Kryteria oceny w klasach I - III.docx

(23 KB) Pobierz

Klasy I - III

Ocenianie bieżące i informowanie o wynikach nauczania

1.     Uczniowie będą informowani o postępach za pomocą oceny opisowej ( wpis do zeszytów przedmiotowych, uwagi w zeszytach ćwiczeń ).

2.     Rodzice na bieżąco informowani są o osiągnięciach ucznia poprzez :

·         notatki w zeszytach i ćwiczeniach,

·         półroczną i roczną ocenę opisową.

Dokumentowanie ocen

1. Półroczną i roczną ocenę ucznia zapisuje się w arkuszach ocen w formie opisowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1999 r. D.U. Nr. 41.

KRYTERIA OCENY W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM

Edukacja polonistyczna kl. I- III

WSPANIALE

·         opracowany tekst czyta poprawnie, płynnie, intonuje głosem zdania pytające, wykrzyknikowe,

·         rozumie tekst po jednorazowym głośnym i cichym przeczytaniu,

·         potrafi wskazać postaci występujące w utworze, wymienia głównego bohatera oraz postaci drugoplanowe

·         samodzielnie wypowiada się w uporządkowanej formie na tematy związane z przeżyciami i omawianą tematyką wieloma zwięzłymi zdaniami /3-5 zdań/,

·         wygłasza z pamięci wiersze z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa i pauz,

·         rozpoznaje poprawnie rzeczowniki i czasowniki oraz ich liczbę,

·         rozpoznaje zdania rozkazujące, stosuje wykrzyknik na końcu zdania,

·         zna i stosuje zasady pisowni wielką literą,

·         poprawnie stosuje przyimki / bez używania nazwy/

·         poprawnie pisze często spotykane wyrazy z “ó” i “rz” wymiennymi oraz częściej spotykane wyrazy z “h”

·         zna i stosuje skróty : ul., nr, dn., s., ob.,

·         pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania o pisowni zgodnej z zasadami ,

·         podejmuje samodzielnie działania literackie

 

 

BARDZO DOBRZE

·         potrafi uważnie słuchać czytanego tekstu, wypowiedzi innych osób, audycji itp.,

·         umie opowiadać o zaobserwowanych zdarzeniach i zjawiskach,

·         wyodrębnia w utworze kolejne zdarzenia, dostrzega związki między nimi,

·         płynnie, czytelnie i estetycznie przepisuje krótkie teksty

·         potrafi ułożyć i zapisać wyrazy oraz zdania

·         wie co to jest głoska, samogłoska, spółgłoska,

·         umie poprawnie napisać poznane wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach – z “ ó, rz, h, ż, ę, ą “,

·         rozpoznaje samodzielnie czasowniki, rzeczowniki,

·         umie pisać z pamięci oraz ze słuchu wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownika.

ŁADNIE

·         poprawnie czyta opracowane wyrazy, zdania i teksty,

·         rozumie czytany tekst, potrafi go opowiedzieć,

·         wyszukuje w tekście określone fragmenty,

·         potrafi ustalić kolejność zdarzeń w historyjce obrazkowej,

·         swobodnie wypowiada się na podany temat krótkimi pojedynczymi zdaniami z pomocą nauczyciela,

·         przepisuje bezbłędnie teksty drukowane i pisane,

·         w pisaniu z pamięci popełnia nieliczne błędy,

·         samodzielnie układa i pisze zdania pojedyncze,

·         potrafi podpisać ilustracje,

·         dzieli wyrazy na sylaby,

·         stosuje na końcu zdania kropkę, znak zapytania, wykrzyknik,

·         pisze spotykane wyrazy z “ó” i “rz” wymiennym opracowane na lekcji,

·         pisze wyrazy z “ó” i “rz” niewymiennym,

·         rozpoznaje rzeczowniki i czasowniki oraz liczbę przy pomocy nauczyciela,

 

POSTARAJ SIĘ

·         czyta głoskami lub sylabami,

·         ma kłopoty ze zrozumieniem czytanego tekstu,

·         pisze litery i wyrazy nie zawsze uwzględniając kształt, łączenie, proporcje i pochylenie liter,

·         przepisuje pod kierunkiem nauczyciela wyrazy, zdania i krótkie teksty z tablicy,

·         w pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia błędy ortograficzne.

Przy pomocy nauczyciela :

·         wyróżnia w tekście zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach sylaby, samogłoski i spółgłoski

·         wypowiada się prostymi zdaniami,

·         rozpoznaje zdania oznajmujące i pytające,

·         poprawnie układa wyrazy z liter i sylab,

·         układa z rozsypanki wyrazowej proste zdania,

·         zdania rozpoczyna wielką literą,

·         pisze wielką literą imiona i nazwiska,

·         wygłasza z pamięci wiersze,

POMYŚL

·         czyta wyrazy głoskując,

·         dokonuje analizy bez syntezy trudniejszych wyrazów,

·         ma duże trudności w wyróżnianiu wyrazów w zdaniach, w wyrazach sylab, głosek i liter,

·         wyróżnia samogłoski i spółgłoski przy pomocy nauczyciela,

·         myli litery drukowane z pisanymi,

·         myli dwu-znaki i nie rozróżnia zmiękczeń,

·         odwzorowuje teksty popełniając liczne błędy,

·         w pisaniu z pamięci robi wiele błędów,

·         wypowiada się na temat ilustracji jednym słowem,

·         nie rozumie czytanego tekstu,

·         pod kierunkiem nauczyciela wykonuje ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności,

·         nie potrafi samodzielnie zredagować zdania,

·         nie wyróżnia części mowy : rzeczowników i czasowników /samodzielnie/,

 

PRACUJ WIĘCEJ

·         uczeń nie zna wszystkich liter,

·         przy przepisywaniu myli i gubi litery,

·         z trudnością dokonuje syntezy i analizy słuchowo – wzrokowej wyrazów o prostej strukturze,

·         głoskuje wyrazy, nie rozumie czytanego tekstu,

·         nie wyróżnia wyrazów w zdaniu,

·         ma duże trudności w wyróżnianiu zdań,

·         nie wyraża chęci mówienia z własnej inicjatywy, zapytany odpowiada jednym słowem,

·         ma kłopoty z liniaturą

·         popełnia błędy : konstrukcji, mieszczenia, pochylenia i łączenia,

·         nie potrafi odwzorowywać,

·         nie potrafi przepisać tekstu drukowanego,

·         nie pisze z pamięci,

·         źle rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,

·         nie wyróżnia samogłosek i spółgłosek,

·         nie potrafi podzielić wyrazów na sylaby,

·         nie rozróżnia dwu – znaków,

·         nie rozróżnia liter ze znakami diaktrycznymi,

·         nie wykonuje ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela,

Edukacja matematyczna kl. I – III

WSPANIALE

·         rozumie pojęcie liczby naturalnej i zna jej zapis cyfrowy,

·         rozumie że dodawanie i odejmowanie to działania wzajemnie odwrotne,

·         sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie poznanego materiału ,

·         rozwiązuje i układa zdania tekstowe,

·         mierzy odcinki, liczby pieniądze, zna dni tygodnia, nazwy miesięcy,

·         sprawnie rozwiązuje równania typu x + 5 = 8,

·         porównuje działania z użyciem znaków : <, >, =,

·         umie zapisać liczbę dwucyfrową , wyodrębnić cyfrę jedności dziesiątek, setek, itd.

·         sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 100,

BARDZO DOBRZE

·         posługuje się poprawnie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 100,

·         umie obliczać wybranym sposobem sumy i różnice z przekroczeniem progu dziesiątkowego,

·         bardzo dobrze dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli w zakresie 100 oraz zapisuje te operacje za pomocą symboli matematycznych,

·         przekształca zadania na dodawanie na zadania na odejmowanie i odwrotnie

·         bardzo dobrze rozwiązuje równania typu x + 5 = 8,

·         potrafi wykonać proste obliczenia związane z mierzeniem, ważeniem , zna nazwy dni tygodnia,

·         bardzo dobrze rozwiązuje proste zadania tekstowe.

ŁADNIE

·         uczeń przyswoił sobie pojęcie liczby naturalnej i jej zapis cyfrowy /do 20/,

·         potrafi zastosować znaki <, >, = , w porównywaniu liczb w zakresie 20,

·         dodaje i odejmuje w zakresie 20,

·         rozwiązuje proste zadania tekstowe,

·         rozwiązuje równania typu x + 5 = 8,

·         potrafi przedstawić mnożenie jako dodawanie jednakowych składników.

POSTARAJ SIĘ

·         uczeń nie opanował w pełni materiału programowego,

·         rozróżnia proste figury geometryczne : koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt,

·         liczy przedmioty i posługuje się liczbą porządkową w zakresie 20,

·         dodaje i odejmuje w zakresie liczby 10,

·         rozwiązuje proste zadania tekstowe za pomocą konkretów,

·         z pomocą nauczyciela rozkłada liczby na składniki przy pomocy liczmanów,

·         z pomocą nauczyciela bądź przy pomocy grafów rozwiązuje proste równania.

POMYŚL

·         rozwiązuje proste zadania tekstowe za pomocą konkretów przy pomocy nauczyciela,

·         z dużą pomocą nauczyciela rozwiązuje proste równania

·         słabo przyswoił pojęcie liczby naturalnej,

·         dodaje i odejmuje w zakresie 10 przy pomocy nauczyciela,

·         liczy przedmioty i posługuje się liczbą porządkową w zakresie 20 przy pomocy nauczyciela.

PRACUJ WIĘCEJ

·         nie potrafi określić położenia przedmiotów,

·         myli pojęcia : długości, wysokości, szerokości,

·         nie zna figur geometrycznych ,

·         nie potrafi określić liczebności zbioru, nie rozróżnia pojęć tyle samo, więcej, mniej,

·         nie przyswoił pojęcia liczby naturalnej,

·         nie potrafi dodawać i odejmować w zakresie 10, nawet przy pomocy nauczyciela,

·         nie rozumie prostych zadań tekstowych i nie potrafi rozwiązać ich przy pomocy nauczyciela,

·         nie potrafi zastosować znaków większości i mniejszości, w porównywaniu liczb.

Rozwój społeczno emocjonalny

WSPANIALE

·         nawiązuje kontakty z rówieśnikami, pomaga im, inicjuje działania na rzecz innych dzieci,

·         wyraża swoje emocje w sposób akceptowany przez innych,

·         nawiązuje kontakty z nauczycielem, samodzielnie zadaje pytania,

·         jest współorganizatorem życia klasowego,

·         jest zawsze przygotowany do zajęć i z powagą traktuje obowiązki wynikające z roli ucznia.

 

 

BARDZO DOBRZE

·         nawiązuje kontakty z rówieśnikami,

·         czuje się bardzo dobrze wśród kolegów,

·         emocje wyraża w sposób prawidłowy,

·         cały czas uczestniczy w życiu klasy,

·         jest zawsze bardzo dobrze przygotowany do zajęć.

ŁADNIE

·         nawiązuje kontakty z rówieśnikami, akceptuje zasady współżycia w grupie, czuje się dobrze wśród kolegów,

·         emocje wyraża w sposób akceptowany przez innych,

·         uczestniczy w życiu klasy,

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin