Wynagrodzenie za prace.pdf

(672 KB) Pobierz
untitled
IV.A. WYNIKI KONTROLI UJĘTYCH W PROGRAMIE DZIAŁAŃ
DŁUGOFALOWYCH (NA LATA 2004-2006) – II ETAP REALIZACJI
1. Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy
Przestrzeganie przepisów o wypłacie wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń ze stosunku
pracy stanowi od kilku lat priorytetowy temat kontrolny Państwowej Inspekcji Pracy – z uwagi na
znaczną skalę nieprawidłowości, jak i społeczne konsekwencje niewypełniania przez pracodawców
jednej z podstawowych gwarancji Kodeksu pracy. Prowadzone przez inspekcję zintensyfikowane
działania w tym obszarze skutkują stopniowym spadkiem odsetka kontrolowanych
pracodawców naruszających przepisy o wynagrodzeniu za pracę (z 62% w 2003 r. do 55,7% w
2005 r.). Zmniejsza się również sukcesywnie średnia kwota niewypłaconych należności przypadająca
na pracownika - z 1 237 zł w 2003 r. do 1 126 zł w 2005 r.
Rok sprawozdawczy przyniósł także dalszy spadek odsetka kontrolowanych pracodawców
niewypłacających premii i nagród (o 4,3%), wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego i
ekwiwalentu za urlop (o 2,5%) oraz należności dla zwolnionych z pracy z przyczyn niedotyczących
pracownika (o 7,9%).
Zwiększył się niestety w 2005 r. odsetek pracodawców naruszających przepisy o wypłacie
wynagrodzenia za godziny nadliczbowe i innych dodatków (o 13,6%) oraz ekwiwalentu za odzież
roboczą i jej pranie (o 9,6%). Znaczny wzrost liczby pokrzywdzonych na skutek niewypłacenia (lub
zaniżenia) należności za godziny nadliczbowe i wszelkiego typu dodatków wynika głównie z
nieuwzględnienia przez pracodawców zmian w przepisach o czasie pracy i wynagradzaniu za godziny
nadliczbowe oraz za pracę w niedzielę i dni wolne od pracy z tytułu 5–dniowego tygodnia pracy.
Na powyższe nieprawidłowości ma również wpływ nieprowadzenie przez pracodawców
ewidencji czasu pracy lub jej nierzetelność, co od lat stanowi dla kontrolujących znaczne utrudnienie w
ustalaniu faktycznego stanu przestrzegania prawa. Coraz częściej jednak inspektorzy korzystają z
innych pomocnych dokumentów, takich jak raporty kasowe czy księgi służb ochrony. Pozwala to na
określenie rzeczywistej liczby godzin przepracowanych przez pracowników i zweryfikowanie
prawidłowości naliczania wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, a także na
zastosowanie właściwych środków prawnych. W takich przypadkach inspektorzy nie mogą w zasadzie
liczyć na pomoc samych pokrzywdzonych, ze względu na powszechną obawę przed utratą pracy.
Wśród przyczyn nieprawidłowości w dalszym ciągu dominuje brak środków finansowych
(prawie 50%). Inspektorzy jednak podkreślają, że część pracodawców - nie wypłacając należności -
wykorzystuje zgromadzone niezgodnie z prawem fundusze na finansowanie innych potrzeb
związanych z funkcjonowaniem firmy. Zjawisko „kredytowania” pracodawców przez pracowników jest
konsekwentnie piętnowane za pomocą dostępnych inspektorom środków prawnych, w tym nakazów
płacowych.
W dalszej kolejności inspektorzy wymieniają - jako przyczyny naruszeń prawa - nieznajomość
obowiązujących przepisów (13,3%) i odmowę wypłaty należności (5,1%); na pozostałe 32,2%
składają się w znacznej części błędy interpretacyjne przepisów oraz postanowień układów zbiorowych
pracy i regulaminów wynagradzania, a także niewłaściwa metoda naliczania świadczeń.
Należy podkreślić, że utrzymała się – sygnalizowana już w poprzednim Sprawozdaniu -
pozytywna tendencja dotycząca egzekwowania należności dla pokrzywdzonych pracowników.
W wyniku działań inspektorów pracy wzrósł do 72,5% odsetek wyegzekwowanych wynagrodzeń (z
63% w 2004 r.).
Przedstawione wyżej dane stanowią omówienie wyników 1 034 kompleksowych kontroli,
podczas których inspektorzy szczegółowo sprawdzili stan przestrzegania przepisów dotyczących
wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy. Należy zaznaczyć, że problematyka
wynagrodzeń była omawiana, w różnym zakresie, także w trakcie kilkudziesięciu tysięcy innych
kontroli, realizowanych w ramach bieżącej działalności inspekcyjnej. Wyniki tych kontroli potwierdzają
utrwalenie się pozytywnych tendencji w omawianym obszarze ochrony pracy. Szczególnie
pozytywny jest fakt, iż z roku na rok zmniejsza się liczba pracodawców, u których inspektorzy wydają
decyzje płacowe (z 6, 2 tys. w 2003 r. do 3, 6 tys. w 2005 r.) oraz liczba pokrzywdzonych w związku z
tym pracowników ( z 359 tys. w 2003 r. do 221 tys. w 2005 r.). Decyzje płacowe, których wydano w
roku sprawozdawczym o 1/3 mniej niż w 2003 r., opiewały na kwotę prawie dwukrotnie niższą niż dwa
lata wcześniej (blisko 200 mln w 2005 r. wobec ponad 360 mln w 2003 r.). Należy ponadto podkreślić,
że ujawniane przez inspektorów naruszenia przepisów coraz rzadziej dotyczą wynagrodzenia
zasadniczego.
W roku 2006 realizowany będzie końcowy etap długofalowego programu PIP na rzecz
poprawy przestrzegania przepisów o wypłacie wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń ze
47
10906727.004.png 10906727.005.png
stosunku pracy, co pozwoli na kompleksową ocenę skali i rodzaju naruszeń oraz efektów naszych
działań kontrolnych i prewencyjnych.
Załącznik nr 12
2. Przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy
w mikroprzedsiębiorstwach (zatrudniających do 9 pracowników) produkujących wyroby
z surowców niemetalicznych
Kontrolami objęto 1 150 mikroprzedsiębiorstw zajmujących się produkcją m.in. szkła i
wyrobów ze szkła, produkcją ceramiki budowlanej, wyrobów z cementu i betonu oraz ze skał i
kamieni. Istniejące w tych zakładach zagrożenia są zróżnicowane (m.in. hałas, czynniki chemiczne,
pyły zwłókniające, drgania mechaniczne) i charakteryzują się zmiennością występowania (ze względu
na sezonową produkcję wyrobów lub dostosowywanie bieżącej produkcji do konkretnego
zamówienia).
Jak wykazały kontrole dot. problematyki bezpieczeństwa pracy , blisko połowa pracodawców
nie przeprowadziła badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia , a w co czwartym zakładzie
występowały przekroczenia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń tych czynników. Dotyczy to w
szczególności hałasu, którego natężenie w wielu przypadkach przewyższało nawet kilkunastokrotnie
dopuszczalną wartość .
Ustalenia inspektorów wskazują, że w skontrolowanych zakładach podstawowym problemem
jest nieidentyfikowanie zagrożeń , w tym zagrożeń powodowanych pracą maszyn i urządzeń
technicznych oraz wynikających z niebezpiecznych właściwości substancji i preparatów chemicznych.
Z tym problemem wiążą się także nieprawidłowości polegające na nieokreśleniu prac szczególnie
niebezpiecznych (70% pracodawców) oraz zaniedbania w zakresie oceny ryzyka zawodowego . Blisko
połowa pracodawców nie udokumentowała przeprowadzenia ww. oceny, a wielu dokonało jej w
sposób nieprawidłowy (dotyczy to np. 57% pracodawców stosujących niebezpieczne preparaty i
substancje chemiczne). W licznych przypadkach pracodawcy posiadali w dokumentacji pracowniczej
oświadczenia zatrudnionych o zapoznaniu się z ryzykiem zawodowym, chociaż brak było
jakichkolwiek dokumentów potwierdzających przeprowadzenie takiej oceny. Sytuacja powyższa
skutkowała, m.in. kierowaniem pracowników na lekarskie badania profilaktyczne bez przekazania
pełnej informacji o czynnikach niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia związanych z
wykonywaniem pracy (24% pracodawców).
Kontrolą objęte zostały także zagadnienia prawnej ochrony pracy . Najwięcej naruszeń
dotyczyło udzielania pracownikom pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia (59%
kontrolowanych pracodawców), nieprzestrzegania przepisów o obowiązku prowadzenia ewidencji
czasu pracy (23%), treści umów o pracę (21%), treści świadectw pracy (27%). Natomiast niewielka
była skala nieprawidłowości polegających na nieudzielaniu urlopów pracowniczych (7%),
niewypłacaniu należności za pracę w godzinach nadliczbowych (5%) oraz niepotwierdzaniu rodzaju
umowy o pracę na piśmie (4%).
Kontrolowani pracodawcy jako podstawową przyczynę występujących nieprawidłowości
wskazywali wysokie koszty związane z wypełnianiem obowiązków określonych w przepisach prawa
pracy (m.in. dot. przeprowadzania badań i pomiarów czynników szkodliwych, zapewnienia
pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego) i słabą kondycję
finansową, uniemożliwiającą wyposażenie stanowisk pracy w nowe maszyny i urządzenia techniczne
oraz prowadzenie bieżących remontów obiektów i pomieszczeń pracy. Podkreślali również brak
stabilności przepisów, „nienadążanie za zmianami” i trudności interpretacyjne, a także – w ich ocenie -
zbytni „formalizm” przepisów dot. sporządzania i prowadzenia dokumentacji w zakresie stosunku
pracy, ewidencjonowania czasu pracy, informowania pracowników na piśmie o ich prawach i
obowiązkach związanych z porządkiem w zakładzie pracy.
W ocenie inspektorów PIP negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
przestrzeganie uprawnień pracowniczych wywiera - z jednej strony - mała znajomość (a często
również lekceważenie) obowiązujących przepisów prawa pracy i brak wiedzy nt. skutków zdrowotnych
związanych z oddziaływaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy, a z drugiej - dążenie
pracodawców do obniżenia kosztów działalności, także przez minimalizowanie nakładów na sprawy
pracownicze, w tym związane z bezpieczeństwem pracy.
Skala i rodzaj stwierdzonych nieprawidłowości wymagają - obok prowadzenia bieżącej
działalności kontrolnej - wzmocnienia działań promocyjno-edukacyjnych adresowanych do
48
10906727.006.png
przedsiębiorców z branży . Powinno to przynieść efekt w postaci ograniczenia zagrożeń zawodowych
i poprawy stanu praworządności.
Załącznik nr 13
3. Wzmożony nadzór w zakładach różnych branż charakteryzujących się największym
nasileniem zagrożeń zawodowych
Zgodnie z planem działania na lata 2004-2006, wzmożonym nadzorem objęta jest grupa
92 zakładów charakteryzujących się szczególnie wysokimi wskaźnikami zatrudnienia w warunkach
zagrożenia zawodowego, wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
W 2005 r. przeprowadzono w tych zakładach 207 kontroli. Z ustaleń inspektorów wynika, że w
warunkach zagrożenia czynnikami związanymi ze środowiskiem i uciążliwością pracy, a także
czynnikami mechanicznymi (związanymi z użytkowaniem maszyn szczególnie niebezpiecznych),
pracowało ponad 32 tys. osób, co stanowi ok. 37% ogółu zatrudnionych w kontrolowanych zakładach
(w 2004 r. – 41 tys. osób, czyli 43% ogółu zatrudnionych). Należy podkreślić, że w większości
zakładów na pracowników oddziałuje kilka ww. czynników jednocześnie. Wskaźnik częstotliwości
wypadków w zakładach objętych wzmożonym nadzorem był około trzykrotnie wyższy od wskaźnika
dla całej gospodarki i wynosił 23,4. Również roczny wskaźnik zachorowalności (liczba chorób
zawodowych na 100 tys. zatrudnionych) był znacznie wyższy od wskaźnika dla całej gospodarki
(wyniósł 143). Pracownikom przyznano 19 rent z tytułu wypadków przy pracy, 13 rent z tytułu chorób
zawodowych oraz 155 rent z ogólnego stanu zdrowia.
Działania kontrolne (a także doradcze, informacyjne, promocyjne) inspektorów pracy w
zakładach objętych wzmożonym nadzorem nakierowane są przede wszystkim na likwidację lub
przynajmniej ograniczenie występujących zagrożeń. Wyniki kontroli przeprowadzonych w 2005 r.
wskazują, że nastąpiła poprawa w zakresie: zatrudniania pracowników w narażeniu na czynniki
szkodliwe, eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych, stanu budynków i pomieszczeń pracy,
pomieszczeń higienicznosanitarnych, organizacji transportu wewnątrzzakładowego oraz
przygotowania pracowników do pracy. Natomiast skala nieprawidłowości polegających na
niedostosowaniu maszyn i urządzeń do wymogów bhp nie uległa istotnej zmianie.
Wszyscy skontrolowani pracodawcy dopełnili obowiązków w zakresie oceny ryzyka
zawodowego, choć w 5 zakładach nie przeprowadzono jej na wszystkich stanowiskach pracy. Warto
zaznaczyć, że w 58 zakładach - w wyniku dokonanej oceny ryzyka zawodowego - pracodawca
podjął działania korygujące lub zapobiegawcze . W zakładach objętych wzmożonym nadzorem
nadal jednak zbyt rzadko dokonuje się weryfikacji oceny ryzyka po zaistnieniu wypadku przy pracy.
Inspektorzy pracy stwierdzali też przypadki nieustalania przez zespoły powypadkowe wszystkich
przyczyn zaistniałych wypadków, co prowadziło do formułowania nieadekwatnych wniosków
profilaktycznych.
W stosunku do jednego zakładu (Odlewnia Żeliwa w Żorach), ze względu na rażące
nieprawidłowości zagrażające zdrowiu i życiu pracowników, okręgowy inspektor pracy wydał decyzję
nakazującą zaprzestanie działalności.
Według pracodawców, przyczyną złych warunków pracy w ich zakładach jest trudna sytuacja
finansowa, uniemożliwiająca realizowanie przedsięwzięć remontowych i inwestycyjnych, i zmuszająca
ich także do ograniczania stanu zatrudnienia, przy niezmienionej ilości zadań.
W ocenie inspektorów istotne znaczenie – obok ww. przyczyn – mają również takie czynniki
jak: niedostateczna znajomość przepisów przez osoby kierujące pracownikami; brak odpowiedniego
nadzoru nad prowadzonymi pracami (tolerowanie niewłaściwych metod pracy i złego stanu
technicznego maszyn i urządzeń); małe zaangażowanie pracodawców w poprawę warunków pracy,
wynikające z chęci osiągnięcia jak najlepszych wyników finansowych , kosztem nakładów na bhp.
W 2006 roku Państwowa Inspekcja Pracy, kontynuując działalność kontrolną w tej grupie
zakładów, jednocześnie zintensyfikuje w nich działania o charakterze prewencyjnym.
Załącznik nr 14
4. Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w przemyśle rolno-
spożywczym (przetwórstwo mleka i jego pochodnych)
Kontrolami objęto 121 zakładów przetwórstwa mleka i jego pochodnych (w tym 103
eksploatujące amoniakalne instalacje chłodnicze). Inspektorzy pracy stwierdzili liczne naruszenia
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym m.in.: brak ochronnej izolacji cieplnej lub osłon
termoizolacyjnych przy maszynach i urządzeniach, niewyposażenie stacjonarnych i wózkowych pras
do twarogu i serów w system oburęcznego sterowania (dot. 62 urządzeń w 31% zakładów); brak
49
10906727.007.png 10906727.001.png
wyposażenia w wyłącznik krańcowy powodujący natychmiastowe zatrzymanie mieszadła w momencie
otwarcia pokrywy (dot. 132 kotłów serowarskich w 38% zakładów); pobieranie próbek mleka z cystern
z pomostu stałego lub ruchomego o szerokości mniejszej niż 0,75 m i bez poręczy ochronnych (36%
zakładów); niezapewnienie co najmniej 10-krotnej wymiany powietrza w ciągu godziny w
pomieszczeniach, w których magazynowane są środki i preparaty chemiczne (40%).
W odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa przy eksploatacji amoniakalnych instalacji
chłodniczych , kontrole wykazały nieprawidłowości polegające zwłaszcza na braku sygnalizacji w
komorze chłodniczej (49% skontrolowanych instalacji), braku automatycznego odpowietrzania
instalacji (40%), nieodpowiednim przechowywaniu sprzętu ratowniczego (31%), nieoznakowaniu
zaworów odcinających instalacji (26%).
Jak zauważają inspektorzy PIP, kontrolowani pracodawcy prowadząc działalność
produkcyjną, priorytetowo traktują wymogi stawiane przez system HACCP, na drugi plan odsuwając
działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy .
Ponadto, jako przyczynę stwierdzonych nieprawidłowości należy wskazać:
9
dążenie do obniżenia kosztów działalności;
9
małą aktywność służb bhp w zakładzie (lub osób pełniących zadania służby bhp).
Wyniki kontroli uzasadniają potrzebę rozszerzenia poradnictwa adresowanego bezpośrednio
do firm zajmujących się przetwórstwem mleka i stymulowania działań ukierunkowanych na
wprowadzanie w tej branży systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Załącznik nr 15
5. Zapobieganie upadkom z wysokości w zakładach przemysłu stoczniowego
Kontrolami objęto stocznie, w których podczas budowy, przebudowy lub remontu statków
wykonywane były prace na wysokości. W 57 zakładach produkcji okrętowej skontrolowano 52 place
budów.
Stwierdzone podczas kontroli naruszenia prawa polegały głównie na:
Â
niezabezpieczeniu balustradami stanowisk pracy – 72% skontrolowanych placów budów,
Â
nieprawidłowym wykonaniu balustrad – 48%,
Â
niestosowaniu środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości (w przypadkach,
gdy stosowanie balustrad było niemożliwe lub nieuzasadnione) – 57%,
Â
niezabezpieczeniu otwartych luków oraz innych otworów technologicznych – 56%,
Â
niezgodnych z przepisami przejściach i dojściach do stanowisk pracy – 53%.
Liczne nieprawidłowości wiązały się z montażem i eksploatacją rusztowań . Inspektorzy
stwierdzili m.in.:
9
brak lub niewłaściwie wykonane obarierowanie pomostów – 69% skontrolowanych placów
budów,
9
niezabezpieczenie pomostów przed możliwością spadania z nich przedmiotów (materiałów,
narzędzi) – 66%,
9
używanie niewłaściwych pomostów roboczych – 59%,
9
eksploatowanie rusztowań bez uprzedniego sprawdzenia prawidłowości ich montażu – 43%,
9
zbyt dużą odległość (przekraczającą 0,1 m) pomostu rusztowania od kadłuba statku lub innej
konstrukcji – 41%.
Wśród przyczyn wymienionych nieprawidłowości należy wskazać przede wszystkim:
-
lekceważenie – zarówno przez nadzór (tzw. budowniczych) jak i pracowników stoczni -
zagrożenia upadkiem z wysokości, zwłaszcza podczas montażu przestrzennych sekcji
okrętowych;
-
minimalizację nakładów na bezpieczeństwo pracy (w tym na zabezpieczenia przed upadkiem
z wysokości) - głównie w małych podmiotach gospodarczych, samodzielnie realizujących
produkcję stoczniową na różnych nabrzeżach portowych. Często były to podmioty, które nie
zatrudniały pracowników, a prace na wysokości zlecały osobom fizycznym prowadzącym
jednoosobowo działalność gospodarczą;
-
brak dobrze wyszkolonych fachowców, co wobec konieczności zatrudnienia nowych, często
niedoświadczonych pracowników oznacza obniżenie kultury pracy w stoczniach.
50
10906727.002.png
Liczne naruszenia przepisów dot. prowadzenia prac na wysokości w stoczniach, przy budowie
jednostek pływających lub ich części, wskazują na potrzebę kontynuowania przez właściwe okręgowe
inspektoraty pracy kontroli w tym obszarze i wspieranie ich działaniami prewencyjnymi.
W związku z budzącymi wątpliwości interpretacyjne niektórymi przepisami r ozporządzenia
Ministra Gospodarki z 30.05.2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy budowie i
przebudowie oraz remoncie jednostek pływających, Główny Inspektor Pracy wystąpił do Ministra
Gospodarki z wnioskiem o ich zmianę.
Załącznik nr 16
6. Ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego w zakładach o znacznym stopniu
zagrożeń zawodowych
Kontrolami objęto grupę firm produkujących metalowe wyroby gotowe (np. metalowe elementy
konstrukcyjne, cysterny, pojemniki i zbiorniki metalowe, grzejniki i kotły centralnego ogrzewania,
wytwornice pary, wyroby nożownicze, narzędzia i wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia).
Kontrole, które przeprowadzono w 363 zakładach, wykazały liczne zaniedbania w sferze
oceny ryzyka zawodowego .
Inspektorzy ustalili m.in., że co piąty pracodawca w ogóle nie dokonał ww. oceny, zaś spośród
tych, którzy ocenę ryzyka przeprowadzili – aż 56% nie określiło wszystkich zagrożeń występujących
na stanowiskach pracy.
Szczególne zaniepokojenie budzą stwierdzone w kontrolowanych zakładach nieprawidłowości
polegające na nieidentyfikowaniu zagrożeń, których aktywizacja doprowadziła do powstania
wypadków przy pracy , w tym ze skutkiem śmiertelnym. Należy podkreślić, że w omawianej grupie
zakładów odnotowuje się dwukrotnie wyższy wskaźnik wypadków przy pracy niż dla ogółu gospodarki.
Wyniki kontroli nasuwają konkluzję, że w dalszym ciągu wielu pracodawców nie postrzega
oceny ryzyka zawodowego jako skutecznego narzędzia do kształtowania bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy. Z tego względu PIP kontynuować będzie w tym obszarze działalność o charakterze
informacyjno-edukacyjnym. Równolegle prowadzone będą kontrole w kolejnych zakładach branży
metalowej, a także rekontrole, ukierunkowane na sprawdzenie realizacji zastosowanych wcześniej
środków prawnych.
Załącznik nr 17
51
10906727.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin