publikacja.pdf
(
51 KB
)
Pobierz
publikacja
JAK PRZYGOTOWA
Ć
UCZNIA DO EGZAMINU ZEWN
Ę
TRZNEGO?
Piotr Chmiel
wicedyrektor CKP Jarosław
W roku bie
Ŝą
cym odb
ę
d
ą
si
ę
pierwsze egzaminy zewn
ę
trzne w dwuletnich klasach szkoły
zawodowej, a w nast
ę
pnym roku we wszystkich pozostałych klasach (trzyletnich).
Jest to egzamin zarówno dla ucznia jak i dla nauczyciela.
Ucze
ń
musi wykaza
ć
si
ę
opanowaniem umiej
ę
tno
ś
ci i wiadomo
ś
ci wyszczególnionych
w standardach wymaga
ń
egzaminacyjnych. Nauczyciel powinien tak pokierowa
ć
kształceniem, aby umiej
ę
tno
ś
ci zostały dobrze opanowane, czyli stały si
ę
nawykiem.
W niniejszym artykule ogranicz
ę
si
ę
jedynie do cz
ęś
ci praktycznej egzaminu. W tej
dziedzinie zdobyłem pewne do
ś
wiadczenia w czasie wielu lat pracy jako nauczyciel
praktycznej nauki zawodu w bran
Ŝ
y mechaniczno – elektrycznej. Od dwóch lat bior
ę
te
Ŝ
udział w opracowywaniu tematów egzaminacyjnych i ich standaryzacji pod nadzorem
Okr
ę
gowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.
Standaryzacja tematu
jest to praktyczne sprawdzenie w czasie próby egzaminu czy:
-
temat jest zrozumiały dla ucznia,
-
rysunki i polecenia s
ą
jednoznacznie interpretowane,
-
ucze
ń
jest w stanie wykona
ć
zadanie w okre
ś
lonym czasie,
-
egzaminatorzy potrafi
ą
w identyczny sposób niezale
Ŝ
nie od siebie przyzna
ć
punkty za
odpowiednie czynno
ś
ci według podanych kryteriów.
Ka
Ŝ
dy egzamin jest dla uczniów stresem, szczególnie wtedy, je
Ŝ
eli nie wiadomo, jakie
b
ę
d
ą
wymagania. Ucze
ń
powinien by
ć
zaznajomiony dokładnie z tym, czego oczekuje si
ę
od
niego na egzaminie.
Artykuł ten ma na celu zasugerowanie jak post
ę
powa
ć
w czasie zaj
ęć
praktycznych, aby
po zako
ń
czeniu kształcenia wyeliminowa
ć
prawie wszystkie niewiadome i zminimalizowa
ć
mog
ą
cy wyst
ą
pi
ć
stres. Po dobrym przygotowaniu egzamin mo
Ŝ
e by
ć
przysłowiowym
„spacerkiem”.
1.
Wymagania na egzaminie.
Etap praktyczny egzaminu obejmuje praktyczne umiej
ę
tno
ś
ci z zakresu kwalifikacji
w zawodzie obj
ę
te tematem (lub tematami). W grupach zadaniowych zawieraj
ą
si
ę
tematy
szczegółowe dotycz
ą
ce wielu zagadnie
ń
w danym zawodzie. Bez wzgl
ę
du na to, jaki temat
szczegółowy wylosuj
ą
uczniowie na egzaminie, to w ka
Ŝ
dym z nich powinni wykaza
ć
si
ę
odpowiednimi umiej
ę
tno
ś
ciami w czterech obszarach. Ucze
ń
powinien umie
ć
:
-
planowa
ć
czynno
ś
ci zwi
ą
zane z wykonaniem zadania,
-
organizowa
ć
stanowisko pracy,
-
wykona
ć
zadanie egzaminacyjne (z zachowaniem przepisów bhp, ochrony
ś
rodowiska
i ppo
Ŝ
.) i wykaza
ć
si
ę
odpowiednimi umiej
ę
tno
ś
ciami,
-
prezentowa
ć
efekt wykonanego zadania.
W powy
Ŝ
szych obszarach wymagana jest umiej
ę
tno
ść
opanowania ró
Ŝ
nych czynno
ś
ci.
Komisja egzaminacyjna przyznaje punkt za ka
Ŝ
d
ą
prawidłowo wykonan
ą
czynno
ść
według
wcze
ś
niej ustalonych kryteriów.
Kryteria oceniania dla obszaru „wykonanie zadania egzaminacyjnego” s
ą
bardzo
zró
Ŝ
nicowane i charakterystyczne dla danego zawodu. Zadanie egzaminacyjne składa si
ę
z wielu operacji technologicznych i wymaga wykonania ró
Ŝ
nych czynno
ś
ci. Kształcenie
w tym zakresie musi prowadzi
ć
do opanowania wszystkich umiej
ę
tno
ś
ci zgodnie ze
standardem wymaga
ń
egzaminacyjnych w zawodzie.
Kryteria oceniania w obszarze planowania, organizowania i prezentowania, powtarzaj
ą
si
ę
w zbli
Ŝ
onej postaci we wszystkich tematach dla ró
Ŝ
nych zawodów. Wszystkie egzaminy
próbne wykazały pewn
ą
nieporadno
ść
uczniów w obszarach planowania i prezentacji, dlatego
w tej dziedzinie proponuj
ę
dalej ustalenie pewnego stylu pracy w celu zwi
ę
kszenia szans
ucznia na zdanie egzaminu.
2.
Arkusz egzaminacyjny.
Ka
Ŝ
dy zdaj
ą
cy dostaje na egzaminie
arkusz egzaminacyjny
, w którym zawarte s
ą
informacje i polecenia. Powinien zapozna
ć
si
ę
dokładnie z cał
ą
tre
ś
ci
ą
zadania, oraz
doł
ą
czonym rysunkiem, a nast
ę
pnie przeczyta
ć
instrukcj
ę
do wykonania zadania
. Jest to opis
post
ę
powania zdaj
ą
cego i wymaga
ń
, jakie s
ą
przed nim stawiane, aby prawidłowo wykona
ć
zadanie. Zdaj
ą
cy zapoznaje si
ę
równie
Ŝ
ze stanowiskiem egzaminacyjnym i jego
wyposa
Ŝ
eniem. Jest to bardzo wa
Ŝ
ne dla zdaj
ą
cych w obcym o
ś
rodku. Na te wst
ę
pne
czynno
ś
ci jest przeznaczone 20 min., które nie s
ą
wliczane do egzaminu wła
ś
ciwego. Po
upływie tego czasu zdaj
ą
cy zgłasza gotowo
ść
przyst
ą
pienia do egzaminu, który trwa 180 lub
240 min.
Podczas wykonywania zadania zdaj
ą
cy jest oceniany przez zespół egzaminatorów, którzy
obserwuj
ą
wykonywane przez niego czynno
ś
ci, nie udzielaj
ą
c mu
Ŝ
adnych wskazówek.
Interweniuj
ą
tylko w przypadku naruszenia przez niego przepisów bezpiecze
ń
stwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpo
Ŝ
arowej i mog
ą
w takim przypadku przerwa
ć
egzamin.
W tej sytuacji zdaj
ą
cy ci
ą
gle powinien si
ę
odwoływa
ć
do instrukcji wykonania zadania,
ale w wyniku zdenerwowania zawodziła umiej
ę
tno
ść
czytania polece
ń
ze zrozumieniem.
Umiej
ę
tno
ść
tak
ą
nale
Ŝ
y kształtowa
ć
w całym procesie nauczania.
Cz
ęś
ci
ą
arkusza egzaminacyjnego jest te
Ŝ
plan działania, na którym zdaj
ą
cy zapisuje:
-
ile materiałów b
ę
dzie potrzebował (na podstawie oblicze
ń
lub rysunków)?
-
jakie operacje b
ę
dzie wykonywał?
-
jakich b
ę
dzie u
Ŝ
ywał narz
ę
dzi, przyrz
ą
dów pomiarowych i traserskich, maszyn,
urz
ą
dze
ń
itp.?
-
jakich materiałów b
ę
dzie u
Ŝ
ywał?
Mo
Ŝ
e w tym miejscu wykona
ć
równie
Ŝ
rysunki pomocnicze.
Wypisanie tych informacji skutkuje otrzymaniem punktów za ka
Ŝ
de polecenie, dlatego
potrzebna jest umiej
ę
tno
ść
planowania i przewidywania czynno
ś
ci.
3.
Przygotowanie do egzaminu
W czasie nauki i przygotowania do egzaminu nale
Ŝ
y doło
Ŝ
y
ć
stara
ń
, aby oprócz nauczenia
czynno
ś
ci niezb
ę
dnych do wykonania pewnych operacji technologicznych, wyrobi
ć
u uczniów umiej
ę
tno
ś
ci w tych słabszych obszarach (planowanie i prezentacja).
Efekty te osi
ą
gniemy, je
Ŝ
eli przez cały okres nauczania b
ę
dziemy post
ę
powa
ć
tak, aby
wyrobi
ć
i utrwala
ć
w uczniach wymagane umiej
ę
tno
ś
ci.
Jednym z wielu czynników, które skutecznie utrwalaj
ą
wymagane na egzaminie
umiej
ę
tno
ś
ci jest sposób prowadzenia zaj
ęć
praktycznych oparty na scenariuszu zawartym
w zalecanym przeze mnie dzienniczku uczniowskim.
Metoda ta została przeze mnie dokładnie sprawdzona, przez wiele lat w trakcie nauczania
w ró
Ŝ
nych zawodach i specjalno
ś
ciach. Taki wła
ś
nie sposób prowadzenia zaj
ęć
daje
mo
Ŝ
liwo
ść
nabrania pewnych przyzwyczaje
ń
, a z czasem nawyków planowania
i przewidywania.
4.
Wzór dzienniczka uczniowskiego
Na ka
Ŝ
de zaj
ę
cia przeznaczone s
ą
dwie s
ą
siednie strony (le
Ŝą
ce naprzeciw siebie), które
tworz
ą
cało
ść
, a na nich wydrukowane s
ą
stałe punkty. Do ka
Ŝ
dego punktu przewidziana jest
pewna ilo
ść
wolnego miejsca na wpisanie wymaganych informacji. Powinny si
ę
tam znale
źć
miejsce na nast
ę
puj
ą
ce hasła:
-
tabelka informacyjna z danymi: nazwisko i imi
ę
, klasa, grupa, dział, (pracownia), data,
-
temat,
-
opis czynno
ś
ci,
-
narz
ę
dzia,
-
materiały i surowce,
-
bhp,
-
rysunek, szkic,
-
samoocena,
-
ocena,
-
podpis nauczyciela.
Ucze
ń
wypełniaj
ą
c kolejne punkty dzienniczka jest zmuszony do wypracowania u siebie
nawyku prawidłowego planowania całego zadania.
-
opis czynno
ś
ci
- planuje kolejne czynno
ś
ci, aby móc ustali
ć
i przewidzie
ć
przed prac
ą
,
co b
ę
dzie potrzebował do wykonania tego zadania. Plan działania zapisany na tablicy
i w dzienniczku eliminuje mo
Ŝ
liwo
ść
pomyłki i pomaga w nabraniu nawyku
wyprzedzania my
ś
l
ą
nast
ę
pnych operacji. Dobry plan pracy daje nauczycielowi
i uczniowi korzy
ś
ci, bo wszystko jest wiadome i ustalone, przez co zaj
ę
cia staj
ą
si
ę
łatwiejsze.
-
materiały
- dokonuje wykazu materiałów głównych i pomocniczych do wykonania
zadania, uczy si
ę
i ci
ą
gle utrwala nazewnictwo, oznaczenia, symbole, itp.
-
narz
ę
dzia
- wypisuje list
ę
narz
ę
dzi potrzebnych do wykonania zadania, planuje, jakich
narz
ę
dzi b
ę
dzie u
Ŝ
ywał w czasie pracy. Zagadnienie to jest wa
Ŝ
ne np. w przypadku
korzystania z narz
ę
dziowni (aby pobra
ć
wszystkie narz
ę
dzia za jednym razem),
a w zawodzie „blacharz” - po ka
Ŝ
de brakuj
ą
ce narz
ę
dzie trzeba zej
ść
z dachu. Uczy si
ę
te
Ŝ
poprawnego nazewnictwa narz
ę
dzi, ich symboli, wielko
ś
ci, oznacze
ń
, itp.
-
bhp
- uczy si
ę
przewidywania zagro
Ŝ
e
ń
wynikaj
ą
cych z nieprzestrzegania przepisów
bhp.
-
rysunek, szkic
- uczy si
ę
rysowa
ć
odr
ę
cznie proste szkice, które zawieraj
ą
nieskomplikowane informacje o szczegółach (kształtach, przekrojach, wymiarowaniu)
wykonywanego zadania, co z czasem poł
ą
czy si
ę
na ogóln
ą
umiej
ę
tno
ść
czytania
i rozumienia rysunku technicznego. Mo
Ŝ
na te
Ŝ
wplata
ć
rysunki aksonometryczne. Mo
Ŝ
e
w tym miejscu prowadzi
ć
te
Ŝ
obliczenia proporcji, wymiarów, itp.
-
samoocena
- uczy si
ę
przewidywa
ć
ocen
ę
na podstawie kryteriów podanych na
pocz
ą
tku zaj
ęć
(prostych, czytelnych i jednoznacznych). Z czasem jest to podstawa do
umiej
ę
tno
ś
ci wycenienia swojej pracy.
.
Oprócz podanych form kształcenia warto stosowa
ć
próby pracy
o formie zbli
Ŝ
onej do
egzaminu. Zako
ń
czenie nauki w danym dziale zaj
ęć
praktycznych powinno si
ę
podsumowa
ć
egzaminem przypominaj
ą
cym etap praktyczny egzaminu zawodowego. Ocena z takiego
egzaminu powinna mie
ć
du
Ŝ
e znaczenie i wpływ na wystawienie oceny ko
ń
cowej z danego
działu.
5.
Prezentacja
Na egzaminie po wykonaniu zadania ucze
ń
ma obowi
ą
zek zaprezentowa
ć
swój wyrób.
W trakcie prezentacji powinien:
-
omówi
ć
operacje prowadz
ą
ce do wykonania zadania,
-
uzasadni
ć
dobór maszyn i narz
ę
dzi do wykonania poszczególnych operacji lub sposobu
post
ę
powania,
-
oceni
ć
zgodno
ść
wymiarów wykonanego wyrobu z wymiarami na rysunku lub
z zasadami odbioru jako
ś
ciowego.
-
oceni
ć
jako
ść
wykonania całego wyrobu lub jego elementów.
Aby zadanie to było łatwe do zrealizowania, sugeruj
ę
ze swego do
ś
wiadczenia rozmow
ę
z uczniem, która opiera si
ę
na nast
ę
puj
ą
cych pytaniach:
-
do czego słu
Ŝ
y ten wyrób?
-
co zrobił, jak to zrobił i dlaczego tak zrobił?
-
jakich u
Ŝ
ył narz
ę
dzi?
-
co wyszło dobrze, a co słabo lub
ź
le (stosuj
ą
c kryteria jako
ś
ciowe wła
ś
ciwe dla danego
zawodu, w du
Ŝ
ej mierze znormalizowane)?
-
jak w przyszło
ś
ci unikn
ąć
tych bł
ę
dów?
-
czy wyrób jest zgodny z rysunkiem lub norm
ą
?
-
jak inaczej mo
Ŝ
na by to zrobi
ć
?
Odpowiadaj
ą
c na tak proste pytania ucze
ń
nie zdaje sobie nawet sprawy,
Ŝ
e prezentuje
swoj
ą
prac
ę
. Sformułowanie polecenia w postaci: „zaprezentuj swój wyrób” - daje bardzo
mizerne efekty.
Na koniec takiej rozmowy przedstawiali
ś
my sobie argumenty „za i przeciw”
i nast
ę
powało wystawienie oceny. Dobór argumentów z pocz
ą
tku słaby, po kilku zaj
ę
ciach
stawał si
ę
coraz bardziej rzeczowy, co przyczyniało si
ę
do szkolenia sztuki negocjacji.
Plik z chomika:
Wertyna
Inne pliki z tego folderu:
scenariusz_poradnik_2008(1).pdf
(938 KB)
kalendarz_nauczyciela.rar
(1406 KB)
w sprawie praktycznej nauki zawodu..doc
(57 KB)
Ksztalcenie_zawodowe_na_rzecz_rynku_pracy.pdf
(1337 KB)
scenariusz_poradnik_2008.pdf
(938 KB)
Inne foldery tego chomika:
1 bhp
Analiza stanu bhp w zakładzie
B I U R O
BHP dla dzieci
BHP dla Sprężarek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin