Harmonogram współpracy opiekuna stażu mgr Bożeny Szlonzak
ze stażystką Agatą Natalią Mucha w roku szkolnym 2008/2009
Lp.
Tematyka spotkań
Termin
Zadania realizowane przez stażystę
Zadania realizowane przez opiekuna stażu
Efekt w ramach planu rozwoju zawodowego
1.
Nawiązanie kontaktu. Spotkanie organizacyjne, omówienie zasad konstruowania planu rozwoju zawodowego.
IX
Przedstawienie swoich zamierzeń i oczekiwań. Zadawanie pytań.
Przedstawienie zasad konstruowania PRZ, analiza przykładowych planów. Przedstawienie własnych wymagań i oczekiwań.
Konstruktywna współpraca opiekuna i stażysty.
2.
Zawarcie kontraktu na współpracę.
Zapoznanie się z treścią kontraktu, pytania, ewentualne propozycje zmian.
Opracowanie kontraktu, naniesienie poprawek ustalonych ze stażystą.
Dokument o współpracy.
3.
Analiza przepisów dotyczących awansu zawodowego na nauczyciela kontraktowego.
Poznanie zadań wynikających z rozporządzenia MEN (§4) z dn. 3.08.2000 z późniejszymi zmianami.
Przedstawienie zadań, wspólna analiza, udzielanie rad.
Poznanie przepisów prawa oświatowego.
4.
Omówienie planu rozwoju zawodowego.
Przedstawienie własnego planu rozwoju zawodowego.
Rada, instruktaż dotyczący ewentualnych zmian.
Powstanie planu rozwoju zawodowego stażysty.
5.
Akceptacja ostatecznej wersji planu rozwoju zawodowego.
Przedstawienie naniesionych poprawek.
Wspólna analiza dokumentu.
Umiejętność dokonywania poprawek i korekty własnych działań.
6.
Analiza dokumentów pracy szkoły: Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego Szkoły, WSO, Programu Profilaktycznego Szkoły, Planu Rozwoju.
Zapoznanie z dokumentami obowiązującymi w szkole.
Rada, omówienie zagadnień i zasad funkcjonowania szkoły.
Poznanie organizacji i zasad funkcjonowania szkoły.
7.
Omawianie obserwowanych lekcji u opiekuna stażu.
Raz w miesiącu
Ocena, analiza lekcji, zadawanie pytań, sporządzanie notatek.
Przedstawienie celów lekcji, metod pracy, metod aktywizujących ucznia, sposobu oceny itp.
Umiejętność analizowania i oceniania cudzych działań, wyciąganie wniosków do własnej pracy.
8.
Omawianie lekcji prowadzonych przez stażystę.
Przedstawienie celów lekcji, ewentualne wyjaśnienie.
Ocena lekcji, wypełnienie arkusza obserwacji, uwagi i zalecenia.
Umiejętność analizowania i oceniania własnych działań.
9.
Analiza stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego.
Przedstawienie zrealizowanych zadań, przedstawienie planu dalszych działań.
Udzielanie rad, zaleceń oraz pomocy.
Realizacja planu rozwoju zawodowego.
10.
Omawianie aktów prawnych, przepisów prawa oświatowego.
Zapoznanie się z podstawową dokumentacją i przepisami.
Pomoc w wyszukiwaniu i gromadzeniu dokumentów, wspólna ich analiza, wyjaśnianie wątpliwości.
Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty.
11.
Wypracowanie sposobu prowadzenia i gromadzenia dokumentacji.
Cały okres stażu
Systematyczne sporządzanie notatek, sprawozdań, gromadzenie zaświadczeń.
Pomoc w gromadzeniu dokumentacji, udostępnianie i omawianie przykładowych dokumentów, propozycje rozwiązań.
Umiejętność dokumentowania własnych osiągnięć.
12.
Pogłębianie wiedzy i umiejętności – omawianie literatury fachowej, sposoby doskonalenia się.
Raz na dwa miesiące
Prezentowanie i dzielenie się wiedzą zdobytą przez studiowanie literatury fachowej, wybór różnych form doskonalenia się.
Wymiana doświadczeń, dyskusja na temat przeczytanych lektur, proponowanie ciekawej literatury.
Wiedza z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Poszerzanie wiedzy i umiejętności.
13.
Rozwiązywanie sytuacji problemowych.
Otwartość, dzielenie się wszelkimi problemami, wątpliwościami.
Wsparcie psychologiczne stażysty.
Umiejętność analizy i korekty własnych działań.
14.
Przedstawienie i omówienie dorobku zawodowego na nauczyciela kontraktowego w ciągu całego roku szkolnego 2008/2009.
VI
Analiza realizacji planu rozwoju zawodowego, sporządzanie sprawozdania.
...
Muszka_87