PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA PAŹDZIERNIK GRUPA II
TEMAT
CAŁOŚCIOWY
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
POZNAJĘ Z TATĄ ZASADY RUCHU DROGOWEGO
„Bezpieczne przejście po ulicy” – wycieczka na skrzyżowanie ulic z sygnalizacja świetlną. Słuchanie wiersza T. Śliwiaka.
„Wiem jak zachowywać się na ulicy”- opowiadanie treści obrazka. Rozumienie pojęć: na górze, na dole, z prawej, z lewej strony. Dzieci starsze – zapoznanie z cyfrą 2.
„Wokół nas są różne znaki”- Słuchanie utworu Wandy Chotomskiej Pies z ulicy Bałamutów. Wypowiedzi na temat znaków spotykanych przez dzieci na drodze. Ćwiczenia gimnastyczne.
„Na ulicy i w metrze”- wypowiedzi dzieci przy obrazkach połączone z wykonaniem zadania w kartach pracy – dz. starsze. Na ulicy – ćwiczenia słuchowe. Wykonanie pracy plastycznej w grupach nt. ulica.
„Lubię bawić się z tatą” – słuchanie wiersza Wincentego Fabera, Do czego służy tatuś?. Zapoznanie z obrazem graficznym litery t, T. dz. Starsze – ozdabianie emblematów litery t, T.
- określanie roli pasów i świateł w ruchu drogowym
- bezpieczne przechodzenie przez jezdnię
- wypowiadanie się na temat treści wiersza
- globalne czytanie wyrazów
- rozumienie pojęć: wiadukt, balustrada, ekran
- zapoznanie z graficznym obrazem liczby 2
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- wdrażanie do bezpiecznego zachowywania się na ulicy
- przypomnienie znaków ruchu drogowego
- rozumienie symbolicznego znaczenia różnych znaków
- doskonalenie spostrzegawczości
- utrwalenie znajomości zasad ruchu drogowego
- doskonalenie wypowiedzi wielozdaniowej
- nazywanie środków transportu
- wdrażanie do umiejętnej współpracy w grupach.
- budowanie dłuższych wielozdaniowych wypowiedzi, poprawnych pod względem gramatycznym
- zapoznanie z obrazem graficznym głoski t- litery t, T
DBAMY O NASZE KĄCIKI ZABAW
„Teatrzyk cieni” – słuchanie wiersza R. Przymusa. Wykonanie sylwet do teatrzyka cieni. Swobodne inscenizacje w teatrzyku cieni.
„Zagubione zabawki” – zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz A. Łady-Grodzickiej. Wycinanie z kolorowego papieru nt. „Moja ulubiona zabawka” – dz. starsze, dz. młodsze – kolorowanie wybranych kolorowanek przedstawiających zabawki.
„Nocne kłopoty zabawek Doroty” – słuchanie opowiadania E. Ostrowskiej. „Paski i paseczki” – zabawa dydaktyczna – porównywanie szerokości. Ćwiczenia gimnastyczne.
„Piłki, piłeczki” – słuchanie wiersza D. Gellner „Piłka” połączone z zabawą ruchową. Malowanie farbami piłek. Zapoznanie z obrazem graficznym liczby 3.
„Nasze lale to…” – tworzenie zdań oraz krótkiego opowiadania. Zapoznanie z obrazem graficznym głoski l – literą L, l. Zabawy tematyczne w kąciku lalek.
- poznawanie zjawiska powstawania cienia
- wypowiedzi na temat usłyszanego utworu
- samodzielne wykonywanie sylwet do teatrzyku
- rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej
- posługiwanie się liczebnikami w zakresie dostępnym
dziecku
- ćwiczenia analizy i syntezy (sylaby)
- wypowiedzi na temat ulubionej zabawki
- samodzielne odtwarzanie treści utworu
- segregowanie pasków według oznaczonej szerokości
- używanie określeń:szerszy, węższy, średni, najszerszy itp.
- udzielanie odpowiedzi na temat treści utworu
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- posługiwanie się określeniami: bliżej-dalej, nad-pod-w, tu-
tam
- malowanie kół różnej wielkości oraz przeliczanie ich
- dz. starsze – wyszukiwanie w tekście drukowanym
poznanej litery, dz. młodsze – kolorowanie lalki
- wdrażanie do budowania poprawnych wypowiedzi na
określony temat
- zwracanie uwagi na zgodną zabawę
CO NAM NIESIE PANI JESIEŃ
„Las jesienią” – wypowiedzi na temat plansz tematycznych. Inscenizacja ruchowa do piosenki „Zbieramy grzyby”.
„Nadeszła jesień” – słuchanie opowiadania A. Galicy. „Skarby jesieni” – zabawa dydaktyczna. Ćwiczenia gimnastyczne.
„Grzyby” – wprowadzenie liczby 4, zapoznanie z jej obrazem graficznym na podstawie wiersza A. Łady-Grodzickiej. „Liczymy grzyby” – zabawa dydaktyczna.
„O co sprzeczało się ze szkiełkiem szkło” – zabawa badawcza zainspirowana wierszem T. Śliwiaka. „Jesienna kompozycja” – układanie wzorów z elementu przyrodniczego.
„Zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek o tematyce jesiennej. Wycieczka do parku miejskiego.
- zapoznanie dzieci z jesiennym krajobrazem lasu
- poznawanie znaczenia lasów w życiu człowieka
- globalne czytanie wyrazów związanych z lasem
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie
jesienią
- klasyfikowanie według rodzaju materiału przyrodniczego
- porównywanie liczebności zbiorów – dz. starsze używanie
poznanych liczb
- zapoznanie dzieci z wybranymi gatunkami grzybów
- segregowanie grzybów na jadalne i trujące
- przeliczanie grzybów liczebnikami głównymi i
porządkowymi
- poznanie zastosowania szkła powiększającego
- posługiwanie się nazwami pospolitych drzew, rozróżnianie
ich liści i owoców (kasztanowiec, dąb, jarzębina, klon)
- dz. starsze układanie kompozycji według wzoru podanego
przez nauczyciela (rytmy), dz. młodsze – dowolne
układanie kompozycji z materiału przyrodniczego
- utrwalenie wiadomości z zmianach zachodzących w
przyrodzie wraz z nadejściem jesieni
- rozwijanie logicznego myślenia
- umiejętne wykorzystywanie darów jesieni do zabawy
DOMY MAJĄ LUDZIE I ZWIERZĘTA
„Domy i domki” – praca z obrazkiem. „Czyj to dom?” – zabawa dydaktyczna połączona z wykonaniem zadania w kartach pracy.
„Rozśpiewany blok” – słuchanie piosenki, reagowanie na sygnał dźwiękowy. „Przed domem” – opowiadanie obrazka sytuacyjnego. Zapoznanie z obrazem graficznym głoski d – litery d, D.
„Okienka i okna” – słuchanie wiersza E. Bełczewskiej – wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach. Zabawa dydaktyczna „Którego domu brakuje?”.
„Wystrój mieszkania” – praca z serią obrazków połączona z zabawą dydaktyczną „Gdzie to pasuje?”. Projektowanie wnętrza własnego pokoju z użyciem dowolnie wybranej techniki plastycznej.
„Dom pełen figur”- gra matematyczna. Przeliczanie w zakresie 6 – dz. młodsze w dostępnym zakresie. Ćwiczenia gimnastyczne.
- doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych
czynności myślowych – porównywanie
- utrwalenie nazw domów zwierząt
- układanie zdań na określony temat
- wdrażanie do znajomości własnego adresu
- wypowiedzi na temat treści obrazka
- dz. starsze- kreślenie po śladzie poznanej litery, dz.
młodsze – kolorowanie sylwety litery d
- ćwiczenia w rysowaniu linii prostych i rozbieżnych
- posługiwanie się pojęciami: wysoki, niski
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
- próby uogólniania prostych pojęć na podstawie
znajomości cech i właściwości przedmiotu
- utrwalenie określeń dotyczących położenie przedmiotów
w przestrzeni
- odzwierciedlenie w formie plastycznej własnych marzeń
- wdrażanie do przestrzegania reguł gry
- rozwijanie logicznego rozumowania
- rozpoznawanie kolorów, kształtów, wielkości i grubości
1. stosowanie określeń: wolno-szybko, wolno-wolniej-najwolniej, szybko-szybciej-najszybciej.
2. rozumienie określeń odnoszących się do przestrzeni np. na dole, z prawej strony.
3. posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6 – dzieci młodsze w zakresie dostępnym.
4. porównywanie długości i szerokości.
5. tworzenie zbiorów figur według wybranej cechy.
6. zapoznanie z obrazem graficznym liczb: 2, 3, 4.
· Rozwijanie słuchu przez różnicowanie dźwięków z otoczenia;
· poprawne wymawianie poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych w wyrazach przeznaczonych do analizy;
· podział wyrazów na sylaby, wybrzmiewanie głosek w nagłosie i wygłosie, wyrazy o prostej budowie fonematycznej;
· ćwiczenia oddechowe, rytmizujące, słuchowe – w tym również słuchu fonematycznego;
· gimnastyka narządów artykulacyjnych:
- języka,
- warg,
- podniebienia miękkiego,
- szęki dolnej;
· ćwiczenia graficzne na dużej powierzchni kartonu;
· doskonalenie sprawności manualnych poprzez działalność plastyczną;
· różnicowanie i nazywanie kierunków w przestrzeni zaczynając od siebie – różnicowanie strony lewej do prawej, symetria ciała;
1. Ćwiczenia poranne –według przewodnika
2. Ćwiczenia gimnastyczne zestaw według przewodnika.
3. Zabawy ruchowe:
- orientacyjno-porządkowe „ Figurki”, „Lalki na wystawie”, „Wiatr i liście”
- bieżna „Samochody”, „Biegnij do drzewa”
- z elem podskoku „Piłeczki”, „wyścigi rzędów”
- z elem. równowagi „Wąska uliczka”
...
lewandosia