Edyta Cichocka
10.12.2010 r.
Wykład nr 7
TEMAT: Znak- myśl i język
Odniesienia do posiadanej wiedzy
Treści właściwe
Odniesienia do treści właściwych
· Odniesienie do znajomości pojęcia sądy egzystencjalne
· Człowiek jako byt osobowy
- wolny
-rozumny
· Przypomnienie definicji POJĘCIA
· Odniesienie do pojęcia poznania rozumnego i jego dwóch poziomów
· Odniesienie do filozofii klasycznej w kwestii rzeczywistości oraz poznania
1. Definicja znaku w powszechnym użyciu, przykłady.
2. Uznanie znaku za znak, gdy jest on możliwy do odczytania i odnosi się do informacji i wiedzy posiadanej przez człowieka.
3. Różnica w odczytywaniu znaków w ujęciu zwierzęcia i człowieka.
4. Relacja do podmiotu:
- człowiek jako twórca znaków,
- znak niesie informację, służy komunikacji,
- znaki poznajemy w rzeczywistości,
precyzując poznanie w języku
5. Typy znaków:
a) Znak naturalny: POJĘCIE (kultura duchowa)
- ładunek informacji o rzeczywistości,
- pojęcie w ujęciu Arystotelesa było
najmniejszym ładunkiem informacji,
- odpowiednikiem językowym pojęcia
jest nazwa
b) Znak umowny: język (kultura materialna)
- znak sztuczny, wytworzony, głęboko
dowolny, czyli musimy chcieć go
zrozumieć i wytworzyć,
- człowiek jako istota psychofizyczna
potrzebuje materialności,
- historyczny rys znaków na
przestrzeni wieków, język jako próba
wyrażenia własnych myśli ważny dla
precyzacji sposobu myślenia,
- język jako ważny aspekt poznania
6. Relacja rzeczywistość- myślenie- znaki językowe
7. Sposób poznania:
a) znakowy (pojęcia): treść bytu
b) bezznakowy (sądy egzystencjalne)
àcoś jest/ istnieje – odzwierciedla to afirmacja
c) sądzenie: uzgadnianie się z
S jest P, gdzie S to podmiot, a P orzeczenie,
à najpierw określamy rzeczywistość, a potem
sądy na jej temat
d) rozumowanie: operacja na sądach
à jeśli s i p to r
8. Pierwsze sądy:
a) przedmiot: zasada poznania czy
zasady rzeczywistości
b) geneza: konwencja/ natura/ poznanie
· Poznanie wagi i znaczenia znaków w naszej rzeczywistości, zrozumienie roli człowieka w tworzeniu i odczytywaniu znaków
· Klasyfikacja znaków jako naturalnych i umownych oraz wskazanie różnic między nimi
· Poznanie relacji między poznaniem a znakami
· Ugruntowanie wiedzy historii filozofii w kształtowaniu teorii poznania
UWAGI: Poznanie typologii znaków pozwala na zauważenie w każdym aspekcie otaczającej nas rzeczywistości, zrozumienie sensu i znaczenia otaczających nas znaków, sposobu ich odczytywania i interpretowania. Uznanie języka jako znaku daje możliwość zastanowienia się nad pytaniem: czy język jest źródłem poznania? Oraz odpowiedź na nie po rzetelnych rozważaniach.
Cichutka0101