publikacja.pdf

(51 KB) Pobierz
publikacja
JAK PRZYGOTOWA Ć UCZNIA DO EGZAMINU ZEWN Ę TRZNEGO?
Piotr Chmiel
wicedyrektor CKP Jarosław
W roku bie Ŝą cym odb ę d ą si ę pierwsze egzaminy zewn ę trzne w dwuletnich klasach szkoły
zawodowej, a w nast ę pnym roku we wszystkich pozostałych klasach (trzyletnich).
Jest to egzamin zarówno dla ucznia jak i dla nauczyciela.
Ucze ń musi wykaza ć si ę opanowaniem umiej ę tno ś ci i wiadomo ś ci wyszczególnionych
w standardach wymaga ń egzaminacyjnych. Nauczyciel powinien tak pokierowa ć
kształceniem, aby umiej ę tno ś ci zostały dobrze opanowane, czyli stały si ę nawykiem.
W niniejszym artykule ogranicz ę si ę jedynie do cz ęś ci praktycznej egzaminu. W tej
dziedzinie zdobyłem pewne do ś wiadczenia w czasie wielu lat pracy jako nauczyciel
praktycznej nauki zawodu w bran Ŝ y mechaniczno – elektrycznej. Od dwóch lat bior ę te Ŝ
udział w opracowywaniu tematów egzaminacyjnych i ich standaryzacji pod nadzorem
Okr ę gowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.
Standaryzacja tematu jest to praktyczne sprawdzenie w czasie próby egzaminu czy:
- temat jest zrozumiały dla ucznia,
- rysunki i polecenia s ą jednoznacznie interpretowane,
- ucze ń jest w stanie wykona ć zadanie w okre ś lonym czasie,
- egzaminatorzy potrafi ą w identyczny sposób niezale Ŝ nie od siebie przyzna ć punkty za
odpowiednie czynno ś ci według podanych kryteriów.
Ka Ŝ dy egzamin jest dla uczniów stresem, szczególnie wtedy, je Ŝ eli nie wiadomo, jakie
b ę d ą wymagania. Ucze ń powinien by ć zaznajomiony dokładnie z tym, czego oczekuje si ę od
niego na egzaminie.
Artykuł ten ma na celu zasugerowanie jak post ę powa ć w czasie zaj ęć praktycznych, aby
po zako ń czeniu kształcenia wyeliminowa ć prawie wszystkie niewiadome i zminimalizowa ć
mog ą cy wyst ą pi ć stres. Po dobrym przygotowaniu egzamin mo Ŝ e by ć przysłowiowym
„spacerkiem”.
1. Wymagania na egzaminie.
Etap praktyczny egzaminu obejmuje praktyczne umiej ę tno ś ci z zakresu kwalifikacji
w zawodzie obj ę te tematem (lub tematami). W grupach zadaniowych zawieraj ą si ę tematy
szczegółowe dotycz ą ce wielu zagadnie ń w danym zawodzie. Bez wzgl ę du na to, jaki temat
szczegółowy wylosuj ą uczniowie na egzaminie, to w ka Ŝ dym z nich powinni wykaza ć si ę
odpowiednimi umiej ę tno ś ciami w czterech obszarach. Ucze ń powinien umie ć :
- planowa ć czynno ś ci zwi ą zane z wykonaniem zadania,
- organizowa ć stanowisko pracy,
- wykona ć zadanie egzaminacyjne (z zachowaniem przepisów bhp, ochrony ś rodowiska
i ppo Ŝ .) i wykaza ć si ę odpowiednimi umiej ę tno ś ciami,
- prezentowa ć efekt wykonanego zadania.
W powy Ŝ szych obszarach wymagana jest umiej ę tno ść opanowania ró Ŝ nych czynno ś ci.
Komisja egzaminacyjna przyznaje punkt za ka Ŝ d ą prawidłowo wykonan ą czynno ść według
wcze ś niej ustalonych kryteriów.
Kryteria oceniania dla obszaru „wykonanie zadania egzaminacyjnego” s ą bardzo
zró Ŝ nicowane i charakterystyczne dla danego zawodu. Zadanie egzaminacyjne składa si ę
z wielu operacji technologicznych i wymaga wykonania ró Ŝ nych czynno ś ci. Kształcenie
w tym zakresie musi prowadzi ć do opanowania wszystkich umiej ę tno ś ci zgodnie ze
standardem wymaga ń egzaminacyjnych w zawodzie.
Kryteria oceniania w obszarze planowania, organizowania i prezentowania, powtarzaj ą si ę
w zbli Ŝ onej postaci we wszystkich tematach dla ró Ŝ nych zawodów. Wszystkie egzaminy
próbne wykazały pewn ą nieporadno ść uczniów w obszarach planowania i prezentacji, dlatego
w tej dziedzinie proponuj ę dalej ustalenie pewnego stylu pracy w celu zwi ę kszenia szans
ucznia na zdanie egzaminu.
2. Arkusz egzaminacyjny.
Ka Ŝ dy zdaj ą cy dostaje na egzaminie arkusz egzaminacyjny , w którym zawarte s ą
informacje i polecenia. Powinien zapozna ć si ę dokładnie z cał ą tre ś ci ą zadania, oraz
doł ą czonym rysunkiem, a nast ę pnie przeczyta ć instrukcj ę do wykonania zadania . Jest to opis
post ę powania zdaj ą cego i wymaga ń , jakie s ą przed nim stawiane, aby prawidłowo wykona ć
zadanie. Zdaj ą cy zapoznaje si ę równie Ŝ ze stanowiskiem egzaminacyjnym i jego
wyposa Ŝ eniem. Jest to bardzo wa Ŝ ne dla zdaj ą cych w obcym o ś rodku. Na te wst ę pne
czynno ś ci jest przeznaczone 20 min., które nie s ą wliczane do egzaminu wła ś ciwego. Po
upływie tego czasu zdaj ą cy zgłasza gotowo ść przyst ą pienia do egzaminu, który trwa 180 lub
240 min.
Podczas wykonywania zadania zdaj ą cy jest oceniany przez zespół egzaminatorów, którzy
obserwuj ą wykonywane przez niego czynno ś ci, nie udzielaj ą c mu Ŝ adnych wskazówek.
Interweniuj ą tylko w przypadku naruszenia przez niego przepisów bezpiecze ń stwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpo Ŝ arowej i mog ą w takim przypadku przerwa ć egzamin.
W tej sytuacji zdaj ą cy ci ą gle powinien si ę odwoływa ć do instrukcji wykonania zadania,
ale w wyniku zdenerwowania zawodziła umiej ę tno ść czytania polece ń ze zrozumieniem.
Umiej ę tno ść tak ą nale Ŝ y kształtowa ć w całym procesie nauczania.
Cz ęś ci ą arkusza egzaminacyjnego jest te Ŝ plan działania, na którym zdaj ą cy zapisuje:
- ile materiałów b ę dzie potrzebował (na podstawie oblicze ń lub rysunków)?
- jakie operacje b ę dzie wykonywał?
- jakich b ę dzie u Ŝ ywał narz ę dzi, przyrz ą dów pomiarowych i traserskich, maszyn,
urz ą dze ń itp.?
- jakich materiałów b ę dzie u Ŝ ywał?
Mo Ŝ e w tym miejscu wykona ć równie Ŝ rysunki pomocnicze.
Wypisanie tych informacji skutkuje otrzymaniem punktów za ka Ŝ de polecenie, dlatego
potrzebna jest umiej ę tno ść planowania i przewidywania czynno ś ci.
3. Przygotowanie do egzaminu
W czasie nauki i przygotowania do egzaminu nale Ŝ y doło Ŝ y ć stara ń , aby oprócz nauczenia
czynno ś ci niezb ę dnych do wykonania pewnych operacji technologicznych, wyrobi ć
u uczniów umiej ę tno ś ci w tych słabszych obszarach (planowanie i prezentacja).
Efekty te osi ą gniemy, je Ŝ eli przez cały okres nauczania b ę dziemy post ę powa ć tak, aby
wyrobi ć i utrwala ć w uczniach wymagane umiej ę tno ś ci.
Jednym z wielu czynników, które skutecznie utrwalaj ą wymagane na egzaminie
umiej ę tno ś ci jest sposób prowadzenia zaj ęć praktycznych oparty na scenariuszu zawartym
w zalecanym przeze mnie dzienniczku uczniowskim.
Metoda ta została przeze mnie dokładnie sprawdzona, przez wiele lat w trakcie nauczania
w ró Ŝ nych zawodach i specjalno ś ciach. Taki wła ś nie sposób prowadzenia zaj ęć daje
mo Ŝ liwo ść nabrania pewnych przyzwyczaje ń , a z czasem nawyków planowania
i przewidywania.
4. Wzór dzienniczka uczniowskiego
Na ka Ŝ de zaj ę cia przeznaczone s ą dwie s ą siednie strony (le Ŝą ce naprzeciw siebie), które
tworz ą cało ść , a na nich wydrukowane s ą stałe punkty. Do ka Ŝ dego punktu przewidziana jest
pewna ilo ść wolnego miejsca na wpisanie wymaganych informacji. Powinny si ę tam znale źć
miejsce na nast ę puj ą ce hasła:
- tabelka informacyjna z danymi: nazwisko i imi ę , klasa, grupa, dział, (pracownia), data,
- temat,
- opis czynno ś ci,
- narz ę dzia,
- materiały i surowce,
- bhp,
- rysunek, szkic,
- samoocena,
- ocena,
- podpis nauczyciela.
Ucze ń wypełniaj ą c kolejne punkty dzienniczka jest zmuszony do wypracowania u siebie
nawyku prawidłowego planowania całego zadania.
- opis czynno ś ci - planuje kolejne czynno ś ci, aby móc ustali ć i przewidzie ć przed prac ą ,
co b ę dzie potrzebował do wykonania tego zadania. Plan działania zapisany na tablicy
i w dzienniczku eliminuje mo Ŝ liwo ść pomyłki i pomaga w nabraniu nawyku
wyprzedzania my ś l ą nast ę pnych operacji. Dobry plan pracy daje nauczycielowi
i uczniowi korzy ś ci, bo wszystko jest wiadome i ustalone, przez co zaj ę cia staj ą si ę
łatwiejsze.
- materiały - dokonuje wykazu materiałów głównych i pomocniczych do wykonania
zadania, uczy si ę i ci ą gle utrwala nazewnictwo, oznaczenia, symbole, itp.
- narz ę dzia - wypisuje list ę narz ę dzi potrzebnych do wykonania zadania, planuje, jakich
narz ę dzi b ę dzie u Ŝ ywał w czasie pracy. Zagadnienie to jest wa Ŝ ne np. w przypadku
korzystania z narz ę dziowni (aby pobra ć wszystkie narz ę dzia za jednym razem),
a w zawodzie „blacharz” - po ka Ŝ de brakuj ą ce narz ę dzie trzeba zej ść z dachu. Uczy si ę
te Ŝ poprawnego nazewnictwa narz ę dzi, ich symboli, wielko ś ci, oznacze ń , itp.
- bhp - uczy si ę przewidywania zagro Ŝ e ń wynikaj ą cych z nieprzestrzegania przepisów
bhp.
- rysunek, szkic - uczy si ę rysowa ć odr ę cznie proste szkice, które zawieraj ą
nieskomplikowane informacje o szczegółach (kształtach, przekrojach, wymiarowaniu)
wykonywanego zadania, co z czasem poł ą czy si ę na ogóln ą umiej ę tno ść czytania
i rozumienia rysunku technicznego. Mo Ŝ na te Ŝ wplata ć rysunki aksonometryczne. Mo Ŝ e
w tym miejscu prowadzi ć te Ŝ obliczenia proporcji, wymiarów, itp.
- samoocena - uczy si ę przewidywa ć ocen ę na podstawie kryteriów podanych na
pocz ą tku zaj ęć (prostych, czytelnych i jednoznacznych). Z czasem jest to podstawa do
umiej ę tno ś ci wycenienia swojej pracy.
.
Oprócz podanych form kształcenia warto stosowa ć próby pracy o formie zbli Ŝ onej do
egzaminu. Zako ń czenie nauki w danym dziale zaj ęć praktycznych powinno si ę podsumowa ć
egzaminem przypominaj ą cym etap praktyczny egzaminu zawodowego. Ocena z takiego
egzaminu powinna mie ć du Ŝ e znaczenie i wpływ na wystawienie oceny ko ń cowej z danego
działu.
5. Prezentacja
Na egzaminie po wykonaniu zadania ucze ń ma obowi ą zek zaprezentowa ć swój wyrób.
W trakcie prezentacji powinien:
- omówi ć operacje prowadz ą ce do wykonania zadania,
- uzasadni ć dobór maszyn i narz ę dzi do wykonania poszczególnych operacji lub sposobu
post ę powania,
- oceni ć zgodno ść wymiarów wykonanego wyrobu z wymiarami na rysunku lub
z zasadami odbioru jako ś ciowego.
- oceni ć jako ść wykonania całego wyrobu lub jego elementów.
Aby zadanie to było łatwe do zrealizowania, sugeruj ę ze swego do ś wiadczenia rozmow ę
z uczniem, która opiera si ę na nast ę puj ą cych pytaniach:
- do czego słu Ŝ y ten wyrób?
- co zrobił, jak to zrobił i dlaczego tak zrobił?
- jakich u Ŝ ył narz ę dzi?
- co wyszło dobrze, a co słabo lub ź le (stosuj ą c kryteria jako ś ciowe wła ś ciwe dla danego
zawodu, w du Ŝ ej mierze znormalizowane)?
- jak w przyszło ś ci unikn ąć tych bł ę dów?
- czy wyrób jest zgodny z rysunkiem lub norm ą ?
- jak inaczej mo Ŝ na by to zrobi ć ?
Odpowiadaj ą c na tak proste pytania ucze ń nie zdaje sobie nawet sprawy, Ŝ e prezentuje
swoj ą prac ę . Sformułowanie polecenia w postaci: „zaprezentuj swój wyrób” - daje bardzo
mizerne efekty.
Na koniec takiej rozmowy przedstawiali ś my sobie argumenty „za i przeciw”
i nast ę powało wystawienie oceny. Dobór argumentów z pocz ą tku słaby, po kilku zaj ę ciach
stawał si ę coraz bardziej rzeczowy, co przyczyniało si ę do szkolenia sztuki negocjacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin