4-latki, kwiecień.doc

(42 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc marzec –

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc kwiecień –

4 latki

 

 

I TEMAT: W KĄCIKU PRZYRODY

1.      Towarzyszenie nauczycielce podczas prac porządkowych w kąciku przyrody. Obserwowanie prac dorosłych związanych z pielęgnacja roślin doniczkowych. Próby pomagania np. przy przesadzaniu kwiatów.

2.      Rozmowa połączona z obserwacją na temat. „Narzędzia ogrodnicze”. Oglądanie, porównywanie i prawidłowe nazywanie narzędzi (grabie, łopatka, pazurki), próba odpowiedzi na pytanie „Do czego to służy”?. Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się narzędziami.

3.      Rozmowa połączona z działaniem „W kąciku przyrody”. Ukazanie sposobu dbania o rośliny (podlewanie, wycieranie liści z kurzu). Prawidłowe posługiwanie się zmiotką i śmietniczka, wycieranie ściereczką stołu.

4.      Spacery w najbliższej okolicy – dalsze obserwacje dotyczące wiosennych zmian w otoczeniu. Dostrzeganie w otoczeniu przedszkola zmian  będących wynikiem pacy człowieka i przyczyniających się do uprzyjemnienia codziennego życia (np. świeżo założony kwietnik).

5.      Rozmowa połączona z działaniem „Sadzimy i siejemy” pomaganie w prostych pracach gospodarczych. Zapoznanie z kolejnymi czynnościami podczas siania i sadzenia roślin. Zachęcanie do opiekowania się roślinami, która są ozdobą np. ogrodu, mieszkania.

6.      Słuchanie wiersza I. Salach „Kwiaty”. Zapoznanie z potrzebami i wymaganiami roślin – woda, światło, ciepło.

7.      Pobudzanie do obserwacji opowiadaniem I. Salach „Co urosło?”. Zachęcanie do obserwowania wzrostu roślin w kąciku przyrody, w ogrodzie. Próby wyrażania własnych spostrzeżeń i doświadczeń.

8.      Zabawa gramatyczna „Nasze rośliny”. Prawidłowe stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach, określenie cech za pomocą przymiotników. Oczekiwanie na swoją kolej wypowiedzi.

9.      Ćwiczenia oddechowe „Listki i wiatr”. Umiarkowane dmuchanie na bibułkowe listki zawieszone na gałązce – rozwijanie pojemności płuc.

10.  Prace użyteczne w kąciku przyrody. Podlewanie roślin, usuwanie chwastów. Określanie wyglądu rosnących kwiatów, warzyw.

11.  Zabawa ortofoniczna z wykorzystaniem wiersza I. Salach :Ogrodnicy”. Przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „szu, szu” i wyrazach „tup”, „hej”, „puk”. Uważne słuchanie wiesza mówionego przez nauczyciela.

12.  Zabawa „Bratki na grządce”. Tworzenie zbioru trzyelementowego przez dosunięcie jednego elementu do zbioru dwuelementowego. Posługiwanie się nazwą liczebnika głównego” „trzy”. Porównywanie liczebności dwóch zbiorów przez przyporządkowanie. Budzenie wiary we własne możliwości.

13.  Zabawa „Czy znajdziesz?”. Tworzenie i odnajdywanie zbiorów trzyelementowych. Odwzorowywanie z przeliczaniem w zakresie trzech.

14.  Malowanie farbą klejową nt. „Listki”. Próby domalowania liści na gotowej gałęzi namalowanej wcześniej na papierze. Właściwe korzystanie z farb, posługiwanie się gąbką.

15.  Lepienie z plasteliny / gliny „Doniczki do kwiatów”. Próby lepienie kształtu doniczki, toczenie masy, spłaszczanie, drążenie i powiększanie otworów.

16.  Wydzieranie z kolorowego papieru na temat „Ziarna fasoli”. Wypełnianie konturów ziarna narysowanego na ciemnym tle. Próby dokładnego wylepiania kształtu.

17.  Słuchanie piosenki „Wiosna tuż, tuż”. Zapoznanie ze słowami i melodia piosenki. Próby rozpoznawania głosów ptaków na podstawie zebranych doświadczeń i obserwacji przyrody, Rozwijanie możliwości głosowych dzieci.

18.  Opowieść ruchowa „Wiosenne prace” Reakcja ruchowa na różne rodzaje akompaniamentu: do biegania, spania, podskoków, klaskania, Rozwijanie inwencji twórczej – odzwierciedlanie w zabawie zebranych doświadczeń w trakcie obserwacji przyrody i ludzi. Sprawne ustawianie się w rzędzie na sygnał muzyczny.

19.  Zabawa ilustracyjna do piosenki „Wiosna tuż, tuż”. Zapoznanie z nową zabawą – rozwijanie umiejętności przedstawiania rytmu i melodii piosenki prostymi elementami ruchu z zachowaniem dużej dowolności. Wspólne ocenianie pomysłów kolegów.

20.  Zestaw zabaw ruchowych nr 15 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 87.

 

 

 

II TEMAT: „POZNAJEMY TRADYCJE I ZWYCZAJE WIELKANOCNE”

 

  1. Rozmowa kierowana przy gazetce tematycznej na temat tradycji wielkanocnych

w oparciu o ilustracje, książki oraz własne doświadczenia dzieci.

  1. Oglądamy ilustracje przedstawiające zwyczaje różnych świąt oraz wielkanocne. Wybieramy zwyczaje wielkanocne. Opowiadamy o tym jak obchodzimy Święta w naszych domach.
  2. Na podstawie obrazków i ilustracji zapoznajemy się z potrawami i ozdobami świąt wielkanocnych: jajko - jako znak nowego życia; sól - chroni przed złem i zepsuciem się,  palma - ochrona przed chorobami i zapewnienie dobrych plonów, borowina, bukszpan - jako znak pokoju, pisanki - malowano do zabawy na świątecznym stole, baranek - jako symbol wolności.
  3. Poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt „śmigusem – dyngusem”, wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej pt. „Śmigus-dyngus”.

5.      Słuchanie wierszy o tematyce wielkanocnej np.: „Śmigus” W. Broniewski, „Dzielenie się święconym jajkiem” M. Konopnicka, „Pisanki”, D. Gellner „Wydmuszki”, B. Lewandowski, „Wielkanoc”

6.      Spotkanie z Wielkanocnym Zającem  na podstawie historyjki obrazkowej „Przygoda zajączka” zapoznanie dzieci z tradycją malowania pisanek na święta wielkanocne. Wprowadzenie wyrazów: jajko, pisanka, zając, baranek.

7.     Bierzemy udział w zabawach ruchowych z elementem skoku „Zajączki na trawie” oraz orientacyjno -porządkowych z elementem kucania „Kwoka i kurczęta”.

  1. Tworzymy Wielkanocne koszyczki – pomagamy zajączkowi w przygotowaniu koszyczków, gotowe wiklinowe koszyki ozdabiamy w taki sposób, by tworzyły koszyki wielkanocne.
  2. Tworzymy zbiory pisanek ze względu na wiele cech – np. kolor, wielkość. Przeliczamy pisanki w zbiorach.
  3. Doskonalimy sprawność dłoni. Ćwiczenia graficzne – ozdabianie pisanek na kartce, rysujemy szlaczki.
  4. Wielkanocne pisanki. Ozdabiamy pisanki wybranymi technikami: malowanie farbami, ozdabianie flamastrami, naklejanie kształtów z papieru kolorowego lub materiału.
  5. Utrwalamy znajomość figur geometrycznych – naklejamy wzory figur na kontury pisanki.
  6. Wykonujemy pisankę z masy solnej, a następnie malujemy ją farbami.
  7. Puzzle wielkanocne. Składanie elementów obrazka wielkanocnego w całość, naklejanie na papier. Kolorowanie, wyklejanie itp.
  8. Słuchanie i nauka piosenek: „Zając malowany”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Rozwijanie możliwości głosowych dzieci.
  9. Wykonujemy wielkanocne prezenty dla naszych najbliższych: kurczaki, zajączki, bazie, palmy.
  10. Malujemy farbami plakatowymi nt. „Wielkanoc”. Zapoznanie się z nową techniką – monotypią graficzną.
  11. Wykonanie pracy plastycznej w formie mazurka świątecznego za pomocą wypełniania  plasteliną, wyklejanki. Ozdabianie wielkanocnego mazurka według własnego, wcześniej ustalonego projektu - ozdabianie kolorowym ryżem preparowanym, makiem - poznanie możliwości wykorzystania różnych materiałów do działalności plastycznej. Zorganizowanie wystawy dla rodziców ze świątecznymi życzeniami.

 

 

III TEMAT: „POZNAŃ – MOJE RODZINNE MIASTO”

 

  1. Spacery w okolicy, obserwowanie naszego miasta, dostrzeganie charakterystycznych dla Poznania miejsc – zabytków, rzeki Warty, Malty itp.
  2. Opowiadanie nauczyciela o Poznaniu. Rozmowa prowadzona z dziećmi na temat naszego miasta. Gdzie mieszkamy, w jakiej dzielnicy znajduje się nasze przedszkole, na jakich ulicach - osiedlach mieszkamy, co dzieci wiedzą na temat Poznania itp.?
  3. Praca plastyczna – „Mój dom w moim mieście” – praca plastyczna przy użyciu techniki wyklejania i malowania farbami plakatowymi. Dzieci malują i wyklejają swój dom – w jaki sposób go widzą na tle całego miasta, jak postrzegają swoje otoczenie. Omówienie prac.
  4. Przeglądamy ilustrowane przewodniki po Poznaniu, poznajemy zdjęcia charakterystycznych poznańskich budowli – obiektów – miejsc. (na podstawie "Poznań. Przewodnik po zabytkach i historii miasta", praca zbiorowa pod redakcją zespołu historyków sztuki: Hanny Hałas, Zofii Kurzawy, Andrzeja Kusztelskiego, Doroty Leśniewskiej, Magdaleny Mrugalskiej-Banaszak, Janusza Pazdera i Jana Skuratowicza, "Przewodnik dla najmłodszych", autorstwa Mirosława Andrałojcia)
  5. Baśnie i legendy poznańskie – poznajemy historie opowiadające o powstaniu Poznania i jego najsłynniejszych miejsc. ("O koziołkach i nie tylko, czyli legendy o Poznaniu" - książka Anny Plenzler zawiera 15 fabularyzowanych legend o historii, nazwach i obiektach Poznania.)
  6. Wycieczka po Poznaniu – zwiedzamy Stary Rynek - koziołki, charakterystyczne dla Poznania miejsca – Stare ZOO, przyglądamy się CK Zamek, muzeom, teatrom itp. Przypomnienie podstawowych zasad ruchu drogowego podczas spaceru oraz w czasie przechodzenia przez jezdnię w wyznaczonym miejscu (na pasach).
  7. Zabawa dydaktyczna „Co kryje się na fotografii?” – rozwijanie mowy poprzez opisywanie fotografii za pomocą rzeczowników, przymiotników i czasowników.
  8. Poznań moje miasto – praca plastyczna wykonana dowolną techniką plastyczną, przedstawiamy na niej wspomnienia z wycieczki po Poznaniu.
  9. Ćwiczenia rytmiczne przy akompaniamencie pianina - swobodny ruch dzieci przy określonej melodii, na umówiony sygnał wykonanie figurki, kucnięcie w dowolnym miejscu, położenie się na brzuchu, na plecach, zatańczenie w parach, zgaduj - zgadula „Czy znasz - czy poznajesz?” - rozpoznawanie dźwięku brzmienia poznanych instrumentów perkusyjnych.
  10. Praca plastyczna – makieta mojego miasta, dzieci wykonują makietę wybranego miejsca w Poznaniu.
  11. Ćwiczenia gimnastyczne z elementami metody R. Labana – „Wiosenna wycieczka”. (w załączeniu do planu)

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin