Marek Belka - Ekonomia stosowana.doc

(2314 KB) Pobierz

Ekonomia stosowana

 

pod redakcją prof. dr hab. Marka Belki

 

 

 

Wydawnictwo "BILBO"

 

Łódź 1997

 

 

 

Wydanie drugie

 

 

 

przepisała Marianna Żydek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedmowa do pierwszego wydania

 

 

 

Do czego potrzebna jest mi ekonomia?

 

 

 

Zapewne zadajesz sobie to pytanie, biorąc do ręki tę książkę. Po co

przedzierać się przez gąszcz ekonomicznych pojęć? Czy tylko po to, by móc

zrozumieć język "gadających głów", spierających się w długich, nudnych

telewizyjnych dyskusjach o budżet państwa, prywatyzację czy reformę banków?

 

Otóż wbrew pozorom ekonomia jest nauką wyrosłą z praktyki i gdyby

spróbować zdefiniować jej przedmiot badań w jednym zdaniu, to można

powiedzieć, że opisuje ona i analizuje, w jaki sposób ludzie zarabiają i

wydają pieniądze. W tym momencie wyprzedzam twoją następną refleksję, a

myślisz na pewno tak: mnie interesuje nie to, jak ludzie zarabiają

pieniądze, ale jak ja mogę zarobić dużo pieniędzy. Właśnie temu tokowi

rozumowania podporządkowany jest cały program "Młodzi Przedsiębiorcy". Jego

celem jest pokazanie, jak zarabia się pieniądze w gospodarce rynkowej.

 

Zanim jednak do tego przejdziemy, na początku omawiamy "reguły gry", tzn.

zasady działania gospodarki rynkowej, ponieważ ich znajomość jest kluczem

do twojego przyszłego sukcesu. Następnie dowiesz się, jak zostać

przedsiębiorcą, czyli jak zorganizować firmę, jak nią kierować, jak

promować swoje towary. Pamiętaj, zasad przedsiębiorczości należy zawsze

przestrzegać: zarówno w wielkiej korporacji, jak i w małej jednoosobowej

firmie.

 

Niektórzy uważają, że przedsiębiorczym można się tylko urodzić. My

natomiast twierdzimy, że można się tego nauczyć. Przekonasz się o tym,

uczestnicząc w programie "Młodzi Przedsiębiorcy". Polega on bowiem nie

tylko na zdobyciu wiedzy teoretycznej, ale także na konkretnej działalności

gospodarczej. Najpierw będziesz mógł sprawdzić swoją wiedzę ekonomiczną,

uczestnicząc w komputerowej grze symulacyjnej. Staniesz się szefem firmy i

będziesz decydować o wielkości produkcji, cenie, wydatkach na marketing i

inwestycje. Celem tej gry jest uzyskanie maksymalnego zysku, często jednak

sukcesem okaże się uniknięcie bankructwa.

 

Kolejnym etapem będzie prawdziwa działalność gospodarcza. Razem z

kolegami otworzysz firmę uczniowską. Zetkniesz się tam z realiami

prowadzenia własnego biznesu: marketingiem, zarządzaniem, produkcją,

księgowością, podziałem zysku wśród udziałowców. Jeszcze raz podkreślam:

zasady przedsiębiorczości zawsze są te same i obowiązują nawet w firmie

produkującej i sprzedającej kartki świąteczne.

 

Załóżmy jednak, że nie chcesz prowadzić firmy, że chcesz być zwykłym

pracownikiem, wykonującym swoje obowiązki od ósmej do szesnastej. Czy warto

wtedy znać reguły gry gospodarki rynkowej? Studiując podręcznik, dowiesz

się, jak uniknąć bezrobocia i zapewnić sobie godziwe warunki pracy i płacy.

Wcześniej wprowadzony zostaniesz w świat decyzji, które podejmujesz jako

konsument, a także poznasz zasady racjonalnego inwestowania swoich

oszczędności.

 

I jeszcze jedno. Bez względu na to, czy będziesz w przyszłości gospodynią

domową czy też szefem olbrzymiej korporacji zawsze możesz za pomocą kartki

wyborczej opowiedzieć się za określonym programem gospodarczym, a to między

innymi oznacza, jakie będziesz płacił podatki i na co zostaną wydane

pieniądze podatnika, czyli twoje pieniądze.

 

Marek Belka

 

 

 

 

 

 

 

Przedmowa do drugiego wydania

 

 

 

Napisany w 1994 roku tekst miał zachęcić Twojego o trzy lata starszego

kolegę do nauki ekonomii. Dziś, to znaczy po trzech latach funkcjonowania

programu, dla większości młodych ludzi ekonomia stała się nauką pożyteczną,

o czym najlepiej świadczy liczba chętnych na studia ekonomiczne. Mam

nadzieje, że w dalszym ciągu program "Młodzi Przedsiębiorcy", który obecnie

nazywa się "Ekonomia Stosowana", będzie źródłem inspiracji i narzędziem do

zrozumienia szybko postępujących zmian gospodarczych.

 

Obecne, drugie wydanie Ekonomii stosowanej zmiany te właśnie uwzględnia.

Książka wprawdzie nie zawiera nowych rozdziałów, jednak te, które znalazły

się w pierwszej edycji - teraz zostały skorygowane i często znacznie

rozszerzone oraz uzupełnione całkowicie nowymi komentarzami. Uaktualniono

także materiały statystyczne (tabele, wykresy). Zmieniono też ilustracje,

dodano nowe fotografie i rysunki.

 

Wszystkie zmiany w podręczniku podyktowane były nie tylko dążeniem do

wzbogacenia jego walorów poznawczych, dydaktycznych. Również zależało mi na

tym, by wprowadzanie ekonomii do szkół kojarzyło się nie z kolejnym, nowym,

lecz nudnym przedmiotem, ale z nauką ciekawą, użyteczną i niezbędną w życiu

codziennym.

 

Łódź, w lipcu 1997 roku

 

Marek Belka

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1

 

 

 

----------------------

 

Co to jest ekonomia?

 

---------------------

 

 

 

Czytając ten rozdział, poszukaj odpowiedzi na następujące pytania:

 

- Dlaczego wszystkie społeczeństwa muszą radzić sobie z problemem

ograniczoności zasobów?

 

- Dlaczego ekonomię nazywa się "nauką o ograniczoności zasobów i wyborze?

 

- Na czym polega problem wyboru oraz co oznacza konieczność wyboru i jej

związek z kosztem "utraconych możliwości"?

 

- Dlaczego wiedza ekonomiczna jest dziś niezbędna?

 

- Co to są czynniki produkcji?

 

- W jaki sposób w różnych systemach ekonomicznych rozwiązywany jest

problem niedostatku?

 

 

 

 

 

- Jaś i Małgosia, wchodząc do wielkiego sklepu, wyjęli z kieszeni 20

złotych, które dała im babcia.

 

- Popatrz na te wszystkie wspaniałe zabawki dookoła - powiedział Jaś. - A

my mamy tylko 20 zł.

 

 

 

 

 

- Potrzebujemy dobrego skrzydłowego i bramkarza - stwierdził trener KS

Szmacianka.

 

- Ale w tym roku stać nas tylko na zakup jednego dobrego zawodnika -

odpowiedział prezes klubu.

 

- W takiej sytuacji musimy się poważnie zastanowić, zanim dokonamy

wyboru.

 

 

 

 

 

"Podajemy teraz wiadomości lokalne. Dziś samorząd miejski zadecyduje, czy

rozpocząć budowę krytej pływalni czy nowej przychodni zdrowia. Obie te

inwestycje są bardzo potrzebne w naszym mieście i zgodnie z planami budowa

obydwu obiektów miała ruszyć już w minionych latach. Jednak z powodu braku

środków rozpoczęcie prac było corocznie odkładane. W tej chwili na sali

trwa dyskusja. Prosimy słuchać nas o godzinie 6, wtedy podamy wyniki

głosowania".

 

 

 

 

 

 

 

Ograniczoność zasobów

 

 

 

Już dzieci odkrywają pewnego dnia, że nie można mieć wszystkiego

równocześnie. Przypominasz sobie o tym za każdym razem, kiedy idziesz po

zakupy. Mimo, że widzisz wiele rzeczy, które chciałbyś kupić, to doskonale

wiesz, że musisz ograniczyć się do zakupu dwóch lub trzech z nich. Wszyscy

przez całe życie muszą dokonywać różnych wyborów. Każda firma, nawet tak

nietypowa jak zespół sportowy, musi także selekcjonować wydatki, ponieważ,

podobnie jak ty i ja, nie może posiadać wszystkiego.

 

Konieczność wyboru dotyczy również rządu; nie może on bowiem osiągnąć

jednocześnie wszystkich celów gospodarczych. Każdego roku najbardziej

zaciekłe dyskusje polityczne dotyczą głównie pytania: na co rząd powinien

wydawać pieniądze podatników?

 

Żaden człowiek (ani też żadne społeczeństwo) nie może posiadać wszystkich

rzeczy, które chciałby mieć, po prostu dlatego że nie wystarczyłoby

wszystkiego dla wszystkich. Wynika to z ograniczoności (rzadkości) zasobów,

to znaczy rzeczy potrzebnych do wytwarzania dóbr i usług niezbędnych do

zaspokojenia tych pragnień. Kiedy wszystkie zasoby są w pełni wykorzystane,

to nic więcej nie da się wyprodukować. Innymi słowy, jeśli zasoby danego

kraju (wszyscy zatrudnieni, fabryki, gospodarstwa rolne itd.) zostaną w

pełni wykorzystane, jedynym sposobem, aby kraj ten mógł zwiększyć produkcję

jakiegoś wyrobu będzie zmniejszenie produkcji czegoś innego. Dotyczy to

każdego kraju, nawet tych bardzo bogatych. Na przykład podczas drugiej

wojny światowej amerykańskie fabryki, starając się zwiększyć produkcję

czołgów i innych pojazdów wojskowych, przestały produkować samochody

osobowe.

 

Podsumowując: pragnienia ludzkie są nieograniczone, jednakże zasoby

niezbędne do ich zaspokojenia są ograniczone. Dlatego też każde

społeczeństwo styka się z identycznymi problemami: niedostatkiem i

koniecznością dokonywania wyborów.

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomia: nauka o ograniczoności zasobów i wyborze

 

 

 

Ponieważ wszystkiego nie starczyłoby dla wszystkich, wszyscy - każdy

człowiek, przedsiębiorstwo lub rząd - muszą dokonywać wyborów spośród tego,

co chcieliby posiadać. Tak więc powinniśmy starać się postępować

gospodarnie, aby uzyskać jak najwięcej z tego, czym dysponujemy. Pamiętając

o tym, możemy zdefiniować ekonomię jako naukę społeczną, która zajmuje się

opisem i analizą tego, jak społeczeństwa wykorzystują dostępne im zasoby.

 

Pole wyboru ograniczone jest przez nasz dochód, majątek oraz możliwość

pożyczania pieniędzy. Dochody osobiste, oszczędności oraz możliwości

pożyczania ograniczają zarówno pojedynczych ludzi, jak i rodziny.

Przedsiębiorstwa ograniczone są wielkością swoich zysków, oszczędnościami

oraz zdolnościami zaciągania kredytu, a rządy - możliwościami nakładania

podatków i uzyskiwania pożyczek.

 

Dochody, oszczędności, zyski i podatki pozwalają ludziom, instytucjom

oraz rządom na zakup dóbr, czyli produktów materialnych, oraz usług, czyli

produktów niematerialnych. Oznacza to konieczność dokonania wyboru, który

wiąże się z utratą możliwości pozyskania alternatywnych dóbr i usług.

 

 

 

 

 

 

 

Konieczność wyboru i koszt "utraconych możliwości"

 

 

 

Załóżmy, że odłożyłeś ostatnio odpowiednią sumę pieniędzy na zakup

walkmana, o którym od dawna marzyłeś. Podczas gromadzenia oszczędności

zainteresowała cię koszykówka i teraz bardzo pragniesz mieć parę

profesjonalnych butów do koszykówki. Niestety stać cię tylko albo na

walkmana, albo na buty. W takiej sytuacji stajesz przed koniecznością

wyboru.

 

Ekonomiści ten rodzaj konieczności dokonania wyboru wiążą z kosztem

"utraconych możliwości" (kosztem alternatywnym). Koszt utraconych

możliwości dla danej rzeczy określony jest przez wszystko to, z czego

musisz zrezygnować, aby tę rzecz uzyskać. Tak więc kosztem "utraconych

możliwości" zakupu walkmana w powyższym przykładzie są nowe buty sportowe.

 

Przedsiębiorstwa również stają wobec problemu dokonywania wyboru oraz

określania kosztów "utraconych możliwości". Na przykład sklep osiedlowy,

planując kampanię reklamową, będzie musiał dokonać wyboru pomiędzy

korzystaniem z ogłoszeń w prasie a rozsyłaniem ulotek reklamowych do

potencjalnych klientów pocztą. Jeśli sklep zdecyduje się na prasową

kampanię reklamową, to kosztem "utraconych możliwości" będą korzyści

wynikające z kampanii przeprowadzonej za pośrednictwem poczty.

 

Podobnie jak każdy człowiek lub przedsiębiorstwo, rząd również ponosi

koszty "utraconych możliwości". Jeśli, na przykład, rząd postanowi

zwiększyć wydatki na rolnictwo, zmniejszając nakłady na oświatę, to kosztem

"utraconych możliwości" poprawy sytuacji w rolnictwie będzie lepsza

sytuacja oświaty.

 

 

 

 

 

 

 

Dlaczego wiedza ekonomiczna jest niezbędna?

 

 

 

W tym momencie może zadajesz sobie pytanie: "Po co uczę się ekonomii?"

Istnieje po temu wiele poważnych powodów, a wszystkie związane są z tobą

bezpośrednio. Niektóre dotyczą cię jako osoby zarabiającej i wydającej

pieniądze, a więc i jako konsumenta, inne zaś dotyczą ciebie jako

obywatela.

 

Jesteś członkiem społeczeństwa, które nieustannie podejmuje niezliczoną

liczbę decyzji. Siły ekonomiczne mają duży wpływ na twój jadłospis,

mieszkanie, ubrania, które nosisz, oraz sposób, w jaki spędzasz wolny czas.

Wiedza ekonomiczna pomoże ci lepiej zrozumieć te siły oraz sprawi, że

będziesz mógł podejmować decyzje z większą świadomością ich skutków.

Wiadomości, które zdobędziesz, mogą więc przyczynić się do lepszego

wykorzystania ograniczonych zasobów, którymi dysponujesz.

 

Siły ekonomiczne odgrywają również rolę w podejmowaniu decyzji w świecie

biznesu. O ekonomii można powiedzieć, że bada w jaki sposób ludzie

zarabiają na życie. Im więcej będziesz wiedział o tej dziedzinie, tym

lepsze decyzje będziesz podejmował w życiu.

 

Wiedza ekonomiczna pomoże ci również w wypełnianiu twoich obywatelskich

obowiązków w demokratycznym społeczeństwie. W odróżnieniu od krajów, gdzie

dyktatorzy biorą w swoje ręce wyłączną kontrolę nad sprawami państwa, w

kraju demokratycznym oczekuje się, że jego obywatele wezmą udział w

kierowaniu państwem. Kiedy staniesz się osobą uprawnioną do głosowania,

będziesz miał pośredni wpływ na wybory dokonywane przez rząd, dotyczące np.

wysokości podatków czy inflacji. Wiedza ekonomiczna pomoże ci w dokonaniu

wyborów korzystnych dla ciebie i twojego kraju.

 

 

 

 

 

 

 

Czym zajmują się ekonomiści?

 

 

 

Jak już mówiliśmy, ekonomia zajmuje się zagadnieniami niedostatku

(ograniczoności zasobów) i wyboru - a więc problemami, z którymi

społeczeństwa oraz narody mają do czynienia od wieków. Nowoczesna ekonomia

jako odrębna nauka powstała w XVII wieku. Wtedy właśnie ekonomiści

opracowali metody badania oraz sposoby wyjaśniania, jak ludzie, firmy oraz

narody wykorzystują dostępne im zasoby.

 

Wielkie firmy zatrudniają ekonomistów analizujących prowadzoną przez nie

działalność gospodarczą. Każdy rząd również zatrudnia ekonomistów do

badania problemów związanych z całą gospodarką oraz jej poszczególnymi

działami. Przekonasz się, że ekonomiści zajmują się dwoma światami:

"światem, który istnieje" oraz "światem, który istnieć powinien".

Ekonomiści generalnie zgadzają się co do ogólnie przyjętych zasad ekonomii

oraz co do modeli, które starają się opisać i wyjaśnić "świat, który

istnieje". Modelem ekonomicznym jest każde uproszczone twierdzenie, diagram

lub wzór, którym posługujemy się, aby zrozumieć zdarzenia ekonomiczne.

Model ekonomiczny jest jak mapa, pomija wiele szczegółów, ale pozwala

zrozumieć związki i prawidłowości procesów gospodarczych. Na przykład

ekonomiści mogą posłużyć się podstawowymi prawidłami, takimi jak prosty

model prawa popytu i podaży, aby móc przewidzieć, czy w Polsce cena kawy

pójdzie w górę, jeśli nagłe mrozy zniszczą większość plantacji w Brazylii.

 

Wszyscy ekonomiści byliby zgodni, że mróz spowoduje wzrost ceny, jednak

kwestia przewidzenia wielkości podwyżki będzie zależała od jakości modelu

danego ekonomisty. Czytając ten podręcznik, nauczysz się posługiwać

niektórymi modelami ekonomicznymi które pomogą ci zrozumieć i analizować

zdarzenia ekonomiczne.

 

W wielu wypadkach przy rozwiązywaniu problemów ekonomicznych trzeba wyjść

poza model, szczególnie, gdy dotyczą one kwestii społecznych. Rozwiązanie

takich problemów wymaga bowiem uwzględnienia opinii różnych środowisk,

pewnych opcji politycznych oraz wartości etycznych. Rozważmy następujący

przykład: co należy zrobić z nadmiernym bezrobociem wśród młodzieży?

Ekonomiści zgodzą się, że bezrobocie jest zjawiskiem niekorzystnym.

Niektórzy z nich mogą zaproponować, aby to państwo tworzyło miejsca pracy

dla młodzieży. Inni natomiast sprzeciwią się takiemu pomysłowi sugerując,

że problem bezrobocia wśród młodzieży zostałby rozwiązany, gdyby pracodawcy

mogli wypłacać jej niższe wynagrodzenie, niż to, które zobowiązani są

płacić dorosłym pracownikom. Teoria ekonomii podsuwa jeszcze więcej

potencjalnych możliwości rozwiązania tego problemu.

 

Każdy sposób ma swoje wady i zalety. Ich ocena jest w dużej mierze

subiektywna i zależy np. od preferencji społeczeństwa.

 

 

 

Jak ty proponujesz rozwiązać problem bezrobocia wśród młodzieży? Czy

uważasz, że należy obniżyć płacę minimalną? A może wystarczy tylko niższa

płaca "dla terminujących w zawodzie"? A może należałoby wprowadzić

specjalne udogodnienia dla firm, które zatrudniają absolwentów lub wspierać

rządową inicjatywę "młodzieżowych hufców pracy?" Inną metodą byłyby niższe

obciążenia podatkowe i na ubezpieczenia społeczne pracowników w pierwszych

latach pracy. Przeanalizuj koszty oraz korzyści wynikające z powyższych

rozwiązań oraz z innych, które przychodzą ci na myśl.

 

 

 

 

 

 

 

&...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin