TABLICZKA MNOŻENIA NIECO INACZEJ
W programie nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej, uczeń w toku nauki ma opanować tabliczkę mnożenia. Opisane niżej algorytmy mogą wywołać w dobie komputerów lekki uśmiech. Z własnej praktyki pedagogicznej dodam, że nauka tabliczki mnożenia m. in. Z zastosowaniem opisanej metody przynosi więcej korzyści, przy stosunkowo małej pracochłonności, niż inne dotąd stosowane metody. W naturalny sposób utrwala się prawo przemienności mnożenia, uczniowie w sposób zabawowy uczą się tego, o co nam chodzi.
Nie należy jednak traktować opisanych algorytmów jako coś uniwersalnego. Obok różnych metod nauki tabliczki mnożenia warto i o tej metodzie pamiętać. Zastosowanie jej może okazać się w niejednym zespole uczniowskim ciekawą zabawą dydaktyczną.
Opisana niżej metoda tabliczki mnożenia to: „tabliczka mnożenia na palcach”. Za pomocą tej metody można uczyć tabliczki mnożenia dla iloczynów większych, bądź równych 36. Uczniowie manipulując palcami szybko opanowują algorytm i chętnie bawią się, przekazując swoje umiejętności koleżankom i kolegom. Należy dodać, że metoda ta nie jest czasochłonna.
Opis tej metody:
Palce obu rąk numerujemy następująco:
kciuk – 6
wskazujący-7
środkowy- 8
serdeczny- 9
mały- 10
Następnym etapem jest zapisywanie i odczytywanie iloczynu dwóch liczb. Stykając palce, np. wskazujący jednej ręki z serdecznym drugiej ręki zapisujemy iloczyn 7x8 lub 8x7, w zależności którym palcem wskazaliśmy liczbę 7. Sytuację tę pokazuje rys.1
rys.1
Algorytm jest prosty. Wskazano palcami iloczyn 7x8.
Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 5,
a więc odczytujemy 5x10 to liczba 50.
Palce zgięte, to jedności.
Jest ich: ręka lewa -2, a prawa-3. Mnożymy te liczby przez siebie: 2x3=6 i wynik ten dodajemy do 50.
Tak więc 7x8 = 50 + 6 = 56
Ten etap opanowania algorytmu nie jest trudny, ale dla uczniów ciekawy. Kilkuminutowe ćwiczenia prowadzą do szybkiego opanowania tej sztuki. Poniżej podane są zapisy niektórych iloczynów:
rys.2
Rys.2 wskazuje iloczyn 6x8
Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 4,
a więc odczytujemy 4x10 to liczba 40.
Jest ich: ręka lewa -4, a prawa-2. Mnożymy te liczby przez siebie: 4x2=8 i wynik ten dodajemy do 40.
Tak więc 6x8 = 40 + 8 = 48
rys.3
Rys.3 wskazuje iloczyn 6x9
Jest ich: ręka lewa -4, a prawa-1. Mnożymy te liczby przez siebie: 4x1=4 i wynik ten dodajemy do 50.
Tak więc 6x9 = 50 + 4 = 54
Opracowała: ADELA PAŁYGA
majka75