PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
W GRUPIE IV DZIECI 4,5 – LETNICH
NA MIESIĄC – GRUDZIEŃ
TEMATYKA:
I TYDZIEŃ – Wesołe mikołajki w przedszkolu.
II TYDZIEŃ - Nadchodzi zima , kto ją przetrzyma.
III TYDZIEŃ – W oczekiwaniu na Święta.
EDUKA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
UMY
· Słuchanie wiersza samodzielnego. Fiutowskiej pt. „ Idzie Mikołaj”.
· Ćwiczenie oddechowe wg Hatha Jogi „ Balonik”.
· Zabawa dydaktyczna „ Czarodziejski worek Mikołaja”.
· Spotkanie z Mikołajem – wizyta Mikołaja w przedszkolu.
· Ćwiczenie liczbowe „ Prezenty od
Mikołaja”.
· Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. Stwarzanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja.
· Próby uważnego słuchania, wzbogacanie wrażeń, spostrzeżeń, myślenia i mowy.
· Próby prawidłowego ułożenia obrazka z części.
· Pogłębienie fazy wydechu i wdechu, uspokojenie, relaksacja.
· Rozpoznawanie prawdziwych zabawek ukrytych w dużym worku po dotyku.
· Tworzenia radosnego nastroju elementów grupie podczas wizyty Mikołaja, samodzielne odbieranie prezentu elementów rąk przybyłego gościa.
· Przeliczanie elementów w zakresie liczby 4. Porównywanie różnych zbiorów przez łączenie w pary.
RUCHOWA
· Zestaw zabaw ruchowych nr 7 (wł.)
„Zimowe igraszki”. Przybory: krążki, gazeta.
· Zabawy ruchowe
-orient. - porządk. „Wyścigi zaprzęgów”.
- z elem. biegu „ Kto szybciej dowiezie
bagaż”
- Z elem. celowania : „Kto
przewróci klocek”.
· Spacery po najbliższej okolicy.
· Kształcenie koordynacji ruchowo – wzrokowej . Doskonalenie skoków na jednej nodze.
· Doskonalenie chodu po zwężonym torze prostym i krętym z przyborem w rękach.
· Sprawne ustawianie się w parach na sygnał słowny.
· Doskonalenie szybkiej reakcji i orientacji.
· Przyjmowanie prawidłowej postawy podczas toczenia.
· Dostrzeganie zmian w otaczającym krajobrazie
· Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela pt. „ Przebrany Mikołaj”.
Strauss – wybór pozostawiony dzieciom
.
· Zagadki muzyczne
· Słuchanie piosenki do nauki pt.
„piosenka na chłodne dni” A. Galicy.
· Budowanie z klocków drewnianych i plastikowych na temat dowolny.
· Malowanie farbami akwarelowymi na temat dowolny na dużym formacie .
· „Mikołaj” – technika origami kółkowe wg. D. Dziamskiej.
· „ Portret Mikołaja” – malowanie farbą plakatową na szarej gazecie.
· Rozmowa na temat piosenki, pobudzenie wyobraźni.
· Próby odzwierciedlenia ruchem treści opowiadania. Doskonalenie pamięci muzycznej.
· Przenikanie do struktury całego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór.
· Rozpoznawanie piosenek wygrywanych na instrumentach perkusyjnych , nuconych, na podstawie wystukiwanego rytmu
· Poznanie słów i melodii nowej piosenki, pobudzenie wyobraźni.
· Doskonalenie drobnych ruchów palców podczas nawlekania
sznurówki w bucie
· Rozwijanie pomysłowości i własnej inwencji twórczej dziecka.
· Doskonalenie sprawności manualnych rąk . Wyrażanie w formie plastycznej swoich pragnień i marzeń.
· Próby składania kółek na połowę, naklejanie tworząc kompozycję zamkniętą.
· Rozwijanie ruchu okrężnego ręki przy malowaniu.
WYRAZY DO GLOBALNEGO CZYTANIA : Mikołaj, but, zaprzęg, prezent, sanie.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – „ Nadchodzi zima , kto ją przetrzyma”.
EDUKA CJA
· Historyjka obrazkowa pt. „Gawronek poznaje zimę” H. Zdzitowieckiej.
· Rozmowa z dziećmi na temat „ Jak możemy pomóc ptakom przetrwać zimę”
· Teatrzyk sylwet w oparciu o utwór H. Łochockiej pt. „Kamizelka Elemelka”.
· Słuchanie opowiadania nauczyciela w oparciu o utwór D. Niewoli pt. „ Głodna sikorka”.
· Ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza S. Jachowicza pt. „ Ptaszek w gościnie”.
· Przyglądanie się ptakom przylatującym do karmnika na oknie.
· Zabawa dydaktyczna „ Wróbel tu, gołąb tam”- ćwiczenia klasyfikacyjne.
· Ćwiczenie liczbowe „ Ptaki w karmnikach”.
· Próby ułożenia historyjki wg. kolejności – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
· . Pobudzanie dzieci do myślenia poprzez szukanie sposobów niesienia pomocy ptakom.
· Dostrzeganie potrzeby systematycznego dokarmiania ptaków w czasie zimy.
· Próby nazywania ptaków przylatujących do karmnika, zwrócenie uwagi dzieci na rodzaj pokarmu, który lubią ptaszki.
· Wzmacnianie mięśni narządów mowy na zgłoskach „pi – pi”, „ćwir – ćwir”, „ frr – frr”, „ puk – puk”.
· Poznanie najbardziej charakterystycznych nazw ptaków : wróbel, sikorka, gil, gawron. Obserwowanie w jaki sposób poruszają się , wydają głos.
· Klasyfikowanie przedmiotów i porównywanie liczebności zbiorów. Stosowanie określeń : więcej niż, mniej niż, więcej o jeden, o jeden mniej.
· Przeliczanie elementów w zakresie liczby 5 i więcej w zależności od umiejętności dzieci.
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 7 własny.
· Zestaw zabaw ruchowych nr IV [powt.]
Przybory : ławeczka, woreczki.
· Zabawy ruchowe :
- orient. – porząd. „ Gwiazdki śniegu”.
- Z elem. czworakowania „ Lepimy bałwana”.
- Z elem. równowagi „ Buty”.
· Kształcenie zmysłu równowagi –
chód równoważny w przód i do tyłu
· Doskonalenie chodu w linii prostej [po ławeczce] krokiem mierniczym.
...
ursulinaa