Plan wynikowy klasa V 2011.doc

(114 KB) Pobierz

PLAN WYNIKOWY DLA PRZEDMIOTU – MUZYKA

KLASA PIĄTA 2011/2012

Nr

Temat

Podstawa programowa

Wymagania  podstawowe

Wymagania ponadpodstawowe

1

Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? WSO BHP

_

-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,

-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,

2

Muzyka wokół nas – odgłosy przyrody

2.2  „Śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci)

lub z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z towarzyszeniem

instrumentu) piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego, wybrane

pieśni patriotyczne, kanony (minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych

w roku szkolnym)”

 

-  śpiewanie piosenki w grupie;

-  słuchowe wyodrębnienie odgłosów z otoczenia i umiejętność ich na­zwania (np. szmer);

-  umiejętność zróżnicowania źródeł dźwięków;

-poszukiwanie nowych źródeł lub sposobów wydobycia dźwięku,

-rozpoznanie nagranych efektów dźwiękowych,

-  zaśpiewanie piosenki poznanej na wakacjach;

-  ułożenie tekstu drugiej zwrotki

do melodii piosenki Wokół wszyst­ko gra;

-  nagranie i prezentacja domowych

 

 

 

 

 

3

Jesień już blisko – muzyka relaksacyjna.

2.4 „Gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole)

melodie, schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty

(uczeń gra na jednym lub kilku instrumentach, do wyboru: dowolny instrument

klasyczny lub elektroniczny, np. flet prosty, instrument klawiszowy,

dzwonki, instrumentarium perkusyjne Orfa)”

-  śpiewanie piosenki w grupie;

-  określenie nastroju piosenki;

- rozumienie funkcji kropki przy nucie;

-  znajomość terminu: ostinato i takt 6/8.

-  śpiewanie piosenki solo;

-  określenie trybu (moll) piosenki;

- ułożenie własnego rytmu na 3/4 lub 6/8 i wykonanie go.

 

 

 

 

 

4

Muzyka klasyczna, muzyka, która pokonała czas.

1.6 „Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki i potrafi wskazać kompozytorów

reprezentatywnych dla baroku, klasycyzmu, romantyzmu i muzyki

XX w.”

3.6 „Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów – J. S. Bach,

W. A. Mozart, L. van Beethoven, F. Chopin, S. Moniuszko, W. Lutosławski”

-poznanie pojęcia muzyki klasycznej oraz przedstawicieli,

-słuchanie najważniejszych utworów muzyki klasycznej wybranych przez nauczyciela,

-informacje na temat 5 głównych kompozytorów muzyki klasycznej z podziałem na czas w którym tworzyli,

-rozpoznanie przykładowych utworów muzyki klasycznej, wskazanie ich kompozytorów oraz epoki z jakiej pochodzą,

5

Czym różni się hymn od ody? Śpiewamy hymn Polski.

 

(Edukacja czytelnicza i medialna.)

2.1 „Poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn narodowy oraz hymn Unii

Europejskiej”

2.3 „Śpiewa, dbając o higienę głosu (stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne

i emisyjne)”

 

-  śpiewanie w grupie Ody do rado­ści z polskim tekstem;

-  znajomość terminu: klasyczny.

-śpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego”

-  śpiewanie Ody do radości i Mazurka Dąrbwskiego solo;

-  granie ze słuchu melodii Ody (takty 1-8) na flecie lub dzwon­kach od dźwięku e';

- podanie innych tytułów lub kom­pozytorów utworów klasycznych.

6

Dźwięki jak barwy – język muzyki.

2.4 „Gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole)

melodie, schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty

(uczeń gra na jednym lub kilku instrumentach, do wyboru: dowolny instrument

klasyczny lub elektroniczny, np. flet prosty, instrument klawiszowy,

dzwonki, instrumentarium perkusyjne Orfa)”

 

- określanie dźwięków muzycznych ze względu na ich wysokość, długość trwania, i sposób wykonania, (oznaczenia artykulacyjne)

-poznanie pojęcia forte, piano,

 

-znajdowanie w utworze muzycznym określeń tempa, dynamiki zapisanych w języku włoskim lub ich skrótów,

7

Nuty – muzyczny alfabet.

1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu

dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy,

znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe

oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)”

 

-zapisywanie nut na pięciolini, określanie ich nazw oraz wartości,

-poprawne stosowanie i rozumienie metrum zapisanego przy kluczu i podziałów rytmicznych,

-znajomość nazw nut oraz ich wartości,

-poprawny zapis w taktach według zasad muzycznych, umiejętność określenia i rozróżnienia różnych rodzajów metrum,

8

Muzyka ludowa – muzyka najbliższa sercu.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie.)

 

2.3 „Śpiewa, dbając o higienę głosu (stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne

i emisyjne)”

 

-  śpiewanie piosenki w grupie;

-  znajomość terminów: etnografia,

- zanucenie melodii ludowej znanej uczniowi;

9

Muzyka stylizowana, wpływ muzyki ludowej na twórczość słynnych kompozytorów.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie.)

 

3.1 „Świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane

przez nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury

muzycznej (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla

kolejnych epok (od średniowiecza do XX w.) oraz dla muzyki jazzowej

i rozrywkowej, słucha polskich pieśni patriotycznych oraz utworów ludowych

w postaci oryginalnej i stylizowanej”

-  śpiewanie piosenki w grupie;

- umiejętność odróżnienia muzyki ludowej od jej artystycznego opra­cowania;

- znajomość nazw i określenie charakterystycznych cech polskich tańców narodowych,

- zanucenie melodii piosenki solo;

- granie na flecie melodii Bieriozka;

- odnalezienie różnic pomiędzy me­lodią oryginalną Bieriozki a jej stylizacjią zawartą w IV Symfonii P Czajkowskiego (różnice melodyczne, aparat wykonawczy, wy­dłużenie fraz - dwa dodatkowe uderzenia perkusji); - wiadomości o życiu i twórczości K. Szymanowskiego.


10.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin