Październik 2008
Ośrodki zainteresowań
1. Park jesienią / Nasi skrzydlaci przyjaciele.
2. Jesień w ogródku warzywnym.
3. Ulubione zajęcia dzieci.
4. Tychy dawniej a dziś.
5. Zostań „Przyjacielem Natury”
Park jesienią / Nasi skrzydlaci przyjaciele
Zintegrowane zajęcia
edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia
Działalność dowolna
Wspomaganie rozwoju
1. Wycieczka do parku – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, rozpoznawanie i nazywanie ptaków mieszkających w parku – opisywanie kolorystyki liści, zbieranie eksponatów do kącika przyrody. Po powrocie rozmowa podsumowująca wycieczkę do parku.
2. Osłuchanie i nauka pierwszej zwrotki piosenki „W kasztanowym mieście” Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
3 . „Jesienne widoki” - rozmowa w oparciu o wiersz M. Kownackiej
dostrzeganie wartości i piękna przyrody
4. Jesienne drzewo -praca plastyczna –wydzieranka, wypełnianie konturów plasteliną, malowanie farbami- dobieranie odpowiednich barw,
5.Rozpoznawanie i nazywanie ptaków lasów i parków. Wypowiadanie się dzieci na podstawie ilustracji. Całościowe rozpoznawanie wyrazów: ptaki, sowa, kruk, wyodrębnianie głosek
6.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- prowadzony metodą ruchu rozwijającego W. Scherbore.
Zdobywanie pewności siebie, poczucia bezpieczeństwa
7. „Dobre rady sowy” – wypowiadanie się dzieci na podstawie wysłuchanego wiersza, poznanie przyczyny odlotu ptaków, analiza i synteza wyrazów (mucha, komar, żaba, ryba, mysz, jagody), klasyfikowanie zbiorów, liczenie w zakresie 10
9. Wysłuchanie wiersz I. Słońskiej pt. „Dzięcioł”, wypowiadanie się dz. na jego temat Quiz pięciu pytań i odpowiedzi rysunkowych
10. Ptak w locie- formułowanie sylwety ptaka z plasteliny.
Kształtowanie wyczucia formy
i tworzywa
-dz. potrafi zaobserwować zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią
- wie jak bezpiecznie poruszać się po jezdni i chodniku
- dz. potrafi wiernie odtworzyć słowa i melodię piosenki
- dz. rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki drzew i krzewów;
-dz. dopasowuje liście i owoce wybranych drzew;
- dz. uczy się tworzyć kompozycję wg. podanego lub przez siebie wymyślonego wzoru.
- dz. potrafi zbudować dłuższą wypowiedź słowną na podstawie ilustracji,
- umie wyodrębnić głoski w nagłosie w wyrazach o prostej budowie fonetycznej
- dz. prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
- dz. zna przyczyny odlotu ptaków
- zna wybrane ptaki i wie czym się odżywiają, posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 10.
- potrafi udzielić poprawnych odpowiedzi na pytania naucz. dotyczące tematu
- doprowadza pracę do końca, rozwija sprawność manualną ręki,.
§ Zabawa „Prawa – lewa” – dz. używa poprawnie określeń prawa – lewa
§ Kreślenie linii po śladzie
§ ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej, łączenie w pary sylwetki ptaka
§ zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek” – rozpoznawanie przedmiotów po dotyku
§ słuchanie odgłosów ptaków i wybrzmiewacie ich wg. podanego rytmu
§ wykonanie koperty na obrazki ptaków – bezpieczne posługiwanie się nożycami
§ wzbogacanie kącika przyrody o pokarm dla ptaków, segregowanie go wg. Rodzaju
§ ćwiczenia oddechowe – dmuchanie piórka
§ Pomóż ptakom dolecieć do ich przysmaków – rysowanie po śladzie, ćwiczenia graficzne
§ nawlekanie na nitkę owoców jarzębiny
§ ćwiczenia słuchu fonematycznego – wybrzmiewacie pierwszej i ostatniej głoski w podanych wyrazach
§ układanie sylwety dzięcioła z części
§ gry i układanki stolikowe
§ słuchanie wybranych bajek przez dzieci
§ zabawy w ogrodzie przedszkolnym
Zabawy ruchowe
§ „spłoszone ptaki”- orient – porządkowa
§ „Omiń koło” – z el. Równowagi
§ „Ptaki w parku” – z el. Biegu
§ „zbieramy ziarenka” – z el. Skłonu
§ „Odloty ptaków” – z el biegu
§ „ Bociany” – z el .równowagi
„Ptaki jesienią” – improwizacja ruchowa przy muzyce
Zestaw ćwiczeń porannych
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej – kolorowanie obrazka, rysowanie po śladzie
Jesień w ogródku warzywnym
1.Piesza wycieczka do ogródka warzywnego, obserwacja prac w ogródku jesienią, zbieranie eksponatów do kącika przyrody, bezpieczne poruszanie się po jezdni i chodniku
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- prowadzony metodą wyścigu drużyn na boisku szkolnym. Poznawanie zasad zdrowej rywalizacji.
3. Rozwiązywanie zagadek o warzywach. Całościowe odczytywanie wyrazów: por, burak Wyodrębnianie pierwszych głosek w wyrazach. Porównywanie zbiorów, posługiwanie się terminami wewnątrz, na zewnątrz.
4. Oglądanie przedstawienia Teatru Lalek „Bajka” pt. „Kocmołuszek” – promowanie zdrowego odżywianie się oraz higieny własnej i otoczenia
5. „Na straganie” - teatrzyk sylwetowy
wg utworu J Brzechwy. Pobudzanie wyobraźni i twórczego myślenia.
6. „Warzywa” – uzupełnianie konturów warzyw farbami, plasteliną lub kulkami z bibuły
7. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Od zielonej twardej kapusty główki do smacznej surówki” – całościowe odczytywanie wyrazów kapusta, cebula, burak, tworzenie nowych wyrazów z zaznaczonych głosek na schematach dźwiękowych.
9. Surówka z warzyw – naklejanka. Układanie przepisów na surówki warzywne i warzywno – owocowe.
10. „Piosenka wesołej kapusty” – osłuchanie i nauka piosenki, rytmiczne wybrzmiewacie nazw warzyw, wyklaskiwanie podanego rytmu, odgadywanie zagadek muzycznych rozpoznawaniem piosenek nuconych bez słów
- dz. wie jak bezpiecznie poruszać się po jezdni i chodniku
- potrafi opowiedzieć o pracy ludzi w ogródku warzywnym jesienią
- dz. potrafi rozwiązać zagadkę słowną, wyodrębnić pierwszą głoskę w wyrazie, poprawnie posługuje się terminami wewnątrz, na zewnątrz
- wie jak zachować się podczas przedstawienia, jak zdrowo się odżywiać
- dz. samo wybiera technikę, którą chce wykonać pracę, dobiera odpowiednie kolory, doprowadza pracę do końca
- dz. potrafi ułożyć historyjkę obrazkową we właściwej kolejności, opowiedzieć jej treść, całościowo odczytuje wyrazy wprowadzone do globalnego czytania
- dz. wie jak sprawnie i szybko wykonać ćwiczenia gimnastyczne na poszczególnych stacjach.
- dz. umie ze zbioru warzyw wybrać te, które można spożywać na surowo,
- dz. umie wyklaskać podany rytm, potrafi odgadnąć jaką piosenkę nuci naucz.
§ wskazywanie przez dzieci obrazków przedstawiających przedmioty, których nazwy głosuje nauczyciel
§ łączenie kropek linią ciągłą, nazywanie i kolorowanie warzyw, ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej
§ układanie pociętych obrazków warzyw – dz. potrafi ułożyć obrazek z części
§ przygotowanie do pisania cyfry 1 – rysowanie płotka po śladzie, rysowanie wesołej marchewki
§ przygotowanie koperty na kartoniki z warzywami
§ zabawy tematyczne – stosowanie form grzecznościowych
§ „Chowanka – zgadywanka” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów
§ zabawa w słowa – używanie wyrazów przeciwstawnych
§ łączenie w pary obrazków przedstawiających przedmioty różniące się wielkością , rysowanie po śladzie
- „Zbieramy kasztany” – z el. skłonu
- „Stragany” – przy muzyce
- „Uwaga warzywo” – z el. biegu
- „Zajączki” – z el. skoku
- „Nie podepcz grządek „ z el równowagi
- Wiewiórki do dziupli” – orient – porządkowa
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia – układanie historyjki obrazkowej „Od buraka do lizaka”
Ulubione zajęcia dzieci
pchelka254