Plan wynikowy dla przedmiotu - zajęcia artystyczne
II Gimnazjum 2011/2012
Lp
Temat
Podstawa programowa
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
1
Zapoznanie z kryterium oceniania i z programem nauczania przedmiotu .BHP
-
- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne,
- zna treści programu nauczania,
-zna zasady BHP,
2
Orkiestra czy big band? Podobieństwa i różnice.
1.4 „Zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu)”
1.5 „Zna i stosuje zasady zachowania estradowego”
3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”
-zna pojęcie orkiestry i rodzaje orkiestr,
-zna pojęcie big bandu i okoliczności jego powstania,
-zna rolę i zadania dyrygenta,
-potrafi wymienić najsłynniejszych dyrygentów,
-potrafi wymienić orkiestry działające w najbliższej okolicy,
-rozpoznaje po wysłuchaniu fragmentu zaproponowanego przez nauczyciela rodzaj orkiestry,
-zna rolę i funkcje poszczególnych rodzajów orkiestr oraz potrafi wskazać różnice między nimi,
-rozróżnia brzmienie big bandu od orkiestry symfonicznej i dętej,
3
Chór czy zespół wokalny. Podobieństwa i różnice.
3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”
3.1 „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości
i atrakcyjności”
- wymienia cechy zespołów wokalnych,
- wymienia rodzaje chórów,
- rozumie pojęcia: skala głosu, chór,
-śpiewa gamę w grupie,
-klasyfikuje chóry, biorąc pod uwagę ich skład wykonawczy,
-rozróżnia pod względem repertuaru utwór wykonywany przez chór i zespół wokalny,
-śpiewa gamę solo,
4
Podział instrumentów muzycznych potoczny i fachowy.
-wymienia grupy instrumentów wchodzących w skład orkiestry symfonicznej,
-zna podstawowy podział instrumentów muzycznych i różnice między podziałem potocznym i fachowym,
-wymienia grupy i poszczególne instrumenty orkiestry symfonicznej i ich układ na estradzie koncertowej,
-rozpoznaje brzmienia podstawowych instrumentów muzycznych, zaprezentowanych przez nauczyciela,
5
Interwał czyli odległość muzyczna
2.2 „Tworzy wokalne (…)”
-zna podstawowe nazwy interwałów oraz fachową definicję pojęcia,
-śpiewa piosenkę w grupie,
-potrafi rozróżnić przynajmniej trzy grane przez nauczyciela interwały,
-śpiewa piosenkę solo,
6
Polskie zespoły rockowe lat osiemdziesiątych i ich dorobek artystyczny.
-zna nazwy polskich zespołów rockowych, które wywarły największy wpływ na rozwój polskiej muzyki rozrywkowej,
-rozpoznaje charakterystyczne utwory lat osiemdziesiątych,
-zna krótką historię powstania przynajmniej jednego zespołu,
-potrafi zinterpretować wybrane przez nauczyciela teksty utworów i wie jaki miały cel i przesłanie,
-zna znaczenie i siłę oddziaływania polskiej muzyki rozrywkowej lat osiemdziesiątych,
7
Ryszard Riedel – ikona polskiego bluesa. Biografia.
-zna najważniejsze fakty z życia Ryszarda Riedla,
-potrafi wymienić najważniejsze utwory grupy Dżem,
-zna definicję słowa blues,
-zna biografię Ryszarda Riedla na podstawie filmu dokumentalnego „Się macie ludzie”,
-potrafi napisać recenzję po obejrzeniu filmu,
8
Czesław Niemen – dziwny człowiek, niezastąpiony artysta.
-zna najważniejsze fakty z życia Czesława Niemena,
-potrafi wymienić najważniejsze utwory skomponowane przez artystę,
-potrafi określić wkład Czesława Niemena w rozwój polskiej muzyki rozrywkowej,
-rozpoznaje po wysłuchaniu najsłynniejsze dzieła Niemena,
9
Maryla Rodowicz – dama polskiej piosenki.
-zna najważniejsze fakty z biografii Maryli Rodowicz,
-potrafi wymienić najważniejsze utwory śpiewane przez artystkę,
-rozpoznaje słuchowo wybrane utwory artystki,
-śpiewa wybrane przez nauczyciela utwory Maryli Rodowicz w grupie,
-zna kilka wydanych dotychczas albumów artystki oraz jej wkład w rozwój polskiej muzyki rozrywkowej,
10
Przykłady stylizacji w muzyce rozrywkowej i klasycznej.
- wie kim jest Vanessa Mae ,
- wie co znaczy utwór stylizowany,
- potrafi wymienić młodzieżowe zespoły muzyczne śpiewającą w języku śląskim,
- uczy się tolerancji dla różnych gustów i upodobań muzycznych,
- potrafi rozpoznać i nazwać, słuchane stylizowane utwory muzyczne,
- prawidłowo śpiewa piosenkę
pod względem rytmicznym, melodycznym, i słownym,
11
Polscy kompozytorzy współcześni.
2.1 „Stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej”
-potrafi wymienić najsłynniejszych kompozytorów muzyki współczesnej klasycznej i filmowej,
-rozpoznaje wybrane przez nauczyciela dzieła muzyki współczesnej i potrafi odróżnić je od dzieł kompozytorów klasycznych,
-zna wybrane tytuły dzieł kompozytorów muzyki współczesnej,
-zna najsłynniejsze festiwale i konkursy muzyki współczesnej odbywające się w Polsce,
-realizuje ćwiczenia rytmiczne stosując instrumenty perkusyjne w grupie,
12
Mozart – cudowne dziecko, cudowny kompozytor.
2.2 „Tworzy wokalne wypowiedzi dźwiękowe o różnych funkcjach”
-zna najważniejsze fakty z życia kompozytora,
-potrafi wymienić kilka wybranych dzieł Mozarta,
-naśladuje odgłosy przyrody głosem w grupie, (zabawy wokalne)
-poznaje zasady zachowania scenicznego, estradowego,
-potrafi podać tytuły najsłynniejszych dzieł kompozytora po ich wysłuchaniu,
-zna cechy muzyki Mozarta oraz wkład jaki wniósł on w rozwój muzyki klasycznej,
-potrafi odróżnić słuchowo utwory Mozarta od dzieł Beethovena,
...
colombo3