Nowe formy turystyki miejskiej - www.wgsr.uw.edu.pl.pdf

(523 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kowalczyk_1.doc
Andrzej Kowalczyk
NOWE FORMY TURYSTYKI MIEJSKIEJ
Zarys treści. Przedstawiono charakterystykę wybranych form turystyki miejskiej
(handlowa, gastronomiczna, rozrywkowa kongresowa, kulturalna, sportowa) w przekro-
ju międzynarodowym. Funkcje turystyczne miast nie mają wyłącznie charakteru egzo-
genicznego, a w społeczeństwie konsumpcyjnym rośnie ich wymiar endogeniczny
w związku z potrzebą obsługi mieszkańców tych miast, poszukujących blisko miejsca
zamieszkania możliwości spędzania czasu wolnego. Wymaga to zmian w kształtowaniu
polityki miejskiej w zakresie turystyki i wypoczynku, polityki uwzględniającej potrzeby
nie tylko przyjeżdżających, ale także stałych mieszkańców.
Słowa kluczowe : nowa turystyka miejska, formy turystyki, polityka miejska, miasto.
WPROWADZENIE
Rozwój turystyki ma istotny wpływ na funkcjonowanie miast i zmiany w prze-
strzeni miejskiej. Dlatego też jednym z częściej podejmowanych ostatnio w geogra-
fii turyzmu tematów badawczych jest rola turystyki w aktywizacji społeczno-
gospodarczej miast. Geografowie, podobnie jak planiści, traktują funkcję turystycz-
ną jako jeden z ważniejszych czynników decydujących o przemianach funkcjonal-
no-fizjonomicznych miast, zwłaszcza w ich śródmieściach. Dlatego też w strate-
giach rozwoju wielu miast turystyka odgrywa coraz większą rolę. co można uznać
za przejaw powstawania zjawiska nazywanego miejską polityką turystyczną.
W geografii turyzmu miasta były najczęściej traktowane jako ośrodki tury-
styki wypoczynkowej, poznawczej (zwłaszcza w zakresie kulturowo-
historycznym) i religijnej. Funkcja handlowa miast – w aspekcie turystycznym
– była badana znacznie rzadziej. Obecnie, wraz z rozwojem tak zwanej turystki
biznesowej, odwiedzanie miast w celach handlowych, w związku z udziałem
76287428.002.png
156
Andrzej Kowalczyk
w kongresach, targach i wystawach itp. staje się zjawiskiem coraz bardziej po-
wszechnym. Innym częstym motywem przyjazdu turystów do miasta są wzglę-
dy związane z rozrywką, gastronomią, wydarzeniami kulturalnymi itd.
Innym zjawiskiem występującym we współczesnych miastach w krajach
wysoko rozwiniętych (postindustrialnych) jest coraz częstsze zacieranie się gra-
nicy między zachowaniami ich mieszkańców a osobami odwiedzającymi miasto
(turystami). Według niektórych koncepcji socjologiczno-politologicznych jest
to wynikiem występującego w dużych aglomeracjach amerykańskich zjawiska
nazwanego new political culture (NPC), którego jedną z ważniejszych cech jest
rosnący konsumpcjonizm. To z kolei sprawia, iż w systemie wartości miesz-
kańców wielkich skupisk miejskich potrzeby związane z wolnym czasem (roz-
rywką, czynną rekreacją, uczestniczeniem w ważnych wydarzeniach kultural-
nych i sportowych, przebywaniem w restauracjach, odwiedzaniem sklepów nie
tylko w celu dokonania zakupów, ale również „zwiedzania”, itp.) zdobywają
coraz większe znaczenie. Tak więc można uznać, że w dobie postmodernizmu
(ponowoczesności) również turystyka miejska ma nieco innych charakter, niż
w epoce rozwoju społeczeństwa industrialnego.
1. POJĘCIE TURYSTYKI MIEJSKIEJ
Kluczowym zagadnieniem dla prezentowanego opracowania jest określenie co
oznacza pojęcie „turystyka miejska”. Wśród licznych miejsc budzących
zainteresowanie turystów, ośrodki miejskie zawsze należały do częściej
odwiedzanych celów przemieszczeń turystycznych. Według G. J. Ashwortha
(1989) turystyka jest zjawiskiem częściej związanym z miastami niż z innymi
obszarami i w większej mierze zależy od zasobów antropogenicznych niż
przyrodniczych. Przeważająca część walorów turystycznych jest skoncentrowana
w ośrodkach miejskich i nawet wówczas, gdy o atrakcyjności danego obszaru
decydują walory przyrodnicze, wzniesiona przez człowieka infrastruktura
turystyczna skupia się głównie w miastach. Ten sam autor zauważa, że również
konsekwencje ruchu turystycznego są silniej zaznaczone w miastach niż na
terenach wiejskich.
Zdaniem Ch. M. Law'a (1993, s. 1) „ ...dowiedziono, że duże miasta są
najważniejszymi miejscami na świecie odwiedzanymi przez turystów... ”. W innej
 
Nowe formy turystyki miejskiej
157
ze swoich prac ten sam autor zauważa, że „ ...turystyka miejska jest ledwie
dostrzegana (...) i większość podręczników z zakresu turyzmu jedynie wspomina
o niej. W literaturze naukowej jest niewiele artykułów na ten temat i w części
z nich można znaleźć nawoływanie do poświęcenia jej więcej uwagi. ” (Law 1992,
ss 599-600). Z kolei G.J. Ashworth (1992a) w sposób nieco przewrotny stawia
pytanie czy jest w ogóle coś takiego jak „turystyka miejska” (ang. urban
tourism )? Mimo że cytowany autor sam z powodzeniem zajmuje się badaniem
turystyki w miastach, opublikowanie artykułu pod tak sformułowanym tytułem
świadczy, że istnieją wątpliwości co do prawidłowości i zakresu tego terminu.
W znacznej części literatury przedmiotu turystyka miejska jest rozumiana
jako „turystyka w mieście” i jest traktowana jako turystyczna funkcja miasta
(Ashworth 1989, s. 33). Przykładami tego typu podejścia mogą być
opracowania L. Butowskiego (1994) czy A. Matczaka (1989). Jednak niektórzy
uważają, że turystyka miejska jest formą aktywności różniącą się zasadniczo od
innych typów turystyki, jak również od innych procesów zachodzących
w środowisku miejskim. Zdaniem G.J. Ashwortha (1992a, s. 3) z tego też
względu powinna ona być rozpatrywana jako złożone zjawisko składające się
z różnych przejawów aktywności turystycznej, jak również z punktu widzenia
roli, jaką turystyka odgrywa lub może odgrywać w szeroko rozumianym
funkcjonowaniu miasta.
Nie zajmując się szerzej różnicami, jakie występują między określeniami
„turystyka miejska” a „turystyka w mieście”, pod szeroko ujmowanym poję-
ciem „turystyki na obszarach miejskich” można rozumieć:
a) wszystkie formy turystyki, które mają miejsce na terenach miejskich,
b) formy turystyki związane z walorami i zagospodarowaniem turystycznym
występującymi na obszarach miejskich,
c) turystykę, której celem jest odwiedzanie i poznawanie miasta
traktowanego jako dziedzictwo kulturowe i uznawanego za niepodzielny
element przestrzeni turystycznej.
W przypadku dwóch pierwszych znaczeń terminu „turystyka na obszarach
miejskich”, na pojęcie to składa się wiele typów form turystyki, w tym turystyka:
wypoczynkowa, biznesowo-handlowa, kulturalno-rozrywkowa, kulturalno-
poznawcza, religijna, kongresowa, sportowa itp. Natomiast określenie zakresu
terminu „turystyka na obszarach miejskich” w trzecim z podanych znaczeń może
nastręczać trudności, gdyż jest ściśle związane z traktowaniem przez turystę
 
158
Andrzej Kowalczyk
odwiedzanego miasta w kategoriach symbolicznych, poszukiwaniem przez niego
„ukrytego wymiaru” miasta, pozostawaniem turysty pod wpływem czegoś co
można nazwać genius loci . Właśnie dla tej formy turystyki stosowne wydaje się
określenie „turystyka miejska”. Można przyjąć, że głównym elementem różniącym
„turystykę miejską” od „turystyki w mieście” jest emocjonalne nastawienie turysty
do odwiedzanego miejsca, właśnie „miejsca” a nie „przestrzeni” w rozumieniu
podanym przez Y-F. Tuana (1987). Kończąc omawianie zakresu pojęć „turystyka
w mieście” i „turystyka miejska” warto przytoczyć sformułowanie G. J. Ashwortha
(1992b, s. 114), że miasta będące szczególnym przedmiotem zainteresowania
turystów i uznawane za „ zasoby światowego dziedzictwa są promowane jako
całość, ale sprzedawane w częściach ”. Ta wymowna konstatacja może być również
odczytywana w ten sposób, że mimo teoretycznie słusznego traktowania miast jako
ośrodków „turystyki miejskiej”, w praktyce badawczej często zajmujemy się
„turystyką w mieście”, gdyż tak jest znacznie łatwiej.
Jedną z kluczowych kwestii związanych z turystyczną funkcją miast jest problem
atrakcyjności turystycznej miast (ryc. 1.). Chociaż dawniej uważano, iż o atrakcyjności
turystycznej danego miasta decydują jego walory turystyczne, a co najwyżej istniejące
w nim zagospodarowanie turystyczne, obecnie przyjmuje się, że ważnym elementem
mającym wpływ na atrakcyjność turystyczną miasta jest sposób organizacji ruchu tury-
stycznego, a zwłaszcza promocja i obsługa turystów. Mimo że dla części badaczy
brzmi to niedobrze, coraz częściej mówi i pisze się o mieście jako o produkcie tury-
stycznym ze wszystkimi konsekwencjami stosowania tego określenia.
Zainteresowanie badaczy atrakcyjnością turystyczną miast pojawiło się dosyć
wcześnie, czego przykładem mogą być opracowania A. Spack'a (1975) oraz G. Walla
i J. Sinnotta (1980). Interesujące studia na ten temat prowadził również A.A. Lew
(1987, 1991), który badając atrakcyjność Singapuru zajmował się głównie kwestią,
jak jest ona przedstawiana w przewodnikach turystycznych. Podobny charakter miały
badania C.K. Corkery'ego i A.J. Bailey'a (1994) na temat zniekształceń obrazu miasta
w wydawnictwach przeznaczonych dla turystów. Z kolei R.W. Butler (1991) zwrócił
uwagę na fakt, że coraz częściej jako znacząca atrakcja turystyczna mogą być spo-
strzegane wielkie obiekty handlowo-rozrywkowe. Nieco inny, ale w niektórych
fragmentach zbliżony, pogląd reprezentuje H. Hughes (2003, s. 169), który zajmując
się atrakcyjnością turystyczną Nowego Jorku podkreśla, iż aż 56% odwiedzających
jako główny motyw przyjazdu do tego miasta podało chęć osobistego poznania jego
specyfiki polegającej na zróżnicowaniu kulturowym oraz bogatej ofercie kulturalnej.
 
Nowe formy turystyki miejskiej
159
Ryc. 1. Czynniki składające się na atrakcyjność turystyczną miasta
Fig. 1. The factors of tourist attractivity of town
2. NOWE TENDENCJE W TURYSTYCE MIEJSKIEJ
W ostatnich kilkunastu latach w motywacjach i zachowaniach turystów co-
raz wyraźniej występować elementy, które pozwalają na stwierdzenie, iż praw-
dopodobnie mamy do czynienia z nową formą turystyki. Jak twierdzi H. Hu-
ghes (2003, 64-66), o ile dla turystyki epoki industrialnej szczególnie charakte-
rystyczne były „zmiana” ( change ), „komeracjalizacja” ( commercialization )
i „utowarowienie” ( commodification ), o tyle dla turystyki doby postindustrialnej
istotne są: „znaczenie” ( meaning ), „nowość” ( novelty ) oraz „tożsamość” ( identi-
ty ). Zbliżone poglądy można dostrzec w raporcie World Tourist Organisation
dotyczącym prognoz rozwoju turystyki na świecie do 2020 r., w którym wyraź-
nie mówi się o stopniowym przechodzeniu od osławionego paradygmatu „3 S”
na rzecz „3 E” ( entertainment , excitement , education ) (Kowalczyk 2000, 263).
Chociaż opisane wyżej zmiany dotyczą całej turystyki, wydaje się, że dają się
one zauważyć zwłaszcza w odniesieniu do turystyki miejskiej, gdyż wśród osób
odwiedzających miasta coraz częściej zaczynają dominować turyści zainteresowani
76287428.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin