PLAN WYNIKOWY DLA PRZEDMIOTU – MUZYKA
KLASA PIĄTA 2011/2012
Nr
Temat
Podstawa programowa
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
1
Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? WSO BHP
_
-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,
2
Muzyka wokół nas – odgłosy przyrody
2.2 „Śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci)
lub z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z towarzyszeniem
instrumentu) piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego, wybrane
pieśni patriotyczne, kanony (minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych
w roku szkolnym)”
- śpiewanie piosenki w grupie;
- słuchowe wyodrębnienie odgłosów z otoczenia i umiejętność ich nazwania (np. szmer);
- umiejętność zróżnicowania źródeł dźwięków;
-poszukiwanie nowych źródeł lub sposobów wydobycia dźwięku,
-rozpoznanie nagranych efektów dźwiękowych,
- zaśpiewanie piosenki poznanej na wakacjach;
- ułożenie tekstu drugiej zwrotki
do melodii piosenki Wokół wszystko gra;
- nagranie i prezentacja domowych
3
Jesień już blisko – muzyka relaksacyjna.
2.4 „Gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole)
melodie, schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty
(uczeń gra na jednym lub kilku instrumentach, do wyboru: dowolny instrument
klasyczny lub elektroniczny, np. flet prosty, instrument klawiszowy,
dzwonki, instrumentarium perkusyjne Orfa)”
- określenie nastroju piosenki;
- rozumienie funkcji kropki przy nucie;
- znajomość terminu: ostinato i takt 6/8.
- śpiewanie piosenki solo;
- określenie trybu (moll) piosenki;
- ułożenie własnego rytmu na 3/4 lub 6/8 i wykonanie go.
4
Muzyka klasyczna, muzyka, która pokonała czas.
1.6 „Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki i potrafi wskazać kompozytorów
reprezentatywnych dla baroku, klasycyzmu, romantyzmu i muzyki
XX w.”
3.6 „Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów – J. S. Bach,
W. A. Mozart, L. van Beethoven, F. Chopin, S. Moniuszko, W. Lutosławski”
-poznanie pojęcia muzyki klasycznej oraz przedstawicieli,
-słuchanie najważniejszych utworów muzyki klasycznej wybranych przez nauczyciela,
-informacje na temat 5 głównych kompozytorów muzyki klasycznej z podziałem na czas w którym tworzyli,
-rozpoznanie przykładowych utworów muzyki klasycznej, wskazanie ich kompozytorów oraz epoki z jakiej pochodzą,
5
Czym różni się hymn od ody? Śpiewamy hymn Polski.
(Edukacja czytelnicza i medialna.)
2.1 „Poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn narodowy oraz hymn Unii
Europejskiej”
2.3 „Śpiewa, dbając o higienę głosu (stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne
i emisyjne)”
- śpiewanie w grupie Ody do radości z polskim tekstem;
- znajomość terminu: klasyczny.
-śpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego”
- śpiewanie Ody do radości i Mazurka Dąrbwskiego solo;
- granie ze słuchu melodii Ody (takty 1-8) na flecie lub dzwonkach od dźwięku e';
- podanie innych tytułów lub kompozytorów utworów klasycznych.
6
Dźwięki jak barwy – język muzyki.
- określanie dźwięków muzycznych ze względu na ich wysokość, długość trwania, i sposób wykonania, (oznaczenia artykulacyjne)
-poznanie pojęcia forte, piano,
-znajdowanie w utworze muzycznym określeń tempa, dynamiki zapisanych w języku włoskim lub ich skrótów,
7
Nuty – muzyczny alfabet.
1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu
dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy,
znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe
oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)”
-zapisywanie nut na pięciolini, określanie ich nazw oraz wartości,
-poprawne stosowanie i rozumienie metrum zapisanego przy kluczu i podziałów rytmicznych,
-znajomość nazw nut oraz ich wartości,
-poprawny zapis w taktach według zasad muzycznych, umiejętność określenia i rozróżnienia różnych rodzajów metrum,
8
Muzyka ludowa – muzyka najbliższa sercu.
(Wychowanie do życia w społeczeństwie.)
- znajomość terminów: etnografia,
- zanucenie melodii ludowej znanej uczniowi;
9
Muzyka stylizowana, wpływ muzyki ludowej na twórczość słynnych kompozytorów.
3.1 „Świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane
przez nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury
muzycznej (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla
kolejnych epok (od średniowiecza do XX w.) oraz dla muzyki jazzowej
i rozrywkowej, słucha polskich pieśni patriotycznych oraz utworów ludowych
w postaci oryginalnej i stylizowanej”
- umiejętność odróżnienia muzyki ludowej od jej artystycznego opracowania;
- znajomość nazw i określenie charakterystycznych cech polskich tańców narodowych,
- zanucenie melodii piosenki solo;
- granie na flecie melodii Bieriozka;
- odnalezienie różnic pomiędzy melodią oryginalną Bieriozki a jej stylizacjią zawartą w IV Symfonii P Czajkowskiego (różnice melodyczne, aparat wykonawczy, wydłużenie fraz - dwa dodatkowe uderzenia perkusji); - wiadomości o życiu i twórczości K. Szymanowskiego.
10.
colombo3