Doskonalenie komunikacji międzyludzkiej na 101 sposobów - Elizabeth Tierney.txt

(164 KB) Pobierz
ELIZABETH TIERNEY



Doskonalenie komunikacji mi�dzyludzkiej na 101 
sposob�w

(101 Ways to Better Communication.)


(t�umaczy� Marek Gasi�ski)

WST�P
W�a�nie w tym momencie na ca�ym �wiecie ludzie zaj�ci s� prowadzeniem interes�w. 
W chwili, gdy czytasz t� stron� odbywaj� si� tysi�ce spotka� handlowych. Pracownicy firm 
wysy�aj� faksy, redaguj� korespondencj� elektroniczn�, otwieraj� listy, czytaj� sprawozdania, 
sporz�dzaj� notatki s�u�bowe, rozmawiaj� z kolegami, przemawiaj� na konferencjach lub te� 
gaw�dz� przy kawie lub herbatce. Komunikuj�c si�, dokonuj� przekazu informacji, a 
komunikacja ta stanowi krwiobieg organizacji gospodarczych. Mimo i� ci�gle musimy 
komunikowa� si� z innymi osobami, to jednak wi�kszo�� z nas nie zosta�a do tego celu 
nale�ycie przygotowana. Zatem ka�dy z nas mo�e udoskonali� swoje umiej�tno�ci.
Niniejsza ksi��ka proponuje Doskonalenie komunikacji mi�dzyludzkiej na 101 
sposob�w. Napisano j� dla ludzi biznesu rozumiej�cych, jak istotne znaczenie dla ich 
osobistego sukcesu, a tak�e sukcesu ich firm, ma skuteczna komunikacja. Mimo i� ka�dy z 
proponowanych 101 sposob�w dotyczy innego aspektu komunikowania si�, najwi�cej 
mo�emy skorzysta�, je�li rozwa�ymy je ��cznie.
Gdy czytasz t� ksi��k�, inni ludzie biznesu s� - by� mo�e -akurat zaj�ci dyskusj� nad 
swoimi zadaniami, celami, stratami, zyskami, kosztami og�lnymi przedsi�biorstwa, polityk� 
handlow�, bud�etami, po�yczkami, promocjami, planami strategicznymi, rozwojem produktu, 
szkoleniem, rekrutacj� personelu, technologi�, redukcj� wymiar�w wyrob�w, przej�ciami 
firm, globaln� konkurencj�, spotkaniami towarzyskimi w biurze, rozmieszczaniem biurek, 
przerwami na kaw� lub zaopatrzeniem biura. Wyobra� sobie, jakie mog� by� nast�pstwa, je�li 
nie jeste� w stanie zrozumie�, o czym si� m�wi w salach narad, w biurach lub te� przy stole w 
czasie przerwy obiadowej. Wyobra� sobie konsekwencje niezrozumienia Twojego punktu 
widzenia przez Twoich koleg�w lub te� niemo�no�ci przedstawienia przez nich w�asnego 
stanowiska. Gdy zawodzi komunikacja, nawet w takich przypadkach, jak zamawianie papieru 
do kopiarek czy te� tworzenie d�ugoterminowych plan�w zatrudnienia, zawsze prowadzi to 
do zamieszania. Rozwa�my zatem metody osi�gania pomy�lnie j szych rezultat�w.
CZʌ� PIERWSZA: KOMUNIKACJA MI�DZYLUDZKA
- UWAGI OG�LNE
Podczas gdy druga cz�� niniejszej ksi��ki zawiera analiz� okre�lonych typ�w 
komunikacji mi�dzyludzkiej cz�� pierwsza po�wi�cona jest pog��bieniu rozumienia 
og�lnych zasad komunikowania si�. Proponuje ona rozmaite sposoby opanowania 
problematyki komunikacji poprzez analiz� zasad, teorii, organizacji, j�zyka, postaw i 
zachowa�.
Wi�kszo�� z nas traktuje proces komunikowania si� jako co� oczywistego. S� ku temu 
powody. Przecie� robili�my to w ci�gu ca�ego naszego �ycia: w domu, w sklepie, w 
autobusie, na lotnisku, w biurze lub w szkole. Aczkolwiek komunikujemy si� ca�y czas, to nie 
zawsze udaje nam si� to robi� z powodzeniem. �e jest to prawd�, mo�emy s�dzi� na 
podstawie tego, jak cz�sto s�yszymy lub u�ywamy zda� w rodzaju:
"Co rozumiesz przez...?"
"S�dzi�em, �e powiedzia�e�..."
"Czy m�g�by� wyja�ni� ostatni� kwesti�?"
"Czy na zebraniu nie stwierdzi�e�, �e Ty...?"
"Ale� przypuszcza�em, �e proponujesz..."
"Przepraszam, �le zrozumia�em".
Ka�de z tych zda� sugeruje, �e zawiod�a komunikacja, co w ka�dym biurze stanowi 
sytuacj� niepo��dan�. Co zatem mo�esz uczyni�, by zminimalizowa� ten problem?
I
KORZY�CI P�YN�CE Z BARDZIEJ EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI
Zacznijmy nasz� dyskusj� od rozwa�enia korzy�ci, jakie zapewnia bardziej efektywne 
komunikowanie si�. Wyja�nijmy najpierw znaczenie dw�ch s��w powszechnie u�ywanych w 
tek�cie ksi��ki: audytorium oraz wiadomo��. Audytorium odnosi si� do jednej, tysi�cy lub 
wi�cej os�b, z kt�rymi si� komunikujesz. Wiadomo�� odnosi� si� b�dzie do idei lub my�li, 
kt�r� pragniesz podzieli� si� z Twoim audytorium. Jedn� wiadomo�ci� mo�e by�, na 
przyk�ad, "dzie� dobry", a inn� Twoje roczne sprawozdanie dla udzia�owc�w. Zacznijmy 
wi�c nasz� dyskusj� maj�c na uwadze przyj�t� interpretacj� s��w: audytorium i wiadomo��.
SPOS�B L
OSZCZ�DZAJ ZASOBY
Nieskuteczna komunikacja prowadzi do straty czasu i pieni�dzy, odbija si� na morale 
personelu oraz wydajno�ci. Z drugiej strony efektywna komunikacja mi�dzyludzka jest 
�r�d�em oszcz�dno�ci czasu i pieni�dzy oraz ma korzystny wp�yw na ludzi. Rozwa�my 
nast�puj�cy scenariusz:
W �rod� Frank obiecuje Loraine, �e dopilnuje, by Gary przes�a� jej kopi� poufnego 
sprawozdania. Zawiera ono dane kt�re maj� by� wykorzystane w jej pi�tkowej prezentacji. 
Jednak zapomnia� powiedzie� Gary'emu, by dostarczy� jej sprawozdanie
Jaki jest tego skutek?
Gdy Loraine nie otrzyma sprawozdania, b�dzie musia�a zadzwoni� do Franka lub 
Gary'ego prosz�c o jego dostarczenie. Je�li najpierw zadzwoni do Franka, to prawdopodobnie 
powie on, �e przeprasza i natychmiast go prze�le. Je�li zadzwoni najpierw do Gary'ego, mo�e 
on nie orientowa� si�, o co jej chodzi. Loraine dalej oczekuje na dane ze sprawozdania, a jej 
praca ulega op�nieniu. Gary jest zak�opotany. Poniewa� nie rozmawia� z Frankiem, nie jest 
pewien, czy Loraine ma prawo dost�pu do poufnego dokumentu. Jak z tej sytuacji wybrn��? 
Gary musi zatelefonowa� lub wys�a� e-mail do Franka, nast�pnie do Loraine, i z kolei Frank 
do Loraine. Priorytety ulegaj� zmianie. Praca zostaje wstrzymana lub przerwana - a wszystko 
z powodu drobnego zaniedbania w komunikacji mi�dzyludzkiej. Gary jest zak�opotany i 
zirytowany. Loraine jest z�a, sfrustrowana i pod siln� presj�. Frank ma poczucie winy.
W dzia�alno�ci przedsi�biorstw ci�gle spotykamy si� z podobnymi scenariuszami. 
Jeste�my lud�mi i pope�niamy b��dy. Wyobra�my sobie, �e ka�demu z nas tylko raz dziennie 
nie uda�o si� dok�adnie porozumie� tylko z jednym spo�r�d naszych licznych koleg�w. 
Pomn�my te niepowodzenia przez tysi�ce wzajemnych kontakt�w. Skutki owych 
niedoci�gni�� lub zak��ce� mog� przyprawi� o zawr�t g�owy. W konsekwencji niezmiennie 
prowadzi to do od�o�enia na p�niej tego, co planowali�my zrobi� przychodz�c rano do 
pracy. Zostajemy natomiast zaabsorbowani wyja�nianiem cudzych wiadomo�ci, sprawozda�, 
notatek, dokument�w lub rozm�w telefonicznych.
Dokonajmy zmiany w pierwotnym scenariuszu. Frank poprosi� Gary'ego o przes�anie 
sprawozdania Loraine i Gary rzeczywi�cie to zrobi�. Jednak�e po przekazaniu sprawozdania 
Gary zauwa�y� b��d w tabeli, na stronie 12 - przestawienie niekt�rych liczb. Co teraz? 
Czekaj� nas dodatkowe rozmowy telefoniczne i dalszy wzrost frustracji. Znowu trzeba 
przeprasza�, dokona� korekt, wykona� kopie, odebra� b��dne sprawozdania, napisa� pisma 
przewodnie, rozes�a� nowe wersje dokumentu oraz przeprowadzi� rozmowy wyja�niaj�ce 
pomy�k� - a wszystko to jest bardzo czasoch�onne.
Przypomnij sobie w�asne do�wiadczenia:
� Czy kiedykolwiek musia�e� dwukrotnie czyta� notatk�, gdy� po pierwszym czytaniu 
nie mog�e� uchwyci� jej sensu?
� Czy kiedykolwiek musia�e� czyta� notatk� na g�os, staraj�c si� j� zrozumie�?
� Czy kiedykolwiek musia�e� dzwoni� do koleg�w, aby dowiedzie� si�, czy 
zrozumieli, o czym by�a mowa na zebraniu?
� Czy kiedykolwiek otrzyma�e� uzupe�niaj�c� notatk� s�u�bow� z wyja�nieniami do 
poprzedniej?
� Czy kiedykolwiek musia�e� uczestniczy� w nieplanowanym zebraniu zwo�anym w 
celu wyja�nienia informacji przekazanych w notatce s�u�bowej?
Je�li odpowiedzia�e� "tak" na kt�rekolwiek z powy�szych pyta�, to ju� wiesz, jak 
szkodliwa jest wadliwa komunikacja mi�dzyludzka. Sprawniejsza komunikacja pozwoli�aby 
unikn�� tych problem�w. Zamiast traci� czas na wyja�nianie, przepraszanie, poszukiwanie 
zagubionych sprawozda�, kopiowanie, niszczenie papieru lub zb�dne rozmowy telefoniczne, 
m�g�by� si� skoncentrowa� na tym, co zaplanowa�e� zrobi� po przyj�ciu do pracy.
Niesprawne komunikowanie si� powoduje, �e ludzie czuj� si� niepewnie, s� 
zagniewani, zdezorientowani,  za�enowani, roz goryczeni, sfrustrowani lub upokorzeni. S� to 
koszty ludzkie. Uwa�niejszy spos�b komunikowania si� pozwala na bardziej efektywne 
wykorzystanie Twoich zasob�w.
SPOS�B 2
B�D� ZROZUMIA�Y
Prowadzenie przedsi�biorstwa polega mi�dzy innymi na oddzia�ywaniu na ludzi. Aby 
osi�gn�� powodzenie, trzeba by� zrozumia�ym. Na przyk�ad:
� zwracaj�c pracownikowi uwag� na sp�nienie - zach�casz go do zmiany post�powania;
� dokonuj�c prezentacji potencjalnym klientom - starasz si� ich przekona�, �e Twoje zalecenia 
odpowiadaj� na ich potrzeby;
� sporz�dzaj�c sprawozdanie z wykonania zada� - informujesz inne osoby, co zasz�o w 
pewnym okresie oraz wyja�niasz, dlaczego okre�lone dzia�ania by�y w�a�ciwe.
Sprawozdania roczne, notatki wewn�trzbiurowe, faksy, poczta elektroniczna, 
pogaw�dki, spotkania pracownik�w stanowi� naturaln� okazj� do przekonywania. Dlatego te� 
powinni�my jasno przedstawia� sprawy.
Im bardziej jeste�my precyzyjni, tym dok�adniejsza staje si� nasza komunikacja 
mi�dzyludzka. Twoje audytorium lepiej zrozumie Tw�j zamiar i b�dzie w stanie lepiej 
reagowa� na Twoje wiadomo�ci. Audytorium poczuje si� pewniej wiedz�c, �e wykonuje to, 
czego od niego oczekujesz.
Czy kiedykolwiek czyta�e� notatk� s�u�bow�, kt�ra by�a przyczyn� nieporozumienia z 
powodu braku daty, miejsca i czasu
zebrania? Gdyby wiadomo�� by�a dok�adniejsza, sprawy potoczy�yby si� sprawniej. 
Wiedzia�by�, jakie by�y oczekiwania.
Jasno�� wiadomo�ci umo�liwia wykonywanie obowi�zk�w bez zadawania zb�dnych 
pyta�, niepewno�ci oraz domys��w. Lepsze komunikowanie si� umo�liwi Ci zrozumia�e 
wyra�enie Twoich idei za pierwszym razem, uwalniaj�c od konieczno�ci trzy-lub 
czterokrotnego u�ci�lania Twojej wiadomo�ci w celu jasnego sprecyzowania stanowiska.

SPOS�B 3
B�D� WIARYGODNY I PROFESJONALNY
Osoby, kt�re skutecznie si� komunikuj� oszcz�dzaj� swoje zasoby, umo�liwiaj� 
innym zrozumienie zakresu ich obowi�zk�w oraz s� wiarygodne i profesjonalne. Czy 
kiedykolwiek zdarzy�o Ci si� otrzyma� od prze�o�onych polecenie pracy nad projektem bez 
podania jakichkolwiek wyja�nie�, czego si� od Ciebie oczekuje? Is...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin