plan październik gr II 2011.doc

(70 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA WRZESIEŃ GRUPA III

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA PAŹDZIERNIK GRUPA II

 

 

 

TEMAT

CAŁOŚCIOWY

 

 

ZADANIA EDUKACYJNE

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI

 

 

POZNAJĘ Z TATĄ ZASADY RUCHU DROGOWEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Bezpieczne przejście po ulicy” – wycieczka na skrzyżowanie ulic z sygnalizacja świetlną. Słuchanie wiersza T. Śliwiaka.

 

 

„Wiem jak zachowywać się na ulicy”- opowiadanie treści obrazka. Rozumienie pojęć: na górze, na dole, z prawej, z lewej strony. Dzieci starsze – zapoznanie z cyfrą 2.

 

 

Wokół nas są różne znaki”- Słuchanie utworu Wandy Chotomskiej Pies z ulicy Bałamutów. Wypowiedzi na temat znaków spotykanych przez dzieci na drodze. Ćwiczenia gimnastyczne.

 

Na ulicy i w metrze”- wypowiedzi dzieci przy obrazkach połączone z wykonaniem zadania w kartach pracy – dz. starsze. Na ulicy – ćwiczenia słuchowe. Wykonanie pracy plastycznej w grupach nt. ulica.

 

„Lubię bawić się z tatą” – słuchanie wiersza Wincentego Fabera, Do czego służy tatuś?. Zapoznanie z obrazem graficznym litery t, T. dz. Starsze – ozdabianie emblematów litery t, T.

 

 

- określanie roli pasów i świateł w ruchu drogowym

- bezpieczne przechodzenie przez jezdnię

- wypowiadanie się na temat treści wiersza

- globalne czytanie wyrazów

 

- rozumienie pojęć: wiadukt, balustrada, ekran

- zapoznanie z graficznym obrazem liczby 2

- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi

- wdrażanie do bezpiecznego zachowywania się na ulicy

 

- przypomnienie znaków ruchu drogowego

- rozumienie symbolicznego znaczenia różnych znaków

- doskonalenie spostrzegawczości

 

 

- utrwalenie znajomości zasad ruchu drogowego

- doskonalenie wypowiedzi wielozdaniowej

- nazywanie środków transportu

- wdrażanie do umiejętnej współpracy w grupach.

 

- budowanie dłuższych wielozdaniowych wypowiedzi, poprawnych pod względem gramatycznym

- zapoznanie z obrazem graficznym głoski t- litery t, T

 

 

 

 

 

 

DBAMY O NASZE KĄCIKI ZABAW

 

 

 

„Teatrzyk cieni” – słuchanie wiersza R. Przymusa. Wykonanie sylwet do teatrzyka cieni. Swobodne inscenizacje w teatrzyku cieni.

 

 

„Zagubione zabawki” – zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz A. Łady-Grodzickiej. Wycinanie z kolorowego papieru nt. „Moja ulubiona zabawka” – dz. starsze, dz. młodsze – kolorowanie wybranych kolorowanek przedstawiających zabawki.

 

„Nocne kłopoty zabawek Doroty” – słuchanie opowiadania E. Ostrowskiej. „Paski i paseczki” – zabawa dydaktyczna – porównywanie szerokości. Ćwiczenia gimnastyczne.

 

„Piłki, piłeczki” – słuchanie wiersza D. Gellner „Piłka” połączone z zabawą ruchową. Malowanie farbami piłek. Zapoznanie z obrazem graficznym liczby 3.

 

 

 

 

„Nasze lale to…” – tworzenie zdań oraz krótkiego opowiadania. Zapoznanie z obrazem graficznym głoski l – literą L, l. Zabawy tematyczne w kąciku lalek.

 

 

 

- poznawanie zjawiska powstawania cienia

- wypowiedzi na temat usłyszanego utworu

- samodzielne wykonywanie sylwet do teatrzyku

- rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej

 

- posługiwanie się liczebnikami w zakresie dostępnym

  dziecku

- ćwiczenia analizy i syntezy (sylaby)

- wypowiedzi na temat ulubionej zabawki

 

 

- samodzielne odtwarzanie treści utworu

- segregowanie pasków według oznaczonej szerokości

- używanie określeń:szerszy, węższy, średni, najszerszy itp.

 

 

- udzielanie odpowiedzi na temat treści utworu

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

- posługiwanie się określeniami: bliżej-dalej, nad-pod-w, tu-

  tam

- malowanie kół różnej wielkości oraz przeliczanie ich

 

 

- dz. starsze – wyszukiwanie w tekście drukowanym

  poznanej litery, dz. młodsze – kolorowanie lalki

- wdrażanie do budowania poprawnych wypowiedzi na

  określony temat

- zwracanie uwagi na zgodną zabawę

 

 

 

 

 

CO NAM NIESIE PANI JESIEŃ

 

Las jesienią” – wypowiedzi na temat plansz tematycznych. Inscenizacja ruchowa do piosenki „Zbieramy grzyby”.

 

 

Nadeszła jesień” – słuchanie opowiadania A. Galicy. „Skarby jesieni” – zabawa dydaktyczna. Ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

 

Grzyby” – wprowadzenie liczby 4, zapoznanie z jej obrazem graficznym na podstawie wiersza A. Łady-Grodzickiej. „Liczymy grzyby” – zabawa dydaktyczna.

 

 

 

O co sprzeczało się ze szkiełkiem szkło” – zabawa badawcza zainspirowana wierszem T. Śliwiaka. „Jesienna kompozycja” – układanie wzorów z elementu przyrodniczego.

 

 

 

„Zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek o tematyce jesiennej. Wycieczka do parku miejskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zapoznanie dzieci z jesiennym krajobrazem lasu

- poznawanie znaczenia lasów w życiu człowieka

- globalne czytanie wyrazów związanych z lasem

 

 

- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie

  jesienią

- klasyfikowanie według rodzaju materiału przyrodniczego

- porównywanie liczebności zbiorów – dz. starsze używanie

  poznanych liczb

 

- zapoznanie dzieci z wybranymi gatunkami grzybów

- segregowanie grzybów na jadalne i trujące

- przeliczanie grzybów liczebnikami głównymi i

  porządkowymi

 

 

- poznanie zastosowania szkła powiększającego

- posługiwanie się nazwami pospolitych drzew, rozróżnianie

ich liści i owoców (kasztanowiec, dąb, jarzębina, klon)

- dz. starsze układanie kompozycji według wzoru podanego

  przez nauczyciela (rytmy), dz. młodsze – dowolne

  układanie kompozycji z materiału przyrodniczego

 

- utrwalenie wiadomości z zmianach zachodzących w

  przyrodzie wraz z nadejściem jesieni

- rozwijanie logicznego myślenia

- umiejętne wykorzystywanie darów jesieni do zabawy

 

 

 

 

 

 

DOMY MAJĄ LUDZIE I ZWIERZĘTA

„Domy i domki” – praca z obrazkiem. „Czyj to dom?” – zabawa dydaktyczna połączona z wykonaniem zadania w kartach pracy.

 

 

„Rozśpiewany blok” – słuchanie piosenki, reagowanie na sygnał dźwiękowy. „Przed domem” – opowiadanie obrazka sytuacyjnego. Zapoznanie z obrazem graficznym głoski d – litery d, D.

 

„Okienka i okna” – słuchanie wiersza E. Bełczewskiej – wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach. Zabawa dydaktyczna „Którego domu brakuje?”.

 

 

„Wystrój mieszkania” – praca z serią obrazków połączona z zabawą dydaktyczną „Gdzie to pasuje?”. Projektowanie wnętrza własnego pokoju z użyciem dowolnie wybranej techniki plastycznej.

 

 

Dom pełen figur”- gra matematyczna. Przeliczanie w zakresie 6 – dz. młodsze w dostępnym zakresie. Ćwiczenia gimnastyczne.

- doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych

  czynności myślowych – porównywanie

- utrwalenie nazw domów zwierząt

- układanie zdań na określony temat

 

- wdrażanie do znajomości własnego adresu

- wypowiedzi na temat treści obrazka

- dz. starsze- kreślenie po śladzie poznanej litery, dz.

  młodsze – kolorowanie sylwety litery d

 

- doskonalenie spostrzegawczości

- ćwiczenia w rysowaniu linii prostych i rozbieżnych

- posługiwanie się pojęciami: wysoki, niski

- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych

 

- próby uogólniania prostych pojęć na podstawie

  znajomości cech i właściwości przedmiotu

- utrwalenie określeń dotyczących położenie przedmiotów

  w przestrzeni

- odzwierciedlenie w formie plastycznej własnych marzeń

 

- wdrażanie do przestrzegania reguł gry

- rozwijanie logicznego rozumowania

- rozpoznawanie kolorów, kształtów, wielkości i grubości

 

 

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

 

1.     stosowanie określeń: wolno-szybko, wolno-wolniej-najwolniej, szybko-szybciej-najszybciej.

2.     rozumienie określeń odnoszących się do przestrzeni np. na dole, z prawej strony.

3.     posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6 – dzieci młodsze w zakresie dostępnym.

4.     porównywanie długości i szerokości.

5.     tworzenie zbiorów figur według wybranej cechy.

6.     zapoznanie z obrazem graficznym liczb: 2, 3, 4.

PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

 

·         Rozwijanie słuchu przez różnicowanie dźwięków z otoczenia;

·         poprawne wymawianie poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych w wyrazach przeznaczonych do analizy;

·         podział wyrazów na sylaby, wybrzmiewanie głosek w nagłosie i wygłosie, wyrazy o prostej budowie fonematycznej;

·         ćwiczenia oddechowe, rytmizujące, słuchowe – w tym również słuchu fonematycznego;

·         gimnastyka narządów artykulacyjnych:

-          języka,

-          warg,

-          podniebienia miękkiego,

-          szęki dolnej;

·         ćwiczenia graficzne na dużej powierzchni kartonu;

·         doskonalenie sprawności manualnych poprzez działalność plastyczną;

·         różnicowanie i nazywanie kierunków w przestrzeni zaczynając od siebie – różnicowanie strony lewej do prawej, symetria ciała;

 

 

ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ

 

1.     Ćwiczenia poranne –według przewodnika

2.     Ćwiczenia gimnastyczne zestaw według przewodnika.

3.     Zabawy ruchowe:

- orientacyjno-porządkowe „ Figurki”, „Lalki na wystawie”, „Wiatr i liście

- bieżna „Samochody”, „Biegnij do drzewa

- z elem podskoku „Piłeczki”, „wyścigi rzędów”

- z elem. równowagi „Wąska uliczka

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin