org_230kor_czynniki_modyfikujace_ujawnienie_przez_dziecko_doswiadczen.pdf

(514 KB) Pobierz
39009977 UNPDF
M agdalena U ławska • czynniki modyfikujące ujawnienie przez dziecko doświadczeń
wykorzystania seksualnego
M agdalena U ławska
absolwentka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
i Podyplomowego Studium Pomocy Psychologicznej w Dziedzinie Seksuologii
przy UAM w Poznaniu
Czynniki modyikujące ujawnienie przez dziecko
doświadczeń wykorzystania seksualnego
Autorka artykułu poszukuje odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki wpływają na ujawnienie wy-
korzystania seksualnego przez dzieci oraz na jego przebieg. Jak organizować przestrzeń przyja-
zną dla tego typu wyznań, na co zwracać szczególną uwagę i jak reagować, żeby nie zatrzymać
rozpoczynającego się procesu – to kwestie, które można rozstrzygać, odwołując się do ustaleń
prezentowanych w artykule. Autorka nie podejmuje problematyki przesłuchania dziecka, sku-
piając się na ujawnieniu rozumianym jako proces rozpoczynający się od prób przekazania infor-
macji o zdarzeniu drugiej osobie przez oiarę wykorzystania.
Wprowadzenie
roblem wykorzystywania seksual-
nego dzieci to problem o ogromnej
wadze, który niesie ze sobą konse-
kwencje przede wszystkim dla wykorzysty-
wanych dzieci, ale także dla ich rodziców
i opiekunów, różnych instytucji i placówek
zajmujących się pomaganiem oiarom wy-
korzystania seksualnego, a także dla społe-
czeństwa, które musi poddać releksji sytu-
ację, w której bezbronne i niewinne dziecko
staje się środkiem, sposobem na seksualne
zaspokajanie dorosłego.
Wykorzystywanie seksualne małych
dzieci nie jest zjawiskiem rzadkim. Dzięki
mediom i kampaniom na rzecz pomocy
oiarom wykorzystań seksualnych oraz
dzięki działalności różnych organizacji, co-
raz więcej doświadczeń wykorzystywania
seksualnego zostaje ujawnionych.
Pojawiają się nowe potencjalne zagrożenia
wykorzystywania dzieci, takie jak Internet
– globalna sieć połączeń z różnymi zakątkami
ziemi. Nagłaśniane są przypadki wykorzysty-
wania seksualnego dzieci przez sprawców wy-
konujących zawody zaufania publicznego, ta-
kich jak lekarze, psychologowie czy terapeuci.
Uwarunkowania ujawnienia doświad-
czeń wykorzystania seksualnego to ważne
zagadnienie. Wyjawienie przez oiarę tego,
co się jej zdarzyło, zdecydowanie zwiększa
szanse na otrzymanie przez nią pomocy.
W kręgu zainteresowania autorki znajduje
się proces ujawnienia oraz czynniki, które
mają wpływ na jego przebieg.
48
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
czynniki_modyfikujace_ujawnienie2 2
2008-02-07 22:03:40
39009977.049.png 39009977.050.png 39009977.051.png 39009977.052.png 39009977.001.png 39009977.002.png 39009977.003.png 39009977.004.png 39009977.005.png 39009977.006.png
M agdalena U ławska • czynniki modyfikujące ujawnienie przez dziecko doświadczeń
wykorzystania seksualnego
Co zatem wpływa na ujawnienie wyko-
rzystania? Czy można mówić o specyicz-
nych czynnikach, które muszą zaistnieć,
aby oiara zdecydowała się powiedzieć
komuś o wykorzystaniu? Czy strategie
radzenia sobie stosowane w obliczu wy-
korzystania mają istotny wpływ na jakość
ujawnienia?
Teorie ujawnienia wykorzystania seksualnego dzieci
Wiedzę na temat procesu ujawniania
doświadczenia wykorzystania seksual-
nego ( child sexual abuse – CSA) w ciekawy
sposób porządkuje koncepcja Tine Jensen
(2005), dotycząca modelu odroczonego
ujawnienia. Na podstawie przeprowadzo-
nego badania Jensen stwierdziła, że żadne
z uczestniczących w nim wykorzystanych
dzieci nie powiadomiło nikogo z opieku-
nów o wykorzystaniu niezwłocznie po jego
wystąpieniu.
Gotowość dziecka do ujawnienia zależa-
ła od występowania trzech zmiennych:
1) okazji ( opportunity ),
2) powiązania ( connection ),
3) celu ( purpose ).
Okazja
Jensen zwróciła uwagę, jak ważne jest
umożliwienie dziecku zakomunikowania
faktu wystąpienia wykorzystania. Szcze-
gólnie istotna jest umiejętność nawiązywa-
nia dialogu, w którym dziecko bez skrępo-
wania i bez przeszkód mogłoby powiedzieć
o wykorzystaniu. Jednak, aby dialog taki
mógł się odbyć, muszą zostać spełnione
określone warunki, związane z miejscem,
czasem, dostępnością opiekuna bądź nie-
obecnością sprawcy.
Dziecko nie ujawni wykorzystania, jeśli
nie będzie czuło, iż zostanie wysłuchane
uważnie, oraz gdy ma wątpliwości, czy
jego słowa zostaną potraktowane poważ-
nie. Często zdarza się, że dziecko napotyka
różne komunikaty zniechęcające do dalsze-
go opowiadania. Dorośli, którym trudno
jest przyjąć przedstawianą przez dziecko
rzeczywistość, zarzucają mu kłamstwo
wprost bądź w mniej bezpośredni sposób:
pytają, czy to nie był sen, lub czy ktoś po
prostu tego dziecku nie opowiedział.
Jak wynika z obserwacji, dzieci są nie-
zwykle wyczulone i wrażliwe na stany
emocjonalne swoich opiekunów, a także
na ich sytuację życiową. Dziecko nie będzie
chciało ujawnić wykorzystania w sytuacji,
w której według niego matka (bo to ona
w badaniu Jensen była najczęściej adre-
satem ujawnienia), jest obciążona innymi
problemami bądź gdy jest ewidentnie nie-
obecna emocjonalnie.
Jensen wskazuje także cztery powody,
dla których matki mogą mieć trudności
z rozpoczynaniem dialogu ze swoim dzie-
ckiem, nawet w momencie, gdy jest dla
nich jasne, iż wykorzystanie miało miej-
sce.
Jako pierwszy powód Jensen podaje
obawę matek, iż nie są wystarczająco kom-
petentne do rozmów na ten temat. Matki
obawiają się także zarzutu ze strony róż-
nych instytucji (policja, sąd itd.), iż dziecko
posługuje się słowami matki, a nie swoimi.
W obawie przed „wkładaniem własnych
słów w usta dziecka”, a także przed utrud-
nieniem późniejszych procedur, matki
wolą nie podejmować tego tematu w ogó-
le. Trzecim z wymienionych powodów jest
lęk przed skrzywdzeniem dziecka poprzez
rozmowę, jak również lęk przed szkodą,
jaką taka rozmowa może wyrządzić sto-
sunkom wewnątrzrodzinnym. Ostatni
z powodów wymienianych przez autorkę
to chęć posiadania przez matki pewności co
do zaistnienia faktu wykorzystania jeszcze
przed rozpoczęciem rozmowy.
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
49
czynniki_modyfikujace_ujawnienie3 3
2008-02-07 22:03:40
39009977.007.png 39009977.008.png 39009977.009.png 39009977.010.png 39009977.011.png 39009977.012.png 39009977.013.png 39009977.014.png 39009977.015.png 39009977.016.png 39009977.017.png
M agdalena U ławska • czynniki modyfikujące ujawnienie przez dziecko doświadczeń
wykorzystania seksualnego
Niektóre sytuacje w życiu dziecka uła-
twiają podjęcie tematu wykorzystania.
Najczęściej jest to moment zaraz przed
lub niezwłocznie po kontakcie ze sprawcą.
Wówczas najłatwiej odnieść się do tego,
co się dzieje z dzieckiem i zapytać o przy-
czyny, a zarazem rozpocząć dialog będący
wstępem do ujawnienia. Ważna jest także
umiejętność dostrzegania i interpretowania
symptomów wykorzystania. Nierzadko
to one stanowią punkt zakotwiczenia nie-
zbędnego dialogu.
Dziecko musi być pewne, że nikt nie prze-
szkodzi podczas ujawnienia, że sprawca jest
daleko od miejsca, w którym następuje ujaw-
nienie, że osoba, której dziecko ujawnia, jest
całkowicie nastawiona na wysłuchanie dzie-
cka i jednocześnie dziecku uwierzy.
Często dzieci, podejmując próby ujaw-
nienia, nie robią tego wprost. Są to ujaw-
nienia niepełne, po których dzieci wyco-
fują się z podejmowania dalszych prób.
Ponadto dziecięce komunikaty nie zawsze
są zrozumiałe dla dorosłych. Dlatego tym
ważniejsze staje się to, by opiekunowie nie
rezygnowali przedwcześnie z podejmowa-
nia tematu wykorzystania.
Odpowiednimi okazjami do rozpoczęcia
dialogu z dziećmi są także sytuacje, które
w mniejszym lub większym stopniu przy-
pominają sytuację wykorzystania. Szczegól-
nie często te właśnie sytuacje są czynnikiem
spustowym dla ujawnienia wykorzystania
wśród młodszych dzieci. W tej grupie naj-
częściej zdarzają się ujawnienia przypad-
kowe (Staller 2005).
Powiązanie
Dla efektywnego przebiegu rozpoczęte-
go dialogu niezbędne jest także szczególne
powiązanie pomiędzy matką bądź innym
opiekunem a wykorzystywanym dzieckiem.
Powiązanie to ma ułatwić nawiązanie poro-
zumienia między nimi. Jego fundamentem
jest swoiste uwspólnienie zakresu znaczeń
przez matkę i dziecko (Brzezińska 2003).
Dzięki ustaleniu, nie zawsze w sposób
werbalny, wspólnych ram odniesienia po-
ruszanego tematu, dialog staje się łatwiej-
szy. Czasami nie trzeba nawet wypowiadać
wszystkiego, gdyż dzięki podobnym do-
świadczeniom matki i dziecka wszystko sta-
je się jasne bez słów. Wspólne doświadcze-
nia matki i dziecka oznaczają wiedzę, którą
zdobyli, na przykład oglądając wspólnie
program dotyczący pedoilii, bądź rozma-
wiając o wypadku, który wystąpił w okoli-
cy, o którym wiedzieli i matka, i dziecko.
Powiązanie to sytuacja, w której matka
i dziecko dzielą tą samą lub zbliżoną wie-
dzę na temat wykorzystywania, poprzez to,
że oglądali jakiś program, słuchali audycji
w radio, byli uczestnikami jakiejś sytua-
cji, która była związana z tematem wyko-
rzystania bądź też sytuacja taka wystąpiła
podczas wykonywania codziennych obo-
wiązków (czynności wykonywane w ła-
zience, zabawy przed snem).
Cel
Wyraźne jest wzajemne powiązanie ka-
tegorii wyróżnionych przez Jensen. Dzie-
cko, które może ujawnić wykorzystanie,
musi widzieć możliwość, jak i wiedzieć, że
zostanie zrozumiane i potraktowane z po-
wagą. Musi także widzieć cel ujawnienia.
Często decyzja o ujawnieniu podejmowa-
na jest po – mniej lub bardziej świadomym
– zbilansowaniu wszystkich za i przeciw,
a więc określeniu pozytywnych i negatyw-
nych konsekwencji ujawnienia. Im więcej
dziecko otrzyma w tym czasie wsparcia od
opiekunów oraz im większą będzie miało
pewność na otrzymanie tego wsparcia po
ujawnieniu, tym większe będzie prawdo-
podobieństwo, iż zdecyduje się o wyko-
rzystaniu powiedzieć (Jensen 2005; Staller
2005; Lovett 2004).
50
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
czynniki_modyfikujace_ujawnienie4 4
2008-02-07 22:03:41
39009977.018.png 39009977.019.png 39009977.020.png 39009977.021.png 39009977.022.png 39009977.023.png 39009977.024.png 39009977.025.png 39009977.026.png 39009977.027.png
M agdalena U ławska • czynniki modyfikujące ujawnienie przez dziecko doświadczeń
wykorzystania seksualnego
W dalszej części procesu ujawnienia
najważniejsza staje się zarówno gotowość
dziecka do ujawnienia, jak i przygotowanie
do tego opiekunów. Ujawnienie zależy tak-
że od postrzeganego przez dziecko stopnia
gotowości opiekunów do przyjęcia tych
treści.
Ujawnienie jest przecież relacją dwukie-
runkową. Dziecko, podejmując pierwsze
próby ujawnienia, obserwuje uważnie reak-
cje opiekunów i stosownie do nich modyi-
kuje swoje komunikaty. Modyikuje je albo
w kierunku wycofywania się z ujawnienia
i odraczania go w czasie, całkowitego za-
niechania dalszych prób ujawnienia, bądź
w kierunku najbardziej chyba pożądanym,
mianowicie prowadzącym do lepszego wy-
jaśnienia sytuacji opiekunowi.
Model ujawnienia wg Karen Staller
Staller (2005) wraz ze współpracownika-
mi wyróżniła trzy kluczowe fazy w proce-
sie ujawnienia:
self ,
conidant selction-reaction ,
consequences .
Faza self
Staller zaznacza, że aby w ogóle można
było mówić o ujawnieniu wykorzystania
seksualnego, oiara sama musi przyjąć,
iż zdarzenie bądź sytuacja, którego była
uczestnikiem, było wykorzystaniem sek-
sualnym. Jest to jedna z trudniejszych faz
– dziecko musi ujawnić wykorzystanie
przed samym sobą. Musi przyznać samo
przed sobą, iż to, co się stało, było wyko-
rzystaniem. W tej fazie dziecko rozważa
także różne scenariusze, dotyczące tego,
co się stanie, jeśli powie komuś o wykorzy-
staniu. Nie jest to jednak jeszcze moment,
w którym jest już zdolne do ujawnienia.
Faza confidant selection-reaction
Jest to faza poszukiwania odpowiedniej
osoby, odpowiedniego czasu i miejsca na
ujawnienie. Faza ta podkreśla ważny aspekt
ujawnienia, z którym borykają się oiary
wykorzystania – poczucia odpowiedzial-
ności za ujawnienie, z którym związane jest
przecież wiele negatywnych konsekwencji,
którym dziecko musi stawić czoło.
Staller sugeruje, iż dzieci nie ujawniają
faktu wykorzystania od razu, chcąc prze-
łożyć część odpowiedzialności za ujaw-
nienie na opiekunów. Dlatego tak ważne
staje się zaangażowanie opiekunów w na-
wiązywanie dialogu z dziećmi. W zależ-
ności od postawy wobec ujawnienia czy
też reakcji na ujawnienie, z jaką spotka się
dziecko, proces ujawnienia będzie prze-
biegał dalej (jeśli reakcja była wspierająca
i pozytywna) lub zostanie zahamowany
(jeśli reakcja nie będzie zgodna z oczeki-
waną przez dziecko – reakcja negatywna,
wiktymizująca).
Faza consequences
W trzeciej fazie oiara spotyka się z rze-
czywistymi konsekwencjami, wynikającymi
z podjętych decyzji w fazach poprzednich.
Niezależnie od tego, czy dziecko zdecy-
dowało się ujawniać dalej, czy zaprzestać
ujawniania wykorzystania, konsekwencje
przez nie poniesione mogą być zarówno
pozytywne, jak i negatywne. Łatwo wy-
obrazić sobie, iż pozytywną konsekwencją
zaprzestania ujawniania będzie otrzyma-
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
51
czynniki_modyfikujace_ujawnienie5 5
2008-02-07 22:03:41
39009977.028.png 39009977.029.png 39009977.030.png 39009977.031.png 39009977.032.png 39009977.033.png 39009977.034.png 39009977.035.png 39009977.036.png 39009977.037.png 39009977.038.png
M agdalena U ławska • czynniki modyfikujące ujawnienie przez dziecko doświadczeń
wykorzystania seksualnego
nie aprobaty osoby, która swoją reakcją
na próby ujawnienia zniechęcała dziecko
do dalszego mówienia o wykorzystaniu.
Negatywne konsekwencje w tym wypad-
ku są zależne od tego, czy wykorzystanie
trwa nadal, czy było tylko jednorazowym
epizodem. Niemniej jednak dziecko ponosi
konsekwencje emocjonalne.
Pozytywne następstwa z całkowite-
go ujawnienia wykorzystania wydają się
oczywiste. Jednak mogą zostać poniesione
również pewne koszty, szczególnie jeśli
sprawca jest członkiem rodziny, a także
wynikające z upublicznienia w bezpośred-
nim otoczeniu dziecka faktu wykorzystania
oraz z następujących po oskarżeniu spraw-
cy wszelkich niedogodności związanych
z prowadzeniem sprawy sądowej.
Wydaje się, iż zarówno Jansen, jak i Stal-
ler rozpatrują proces ujawnienia bardzo
podobnie. Zwracają uwagę na rolę osoby,
czasu i miejsca stosownego do ujawnienia,
a także na wagę spostrzeganego przez dzie-
cko wsparcia od rodziców otrzymywanego
w trakcie i po ujawnieniu.
W opisywanym przez Staller swoistym
ważeniu kosztów i strat wynikających
z podjęcia decyzji o ujawnianiu, można za-
uważyć równocześnie próby poszukiwania
przez dziecko celu tego działania. Również
w tym punkcie zaznacza się zatem zbież-
ność obydwu opisanych teorii.
Istnieją także pewne różnice. Jensen
znacznie wyraźniej podkreśla dialogowe
ujęcie procesu ujawnienia. Jednym z naj-
ważniejszych czynników jest dla niej zwią-
zek między oiarą a osobą, której oiara
ujawnia. W modelu Staller ten związek nie
jest tak silnie zarysowany.
Mimo tych rozbieżności, obie autorki są
zgodne co do tego, iż dziecko jest skłonne
ujawnić wykorzystanie, jeśli widzi ku temu
sposobność, jest w stanie wybrać osobę
godną zaufania, z którą dzieli określone
doświadczenia ułatwiające nawiązanie po-
rozumienia. Kiedy widzi cel ujawnienia,
który warto osiągnąć nawet za cenę licz-
nych negatywnych konsekwencji oraz kie-
dy ma wsparcie ze strony zaufanych osób,
które podejmują z nim szczery dialog.
Czynniki utrudniające ujawnienie wykorzystania
Bardzo często w charakterystyce dzie-
ci – oiar wykorzystania podkreśla się ich
specyiczną sytuację rodzinną. Najczęściej
rodzina, w której dziecko pada oiarą wy-
korzystania seksualnego, jest rodziną bez
możliwości zachowania bliskości (Salter
2003). Szczególnie ważna dla dziewcząt
– oiar wykorzystania jest izyczna lub psy-
chiczna nieobecność matki. Jak się okazuje,
nieobecność matki w trakcie wychowy-
wania dziewczynki trzykrotnie zwiększa
ryzyko wystąpienia nadużyć seksualnych
(Finkelhor 1984, cyt. za: Salter 2003).
Lew-Starowicz (1992) tak opisuje rodzi-
ny, w których dzieci w większym stopniu
mogą podlegać wiktymizacji:
1) brak zainteresowania dzieckiem i nie-
okazywanie uczuć, co szczególnie łatwo
wykorzystuje pedoil, opierający wykorzy-
stywanie seksualne na budowaniu zaufania
i bliskości z dzieckiem;
2) niedostosowane do rzeczywistości
wychowanie dzieci, które w konsekwen-
cji tego mają nierealistyczny obraz świata,
któremu można ufać – równie łatwo można
zdobyć zaufanie takiego dziecka, choć nie
do końca wiadomo, czy zdrada zaufania
przez sprawcę pociągnęłaby za sobą zała-
manie się całej koncepcji idealistycznego
świata, czy raczej wytworzone przez ro-
dziców zaufanie minimalizowałoby skutki
wykorzystania i zdrady;
3) rygorystyczne wychowanie oparte
na zasadzie milczenia na tematy związane
z seksualnością – dziecko nie ma możliwo-
ści podjęcia tematu wykorzystania z obawy
przed karą rodziców, z drugiej strony po-
przez wiedzę zdobytą w trakcie wychowa-
52
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
czynniki_modyfikujace_ujawnienie6 6
2008-02-07 22:03:42
39009977.039.png 39009977.040.png 39009977.041.png 39009977.042.png 39009977.043.png 39009977.044.png 39009977.045.png 39009977.046.png 39009977.047.png 39009977.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin