Małgorzata Kowalska - ABC historii muzyki.doc

(2937 KB) Pobierz
Małgorzata Kowalska

Małgorzata Kowalska

ABC HISTORII MUZYKI

MUSICA JAGELLONICA KRAKÓW 2001

 

Redakcja:

Danuta Ambrożewicz

Korekta: Krzysztof Porosło

Projekt okładki: Alina Mokrzycka-Juruś

© Copyright by Musica lagellonica & Małgorzata Kowalska Kraków, Poland 2001

ISBN 83-7099-102-5

Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego Numer zalecenia: 1/2001

Musica lagellonica Sp. z o.o. ul. Westerplatte 10 31-033 Kraków

Druk: Zakład Poligraficzny UJ, Kraków, ul. Czapskich 4

 

Spis treści

(numery stron tak jak w dokumencie worda)

Przedmowa              11

Prolog              12

Historia muzyki jako nauka              12

Periodyzacja dziejów muzyki              12

Początki muzyki              13

STAROŻYTNOŚĆ              14

Grecja              14

Znaczenie Grecji w obszarze kultur starożytnych              14

System dźwiękowy i notacyjny              15

Instrumenty muzyczne              16

Formy i gatunki              17

Zabytki muzyczne              19

Rzym              19

Izrael              20

Kultura muzyczna w innych ośrodkach              20

ŚREDNIOWIECZE              21

Periodyzacja epoki średniowiecza. Rola Kościoła w średniowiecznej Europie              21

Monodia średniowieczna - chorał gregoriański              22

Geneza i zakres nazwy „chorał gregoriański"              22

Cechy chorału gregoriańskiego              23

Msza              27

Oficjum              28

Tropy i sekwencje              28

Dramat liturgiczny              29

Systematyka śpiewów chorałowych              30

Muzyka świecka wczesnego średniowiecza              31

Muzyka Kościoła wschodniego              31

Początki wielogłosowości europejskiej - organum              31

Ars antioua              33

Geneza nazwy. Ewolucja organum. Klauzula, konduktus              33

Początki motetu średniowiecznego              35

Rozwój notacji              36

Muzyka świecka — trubadurzy i truwerzy              37

Ars nova              38

Ośrodki, twórcy, gatunki, rozwój notacji menzuralnej              38

Motet izorytmiczny              39

Wielogłosowa msza cykliczna              40

Muzyka świecka              40

Linearyzm polifonii średniowiecznej              42

Teoria muzyki w średniowieczu              42

Między średniowieczem a renesansem - okres burgundzki              44

Muzyka polska w średniowieczu              45

Kultura muzyczna w Polsce pogańskiej              45

W kręgu chorału gregoriańskiego              45

Ars antiąua w muzyce polskiej              47

Polska ars nova              49

Na przełomie średniowiecza i renesansu              51

RENESANS              55

,, Odrodzenie" czy nowa epoka w muzyce? Geneza nazwy epoki, granice czasowe, ośrodki, twórcy              55

Ogólna charakterystyka epoki renesansu              57

Muzyka religijna – podstawowe formy i najwybitniejsi twórcy              61

Motet              61

Msza              64

Kanon              68

Świecka muzyka wokalna              70

Pieśń              72

Madrygał              75

Muzyka instrumentalna              79

Renesans w muzyce polskiej              85

Polska kultura muzyczna w XVI wieku a europejski uniwersalizm sztuki              85

Organizacja życia muzycznego w XVI–wiecznej Polsce              87

Teoria muzyki w 1. połowie XVI wieku              89

Twórczość muzyczna w XVI wieku              90

Tabulatury organowe z 1. połowy XVI wieku              91

Msze i motety w 2. połowie XVI wieku              92

Pieśń w 2. połowie XVI wieku              93

Muzyka instrumentalna              95

Twórczość Mikołaja Zieleńskiego              97

BAROK              98

Geneza nazwy epoki, granice czasowe, periodyzacja.              98

Barokowa sztuka akompaniamentu improwizowanego - basso continuo              99

Formy i gatunki barokowe              101

Przemiany tonalne i temperacja stroju muzycznego              103

Muzyka wokalno-instrumentalna              104

Opera              104

Oratorium              108

Pasja              110

Kantata              111

Angielski anthem              113

Msza              113

Muzyka instrumentalna              115

Rozwój instrumentarium. Nowe funkcje instrumentów. Formy, gatunki              115

Sonata              117

Concerto grosso              119

Koncert solowy              121

Suita              123

Wariacyjność w muzyce baroku              124

Fascynacja polifonią instrumentalną              126

Dwie największe indywidualności epoki baroku - Bach i Handel              127

Johann Sebastian Bach              128

Utwory wokalno-instrumentalne              129

Utwory instrumentalne              132

Georg Friedrich Handel              134

Utwory wokalno-instrumentalne              135

Utwory instrumentalne              139

Muzyka polskiego baroku              140

Główne zagadnienia — uwarunkowania historyczne, ośrodki, organizacja życia muzycznego, styl dawny i nowy              140

Twórczość wokalno-instrumentalna              142

Twórczość instrumentalna              148

PRZEŁOM BAROKU I KLASYCYZMU              149

Specyficzne przemiany stylistyczne              149

Twórczość operowa              151

Muzyka klawesynistów francuskich              152

Klawesynowa twórczość Domenica Scarlattiego              153

Twórczość synów Johanna Sebastiana Bacha              154

Szkoły przedklasyczne              155

KLASYCYZM              158

Założenia estetyczne i cechy klasycyzmu w muzyce              158

Reforma operowa Christopha Willibalda Glucka              162

Klasycy wiedeńscy              164

Muzyka instrumentalna              166

Symfonia              166

Gatunki kameralne              174

Koncert instrumentalny              177

Sonata fortepianowa              180

Temat z wariacjami i technika wariacyjna              183

Muzyka wokalno-instrumentalna              184

Kompozytorzy współcześni klasykom wiedeńskim              189

Klasycyzm w muzyce polskiej              191

Warunki życia muzycznego w Polsce w 2. połowie XVIII wieku              191

Muzyka sceniczna              192

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin