Plan wynikowy Zajęcia artystyczne Gimnazjum II.doc

(100 KB) Pobierz

Plan wynikowy dla przedmiotu - zajęcia artystyczne

II Gimnazjum 2011/2012

Lp

Temat

Podstawa programowa

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

1

Zapoznanie z  kryterium oceniania i z programem nauczania przedmiotu .BHP

 

 

-

- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne,

- zna treści programu nauczania,

-zna zasady BHP,

- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne,

- zna treści programu nauczania,

-zna zasady BHP,

2

Orkiestra czy big band? Podobieństwa i różnice.

1.4 „Zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu)”

1.5 „Zna i stosuje zasady zachowania estradowego”

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

-zna pojęcie orkiestry i rodzaje orkiestr,

-zna pojęcie big bandu i okoliczności jego powstania,

-zna rolę i zadania dyrygenta,

-potrafi wymienić najsłynniejszych dyrygentów,

-potrafi wymienić orkiestry działające w najbliższej okolicy,

-rozpoznaje po wysłuchaniu fragmentu zaproponowanego przez nauczyciela rodzaj orkiestry,

-zna rolę i funkcje poszczególnych rodzajów orkiestr oraz potrafi wskazać różnice między nimi,

-rozróżnia brzmienie big bandu od orkiestry symfonicznej i dętej,

3

Chór czy zespół wokalny. Podobieństwa i różnice.

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”

3.1 „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

- wymienia cechy zespołów wokalnych,

- wymienia rodzaje chórów,

- rozumie pojęcia: skala głosu, chór,

-śpiewa gamę w grupie,

-klasyfikuje chóry, biorąc pod uwagę ich skład wykonawczy,

-rozróżnia pod względem repertuaru utwór wykonywany przez chór i zespół wokalny,

-śpiewa gamę solo,

4

Podział instrumentów muzycznych potoczny i fachowy.

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

-wymienia grupy instrumentów wchodzących w skład orkiestry symfonicznej,

-zna podstawowy podział instrumentów muzycznych i różnice między podziałem potocznym i fachowym,

-wymienia grupy i poszczególne instrumenty orkiestry symfonicznej i ich układ na estradzie koncertowej,

-rozpoznaje brzmienia podstawowych instrumentów muzycznych, zaprezentowanych przez nauczyciela,


5

Interwał czyli odległość muzyczna

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego

2.2 „Tworzy wokalne (…)”

-zna podstawowe nazwy interwałów oraz fachową definicję pojęcia,

-śpiewa piosenkę w grupie,

 

-potrafi rozróżnić przynajmniej trzy grane przez nauczyciela interwały,

-śpiewa piosenkę solo,

6

Polskie zespoły rockowe lat osiemdziesiątych i ich dorobek artystyczny.

3.1  „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”

-zna nazwy polskich zespołów rockowych, które wywarły największy wpływ na rozwój polskiej muzyki rozrywkowej,

-rozpoznaje charakterystyczne utwory lat osiemdziesiątych,

-śpiewa piosenkę w grupie,

-zna krótką historię powstania przynajmniej jednego zespołu,

-potrafi zinterpretować wybrane przez nauczyciela teksty utworów i wie jaki miały cel i przesłanie,

-śpiewa piosenkę solo,

-zna znaczenie i siłę oddziaływania polskiej muzyki rozrywkowej lat osiemdziesiątych,

7

Ryszard Riedel – ikona polskiego bluesa. Biografia.

 

3.1  „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”

-zna najważniejsze fakty z życia Ryszarda Riedla,

-potrafi wymienić najważniejsze utwory grupy Dżem,

-zna definicję słowa blues,

-śpiewa piosenkę w grupie,

-zna biografię Ryszarda Riedla na podstawie filmu dokumentalnego „Się macie ludzie”,

-śpiewa piosenkę solo,

-potrafi napisać recenzję po obejrzeniu filmu,

8

Czesław Niemen – dziwny człowiek, niezastąpiony artysta.

 

3.1  „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”

-zna najważniejsze fakty z życia Czesława Niemena,

-potrafi wymienić najważniejsze utwory skomponowane przez artystę,

-śpiewa piosenkę w grupie,

 

-potrafi określić wkład Czesława Niemena w rozwój polskiej muzyki rozrywkowej,

-rozpoznaje po wysłuchaniu najsłynniejsze dzieła Niemena,

-śpiewa piosenkę solo,

9

Maryla Rodowicz – dama polskiej piosenki.

3.1  „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”

-zna najważniejsze fakty z biografii Maryli Rodowicz,

-potrafi wymienić najważniejsze utwory śpiewane przez artystkę,

-rozpoznaje słuchowo wybrane utwory artystki,

-śpiewa wybrane przez nauczyciela utwory Maryli Rodowicz w grupie,

-zna kilka wydanych dotychczas albumów artystki oraz jej wkład w rozwój polskiej muzyki rozrywkowej,


10

Przykłady stylizacji w muzyce rozrywkowej i klasycznej.

3.1 „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

 

- wie kim jest Vanessa Mae ,

- wie co znaczy utwór stylizowany,

- potrafi wymienić młodzieżowe zespoły muzyczne śpiewającą w języku śląskim,

- uczy się tolerancji dla różnych gustów i upodobań muzycznych,

 

- potrafi rozpoznać i nazwać, słuchane  stylizowane utwory muzyczne,

- prawidłowo śpiewa piosenkę

pod względem rytmicznym, melodycznym, i słownym,

11

Polscy kompozytorzy współcześni.

2.1 „Stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej”

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”

 

 

-potrafi wymienić najsłynniejszych kompozytorów muzyki współczesnej klasycznej i filmowej,

-rozpoznaje wybrane przez nauczyciela dzieła muzyki współczesnej i potrafi odróżnić je od dzieł kompozytorów klasycznych,

-zna wybrane tytuły dzieł kompozytorów muzyki współczesnej,

-zna najsłynniejsze festiwale i konkursy muzyki współczesnej odbywające się w Polsce,

-realizuje ćwiczenia rytmiczne stosując instrumenty perkusyjne w grupie,

12

Mozart – cudowne dziecko, cudowny kompozytor.

2.2 „Tworzy wokalne wypowiedzi dźwiękowe o różnych funkcjach”

1.5 „Zna i stosuje zasady zachowania estradowego”

 

 

 

 

 

-zna najważniejsze fakty z życia kompozytora,

-potrafi wymienić kilka wybranych dzieł Mozarta,

-śpiewa piosenkę w grupie,

-naśladuje odgłosy przyrody głosem w grupie, (zabawy wokalne)

-poznaje zasady zachowania scenicznego, estradowego,

-potrafi podać tytuły najsłynniejszych dzieł kompozytora po ich wysłuchaniu,

-zna cechy muzyki Mozarta oraz wkład jaki wniósł  on w rozwój muzyki klasycznej,

-potrafi odróżnić słuchowo utwory Mozarta od dzieł Beethovena,


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin