Biuletyn nr12_niepelnosprawni_na_rynku_pracy.pdf

(642 KB) Pobierz
58957625 UNPDF
Osoby niepełnosprawne
na rynku pracy
Magdalena Klaus
58957625.040.png 58957625.048.png
 
58957625.067.png 58957625.001.png
 
 
58957625.015.png
 
 
 
58957625.016.png 58957625.017.png
 
58957625.018.png 58957625.019.png
 
58957625.020.png
 
 
 
58957625.021.png
 
58957625.022.png 58957625.023.png
 
58957625.024.png 58957625.025.png 58957625.026.png
 
 
 
58957625.027.png
 
58957625.028.png 58957625.029.png
 
58957625.030.png
 
 
 
58957625.031.png
 
58957625.032.png
Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
Warszawa, październik 2008
Projekt graficzny: Frycz | Wicha
Skład graficzny: Mirosław Piekutowski
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Przedruk i reprodukcja w jakiejkolwiek postaci całości lub części biuletynu bez
pisemnej zgody Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych są zabronione.
ISSN 18 98 – 69 6 X
58957625.033.png
 
58957625.034.png 58957625.035.png 58957625.036.png
 
Osoby niepełnosprawne
na rynku pracy
Magdalena Klaus
58957625.037.png
 
58957625.038.png 58957625.039.png
 
58957625.041.png 58957625.042.png 58957625.043.png 58957625.044.png
 
BIULETYN nr 12
Wstęp
Planowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych będą miały charakter
dwubiegunowy – będą skierowane zarówno bezpośrednio do niepełnospraw-
nych bezrobotnych, jak i pracodawców, którym łatwej będzie tworzyć dla nich
miejsca pracy. Takie są założenia. Jednak w środowisku osób niepełnospraw-
nych i instytucji wspierających tę grupę nie brakuje komentarzy, że proponowa-
ne zmiany zaszkodzą przede wszystkim samym niepełnosprawnym (zwłaszcza
ze znacznym stopniem niepełnosprawności, dla których nie ma miejsc pracy
na otwartym rynku) i osłabią zakłady pracy chronionej – mniejsze dofinanso-
wanie na pracowników oznacza dla nich zmniejszenie zatrudnienia. Zdaniem
ekspertów jednak proponowane zmiany to szansa na to, aby rynek pracy był
dostępny dla wszystkich osób niepełnosprawnych, bo każdemu pracodawcy bę-
dzie się opłacało ich zatrudnić.
W ramach toczącej się wokół tych ustaw dyskusji październikowy numer biulety-
nu poświęcamy właśnie osobom niepełnosprawnym, bo w związku z planowa-
nymi zmianami warto zastanowić się, jakie możliwości zatrudnienia stwarza tym
osobom rynek pracy.
Od paru miesięcy trwa publiczna debata nad proponowanymi zmianami do
ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrud-
nianiu osób niepełnosprawnych. Rząd deklaruje projekt nowelizacji ustawy o za-
trudnieniu osób niepełnosprawnych, który otworzy cały rynek pracy dla osób
niepełnosprawnych. Sposobem na to mają być m.in.: równy dla wszystkich do-
stęp do dofinansowania kosztów pracy – zarówno dla zakładów pracy chronio-
nej, jak i pracodawców z otwartego rynku pracy, prostsze zasady refundowania
kosztów pracy dla firm zatrudniających niepełnosprawnych i większe możliwości
uzyskania zwrotu kosztów związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych,
a także zlikwidowanie dotychczasowych ograniczeń wykluczających dofinan-
sowanie dla niepełnosprawnych pracowników, którzy mają ustalone prawo do
emerytury 1 .
Równocześnie w maju 2008 r. powstał projekt nowelizacji o rentach i emerytu-
rach, który proponuje zniesienie limitów zarobkowych osób, posiadających pra-
wo do renty z tytułu niepełnosprawności lub niezdolności do pracy. Ma to wpły-
nąć na aktywizację zawodową tych osób i zmotywować je do powrotu na rynek
pracy czy też do kontynuowania pracy. Jak wiadomo, ustawa z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach zawiera szereg przepisów, które do tej pory nie
tylko utrudniały osobom niepełnosprawnym podjęcie jakiejkolwiek pracy (także
poza otwartym rynkiem pracy), ale przede wszystkim zniechęcały. Zgodnie z tymi
przepisami renta z tytułu niezdolności do pracy ulega zmniejszeniu, jeżeli dana
osoba osiąga przychód wyższy niż 70% przeciętnego wynagrodzenia, ale nie
przekraczający 130% tego wynagrodzenia. Jeżeli zarabia powyżej 130% prze-
ciętnego wynagrodzenia, to prawo do renty ulega zawieszeniu. Te limity stano-
wią barierę do poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych na rynku pracy.
Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych
Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy jest dynamiczna, tak jak dyna-
micznie zmienia się w Polsce bezrobocie. W sierpniu 2008 r. stopa bezrobocia
wyniosła 9,3%, zachowując tendencję spadkową w 10 województwach (taką
informację podało we wrześniu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej na swojej
stronie internetowej 2 ). I choć badania Głównego Urzędu Statystycznego 3 dowo-
dzą, że w ostatnich latach mają miejsce bardzo pozytywne procesy, jak wzrost
liczby pracujących i spadek bezrobocia w miastach, to nadal rośnie liczba osób
1 Nowelizacja ustawy wynika z konieczności dostosowania naszego systemu do przepisów unijnych regulujących pomoc dla
pracodawców. Zmiany muszą wejść w życie od 1 stycznia 2009 r.
2 http://www.mpips.gov.pl/index.php?gid=339&news_id=1306
3 http://www.kpp.org.pl/popup.htmk?action=pa&ida=6752
4
58957625.045.png
 
58957625.046.png 58957625.047.png 58957625.049.png 58957625.050.png 58957625.051.png 58957625.052.png
Osoby niepełnosprawne na rynku pracy
biernych zawodowo. Wśród nich są niepełnosprawni, którym znacznie trudniej
jest znaleźć pracę. Dlaczego tak się dzieje?
Analizując dane z ostatnich lat dotyczące liczby bezrobotnych, zatrudnionych
i biernych zawodowo, można zaobserwować na polskim rynku pracy następują-
cy mechanizm: systematycznie spada bezrobocie, a liczba miejsc pracy rośnie.
Jednak warto zauważyć, że spadek bezrobocia jest większy niż liczba nowych
miejsc pracy. Do tego część osób traci status osoby bezrobotnej i zasila szeregi
osób biernych zawodowo. Ten mechanizm dobrze obrazuje poniższy rysunek,
który pokazuje aktywność na rynku pracy w Polsce w latach 2000-2006.
Większość osób biernych zawodowo, bez względu na to, czy mają orzeczony
stopień niepełnosprawności, pozostaje od dawna poza rynkiem pracy. Obecnie
osoby te stały się prawdziwym wyzwaniem dla instytucji rynku pracy. Ci, którym
było najłatwiej pomóc (krótkotrwale bezrobotni) już dawno znaleźli sobie pracę,
korzystając z sytuacji, w której rynek pracy przekształcił się w rynek pracownika
(oczywiście w niektórych segmentach). Dotyczy to także osób niepełnospraw-
nych, zwłaszcza z lekkim i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, dla
których od 2004 roku powstaje coraz więcej możliwości podjęcia zatrudnienia,
m.in. za pośrednictwem programów unijnych.
W Polsce nadal jednak wskaźnik aktywności zawodowej osób niepełnospraw-
nych jest dwa razy niższy niż w krajach Unii Europejskiej. Z danych zebranych
w Badaniach Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) Głównego Urzędu Sta-
tystycznego z 2007 roku wynika, że zaledwie 22,6% niepełnosprawnych w wie-
ku produkcyjnym jest aktywnych zawodowo, podczas gdy średnia w krajach Unii
Europejskiej to 50% 4 . Według szacunków europejskich ekspertów ds. zatrudnie-
nia osób niepełnosprawnych obecnie w Unii Europejskiej można wprowadzić
na rynek pracy dodatkowo od 2 do 3,5 mln niepełnosprawnych pracowników
(w Polsce zatrudnienie niepełnosprawnych zwiększyłoby się do 33-48%), co
oznacza wykonanie 10-25% planu zwiększenia zatrudnienia przewidywanego
przez Agendę Lizbońską. Podstawowym warunkiem osiągnięcia tego celu jest
podniesienie poziomu aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
15500
4000
15000
3500
14500
3000
Usługi rynku pracy
2500
14000
Zwiększenie poziomu aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych wymaga
od instytucji rynku pracy szeregu działań przygotowujących ich klienta do pod-
jęcia zatrudnienia. Znane z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy usługi, takie jak pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, planowanie
rozwoju zawodowego, organizacja szkoleń czy też pomoc w aktywnym poszuki-
waniu pracy, są punktem wyjścia w projektowaniu działań dla osób długotrwa-
2000
13500
1500
13000
1000
12500
Bierni zawodowo
Pracuj cy
Bezrobotni
500
12000
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
0
Źródło: Opracowanie J. Tyrowicz, na podstawie Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności
(BAEL) Głównego Urzędu Statystycznego w latach 2000-2006.
4 Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy w Polsce w 2007 roku , http://www.niepelnosprawni.gov.pl/niepelnosprawnosc-
w-liczbach/opracowania-analityczno-tabelary/
5
58957625.053.png
 
58957625.054.png 58957625.055.png
 
58957625.056.png 58957625.057.png 58957625.058.png 58957625.059.png 58957625.060.png 58957625.061.png 58957625.062.png 58957625.063.png 58957625.064.png 58957625.065.png 58957625.066.png 58957625.068.png 58957625.069.png 58957625.070.png 58957625.071.png 58957625.072.png 58957625.073.png 58957625.074.png 58957625.075.png 58957625.076.png 58957625.077.png 58957625.002.png 58957625.003.png 58957625.004.png 58957625.005.png 58957625.006.png 58957625.007.png 58957625.008.png 58957625.009.png 58957625.010.png 58957625.011.png 58957625.012.png 58957625.013.png 58957625.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin