Konspekt 10.12.doc

(42 KB) Pobierz
Edyta Cichocka

Edyta Cichocka

10.12.2010 r.                            

Wykład nr 7

TEMAT: Znak- myśl i język

 

Odniesienia do posiadanej wiedzy

Treści właściwe

Odniesienia do treści właściwych

 

 

 

 

·      Odniesienie do znajomości pojęcia sądy egzystencjalne

 

 

· Człowiek jako byt osobowy

         - wolny

         -rozumny

 

 

 

·      Przypomnienie definicji POJĘCIA

 

 

 

·      Odniesienie do pojęcia  poznania rozumnego i jego dwóch poziomów

 

·      Odniesienie do filozofii klasycznej w kwestii rzeczywistości oraz poznania

 

1.   Definicja znaku w powszechnym użyciu, przykłady.

 

2.   Uznanie znaku za znak, gdy jest on możliwy do odczytania i odnosi się do informacji i wiedzy posiadanej przez człowieka.

 

3.   Różnica w odczytywaniu znaków w ujęciu zwierzęcia i człowieka.

 

4.   Relacja do podmiotu:

 

        - człowiek jako twórca znaków,

        - znak niesie informację, służy komunikacji,

        -  znaki poznajemy w rzeczywistości,

            precyzując poznanie w języku

 

5.   Typy znaków:

 

a)      Znak naturalny: POJĘCIE (kultura duchowa)

- ładunek informacji o rzeczywistości,

- pojęcie w ujęciu Arystotelesa było

najmniejszym ładunkiem informacji,

- odpowiednikiem językowym pojęcia

  jest nazwa

 

b)      Znak umowny: język (kultura materialna)

      - znak sztuczny, wytworzony, głęboko

      dowolny, czyli musimy chcieć go

       zrozumieć i wytworzyć,

      - człowiek jako istota psychofizyczna

        potrzebuje materialności,

      -  historyczny rys znaków na

         przestrzeni wieków, język jako próba

         wyrażenia własnych myśli ważny dla

       precyzacji sposobu myślenia,

      - język jako ważny aspekt poznania

 

6.      Relacja rzeczywistość- myślenie- znaki językowe

 

7.      Sposób poznania:

   a) znakowy (pojęcia): treść bytu

 

    b) bezznakowy (sądy egzystencjalne)

     àcoś jest/ istnieje – odzwierciedla to afirmacja

 

   c) sądzenie: uzgadnianie się z

       S jest P, gdzie S to podmiot, a P orzeczenie,

   à najpierw określamy rzeczywistość, a potem

         sądy na jej temat

 

   d) rozumowanie: operacja na sądach

    à jeśli s i p to r

 

   8. Pierwsze sądy:

    a) przedmiot: zasada poznania czy

                                  zasady rzeczywistości

 

   b) geneza: konwencja/ natura/ poznanie

 

 

 

 

 

 

·      Poznanie wagi i znaczenia znaków w naszej rzeczywistości, zrozumienie roli człowieka w tworzeniu i odczytywaniu znaków

 

 

·      Klasyfikacja znaków jako naturalnych i umownych oraz wskazanie różnic między nimi

 

 

 

·      Poznanie relacji między poznaniem a znakami

 

 

·      Ugruntowanie wiedzy historii filozofii w kształtowaniu teorii poznania

 

 

 

 

 

 

UWAGI: Poznanie typologii znaków pozwala na zauważenie w każdym aspekcie otaczającej nas rzeczywistości, zrozumienie sensu i znaczenia otaczających nas znaków, sposobu ich odczytywania i interpretowania. Uznanie języka jako znaku daje możliwość zastanowienia się nad pytaniem: czy język jest źródłem poznania?  Oraz odpowiedź na nie po rzetelnych rozważaniach.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin