Restrukturyzacja wielkich osiedli mieszkaniowych w miastach europejskich.pdf

(105 KB) Pobierz
Microsoft Word - Restrukturyzacja wielkich osiedli mieszkaniowych w miastach europejskich. Opis projektu badawczego
Grzegorz Wħcławowicz
Restrukturyzacja wielkich osiedli mieszkaniowych w
miastach europejskich.
Opis projektu badawczego 1
Projekt Badawczy pt.: Restructuring Large-scale Housing Estates in Euopean Cities: Good
practices and new Visions for Sustainable Neighbourhoods and Cities. Projekt realizowany
jest w ramach: European 5th Framework Program, Key Action 4: City of Tomorrow and
Cultural Heritage, Part A: Environment and Sustainable Development. Theme: 4.1.2.
Improving the quality of life. Proposal No. EVK4-2001-00164, Contract No. EVK4-CT-2002-
00085. Projekt realizowany jest w Zakładzie Geografii Miast i Ludno Ļ ci IG i PZ PAN przez
zespół: prof. dr hab. Grzegorz W ħ cławowicz (kierownik projektu w Polsce), dr Stanisław
Kozłowski, mgr Anna Guszcza, mgr Agnieszka Bielewska).
Pełne informacje o projekcie znajduje si ħ na stronie internetowej Instytutu:
http://www.igipz.pan.pl/miasto/restate/restate.htm
Informacja w wersji angielskiej: http://www.restate.geog.uu.nl/
Wst ħ p.
Podstawowym załoŇeniem programu badawczego jest teza, Ňe miasta
stanowiĢ głównĢ siłħ napħdowĢ gospodarki europejskiej. W miastach tych znajdujĢ
siħ duŇe obszary funkcjonujĢce Ņle lub niezbyt dobrze, utrudniajĢc tym samym
rozwój gospodarczy. PrzewaŇnie sĢ to wielkie powojenne osiedla mieszkaniowe.
W projekcie badawczym zwrócono szczególna uwagħ na warunki istniejĢce w tych
osiedlach, na politykħ przeciwstawiajĢcĢ siħ negatywnym trendom. JeĻli problemy
tych obszarów nie zostanĢ rozwiĢzane to w coraz wiħkszym stopniu bħdĢ one
utrudniaę funkcjonowanie miast jako całoĻci w sensie gospodarczym i społecznym.
ZałoŇone cele badawcze maja znaczenie zarówno poznawcze jak i aplikacyjne.
Po pierwsze, celem badaı bħdzie szeroko rozumiana identyfikacja 003, 75, 2, i
wyjaĻnienie zmian społecznych i ekonomicznych, w wielkich powojennych osiedlach
mieszkaniowych a zwłaszcza ujawnienie przyczyn pogorszenia siħ warunków Ňycia.
Po drugie, przygotowana zostanie lista mniej i bardziej udanych rozwiĢzaı
zastosowanych przez władze w obliczu pojawiajĢcych siħ problemów. Po trzecie,
prowadzone badania porównawcze w skali miħdzynarodowej majĢ pozwolię na
ocenħ potencjalnego znaczenia miħdzynarodowej wymiany wiedzy, doĻwiadczeı i
współpracy dla planowania strategicznego i zarzĢdzania osiedlami. Po czwarte,
wyniki badaı powinny byę udostħpnione w postaci przewodnika, w którym obok
scenariuszy i wizji na przyszłoĻę europejskich wielkich osiedli mieszkaniowych
znajdĢ siħ równieŇ przykłady najlepszych rozwiĢzaı sprzyjajĢcych ich trwałemu
rozwojowi. Na zakoıczeniu badaı przewiduje siħ zbudowanie łatwej w uŇyciu
komputerowej bazy danych dla naukowców i osób zwiĢzanych zawodowo z tematykĢ
miejskĢ, zawierajĢcej szczegółowe informacje i oceny obecnej polityki dotyczĢcej
poprawy warunków Ňycia w wielkich osiedlach. Ostatnim celem badaı o charakterze
aplikacyjnym jest sprawdzenie, w jaki sposób wspólna polityka europejska mogłaby
w wiħkszym stopniu wpłynĢę na rozwiĢzanie problemów tychŇe osiedli.
Realizacja powyŇszych celów nie jest moŇliwa jedynie na podstawie klasycznych
studiów, przewiduje siħ prowadzenie szerokich studiów ankietowych i wywiadów z
1 Zmodyfikowana wersja (czerwiec 2004) sprawozdania opublikowana w: Przegl Ģ d Geograficzny, 2003, 75, 2, s.
469-477.
2
mieszkaıcami osiedli, konsultacje i dyskusje z przedstawicielami władz miejskich,
lokalnymi liderami samorzĢdowymi i zarzĢdcami jednostek mieszkaniowych.
Głównym celem RESTATE jest przygotowanie wyczerpujĢcego opracowania
opartego na doĻwiadczeniach róŇnych miast europejskich, zawierajĢcego szereg
scenariuszy i wizji na przyszłoĻę wielkich powojennych osiedli mieszkaniowych. W
opracowaniu wskazane zostanĢ równieŇ najskuteczniejsze metody osiĢgniħcia
zrównowaŇonego rozwoju tych obszarów, jak i dotychczasowe przykłady udanego
wdroŇenia załoŇeı polityki miejskiej. Dziħki temu opracowaniu, twórcy polityki
miejskiej bħdĢ mogli sprawdzię, jakie Ļrodki okazujĢ siħ najskuteczniejszymi w
okreĻlonych warunkach.
Zakres i etapy bada ı .
W badaniu zastosowane zostanie podejĻcie wielodyscyplinarne, łĢczĢce
dziedziny socjologii, geografii miast, nauk politycznych, statystyki, demografii i
ekonomii. Badania zostanĢ przeprowadzone w róŇnych miastach Francji, Niemiec,
Wħgier, Włoch, Holandii, Polski, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Badania zaplanowano w sposób zabezpieczajĢcy porównywalnoĻę uzyskiwanych
wyników pomiħdzy krajami, miastami i osiedlami. We wszystkich krajach naleŇy
rozwiĢzaę te same problemy badawcze, a w poszczególnych miastach i osiedlach
zastosowana zostanie ta sama metodologia badaı. Projekt podzielony został na
nastħpujĢce etapy badawcze:
1. Identyfikacja i wst ħ pne wyja Ļ nienie problemu.
2. Badania polityki miejskiej.
3. Wyniki polityki miejskiej .
4. Wyja Ļ nienie efektów prowadzonej polityki.
5. Uogólnianie i wymiana do Ļ wiadcze ı w celu sprawdzenia czy moŇliwa bħdzie
wymiana wyników badaı pomiħdzy poszczególnymi miastami i krajami.
6. Przedstawienie wniosków - przygotowany przewodnik po moŇliwych
scenariuszach rozwoju dla wielkich powojennych osiedli mieszkaniowych.
Do badaı wybrano od jednego do kilku wielkich osiedli z nastħpujĢcych miast
Europejskich: z Amsterdam, Barcelona, Berlin, Birmingham, Budapeszt, Jonkoping,
Koper, Lubljana, Londyn, Lyon, Madryt, Mediolan, Sztokholm, Utrecht i Warszawa. W
przypadku Warszawy badane bħdĢ osiedla Ursynowa i Bielan.
Cele naukowe i metodologia badawcza
WspółczeĻnie znaczna czħĻę populacji miast i regionów zurbanizowanych całej
Europy mieszka w wielkich osiedlach mieszkaniowych pochodzĢcych z drugiej
połowy ubiegłego stulecia. W krajach Europy Wschodniej osiedla te składajĢ siħ
głównie z bloków-wieŇowców. Podobnie w Europie Zachodniej, choę tam osiedla te
mogĢ charakteryzowaę siħ równieŇ i innymi formami przestrzennymi budownictwa
mieszkaniowego.
Ocenia siħ, Ňe w samej Europie, z wyłĢczeniem krajów b. ZSRR, w tego typu
osiedlach z materiałów prefabrykowanych mieszka około 41 milionów mieszkaıców.
Na potrzeby opracowania, zostały one nazwane „wielkimi powojennymi osiedlami
mieszkaniowymi”. Wielkie osiedla mieszkaniowe okreĻlamy jako „typ budownictwa
tworzĢcego wyraŅne i zamkniħte grupy w przestrzeni geograficznej”. W naszych
3
badaniach skoncentrujemy siħ, wiħc na osiedlach skupiajĢcych powyŇej 2.000
samodzielnych mieszkaı, wybudowanych w drugiej połowie XX wieku. Badane
obszary naleŇĢ ogólnie do dwóch grup- osiedli budowanych w latach 1945 – 1960,
charakteryzujĢcych siħ zabudowĢ niskĢ i ĻredniĢ; jak i obszarów wybudowanych w
latach boomu wysokoĻciowców (1965 – 1975 w Europie Zachodniej, 1970-1990 w
Europie Wschodniej), charakteryzujĢcych siħ wysokimi budynkami i duŇym
zagħszczeniem ludnoĻci.
Przedmiotem badaı sĢ zarówno te osiedla, jak i poĻwiħcone im elementy polityki
miejskiej.
Pierwotnie wielkie powojenne osiedla mieszkaniowe, miały byę symbolem
zerwania z przeszłoĻciĢ. W przeciwieıstwie do budownictwa przedwojennego,
osiedla te były dokładnie zaplanowane. Pomimo duŇych róŇnic architektonicznych,
wystħpujĢcych pomiħdzy poszczególnymi krajami Europy, wszystkie projekty łĢczył
wspólny cel społeczny. Była nim chħę zintegrowania ludnoĻci, wprowadzenia jej w
epokħ nowoczesnoĻci i zbudowania struktury społecznej odpowiedniej dla ery
przemysłowej. Tendencja ta widoczna była zarówno w Europie Zachodniej, jak i w
totalitarnych biurokracjach Europy Wschodniej.
Podstawowym załoŇeniem budownictwa osiedlowego było stworzenie zdrowego,
masowego standardu mieszkaniowego, osadzonego w rozbudowanej zieleni
miejskiej. Osiedla te poprzez drogi i sieci transportu publicznego miały łĢczyę siħ ze
starszymi oĻrodkami miejskimi, oferujĢcymi zarówno miejsca pracy, jak i rozliczne
usługi handlowe czy kulturalne. Nowe formy budownictwa osiedlowego poczĢtkowo
były generalnie wyŇszej jakoĻci od tych starszego typu, dlatego teŇ cieszyły siħ
stosunkowĢ popularnoĻciĢ.
JednakŇe po niewielkim upływie czasu w osiedlach tych rozpoczĢł siħ proces
dynamicznej degeneracji fizycznej i społecznej. PrzyczynĢ błyskawicznego
pogarszania siħ ich stanu fizycznego była najczħĻciej niska jakoĻę uŇytych
materiałów budowlanych, wady konstrukcyjne lub brak odpowiedniej konserwacji.
Proces degeneracji społecznej osiedli rozpoczĢł siħ, gdy osoby, które zyskały na
transformacji ustrojowej zaczħły siħ wyprowadzaę do budownictwa wyŇszego
standardu. W wielu przypadkach, wielkie osiedla juŇ stanowiĢ powaŇny problem, jako
Ňe koncentrujĢ najuboŇsze gospodarstwa domowe, bezrobotnych i mniejszoĻci
etniczne. Osiedla te w coraz wiħkszym stopniu sĢ identyfikowane zarówno z
przestħpczoĻciĢ, jak i zjawiskiem wykluczenia społecznego.
O faktycznym znaczeniu projektu moŇe Ļwiadczyę to, Ňe problemy wielkich osiedli
stajĢ siħ coraz czħĻciej przedmiotem polityki miejskiej i polityki społecznej w ogóle, a
decyzje podejmowane przez polityków dotyczĢ wielu milionów mieszkaıców. Z kolei
róŇnorodnoĻę i poziom skomplikowania problemów bardzo utrudnia rozeznanie i
podjħcie właĻciwych działaı.
Posuniħcia skuteczne wymagajĢ zwykle dodatkowych Ņródeł finansowania,
połĢczenia sił wielu organizacji, zatrudnienia zespołów eksperckich, jak i pełnego
zaangaŇowania aktorów lokalnych, w tym społecznoĻci miejscowych. Takie grupowe
czy wielodyscyplinarne podejĻcie do planowania czħsto jest niestety obce
zainteresowanym stronom. W niewielkim równieŇ stopniu dochodzi obecnie do
wymiany doĻwiadczeı pomiħdzy poszczególnymi Ļrodowiskami. Niniejszy projekt
badawczy cechuje siħ podejĻciem wielodyscyplinarnym i miħdzynarodowym,
opierajĢc siħ o materiały i zespoły badawcze z wielu krajów. W jego trakcie powinno
dojĻę do współpracy pomiħdzy róŇnymi Ļrodowiskami, tj. naukowcami, aktorami
lokalnymi i władzami wykonawczymi, czyli twórcami polityki miejskiej i politykami.
4
Pierwszym elementem projektu bħdzie okreĻlenie rodzaju wystħpujĢcych
problemów i ich przyczyn na szczeblu miejskim i krajowym. WaŇnym celem jest
równieŇ okreĻlenie, jakich juŇ uŇyto rozwiĢzaı w ich przeciwdziałaniu, i do jakiego
stopnia kroki te okazały siħ skutecznymi. Takie zestawienie najlepszych rozwiĢzaı
moŇe przyczynię siħ do wprowadzenia bardziej skutecznej polityki w zagroŇonych
rejonach miast.
Niniejszy projekt badawczy wymaga aktywnego uczestnictwa przedstawicieli
władz wszystkich szczebli - lokalnego, regionalnego i krajowego, odpowiedzialnych
za politykħ wobec tych osiedli. UtworzĢ oni wspólnie Radħ Przedstawicieli Władz
Miejskich (RPWM, ang. CUR ). RPWM bħdzie konsultowana i informowana o
kolejnych fazach projektu, zarówno podczas osobistych spotkaı i narad, jak i
poprzez Ļrodki komunikacji elektronicznej.
W ostatniej dekadzie XX w. we wszystkich niemal krajach Europy Zachodniej
polityka przestrzenna, urbanistyczna i mieszkaniowa była coraz mocniej nakierowana
na rehabilitacjħ i reintegracjħ wielkich osiedli mieszkaniowych. NajczħĻciej programy
te rozpoczynały siħ od zatrzymania fizycznej degeneracji budynków. PóŅniej,
głównym ich celem stała siħ walka z negatywnymi procesami społecznymi. Musiało
jednak upłynĢę sporo czasu zanim wyartykułowano potrzebħ „podejĻcia
zintegrowanego”, łĢczĢcego odpowiedzi na problemy natury fizycznej, społecznej,
gospodarczej, Ļrodowiska naturalnego, z potrzebĢ wzmoŇenia partycypacji
społecznej mieszkaıców (tu przykładem sĢ Francja, Niemcy i Anglia).
Obecne wysiłki polityki miejskiej, majĢce na celu poprawħ sytuacji wielkich osiedli
mieszkaniowych, nazywane sĢ czħsto ogólnym terminem polityki restrukturyzacyjnej.
Czħsto koncentrujĢ siħ one na sprawach natury czysto fizycznej, choę w wielu
przypadkach uwzglħdniona jest równieŇ problematyka społeczna (np. poprawa
struktury społecznej populacji). Działania te sĢ coraz bardziej widoczne w wielu
obszarach miejskich. W niektórych przypadkach widaę teŇ ich pozytywne efekty.
Poprawiła siħ ogólna jakoĻę tych terenów, w tym jakoĻę mieszkaı, a mieszkaıcy
poczuli siħ bardziej zadowoleni. Niemniej jednak, wobec dotychczasowej polityki
miejskiej moŇna przedstawię szereg uwag krytycznych.
Zakładamy, Ňe dokładna i systematyczna analiza dotychczasowych bogatych
doĻwiadczeı i wyników badaı z wielu miast europejskich okaŇe siħ pomocna w
okreĻlaniu nowej polityki miejskiej.
W przeciwieıstwie do wczeĻniejszych, bardziej mechanicznych podejĻę,
zastosowane bħdzie szersze pojħcie rozwoju wielkich osiedli powojennych, ze
szczególnym uwzglħdnieniem problematyki społecznej, ekonomicznej, planowania i
organizacji. Polityka miejska polegała najczħĻciej na walce albo z rozpadem materii
fizycznej, albo społecznej osiedli. W niektórych teŇ krajach koncentrowano siħ na
dywersyfikacji ich struktury fizycznej i społecznej. Niezaprzeczalnie jednak tereny te
uznano za problematyczne.
WiħkszoĻę funkcjonujĢcej dziĻ literatury podkreĻla nieuniknione wrħcz negatywne
ĻcieŇki rozwoju, mówiĢce o wzroĻcie wykluczenia społecznego i słabnĢcych wiħzach
społecznych. Literatura ta prawie zupełnie zaprzecza jakoby inicjatywy społeczne i
polityczne miały jakikolwiek wpływ na to, co dzieje siħ w tych osiedlach.
Zastosowanie w tym projekcie takiego rodzaju redukcjonistycznego podejĻcia
przeszkadzałoby w znalezieniu rozwiĢzaı kwestii problematycznych i wypracowaniu
scenariuszy pozytywnego rozwoju.
W badaniach postaramy siħ okreĻlię, w jakich okolicznoĻciach duŇe skupiska
ludnoĻci o niskich dochodach mogĢ staę siħ wartoĻciĢ pozytywnĢ, nie uznajĢc ich
automatycznie tylko i wyłĢcznie za wylħgarniħ problemów społecznych. Przestrzenne
5
koncentracje gospodarstw domowych o najniŇszych dochodach, a w szczególnoĻci
tych naleŇĢcych do mniejszoĻci etnicznych, postrzegane sĢ jako czynnik wpływajĢcy
negatywnie na swoich własnych mieszkaıców, jak i na otaczajĢcĢ go przestrzeı
społecznĢ.
W niniejszym projekcie badawczym nie chcemy zaczynaę od stwierdzenia, Ňe
takie zbiorowiska sĢ zjawiskiem niepoŇĢdanym. Zamiast tego, zamierzamy zbadaę,
w jakich okolicznoĻciach mieszkaıcy przejawiajĢ tendencje do współpracy na rzecz
poprawy warunków Ňycia swojego osiedla. Byę moŇe duŇe koncentracje ludnoĻci
ubogiej stajĢ siħ zjawiskiem negatywnym dopiero w połĢczeniu z innymi czynnikami,
np. złym budownictwem, zniszczonym Ļrodowiskiem naturalnym, nieodpowiedniĢ
infrastruktura transportowĢ, czy ograniczonym dostħpem do innych usług.
WychodzĢc poza prostĢ analizħ polityki samorzĢdu miejskiego, spróbujemy
zidentyfikowaę okolicznoĻci i sposób rozumowania stojĢce za okreĻlonymi
podejmowanymi działaniami; zasiħg i zwiĢzki pomiħdzy działaniami postulowanymi w
załoŇeniach polityki miejskiej; sposób zorganizowania działaı ich zmiennoĻę w
czasie; oczekiwane i nieoczekiwane skutki podjħtych kroków. Wiele studiów
koncentruje siħ na bezpoĻrednich i mierzalnych wynikach wprowadzenia okreĻlonych
rozwiĢzaı systemowych, jednakŇe nasz projekt badawczy przyjĢł szerszĢ
perspektywħ. Uwzglħdniamy ogólne załoŇenia wybranej polityki urbanistycznej,
zamierzone i niezamierzone efekty jej wprowadzenia, jak i moŇliwoĻci jej
przekazywania pomiħdzy jednostkami przestrzennymi róŇnych rang (osiedla, miasta,
kraju).
W sprawach oceny zawartoĻci i zorganizowania polityki miejskiej posłuŇymy siħ
koncepcjĢ planowania wielodyscyplinarnego Healy’ego
W przeciwieıstwie do innych badaı, ten program bħdzie wyraŅnie
skoncentrowany na poznaniu opinii mieszkaıców na temat rozwoju danego obszaru,
widocznych efektów stosowanych juŇ rozwiĢzaı i scenariuszy na przyszłoĻę. Do
naszych ekspertyz włĢczymy opinie i pomysły mieszkaıców badanych obszarów
dotyczĢce przebudowy osiedli, efektów prowadzonej polityki i wizji na przyszłoĻę.
Mamy zamiar ĻciĻle współpracowaę ze wszystkimi aktorami lokalnymi i
koıcowymi uŇytkownikami wyników naszych badaı tak, aby osiĢgnĢę jak najlepsze
wyniki i by były one w jak najwiħkszym stopniu wykorzystane. Wydaje siħ teŇ, Ňe
czħsto naukowców i praktyków dzieli zbyt wielki dystans. Dlatego teŇ przy pracach
nad tym projektem zapewnimy bliskĢ współpracħ róŇnych Ļrodowisk naukowych i
praktyków.
Warto teŇ podkreĻlię, Ňe projekt ten róŇni siħ znaczĢco od innych tego rodzaju
projektów Unii Europejskiej. Na przykład, w odróŇnieniu od UGIS’u, nasz projekt
koncentruje siħ na wielkich osiedlach mieszkaniowych, tam pominiħtych. UGIS nie
zajmuje siħ teŇ efektami polityki miejskiej, dla nas niezwykle waŇnymi. SUREURO
bada przede wszystkim problemy techniczne budynków, my natomiast chcemy
tematykħ tħ poszerzyę o dodatkowe kwestie. Kolejny projekt, NEHOM analizuje
głównie społeczny potencjał integracyjny małych osiedli.
Szczegółowe problemy badawcze.
Do poszczególnych pytaı i problemów badawczych przedstawionych poniŇej
dostosowano sposób badania i opisu.
1. Które z czynników strukturalnych i in. przyczyniaj Ģ si ħ do powodzenia lub
pora Ň ki du Ň ych powojennych osiedli mieszkaniowych? Jakie kombinacje
Zgłoś jeśli naruszono regulamin