zabawynapochmurnedni.doc

(227 KB) Pobierz
Zabawy z płachtą animacyjną

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



ZABAWY NA POCHMURNE

I SŁONECZNE DNI

 

 

 

Z PŁACHTĄ ANIMACYJNĄ

Z GAZETAMI

Z WEŁNĄ I SZNURKIEM

Z APASZKAMI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


amlk29.gif - 7.4 K

 

 

 

Zabawy z płachtą animacyjną.

 

 

1.     „Fale”dzieci w kręgu trzymają płachtę i poruszają jej brzegami

                                  robiąc fale jak na morzu – małe, duże i ogromne.

2.                                                   Podawanie sobie płachty w umówionym kierunku ( dookoła) z rąk do rąk, w różnym tempie.

3.                                                   „ Kopuła” – dzieci stoją w kole, trzymają płachtę. Powoli ją  opuszczają i szybko podnoszą ją do góry. Nauczyciel wydaje polecenia: ”Wszyscy, którzy mają dziś ubrane spodnie”, „Wszystkie dziewczynki”, „Wszyscy, którzy kochają morze”. Wywołane osoby przebiegają pod płachtą, zamieniając się miejscami w momencie, gdy płachta jest w najniższym położeniu.

4.                                                   „ Ryba na kolację” – dzieci falują płachtą ( płachta jest powierzchnią wody). Jedno dziecko jest „rybakiem” i wchodzi na falującą płachtę. Drugie dziecko jest „rybką” i ukrywa się pod powierzchnią płachty – wody. Zadaniem „rybaka” jest złapanie uciekającej pod płachtą „rybki”. Gdy „rybka” zostanie złapana, następuje zmiana ról bądź połów rozpoczyna druga para.

5.                                                   „Rekin” – dzieci siedzą w kole, trzymają naciągnięta płachtę na wysokości barków. Jedno dziecko jest „rekinem”, a dwoje lub troje „ratownikami”. „Rekin” wchodzi pod płachtę i zaczyna wciągać do „wody” ludzi .Osoba wciągnięta sama staje się „rekinem” i łapie ludzi. Ratownicy ratują krzyczące osoby, wyciągają je na brzeg, a „rekin” – czując opór- porzuca ofiarę i szuka następnej zdobyczy.

6.                                                   „Celuj w okienko” – dzieci stoją w kole trzymając naciągniętą płachtę. Nauczyciel zwija bibułę lub gazetę w kulę i kładzie ją na powierzchni płachty. Zadaniem bawiących jest takie poruszanie płachtą w górę i w dół, aby kulka z bibuły spadła na ziemię przez otwór znajdujący się na środku chusty.

7.                                                   „Kto to taki” – kilka osób opuszcza salę ( lub tylko jedna ), natomiast w płachtę zawijamy jedno lub kilkoro dzieci pozostawiając odsłonięty tylko fragment ich ciała (np. nogę, rękę, włosy). Dzieci odgadują, kto ukryty jest w płachcie.

8.                                                   „Kto szybciej” - dzieci po kolei owijamy w płachtę. Ich zadaniem jest jak najszybsze wyplątanie się z niej.

9.                                                   „Kurtyna opada” – po obu stronach kurtyny ( płachty trzymanej przez dwie osoby stojące na krzesłach ) ustawiają się dwie równoliczne grupy. Następnie dwie osoby, niewidoczne dla siebie, podchodzą do siebie i na „trzy, cztery” kurtyna opada. Trzeba błyskawicznie powiedzieć imię osoby będącej naprzeciw. Kto szybciej powiedział, przeciąga na swoją stronę „przeciwnika”.

 

10.        Relaks – dzieci robią falę nad osobami leżącymi pod płachtą;

- kilka osób turla się po falowanej przez grupę płachcie  ( płachty nie wolno naprężać);

- każde dziecko wybiera sobie kolor na płachcie, kładzie się  i odpoczywa po zabawie. 

 

ZŁAP PIŁKĘ Z PŁACHTY.

 

Liczba uczestników: 24

Przybory: Dętka, płachta animacyjna

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna lub inna sala zastępcza

Ustawienie: Ćwiczący stoją w kole, trzymając płachtę w rękach, dwie osoby znajdują się poza kołem.

            Na sygnał nauczyciel wrzuca na środek płachty dętkę. Zadaniem trzymających płachtę jest wysokie podrzucanie dętki do góry, tak aby stojący poza kołem mogli ją złapać. Przy powtórzeniu gry zmieniają się osoby łapiące dętkę.

 

  KTO DOKŁADNIEJSZY.

 

Liczba uczestników: 12 – 24

Przybory: płachta animacyjna, piłeczka palantowa,

Miejsce ćwiczeń:  j/w.

Ustawienie: Ćwiczący stoją w kole, trzymając napiętą płachtę.

            Na sygnał nauczyciel wrzuca na płachtę piłeczkę palantową. Zadaniem grupy jest umieszczenie piłeczki w otworze znajdującym się na środku płachty.

 

UCIEKAJ DO DOMKU.

 

Liczba uczestników: 12-24

Przybory: płachta animacyjna, szarfa 

Miejsce ćwiczeń:  j/w.

Ustawienie: Połowa osób z grupy ustawia się w kole i chwyta napiętą płachtę, tworząc ruchomy domek. Pozostali uczestnicy stoją w rozsypce na całej sali i zamieniają się w kurczaczki. Losowo wybieramy osobę będącą lisem (zaznaczamy ją szarfą).

         Na sygnał ( jeden krótki gwizdek) wszystkie kurczaczki biegają swobodnie po sali. Słysząc ponowny sygnał ( dwa długie gwizdki), uciekają jak najprędzej do domku, który próbuje uchronić jak najwięcej kurczaczków przed lisem. Złapane kurczaczki muszą służyć liskowi i wykonywać jego polecenia, na przykład:

                                                                   Zrób 10 przysiadów

                                                                  Podskocz 5 razy na lewej nodze

                                                                 Zaszczekaj

 

 

ZŁAP PRZESYŁKĘ.

 

Liczba uczestników: j/w.

Przybory: płachta animacyjna, piłka ręczna

Miejsce ćwiczeń:  j/w.

Ustawienie: Grupa tworzy koło, trzymając płachtę animacyjną, na której położona jest piłka ręczna. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod płachtą, wyciągając ręce przez otwór w środku płachty.

   Zadaniem  bawiących jest tak poprowadzić piłkę, aby trawiła ona do osoby siedzącej pod płachtą z wyciągniętymi rękami. Ta następnie odrzuca piłkę z powrotem na płachtę. Co jakiś czas zmieniamy osobę pod płachtą.

 

KOLOROWA KARUZELA.

 

Liczba uczestników: 24

Przybory: płachta animacyjna, pachołek z umocowanym wskaźnikiem kierunku, magnetofon i kaseta z piosenkami    

Miejsce ćwiczeń:  j/w.

Ustawienie: Wszyscy uczestnicy zabawy stoją w kole, trzymając płachtę w rękach. W środku płachty jest umieszczony pachołek z wskaźnikiem.

      Prowadzący włącza melodię, grupa porusza się rytmicznie w kole, tak jak karuzela. Kiedy ucichnie piosenka, wszyscy stają nieruchomo i przyjmują postawę zasadniczą. Strzałka wskaże kolor na płachcie. Wszystkie osoby trzymające właśnie dany kolor wykonują ćwiczenie gimnastyczne zadane przez nauczyciela. Po wykonanym ćwiczeniu zabawa toczy się dalej.

 

UCIEKAJ, MYSZKO, DO DZIURY.

 

Liczba uczestników: 12-24

Przybory: płachta animacyjna,

Miejsce ćwiczeń:  j/w.

Ustawienie: Grupa trzyma płachtę, dwie osoby znajdują się poza nią.

       Jeden uczestnik gry jest myszą siedzącą pod płachtą, drugi jest kotem poza obrębem płachty. Zadaniem goniącego kota jest złapanie myszki ( w ściśle określonym czasie, np. 1 min.), której pomogą w ucieczce uczestnicy trzymający płachtę. Dzieci tak falują, obniżają płachtę, żeby utrudnić kotkowi złapanie myszki.

 

DESZCZOWA CHMURA.

 

Liczba uczestników: 12-24

Przybory: płachta animacyjna,

Miejsce ćwiczeń:  j/w.

Ustawienie: Sześć osób trzyma płachtę – „deszczową chmurę” w rękach

i ustawia się w oznaczonym rogu sali, reszta grupy w rozsypce zajmuje  miejsca po przeciwnej stronie sali.

          Na sygnał dzieci trzymające płachtę biegną w kierunku uciekających kolegów, próbują ich nakryć i w ten sposób złapać w „deszczową chmurę”. Osoby schwytane stają się deszczową chmurą i razem z innymi gonią pozostałych kolegów. Po złapaniu wszystkich uciekających grupa zamienia się rolami.

 

 

 

 

CZY MASZ TEN KOLOR?

 

Liczba uczestników: dowolna, ale nie więcej niż 24

Przybory: płachta animacyjna, magnetofon, kaseta z piosenkami

Miejsce ćwiczeń: jw.

Ustawienie: Rozłożona płachta leży na podłodze. Dzieci ustawiają się wokół niej. Każdemu uczestnikowi zabawy przyporządkowany jest jeden kolor (może także dwoje dzieci zajmować jeden kolor). Dwóch, trzech chętnych zawodników staje na płachcie, bez obuwia.

        Na sygnał (włączenie muzyki) uczniowie będący na płachcie skocznym krokiem posuwają się w prawo ( bądź w lewo), gdy muzyka ucichnie, zajmują miejsca na odpowiednim kolorze płachty. Zadanie polega na odnalezieniu na sobie lub na koledze zajmującym ten sam kolor i znajdującym się naprzeciwko przedmiotu, rzeczy, ubrania w tym kolorze, na którym aktualnie się stoi. Zalecana jest zmiana osób biegających po płachcie i za każdym razem wyrównywanie źle ułożonej płachty.

 

ZABAWA Z NUMERAMI.

 

Liczba uczestników: nie więcej niż 24

Przybory: płachta animacyjna

Miejsce ćwiczeń: j/w.

Ustawienie: wszystkie dzieci trzymają płachtę za uchwyty, tworząc koło.

       Odliczają do czterech – każdy zapamiętuje swój numerek. Na sygnał dzieci poruszają się krokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje numerki od 1 do 4. W tym czasie wyznaczone „numerki” puszczają płachtę i obiegają krążących, ale w kierunku przeciwnym- w prawo, próbując, jak najszybciej ponownie znaleźć swoje miejsce przy płachcie.

 

ZABAWY Z PŁACHTĄ.

 

      Dzieci w kręgu trzymają płachtą i naśladują „melodię deszczu”’ którą gra nauczyciel. Przy drobnym deszczyku robią na płachcie samymi dłońmi małe fale, przy dużym deszczu robią duże fale- płachta fruwa dynamiczniej. Na hasło burza – chowają się pod płachtą.

 

 


amlk30.gif - 9.9 K

 

 

 

 

 

 

 

                          

                                  

 

 

 

Zabawy z gazetami.

 

ZABAWY „W KRAINIE GAZET”.

 

Każde dziecko ma dwie kartki z gazety.

·        Nosimy kartki na wyciągniętych rękach, poruszając nimi.

·        Kładziemy kartki na głowach – są to „kapelusze”.

·        Kartki na plecach – dźwigamy ciężki „worek”.

·        Trzymamy kartki w dłoniach, ręce wyciągnięte, poruszamy się w rytm melodii – jest to „taniec drzew”; najpierw tańczymy pojedynczo, parami, potem w czwórkach i ósemkach.

·        Kładziemy gazety na podłodze i wykonujemy z nich „buty”. poruszamy się z szybkością określoną istniejącą umownie temperaturą: dodatnia – do przodu, ujemna – do tyłu, 0˚- zatrzymujemy się ( np. + 5, +7 oznacza pięć, siedem kroków do przodu; gdy dzieci usłyszą np. – 4, to wykonują cztery kroki do tyłu).

·        Z resztek butów robimy piłki, za pomocą taśmy wzmacniamy je. Bawimy się piłkami, jak kto chce.

·        Rzuty piłkami: oburącz, jedną ręką, pod prawą nogą, pod lewą nogą, próby żaglowania.

·        W parach rzucamy jednocześnie do siebie.

·        W trójkach rzucamy do siebie trzema piłkami ( zmiana kierunku).

·        Celujemy piłką w kolegę – zabawa w „śnieżki”.

·        Zabawa w kole – jedna osoba jest w środku, pozostałe kopią piłkę; jeżeli przechwyci piłkę, idzie do koła, w środku jest osoba która oddała piłkę.

·        Z nowej kartki gazety robimy pałeczkę, zaklejamy taśmą. Dowolne zabawy pałeczkami.

·        Utrzymywanie pałeczki na prawej dłoni; na lewej.

·        Rzuty pałeczką jak oszczepem.

·        W trójkach z pałeczek robimy trójkąty przez sklejenie na końcach taśmą. Jedna osoba trzyma trójkąt, dwie rzucają piłeczkami przez środek trójkąta .

·        Trójki łączą się w szóstki i rzucamy piłeczkami przez dwa trójkąty    ( dwie osoby trzymają jeden trójkąt).

·        Pałeczki rozrywamy i rzucamy je na podłogę – tworzymy „stos”, obok rzucamy piłki. Siedzimy w kręgu. Kto ma jakiś pomysł, podchodzi  stosu i pokazuje z wykorzystaniem piłek lub pałeczek, a wszyscy naśladują.

·        Wszyscy razem układamy dowolną kompozycję na dywanie.

 

 

  ZABAWA: „ROZWIESZANIE PRANIA”.

 

Uczestnicy dzielą się na dwie lub trzy drużyny. Każda z nich rozwiesza w pomieszczeniu sznurek ( umocowany np. na oparciach krzeseł, stojakach itp.). Do dyspozycji ma stos starych gazet i spinacze, klamerki do bielizny. Zadanie zespołów polega na wydarciu z gazet części garderoby ( koszule, spodnie, swetry, rajstopy itp.) i powieszeniu ich na lince, aż zabraknie na niej miejsca. Wybrane uprzednio jurt zdecyduje na koniec, która grupa ma najładniejsze pranie.

 

ZABAWA: „ZASIADANIE NA TRONIE”.

 

Pomoce: krzesło jako tron, dużo gazet, nakrycie głowy z gazety dla króla.

         Uczestnicy dzielą się na dwie grupy ( do 7 osób) – będą to „rody królewskie”. Każda grupa wybiera jednego następcę tronu. Tron, którym jest krzesło, stoi w dość oddalonym miejscu. Teraz chodzi o to, który z dziedziców tronu dotrze do niego najszybciej i usiądzie na nim. Jego stopy nie mogą jednak dotknąć gołej podłogi, dlatego też członkowie rodu układają bardzo szybko na jego drodze gazety. Prowadzący wyznacza trasę, podaje sygnał do startu i przejmuje funkcję sędziego. Musi on uważać, aby nikt nie oszukiwał. Zwycięski następca tronu zostaje ukoronowany na króla ( np. fantazyjną czapką z gazety ).

 

ZABAWA: „TANIEC NA GAZECIE”

 

Dzieci  w parach ( lub pojedynczo ) tańczą na gazecie w rytm muzyki; cisza – składanie gazety, muzyka – taniec itd.

 

 

 

 

 

 

 


http://rp010.k12.sd.us/images/children.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

Zabawy z wełną i sznurkiem.

 

 

„PLĄTANINA”.  Koło. Rzucamy kłębek do wybranego dziecka i mówimy

mu np. swoje imię lub coś miłego ( wg pomysłu ). Kłębek  wędruje dalej. Na zakończenie powstaje pajęczynka – plątaninka,  która integruje grupę.

 

„KOTYLIONY Z WEŁNY”.  Kawałki wełny różnej długości i różnego koloru rozdajemy dzieciom, które tańczą w ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin