w.: głęboki wypad PN w przod, powrót do PW, zmiana na LN
Ćw. T; PW j.w., obszerne krążenie T w prawo i w lewo
Ćw. T o większym natężeniu; PW - leżenie przodem, RR na karku: wznos T w górę, skręt T w prawo, skręt T w lewo, powrót do PW
Ćw. RR; PW j.w. RR ugięte: wyprost RR do podporu leżąc przodem, powrót do PW, wyprost RR do podporu łukiem leżąc przodem, PW
Ćw. T; PW j.w., RR w bok: przenos PN w górę, w lewo do LR, powrót do PW, zmiana w druga stronę, powrót do PW
Ćw. równoważne wolne; PW - stanie w rozkroku: wznos N prostej w przód, wytrzymać, powrót do PW
Ćw. NN podskoki; PW j.w.: ugięcie NN do przysiadu podpartego, wyrzut NN w tył, powrót do przysiadu podpartego, wyskok obunóż.
Nauka wejścia szwedzkiego na równoważnie
Wejście na równoważnie lub też listwę ławeczki ustawionej na wysokości bioder. Postawa w poprzek z boku równoważni – siad podparty na udzie, zgięcie N ze wsparciem palców stóp na belce, przeniesienie ciężaru ciała ze zgięciem i postawieniem na belce drugiej N do równoważnego przysiadu podpartego, wyprost NN i T do stania równoważnego;
Przewrót w tył o nogach prostych, z postawy do postawy.
Z leżenia tyłem do drabinek – ugięcie NN i chwyt RR za szczebelek. Poprzez wyprost RR i NN przejście do podporu łukiem leżąc tyłem (mostek). Wytrzymanie i pogłębienie pozycji. Powrót do PW.
Skok kuczny przez przyrząd ustawiony wszerz (kozła)
Przewrót w przód dwójkami (obaj uczniowie twarzą do siebie, chwytają dłońmi za kostki współćwiczącego i wykonują przewrót między jego nogami)
„Świeczka” – ćw. oddechowe, dzieci dmuchają na wystawiony palec jakby to była świeczka, którą chcą zgasić
Marsz po obwodzie koła. Marsz na palcach, marsz na pietach.
Zbiórka, omówienie lekcje, ocenienie wyróżniających się uczniów, pożegnanie klasy
5 min
2 min
3 min
35 min
8 min
27 min
4 min
6 min
1 min
W dwuszeregu zbiórka! Baczność! Kolejno odlicz!
N
x x x x x x x x x
Pary powinny często się zmieniać, aby w miarę możliwości, wszystkie dzieci mogły biegać.
x
x x x x N
x x x x
x x x x x x
Dzieci pozostają w poprzednim ustawieniu, rozsuwając się na większą odległość.
x x x
...
madzianga85