015z.pdf

(242 KB) Pobierz
Microsoft Word - 015z
ISSN 1643-2851
SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zapis stenograficzny
( 287 )
15. posiedzenie
Komisji Zdrowia
w dniu 29 czerwca 2006 r.
VI kadencja
109782010.001.png 109782010.002.png
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji pu-
blicznych zakładów opieki zdrowotnej (druk nr 176).
2. Informacja Ministerstwa Zdrowia na temat propozycji nowelizacji rozporządzeńw
sprawie wykazów leków refundowanych.
3. Informacja Ministerstwa Zdrowia na temat zasad refundacji leków w terapii dzieci
z ADHD.
4. Sprawy różne.
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 06)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Władysław Sidorowicz)
Przewodniczący Władysław Sidorowicz:
Witam państwa. Witam panią i panów senatorów oraz przybyłych gości: pana
Serafina, pana Wesołowskiego i pana Twardowskiego z Narodowego Funduszu Zdro-
wia; pana Warczyńskiego, panią Halinę Budziszewską i panią Huk z Ministerstwa
Zdrowia; pana Sebastiana Sikorskiego z Banku Gospodarstwa Krajowego; pana preze-
sa Andrzeja Włodarczyka z Naczelnej Rady Lekarskiej i panią Agnieszkę Tralkiewicz
z Ministerstwa Finansów. Witam panią mecenas i panie z komisji. Jeszcze raz witam
państwa serdecznie.
Otwieram posiedzenie komisji. W rozesłanym projekcie porządku obrad przewi-
dzieliśmy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji
publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jest to druk senacki nr 176, omówienie propo-
zycji nowelizacji rozporządzeń w sprawie wykazu leków refundowanych oraz zasady
refundacji leków w terapii dzieci z ADHD, a w punkcie czwartym – sprawy różne.
Czy panie i panowie senatorowie mają uwagi do tego porządku obrad? Nie wi-
dzę. Przyjęliśmy go zatem.
Przystępujemy do punktu pierwszego.
Dzwonił do mnie pan minister Wojtyła z przeprosinami, że kończy jakieś swoje
urzędowe czynności i dojedzie do nas później. W imieniu pana ministra będzie wystę-
pował obecny tu pan dyrektor.
Bardzo proszę o zaprezentowanie zmian w ustawie.
Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia
w Ministerstwie Zdrowia
Piotr Warczyński:
Bardzo dziękuję.
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Chciałbym zaprezentować projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicz-
nej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Jest to projekt zmiany
ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o tożsamej nazwie.
Projekt ten ma na celu wprowadzenie zmian, które mają się przyczynić do
zwiększenia efektywności prowadzonych procesów restrukturyzacji finansowej wyni-
kających z tejże ustawy, a w konsekwencji do wydania pozytywnych kończących po-
stępowanie restrukturyzacyjne decyzji i do umorzenia części pożyczki z budżetu pań-
15. posiedzenie Komisji Zdrowia
stwa. Chodzi zatem o bardziej efektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na
wykonanie tej ustawy.
Teraz bardziej szczegółowo omówię zmiany proponowane w nowelizacji. Po
pierwsze, w ustawie proponuje się udzielanie pożyczek również jednostkom badawczo-
rozwojowym, które realizują zadania z zakresu prowadzenia badań naukowych i prac
badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promo-
cją zdrowia. Na mocy uchwalonej 15 kwietnia 2005 r. ustawy te zakłady mogły rozpo-
cząć restrukturyzację finansową, jeżeli spełniały określone w tej regulacji warunki, jed-
nak nie mogły skorzystać z pożyczki z budżetu państwa. Pożyczka ta, jak państwo wie-
dzą, była przeznaczona wyłącznie dla zakładów opieki zdrowotnej, które były zobowią-
zane do wypłaty środków z tak zwanej ustawy 203, czyli samodzielnych publicznych
zakładów opieki zdrowotnej. Ponieważ jotbeery prowadzą zakłady publiczne, a nie
SP ZOZ, nie mogły ubiegać się o taką pożyczkę, a ta nowelizacja im to umożliwia.
Warunkiem dostępu do tych środków jest uczestniczenie jednostek badawczo-
rozwojowych w procesie restrukturyzacji, wobec tego ta nowelizacja dotyczy dwóch
jednostek: Instytutu Matki i Dziecka z Warszawy i Instytutu Matki Polki z Łodzi. Jak
wynika z informacji finansowych przekazanych przez dyrektorów tychże jednostek,
bez dodatkowego wsparcia finansowego nie jest możliwe pomyślne zakończenie pro-
cesu restrukturyzacji. Warunkiem uzyskania pożyczki oprócz uczestnictwa we wspo-
mnianym procesie jest pozytywna opinia ministra skarbu państwa. Obie jednostki już
ją pozyskały. Zgodnie z ustawą muszą one także uzyskać zabezpieczenia na rzecz
Skarbu Państwa w postaci zabezpieczenia rzeczowego na majątku własnym, weksla in
blanco lub zabezpieczenia udzielonego przez inny podmiot. Pożyczka, o którą mogą
się ubiegać, udzielana jest w kwocie nie wyższej niż wyliczona według wzoru wskaza-
nego w projekcie nowelizacji. Wzór ten uwzględnia przeciętne miesięczne zatrudnienie
w ZOZ w roku 2004 oraz minimalne wynagrodzenie za pracę w tym roku.
W 2004 r. według danych na dzień złożenia wniosków o restrukturyzację za-
trudnienie w tych jednostkach wynosiło trzy tysiące trzysta trzydzieści dwa pełne etaty.
Biorąc pod uwagę proponowany wzór wyliczenia maksymalnej wysokości pożyczki
oraz minimalne wynagrodzenie za pracę w 2004 r., a było to 824 zł, szacujemy, że po-
życzka dla obu tych zakładów wyniesie łącznie około 33 milionów zł.
Podobnie jak w przypadku pożyczki dla SP ZOZ, określono, na co może ona zo-
stać przeznaczona. W przypadku jotbeerów będzie to spłata zobowiązań obejmujących
należności główne wraz z odsetkami za zwłokę z tytułu niektórych zobowiązań pu-
blicznoprawnych, chodzi tutaj o składki na ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie
społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego i składki na ubezpieczenie
zdrowotne, a także zobowiązań cywilnoprawnych objętych ugodą restrukturyzacyjną
z wyłączeniem odsetek za zwłokę, oraz pokrycie kosztów opłaty prowizyjnej z Banku
Gospodarstwa Krajowego.
Bardzo ważne jest, że projekt ustawy dopuszcza spłatę odsetek za zwłokę od
zobowiązań publicznoprawnych określonych w art. 7 ustawy matki, które w przypadku
jednostek badawczo-rozwojowych uczestniczących w procesie restrukturyzacji finan-
sowej wynoszą około 19 milionów zł.
Czy pan minister chciałby kontynuować?
( Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Andrzej Wojtyła : Jeżeli można,
Panie Przewodniczący, prosiłbym, żeby dyrektor mówił dalej.)
2
287/VI
109782010.003.png
w dniu 29 czerwca 2006 r.
Kolejnym celem ustawy jest zwiększenie kwoty pożyczki z budżetu państwa
udzielanej samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej na podstawie art. 35
ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji. Zgodnie z projektem pożyczka ma być
zwiększona o kwotę nie wyższą niż suma należności głównych i odsetek za zwłokę
z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez zakład. Cho-
dzi tutaj o należności główne związane z indywidualnymi roszczeniami pracowników
wynikającymi z tak zwanej ustawy 203.
Warto pokreślić, że zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne od
wypłaconych ze środków z pożyczki budżetu państwa należności głównych w związku
z tak zwaną ustawą 203 w przygotowanych przez zakład programach restrukturyzacji już
zostały przewidziane do umorzenia. Tak więc umorzeniu podlegają zobowiązania speł-
niające warunki określone w art. 4 ustawy. Musiały one powstać i być znane na dzień
31 grudnia 2004 r. Uwzględniając obowiązujące przepisy prawne, za znane na dzień
31 grudnia 2004 r. zobowiązania płatnika składek wobec ZUS uznać należy te wynikają-
ce ze złożonych do tego dnia deklaracji rozliczeniowych. Jeżeli miało to miejsce
w 2005 r., to takie zobowiązania nie spełniają warunku określonego w ustawie, jako że
powstały i są znane dopiero w chwili złożenia deklaracji rozliczeniowych.
Warunkiem zwiększenia pożyczki jest uzyskanie przez zakład decyzji o warun-
kach restrukturyzacji i ustanowienie na analogicznych zasadach, jak w przypadku
udzielenia pożyczki, zabezpieczenia odpowiadającego kwocie tego zwiększenia.
Ustawa precyzyjnie określa cele, na które będzie można przeznaczyć uzyskaną
kwotę. Będą to: spłata zobowiązań obejmująca w pierwszej kolejności należności główne
i odsetki za zwłokę z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej
przez zakład po wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego należności głównych zwią-
zanych z indywidualnymi roszczeniami pracowników; należności główne i odsetki za zwło-
kę z tytułu zobowiązań publicznoprawnych, o których mówi art. 7, chodzi tutaj o składki na
ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpie-
czonego oraz ubezpieczenie zdrowotne; w następnej kolejności spłata zobowiązań cywilno-
prawnych objętych ugodą restrukturyzacyjną z wyłączeniem odsetek za zwłokę.
Podkreślenia wymaga, że projekt nowelizacji ustawy w przeciwieństwie do sa-
mej ustawy przewiduje możliwość spłaty odsetek od zobowiązań publicznoprawnych.
W przypadku SP ZOZ uczestniczących w procesie restrukturyzacji finansowej odsetki
te oraz odsetki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej
przez zakład w związku z zaspokojeniem należności głównych z tytułu indywidual-
nych roszczeń pracowników wynoszą 91 milionów 500 tysięcy zł. Szacuje się, że skut-
ki finansowe z tytułu dodatkowej pożyczki wynosić będą nieznacznie ponad
400 milionów zł. Dwa omówione wyżej cele będą realizowane w ramach środków
przeznaczonych na pożyczki z budżetu państwa – już skierowanych na wykonanie tej
ustawy – i nie przekroczą pierwotnej kwoty 2 miliardów 200 milionów zł.
Wnioski o pożyczkę, o której mówimy, złożyły pięćset pięćdziesiąt dwa pu-
bliczne zakłady opieki zdrowotnej na łączną kwotę około 1 miliarda 650 milionów zł.
( Głos z sali : Jeszcze raz: ile?)
1 miliard 650 milionów zł. Tak więc do wykorzystania pozostaje kwota około
550 milionów zł. Jak już mówiłem, jest to 400 milionów zł plus prawie 100 milio-
nów zł w przypadku jednostek… To znaczy plus 33 i 19 w przypadku jednostek ba-
dawczo-rozwojowych.
287/VI
3
109782010.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin