zeszyt#32.pdf

(389 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zeszyt 32 druk.doc
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Katarzyna Górniak
Agnieszka Kalbarczyk
Warsztat pracy doradcy zawodowego
– Postępowanie w sytuacjach trudnych
i konfliktowych
Warszawa 2005
1
 
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt nr 32
„Warsztat pracy doradcy zawodowego – Postępowanie w sytuacjach trudnych
i konfliktowych”
Autorki:
Katarzyna Górniak, Agnieszka Kalbarczyk
Projekt okładki:
Paulina Bogdańska, Jacek Brzeziński
© Copyright by Katarzyna Górniak, Agnieszka Kalbarczyk and Ministerstwo
Gospodarki i Pracy, Warszawa 2005
ISBN 83-60302-35-9
Wydawca: Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Publikacja wydana przy wsparciu Wspólnot Europejskich w ramach Programu Leonardo da
Vinci. Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska Komisji Europejskiej. Instytucja
ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.
Druk: ZWP MGiP. Zam. 1620/05.
2
 
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................
5
1. Problemy psychologiczne osób bezrobotnych
jako źródło trudności w spotkaniu z doradcą zawodowym ........
7
1.1. Problemy psychologiczne jako skutek utraty pracy i bezrobocia
7
1.2. Specyfika sytuacji spotkania z doradcą zawodowym
jako kontekst dla zachowań osoby bezrobotnej ........................ 12
2. Sytuacje trudne i konfliktowe – istota i znaczenie ....................... 13
2.1. Sytuacje trudne a sytuacje konfliktowe...................................... 13
2.2. Potencjalne sfery konfliktu w spotkaniu osoby bezrobotnej
z doradcą zawodowym .............................................................. 23
3. Ludzie w sytuacjach konfliktowych – przekonania, postawy,
podejmowane działania i ich skutki .............................................. 26
4. Umiejętności pomocne w rozwiązywaniu sytuacji trudnych
i konfliktowych ................................................................................ 38
4.1. Podstawy skutecznego komunikowania się .............................. 38
4.2. Asertywne zachowania w sytuacjach trudnych i konfliktowych 46
5. Radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych.
Podstawowe reguły i sposoby postępowania ................................ 52
5.1. Prawidłowości rządzące dynamiką poszczególnych
sfer konfliktu .............................................................................. 52
5.2. Zasady postępowania w poszczególnych sferach konfliktu ...... 55
5.3. Praca z grupą a sytuacje konfliktowe ........................................ 61
Zakończenie .......................................................................................... 65
Bibliografia ........................................................................................... 67
3
4
71316161.001.png
Wstęp
Praca doradcy zawodowego nad rozwiązywaniem problemów
osób bezrobotnych obfituje zarówno w sytuacje trudne, jak i konflik-
towe. Z założenia praca ta związana jest z pomaganiem w trudnej
życiowej sytuacji klienta we współpracy z nim, jednak niniejsza publi-
kacja koncentruje się na nie trudnościach, jakich doświadczać może
bezrobotny klient, ale pomagający mu doradca zawodowy. Jakkolwiek
źródło części trudności może tkwić po stronie samego doradcy, jednak
to trudności i problemy bezrobotnego leżące w centrum spotkania,
w sposób oczywisty wpływają na jego przebieg. Dlatego pierwszy
rozdział poświęcony jest tym problemom bezrobotnego, które skutko-
wać mogą takimi jego zachowaniami w trakcie spotkania z doradcą,
które czynią je trudnym, a często nawet konfliktowym.
Ponieważ nie każda sytuacja, która wzbudza w doradcy poczucie
trudności jest konfliktem, rozdział drugi pomoże odróżnić oba typy
sytuacji, tak aby w konsekwencji móc zastosować w każdym z nich
adekwatne sposoby postępowania. Sposoby te nie zawsze są zgodne
z nawykami w myśleniu i zachowaniach, wyrobionymi przez lata do-
świadczania trudności w różnych sytuacjach, w tym w konfliktach,
i spójnymi zwykle z osobistymi hierarchiami wartości i przekonania-
mi. Stosowanie tych ugruntowanych naturalnych nawyków nie zawsze
jest więc skuteczne w radzeniu sobie z trudnościami i konfliktami.
Zróżnicowanie możliwych postaw i zachowań oraz skutki ich stoso-
wania przedstawione są w rozdziale trzecim.
Rozdział czwarty prezentuje te najważniejsze kompetencje spo-
łeczne i komunikacyjne, które pomocne są w efektywnym dawaniu
sobie rady przede wszystkim w sytuacjach trudnych tak, aby nie prze-
radzały się one w konflikty, jednak tym bardziej zyskujące na znacze-
niu, kiedy konflikt już trwa. Szczegółowe metody postępowania
właściwe dla rozwiązywania sytuacji konfliktowych, a dostosowane
do specyfiki konkretnego konfliktu, zaproponowane są w rozdziale
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin