pażdziernik08.doc

(108 KB) Pobierz

 

Październik 2008

 

 

        Ośrodki zainteresowań 

1.    Park jesienią / Nasi skrzydlaci przyjaciele.

2.    Jesień w ogródku warzywnym.

3.    Ulubione zajęcia dzieci.

4.    Tychy dawniej a dziś.

     5. Zostań „Przyjacielem Natury”

 

 

 

 

                         

 

  Park jesienią / Nasi skrzydlaci przyjaciele

 

Zintegrowane zajęcia

edukacyjne

 

Przewidywane osiągnięcia

 

Działalność dowolna

 

Wspomaganie rozwoju

 

 

1. Wycieczka do parku – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, rozpoznawanie i nazywanie ptaków mieszkających w parku – opisywanie kolorystyki liści, zbieranie eksponatów do kącika przyrody. Po powrocie rozmowa podsumowująca wycieczkę do parku.

 

 

2. Osłuchanie i nauka pierwszej zwrotki piosenki „W kasztanowym mieście” Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

 

3 . „Jesienne widoki”  - rozmowa w oparciu o wiersz M. Kownackiej

dostrzeganie wartości i piękna przyrody

 

 

4. Jesienne drzewo -praca plastyczna –wydzieranka,    wypełnianie konturów plasteliną, malowanie farbami- dobieranie odpowiednich barw,

 

 

 

5.Rozpoznawanie i nazywanie ptaków lasów i parków. Wypowiadanie się dzieci na podstawie ilustracji. Całościowe rozpoznawanie wyrazów: ptaki, sowa, kruk, wyodrębnianie głosek

 

 

6.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- prowadzony metodą ruchu rozwijającego W. Scherbore.

Zdobywanie pewności siebie, poczucia bezpieczeństwa

 

7. „Dobre rady sowy” – wypowiadanie się dzieci na podstawie wysłuchanego wiersza, poznanie przyczyny odlotu ptaków, analiza i synteza wyrazów (mucha, komar, żaba, ryba, mysz, jagody), klasyfikowanie zbiorów, liczenie w zakresie 10

 

9. Wysłuchanie wiersz I. Słońskiej pt. „Dzięcioł”, wypowiadanie się dz. na jego temat Quiz pięciu pytań i odpowiedzi rysunkowych

 

10. Ptak w locie- formułowanie sylwety ptaka z plasteliny.

Kształtowanie wyczucia formy

i tworzywa

 

 

-dz. potrafi zaobserwować zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią

- wie jak bezpiecznie poruszać się po jezdni i chodniku

 

 

 

 

 

- dz. potrafi wiernie odtworzyć słowa i melodię piosenki

 

 

 

- dz. rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki drzew i krzewów;

-dz. dopasowuje liście i owoce wybranych drzew;

 

 

 

- dz. uczy się tworzyć kompozycję wg. podanego lub przez siebie wymyślonego wzoru.

 

 

 

 

 

- dz. potrafi zbudować dłuższą wypowiedź słowną na podstawie ilustracji,

- umie wyodrębnić głoski w nagłosie w wyrazach o prostej budowie fonetycznej

 

 

 

- dz. prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

 

 

- dz. zna przyczyny odlotu ptaków

- zna wybrane ptaki i wie czym się odżywiają, posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 10.

 

 

 

- potrafi udzielić poprawnych odpowiedzi na pytania naucz. dotyczące tematu

 

 

- doprowadza pracę do końca, rozwija sprawność manualną ręki,.

 

 

 

 

§     Zabawa „Prawa – lewa” – dz. używa poprawnie określeń prawa – lewa

§     Kreślenie linii po śladzie

§     ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej, łączenie w pary sylwetki ptaka

§     zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek” – rozpoznawanie przedmiotów po dotyku

§     słuchanie odgłosów ptaków i wybrzmiewacie ich wg. podanego rytmu

§     wykonanie koperty na obrazki ptaków – bezpieczne posługiwanie się nożycami

§     wzbogacanie kącika przyrody o pokarm dla ptaków, segregowanie go wg. Rodzaju

§     ćwiczenia oddechowe – dmuchanie piórka

§     Pomóż ptakom dolecieć do ich przysmaków – rysowanie po śladzie, ćwiczenia graficzne

§     nawlekanie na nitkę owoców jarzębiny

 

 

 

§     ćwiczenia słuchu fonematycznego – wybrzmiewacie pierwszej i ostatniej głoski w podanych wyrazach

§     układanie sylwety dzięcioła z części

§     gry i układanki stolikowe

§     słuchanie wybranych bajek przez dzieci

§     zabawy w ogrodzie przedszkolnym

 

Zabawy ruchowe

 

§       „spłoszone ptaki”- orient – porządkowa

§       „Omiń koło” – z el. Równowagi

§       „Ptaki w parku” – z el. Biegu

§       „zbieramy ziarenka” – z el. Skłonu

§       „Odloty ptaków” – z el biegu

§       „ Bociany” – z el .równowagi

„Ptaki jesienią” – improwizacja ruchowa przy muzyce

 

Zestaw ćwiczeń porannych

 

 

 

 

 

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej – kolorowanie obrazka, rysowanie po śladzie

       Jesień w ogródku warzywnym                         

 

Zintegrowane zajęcia

edukacyjne

 

Przewidywane osiągnięcia

 

Działalność dowolna

 

Wspomaganie rozwoju

1.Piesza wycieczka do ogródka warzywnego, obserwacja prac w ogródku jesienią, zbieranie eksponatów do kącika przyrody, bezpieczne poruszanie się po jezdni i chodniku

 

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- prowadzony metodą wyścigu drużyn na boisku szkolnym. Poznawanie zasad zdrowej rywalizacji.

 

3. Rozwiązywanie zagadek o warzywach. Całościowe odczytywanie wyrazów: por, burak Wyodrębnianie pierwszych głosek w wyrazach. Porównywanie zbiorów, posługiwanie się terminami wewnątrz, na zewnątrz.

 

4. Oglądanie przedstawienia Teatru Lalek „Bajka” pt. „Kocmołuszek” – promowanie zdrowego odżywianie się oraz higieny własnej i otoczenia

 

5. „Na straganie” - teatrzyk sylwetowy

wg utworu J Brzechwy. Pobudzanie wyobraźni i twórczego myślenia.

 

 

 

6. „Warzywa” – uzupełnianie konturów warzyw farbami, plasteliną lub kulkami z bibuły

 

 

7. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Od zielonej twardej kapusty główki do smacznej surówki” – całościowe odczytywanie wyrazów kapusta, cebula, burak, tworzenie nowych wyrazów z zaznaczonych głosek na schematach dźwiękowych.

 

8. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- prowadzony metodą stacyjną, uważne i staranne wykonywanie ćwiczeń na poszczególnych stacjach

 

9. Surówka z warzyw – naklejanka. Układanie przepisów na surówki warzywne i warzywno – owocowe.

 

10. „Piosenka wesołej kapusty” – osłuchanie i nauka piosenki, rytmiczne wybrzmiewacie nazw warzyw, wyklaskiwanie podanego rytmu, odgadywanie zagadek muzycznych rozpoznawaniem piosenek nuconych bez słów

 

 

- dz. wie jak bezpiecznie poruszać się po jezdni i chodniku

- potrafi opowiedzieć o pracy ludzi w ogródku warzywnym jesienią

 

 

- dz. prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

 

- dz. potrafi rozwiązać zagadkę słowną, wyodrębnić pierwszą głoskę w wyrazie, poprawnie posługuje się terminami wewnątrz, na zewnątrz

 

 

- wie jak zachować się podczas przedstawienia, jak zdrowo się odżywiać

 

 

- dz. samo wybiera technikę, którą chce wykonać pracę, dobiera odpowiednie kolory, doprowadza pracę do końca

 

- dz. potrafi ułożyć historyjkę obrazkową we właściwej kolejności, opowiedzieć jej treść, całościowo odczytuje wyrazy wprowadzone do globalnego czytania

 

 

- dz. wie jak sprawnie i szybko wykonać ćwiczenia gimnastyczne na poszczególnych stacjach.

 

 

- dz. umie ze zbioru warzyw wybrać te, które można spożywać na surowo,

 

- dz. umie wyklaskać podany rytm, potrafi odgadnąć jaką piosenkę nuci naucz.

 

§     gry i układanki stolikowe

 

§     wskazywanie przez dzieci obrazków przedstawiających przedmioty, których nazwy głosuje nauczyciel

 

§     łączenie kropek linią ciągłą, nazywanie i kolorowanie warzyw, ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

§     układanie pociętych obrazków warzyw – dz. potrafi ułożyć obrazek z części

 

§     przygotowanie do pisania cyfry 1 – rysowanie płotka po śladzie, rysowanie wesołej marchewki

 

§     przygotowanie koperty na kartoniki z warzywami

 

§     zabawy tematyczne – stosowanie form grzecznościowych

 

 

 

§     „Chowanka – zgadywanka” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów

 

§     zabawa w słowa – używanie wyrazów przeciwstawnych

 

§     łączenie w pary obrazków przedstawiających przedmioty różniące się wielkością , rysowanie po śladzie

 

Zabawy ruchowe

 

- „Zbieramy kasztany” – z el. skłonu

- „Stragany” – przy muzyce

- „Uwaga warzywo” – z el. biegu

- „Zajączki” – z el. skoku

- „Nie podepcz grządek „ z el równowagi

- Wiewiórki do dziupli” – orient – porządkowa

 

 

   Zestaw ćwiczeń porannych

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia – układanie historyjki obrazkowej „Od buraka do lizaka”

                          Ulubione zajęcia dzieci

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin