Pedagogika dorosłych powstała ze słów andrόs człowiek dorosły i agō, prowadzę, oznacza naukę o prowadzeniu ludzi dorosłych. Pierwsze użycie terminu Andragogika w 1833 niemiecki pedagog Aleksander Kapp. Andragogika to jedna z nauk pedagogicznych która wyodrębniła się z pedagogiki ogólnej i filozofii wychowania jako samodzielna nauka. W Polsce termin ten pojawił się w 1935 w pracy Andrzeja Niesiołowskiego i Heleny Radlińskiej „Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego” używali zamiennie z terminem Pedagogika społeczna. Właściwe wyodrębnienie Andragogiki nastąpiło w drugiej połowie XX wieku.
Przyczyny powstania andragogiki, przeobrażenia w sferze: warunków pracy, życia, odkrycia i wynalazki spowodowały, że w XIX w nastąpił intensywny rozwój upowszechniania kultury w formach pozaszkolnych. Doskonalenie masowej produkcji, powstają: nowe technologie, nowe zawody, wzrasta zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę. Powstają kursy, uniwersytety ludowe i powszechne. Nowe formy kształcenia uzupełniają i rozszerzają system kształcenia szkolnego, zinstytucjonalizowanego. Był to odzew na narastającą potrzebę przygotowania dorosłego człowieka do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości zawodowej, technologicznej, społecznej, kulturowej, cywilizacyjnej poprzez permanentne aktualizowanie wiedzy i umiejętności oraz umiejętności efektywnego działania.
Współcześnie andragogikę traktuje się jako: jedną z nauk pedagogicznych zajmującą się kształceniem, samokształceniem, wychowaniem, samowychowaniem dorosłych. W centrum zainteresowania stawia młodzież i dorosłych. Ustala uniwersalne prawidłowości rządzące procesami, kształcenia i wychowania, samokształcenia, samodoskonalenia.
Propozycja Mieczysława Marczuka Andragogikę należy potraktować jako „ogólną teorię procesów edukacyjnych ludzi dorosłych, procesów przebiegających w różnych formach aktywności oświatowej i kulturalnej, w edukacji szkolnej dorosłych na różnych jej szczeblach, od szkoły podstawowej do szkoły wyższej dla pracujących, w pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych, mającej na celu głównie doskonalenie i modernizację kwalifikacji, w pozaszkolnej ogólnokształcącej edukacji dorosłych, związanej przeważnie z osobistymi, indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami, a także w różnych edukacyjnych przejawach uczestnictwa w kulturze”. Andragogika określa cele tych procesów, warunki optymalizujące ich przebieg, skutki jak również rozwiązania w zakresie doboru treści kształcenia , form organizacyjnych, metod i środków.
Andragogika to nauka o kształceniu, samokształceniu, wychowaniu, samowychowaniu młodzieży pracującej i dorosłych. Jest to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących: zjawisk, zależności, prawidłowości kształcenia, samokształcenia, wychowania i samowychowania, doskonalenia i samodoskonalenia oraz przekształcania ich przez człowieka.
Pojęcie wychowania i kształcenia jest kluczowe dla przedmiotu badań Andragogiki ale przyjmuje ono zupełnie inną treść na gruncie interakcji, ontologii, rzeczywistości społecznej. Zakłada się, że osobowość człowieka to proces jego istnienia w świecie społecznym, nieustannie realizowany proces jego społecznego stawania się. Ten wielowymiarowy i skomplikowany proces może być charakteryzowany z trzech podstawowych momentów. Zasadnicze znaczenie dla zrozumienia procesów wychowania mają wg Berger, Luckma:
Internalizacja(uwewnętrznianie),Eksternalizacjia(uzewnętrznianie),Obiektywizacja(weryfikacja wiedzy),
Socjalizacja Pierwotna to zaznajamianie się człowieka z uzgodnioną w jego środowisku społecznym koncepcją świata i jej stopniowa internalizacja. Socjalizacja Wtórna to podtrzymanie efektów socjalizacji pierwotnej oraz na nabywanie wiedzy umiejętności i postaw niezbędnych do pełnienia rozlicznych ról społecznych.
Na rzeczywistość wychowawczą „Świata w sobie” składa się całość wydarzeń w których uczestniczy wychowanek. Wychowawca organizuje tylko część jego doświadczeń i musi zdobyć decydujący wpływ na kierunek tego rozwoju, interweniując w dialektyczny związek człowiek i świat, wpływając na ich wzajemne stosunki.
W wyniku procesów oświatowych powinien następować rozwój człowieka czyli: Układanie Stosunków Człowieka Ze Światem oraz Regulacja Ich Wzajemnych Związków.
Zakres wiedzy i umiejętności przyswojonej przez nas w okresie dzieciństwa, młodości jest funkcją naszego bytu w strukturze społecznej. Socjoekonomiczny cykl życia człowieka (Duncan) Środowisko rodzinne, Kształcenie, Zawód, Dochód, Konsumpcja mają wpływ na Szanse życiowe, Poziom życia, Zdrowie, Zamożność, Status społeczny, Satysfakcja, Morale.
Zadania Andragogiki: opracowywanie optymalnych rozwiązań doboru treści, metod, zasad, środków, form organizacyjnych kształcenia i wychowania dorosłych.
Nauki Pedagogiczne: Pedagogika Ogólna Działy: Metodologia Pedagogiki, Aksjologia Pedagogiczna.
Nauki Pedagogiczne: Teoria Wychowania Działy: T. W. Umysłowego, T. W. Moralnego, T. W. Estetycznego, Muzycznego, Plastycznego, T. W. Fizycznego, T. W. Religijnego, T. W. Obywatelskiego, Wychowanie Przedszkolne, Wychowanie Szkolne, Wychowanie W Domu Dziecka, Wychowanie Równoległe, Wychowanie Zdrowotne, Wychowanie W Organizacjach Młodzieżowych, Wychowanie Przez Pracę, Wychowanie Seksualne, Wychowanie Zespołowe, Wychowanie Środowiskowe, Wychowanie Alternatywne, Wychowanie Kompensacyjna
Nauki Pedagogiczne: Historia Wychowania Działy: Historia Oświaty I Szkolnictwa, Historia Myśli Pedagogicznej.
Nauki Pedagogiczne: Pedagogika Społeczna Działy: Pedagogika Opiekuńcza Uwagi: Pedagogika specjalna.
Nauki Pedagogiczne, Pedagogika Dorosłych Działy: Andragogika Ogólna, Teoria Wychowania Dorosłych,
Teoria Upowszechniania Kultury, Teoria Porównań Systemów Oświatowych Dorosłych, Teoria Kształcenia Formalnego i Nieformalnego, Historia Praktyki I Teorii Oświaty Dorosłych Uwagi: Teoria Kształcenia Ustawicznego
Nauki Pedagogiczne: Pedagogika Specjalna Działy: Pedagogika Resocjalizacyjna, Pedagogika Rewalidacyjna,
Pedagogika Lecznicza, Logopedia, Oligofrenopedagogika, Surdopedagogika, Tyflopedagogika, Defektologia.
Nauki Pedagogiczne: Pedagogika Porównawcza, Pedagogika Pracy, Pedeutologia.
Kierunki Pedagogiczne: Pedagogika Ekologiczna, Pedagogika Krytyczna, Pedagogika Kultury, Pedagogika Przeżycia, Antypedagogika, Socjologizm Pedagogiczny.
Utylitaryzm Andragogiki: Praktyczną wartość Andragogiki można sprowadzić do: umożliwienia rozwijania oświaty i wychowania dorosłych, zapewnienia im warunków umożliwiających bardziej skuteczne realizowanie programów kształcenia i przygotowania dorosłych do rozwiązywania problemów zawodowych, społecznych, państwowych i osobistych, badania i kształtowania celów wychowania w taki sposób, aby były one zgodne z potrzebami dorosłych oraz odpowiadały ich możliwościom. Wymienia się tu podstawowe kryterium ich kształtowania wynikające z zaleceń sprawnościowych odnoszących się do tzw. „dobrej roboty”. Należą do nich dokładność, ścisłość, poprawność, bezbłędność, wzór, wartość, prostota, doskonałość, wydajność pracy i jej wytworów. Umożliwia precyzowanie kryteriów doboru treści kształcenia dorosłych. Szczególnie podkreśla się znaczenie następujących kryteriów: naukowej prawdziwości i aktualności idei i twierdzeń naukowych; użyteczności wiedzy; dostosowania wiedzy do możliwości umysłowych i czasowych dorosłych; spójności wiedzy naukowej; stymulacji rozwoju osobowości; intelektualnej atrakcyjność treści; związku treści z życiem i pracą dorosłych; przydatności treści dla dalszego, samodzielnego kształcenia i rozwoju dodatkowo przyczyniającego się do wzrostu narodowego dochodu.
basiek21_87