Klasy I - III
Ocenianie bieżące i informowanie o wynikach nauczania
1. Uczniowie będą informowani o postępach za pomocą oceny opisowej ( wpis do zeszytów przedmiotowych, uwagi w zeszytach ćwiczeń ).
2. Rodzice na bieżąco informowani są o osiągnięciach ucznia poprzez :
· notatki w zeszytach i ćwiczeniach,
· półroczną i roczną ocenę opisową.
Dokumentowanie ocen
1. Półroczną i roczną ocenę ucznia zapisuje się w arkuszach ocen w formie opisowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1999 r. D.U. Nr. 41.
KRYTERIA OCENY W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM
Edukacja polonistyczna kl. I- III
WSPANIALE
· opracowany tekst czyta poprawnie, płynnie, intonuje głosem zdania pytające, wykrzyknikowe,
· rozumie tekst po jednorazowym głośnym i cichym przeczytaniu,
· potrafi wskazać postaci występujące w utworze, wymienia głównego bohatera oraz postaci drugoplanowe
· samodzielnie wypowiada się w uporządkowanej formie na tematy związane z przeżyciami i omawianą tematyką wieloma zwięzłymi zdaniami /3-5 zdań/,
· wygłasza z pamięci wiersze z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa i pauz,
· rozpoznaje poprawnie rzeczowniki i czasowniki oraz ich liczbę,
· rozpoznaje zdania rozkazujące, stosuje wykrzyknik na końcu zdania,
· zna i stosuje zasady pisowni wielką literą,
· poprawnie stosuje przyimki / bez używania nazwy/
· poprawnie pisze często spotykane wyrazy z “ó” i “rz” wymiennymi oraz częściej spotykane wyrazy z “h”
· zna i stosuje skróty : ul., nr, dn., s., ob.,
· pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania o pisowni zgodnej z zasadami ,
· podejmuje samodzielnie działania literackie
BARDZO DOBRZE
· potrafi uważnie słuchać czytanego tekstu, wypowiedzi innych osób, audycji itp.,
· umie opowiadać o zaobserwowanych zdarzeniach i zjawiskach,
· wyodrębnia w utworze kolejne zdarzenia, dostrzega związki między nimi,
· płynnie, czytelnie i estetycznie przepisuje krótkie teksty
· potrafi ułożyć i zapisać wyrazy oraz zdania
· wie co to jest głoska, samogłoska, spółgłoska,
· umie poprawnie napisać poznane wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach – z “ ó, rz, h, ż, ę, ą “,
· rozpoznaje samodzielnie czasowniki, rzeczowniki,
· umie pisać z pamięci oraz ze słuchu wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownika.
ŁADNIE
· poprawnie czyta opracowane wyrazy, zdania i teksty,
· rozumie czytany tekst, potrafi go opowiedzieć,
· wyszukuje w tekście określone fragmenty,
· potrafi ustalić kolejność zdarzeń w historyjce obrazkowej,
· swobodnie wypowiada się na podany temat krótkimi pojedynczymi zdaniami z pomocą nauczyciela,
· przepisuje bezbłędnie teksty drukowane i pisane,
· w pisaniu z pamięci popełnia nieliczne błędy,
· samodzielnie układa i pisze zdania pojedyncze,
· potrafi podpisać ilustracje,
· dzieli wyrazy na sylaby,
· stosuje na końcu zdania kropkę, znak zapytania, wykrzyknik,
· pisze spotykane wyrazy z “ó” i “rz” wymiennym opracowane na lekcji,
· pisze wyrazy z “ó” i “rz” niewymiennym,
· rozpoznaje rzeczowniki i czasowniki oraz liczbę przy pomocy nauczyciela,
POSTARAJ SIĘ
· czyta głoskami lub sylabami,
· ma kłopoty ze zrozumieniem czytanego tekstu,
· pisze litery i wyrazy nie zawsze uwzględniając kształt, łączenie, proporcje i pochylenie liter,
· przepisuje pod kierunkiem nauczyciela wyrazy, zdania i krótkie teksty z tablicy,
· w pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia błędy ortograficzne.
Przy pomocy nauczyciela :
· wyróżnia w tekście zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach sylaby, samogłoski i spółgłoski
· wypowiada się prostymi zdaniami,
· rozpoznaje zdania oznajmujące i pytające,
· poprawnie układa wyrazy z liter i sylab,
· układa z rozsypanki wyrazowej proste zdania,
· zdania rozpoczyna wielką literą,
· pisze wielką literą imiona i nazwiska,
· wygłasza z pamięci wiersze,
POMYŚL
· czyta wyrazy głoskując,
· dokonuje analizy bez syntezy trudniejszych wyrazów,
· ma duże trudności w wyróżnianiu wyrazów w zdaniach, w wyrazach sylab, głosek i liter,
· wyróżnia samogłoski i spółgłoski przy pomocy nauczyciela,
· myli litery drukowane z pisanymi,
· myli dwu-znaki i nie rozróżnia zmiękczeń,
· odwzorowuje teksty popełniając liczne błędy,
· w pisaniu z pamięci robi wiele błędów,
· wypowiada się na temat ilustracji jednym słowem,
· nie rozumie czytanego tekstu,
· pod kierunkiem nauczyciela wykonuje ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności,
· nie potrafi samodzielnie zredagować zdania,
· nie wyróżnia części mowy : rzeczowników i czasowników /samodzielnie/,
PRACUJ WIĘCEJ
· uczeń nie zna wszystkich liter,
· przy przepisywaniu myli i gubi litery,
· z trudnością dokonuje syntezy i analizy słuchowo – wzrokowej wyrazów o prostej strukturze,
· głoskuje wyrazy, nie rozumie czytanego tekstu,
· nie wyróżnia wyrazów w zdaniu,
· ma duże trudności w wyróżnianiu zdań,
· nie wyraża chęci mówienia z własnej inicjatywy, zapytany odpowiada jednym słowem,
· ma kłopoty z liniaturą
· popełnia błędy : konstrukcji, mieszczenia, pochylenia i łączenia,
· nie potrafi odwzorowywać,
· nie potrafi przepisać tekstu drukowanego,
· nie pisze z pamięci,
· źle rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,
· nie wyróżnia samogłosek i spółgłosek,
· nie potrafi podzielić wyrazów na sylaby,
· nie rozróżnia dwu – znaków,
· nie rozróżnia liter ze znakami diaktrycznymi,
· nie wykonuje ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela,
Edukacja matematyczna kl. I – III
· rozumie pojęcie liczby naturalnej i zna jej zapis cyfrowy,
· rozumie że dodawanie i odejmowanie to działania wzajemnie odwrotne,
· sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie poznanego materiału ,
· rozwiązuje i układa zdania tekstowe,
· mierzy odcinki, liczby pieniądze, zna dni tygodnia, nazwy miesięcy,
· sprawnie rozwiązuje równania typu x + 5 = 8,
· porównuje działania z użyciem znaków : <, >, =,
· umie zapisać liczbę dwucyfrową , wyodrębnić cyfrę jedności dziesiątek, setek, itd.
· sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 100,
· posługuje się poprawnie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 100,
· umie obliczać wybranym sposobem sumy i różnice z przekroczeniem progu dziesiątkowego,
· bardzo dobrze dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli w zakresie 100 oraz zapisuje te operacje za pomocą symboli matematycznych,
· przekształca zadania na dodawanie na zadania na odejmowanie i odwrotnie
· bardzo dobrze rozwiązuje równania typu x + 5 = 8,
· potrafi wykonać proste obliczenia związane z mierzeniem, ważeniem , zna nazwy dni tygodnia,
· bardzo dobrze rozwiązuje proste zadania tekstowe.
· uczeń przyswoił sobie pojęcie liczby naturalnej i jej zapis cyfrowy /do 20/,
· potrafi zastosować znaki <, >, = , w porównywaniu liczb w zakresie 20,
· dodaje i odejmuje w zakresie 20,
· rozwiązuje proste zadania tekstowe,
· rozwiązuje równania typu x + 5 = 8,
· potrafi przedstawić mnożenie jako dodawanie jednakowych składników.
· uczeń nie opanował w pełni materiału programowego,
· rozróżnia proste figury geometryczne : koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt,
· liczy przedmioty i posługuje się liczbą porządkową w zakresie 20,
· dodaje i odejmuje w zakresie liczby 10,
· rozwiązuje proste zadania tekstowe za pomocą konkretów,
· z pomocą nauczyciela rozkłada liczby na składniki przy pomocy liczmanów,
· z pomocą nauczyciela bądź przy pomocy grafów rozwiązuje proste równania.
· rozwiązuje proste zadania tekstowe za pomocą konkretów przy pomocy nauczyciela,
· z dużą pomocą nauczyciela rozwiązuje proste równania
· słabo przyswoił pojęcie liczby naturalnej,
· dodaje i odejmuje w zakresie 10 przy pomocy nauczyciela,
· liczy przedmioty i posługuje się liczbą porządkową w zakresie 20 przy pomocy nauczyciela.
· nie potrafi określić położenia przedmiotów,
· myli pojęcia : długości, wysokości, szerokości,
· nie zna figur geometrycznych ,
· nie potrafi określić liczebności zbioru, nie rozróżnia pojęć tyle samo, więcej, mniej,
· nie przyswoił pojęcia liczby naturalnej,
· nie potrafi dodawać i odejmować w zakresie 10, nawet przy pomocy nauczyciela,
· nie rozumie prostych zadań tekstowych i nie potrafi rozwiązać ich przy pomocy nauczyciela,
· nie potrafi zastosować znaków większości i mniejszości, w porównywaniu liczb.
Rozwój społeczno emocjonalny
· nawiązuje kontakty z rówieśnikami, pomaga im, inicjuje działania na rzecz innych dzieci,
· wyraża swoje emocje w sposób akceptowany przez innych,
· nawiązuje kontakty z nauczycielem, samodzielnie zadaje pytania,
· jest współorganizatorem życia klasowego,
· jest zawsze przygotowany do zajęć i z powagą traktuje obowiązki wynikające z roli ucznia.
· nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
· czuje się bardzo dobrze wśród kolegów,
· emocje wyraża w sposób prawidłowy,
· cały czas uczestniczy w życiu klasy,
· jest zawsze bardzo dobrze przygotowany do zajęć.
· nawiązuje kontakty z rówieśnikami, akceptuje zasady współżycia w grupie, czuje się dobrze wśród kolegów,
· emocje wyraża w sposób akceptowany przez innych,
· uczestniczy w życiu klasy,
· ...
pchelka254