OCENA UMIEJĘTNOŚCI FUNKCJONALYCH DZIECKAI OPIS JEGO INTERAKCJI Z RODZICAMI
Przebieg diagnozy:
1. Kwestionariusz środowiskowy dla rodziców (dotyczy tego, co jest ważne w rodzinie dla dziecka)
2. W trakcie sesji zabawy pedagoga z dzieckiem:
§ W pierwszej fazie – zabawa spontaniczna (bardzo łatwo tu wyłapać autyzm, jeśli nie ma elementów twórczych w zabawie u dziecka)
§ W drugiej fazie – ustrukturalizowana zabawa (pedagog narzuca zabawę dziecku)
§ W trzeciej fazie – interakcja dziecko – dziecko (badamy jak dziecko nawiązuje kontakt z innymi)
§ W czwartej fazie – interakcja rodzice – dziecko (rodzice mają bawić się z dzieckiem tak, jak bawią się z nim w domu). Pod koniec tej fazy rodzic na chwilę wychodzi (sprawdza się tu jak dziecko reaguje na rozłąkę). Następnie rodzic wraca i bawi się z dzieckiem wg zaleceń pedagoga.
§ W piątej fazie – zabawa motoryczna:
- nieustrukturalizowana zabawa dowolna
- ustrukturalizowana zabawa – pedagog kieruje zabawą dziecka
§ W szóstej fazie – poczęstunek (dziecko może zaprosić kolegę, z którym się bawiło – diagnozujemy tu samoobsługę dziecka)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Wśród diagnoz funkcjonalnych małego dziecka w wieku przedszkolnym możemy wyróżnić:
ü „Profil osiągnięć ucznia Jacka Kielina” – obejmuje on umiejętności funkcjonalne dziecka do 5 r.ż. Jest testem pedagogicznym niestandaryzowanym.
ü „Profil Schoplera – psychoedukacyjny profil” – podstawowy profil Schoplera dotyczy dzieci od 0,5 do 7 r.ż. Dzieli się na skalę rozwoju i skalę zachowań (174 zadania do wykonania przez dziecko).
gosiakosiak6