plik_pieguski-s--wspania-e.pdf

(83 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 7Kami\361ska_Pieguski s\271.doc)
UrszulaKamińska
kursbiblioterapiiIIº/2008
Scenariuszzajęćbiblioterapeutycznych
Pieguskisąwspaniałe
Problem:oswojeniedzieckazinnością–piegami
2.Uczestnicy:grupa1012osób,wwieku89lat
3.Czas:1,5godziny
4.Metodyitechniki:metodapedagogikizabawy:zabawazimieniem
zabawazprzekazywaniemmaskotki
rundka
metodaplastyczna,rysunek
5.Środki:
tekstbajki:KamińskaU.,Alusiaisarenka
mandalesarenkidopokolorowania
arkuszszaregopapieruzpodobiznąAlusi
6.Materiałyplastyczne:kredki,bloki,farby,karteczki
7.Pomieszczenie:przytulnasalazdywanemipoduchamiorazstolikamiustawionymiw
okręgu.Ciepło,cicho,przytulnie.
8.Literatura:
BoreckaI.,Biblioterapia:teoriaipraktyka:poradnik,WydawnictwoSBP,Warszawa
2001.
KamińskaU., Alusiaisarenka,[online],dostępnaw:
http://www.wbp.poznan.pl/files/artykuly/bajka_kami.pdf
VopelK.W.,Zabawy,którełączą,Jedność,Kielce2001.
KrzyŜewskaJ.,Aktywizującemetodyitechnikiwedukacjiwczesnoszkolnej,cz.1,Suwałki
1998.
I.Częśćwprowadzająca
1.Zabawazimieniem–poznajemysię,kaŜdezdzieciprzedstawiasięimieniem
2.Zabawazprzekazywaniemmaskotki–maskotkawędrujezrękidoręki,kaŜdedziecko
opowiadamaskotceosobie,swoichodczuciach,oczekiwaniach.Niktmunieprzerywa,
nawiązujesięwtedynićporozumieniamiędzydziećmiiszacunekdlasiebienawzajem.
UrszulaKamińska
KursbiblioterapiiIIº
1.Celezajęć:przezwycięŜenienieśmiałościprzezdziecko
pogodzeniesięzinnością,
podniesieniesamooceny
nauczenietolerancji
otwartośćnadrugiegoczłowieka
3.Zabawa...niech3razy
ktomadługiewłosy–niech3razypodskoczy
ktomaniebieskieoczyniech3razyzaklaszcze
ktomabrązowespodnie–niech3razyzamruga
ktomabiałąbluzkę–niech3razyukucnie
ktomapsa–niech3razyzaszczekaitd.
4.Dziecimalująswojąulubionąpostaćbajkową–którawgnichjestszczególna
5.Omawianiewykonanychrysunków–dlaczegowłaśnietępostaćdzieckowybrało?
6.Rundka
Wszyscypokoleikończązdanie:„Jestemzsiebiedumny(a)gdy...”
II.Częśćzasadnicza
1.Omówienieinnościdlaczegojesteśmyinni?
Mówimydzieciomoludziachzpiegami,mającychzeza,noszącychokulary,ludziachbardzo
duŜychimalutkich,otychzkrzywyminosamiczyodstającymiuszami.
Tłumaczymy,Ŝeinnenieznaczygorsze,śmieszniejsze.
MoŜemypoprzećtoprzykłademzliteratury,opowiedziećdzieciomnp.oFiziPończoszarce
( PippiLångstrump) ;byłainna,aprzecieŜbardzoprzezwszystkichkochanaiakceptowana.
2.Opowiedzenieprzezprowadzącegobajki„Alusiaisarenka”
3.Omówieniebajki:czydziecibajkęzrozumiały?
dlaczegowgnichAlusiapostąpiłataknierozwaŜnie?
ktopomógłdziewczynce?
czysłowamamysarenkipomogłyAlusizrozumiećjejproblem?
czyAlusiauwierzyławsiebieistałasięinnąosobą?
4.NaarkuszuszaregopapierumamynamalowanąbuźkęAlusiikaŜdezdziecidorysowujepo
jednympiegu.Rozmawiamyjakaładnajestbuziazpiegami.Mówimy,iŜpiegidodająuroku,
buziazniminiejestblada,tylkoładnarumianaiwesoła.Alusiaczujesiębezpieczniewśród
dzieciakceptującychjejinność.
5.Rozdajemydzieciomrysuneksarenkimandalę,którądziecikolorująizabierajądodomu
jakoswójtalizman.
Tłumaczymydzieciom,cotojesttalizman(rzecz,którąnosiszprzysobienaszczęście,gdy
jestciźlespojrzysznaniąipoczujeszsiębezpiecznie,lepiej).
6.Ewaluacja:dziecirysująsłoneczko,słoneczkozchmurkąlubchmurkęiwrzucajądo
koszyczka.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin