Przykladowy_arkusz_2-ZR_WOS.pdf

(181 KB) Pobierz
LWD-03
Autorzy: Jaros∏aw Bonecki, Zbigniew Smutek,
Antonina Telicka-Bonecka
PRZYK¸ADOWY ARKUSZ
EGZAMINACYJNY
Z WIEDZY O SPO¸ECZE¡STWIE
Arkusz II
(dla poziomu rozszerzonego)
ARKUSZ II
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Prosz´ sprawdziç, czy arkusz egzaminacyjny zawiera
10 stron. Ewentualny brak nale˝y zg∏osiç przewodniczàcemu
zespo∏u nadzorujàcemu egzamin.
2. Prosz´ uwa˝nie czytaç wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi trzeba zapisaç czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy ka˝dym zadaniu.
4. Prosz´ pisaç tylko kolorem niebieskim lub czarnym; nie
pisaç o∏ówkiem.
5. Nie wolno u˝ywaç korektora.
6. B∏´dne zapisy trzeba wyraênie przekreÊliç.
7. Wszelkie notatki nale˝y sporzàdzaç tylko w brudnopisie,
który nie b´dzie oceniany.
8. Obok ka˝dego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którà mo˝na uzyskaç za jego poprawne
rozwiàzanie.
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie 60 punktów
˚yczymy powodzenia!
Arkusz przygotowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
15816322.001.png
2
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
Zadanie 20. (8 pkt)
Po zapoznaniu si´ z materia∏em êród∏owym wykonaj polecenia.
Chore przetargi publiczne
Jak podaje Rzeczpospolita (06.01.2004 r.), prawie co czwarty przetarg publiczny w Polsce jest
uniewa˝niany. Koszty ponoszà g∏ównie przedsi´biorcy startujàcy w tych przetargach. Jednà z pod-
stawowych przyczyn niezdrowej sytuacji jest korupcja i „znajomoÊci”.
Zgodnie z ustawà o zamówieniach publicznych jednostki samorzàdu terytorialnego (gminy, po-
wiaty, województwa), spó∏dzielnie, fundacje czy agencje rzàdowe, dokonujàce zakupów na sum´
przekraczajàcà równowartoÊç 6 tysi´cy euro, muszà og∏aszaç przetarg na wykonanie us∏ug lub do-
starczenie produktów. Nie chodzi przecie˝ o to, aby pieniàdze podatników by∏y wydawane w tajem-
niczy, znany tylko urz´dnikom sposób. Przeciwnie, dà˝y si´ do tego, aby by∏y wydawane w sposób
jasny i przejrzysty. Ustawa zapewnia, ˝e w przetargu mo˝e startowaç ka˝dy przedsi´biorca. O od-
bywajàcych si´ przetargach mo˝na si´ dowiedzieç ze specjalnego biuletynu, ka˝da oferta musi byç
uczciwie rozpatrzona, a jeÊli przedsi´biorca uwa˝a, ˝e wynik przetargu nie jest sprawiedliwy, ma
prawo zaskar˝enia decyzji do sàdu. Tak to wyglàda na papierze, bo jak wiadomo ludzka wyobraê-
nia jest nieograniczona i jeÊli chodzi o omijanie przepisów, radzi sobie wspaniale.
Wed∏ug Transparency International, pozarzàdowej organizacji zajmujàcej si´ walkà z korup-
cjà, ustawa zawiera kilka nagminnie wykorzystywanych luk. Jednym z najcz´stszych procederów
jest „rozbijanie” zamówieƒ na szereg mniejszych w taki sposób, aby ka˝de zamówienie opiewa∏o
na sum´ mniejszà ni˝ 6 tysi´cy euro. I nie trzeba ju˝ og∏aszaç przetargu. Wtedy bierze si´ firm´
„szwagra” i jej zleca si´ dostarczenie towaru lub wykonanie us∏ugi. Okazuje si´ równie˝, ˝e usta-
wa dopuszcza odrzucenie oferty, gdy cena jest b∏´dnie obliczona. Nawet o par´ groszy.
Uczciwe firmy, które startujà w przetargach, ponoszà nieraz olbrzymie koszty przygotowania
oferty. Cz´sto najlepsze z nich sà odrzucane na korzyÊç oferty „zaprzyjaênionej” firmy. Jako po-
wód podaje si´ nieistotne uchybienia formalne. Straty niektórych firm si´gajà nawet milionów z∏o-
tych! Na nieuczciwym procederze nie tracà jedynie firmy startujàce w przetargach. Tracimy rów-
nie˝ my – obywatele. To przecie˝ nasze pieniàdze sà nieuczciwie wydawane na wspieranie
„zaprzyjaênionych” przedsi´biorców. Bardzo cz´sto takie firmy wykonujà zlecenie za du˝o wi´k-
szà sum´, ni˝ zrobi∏by to uczciwy przedsi´biorca.
OczywiÊcie, przedsi´biorcy przys∏uguje prawo odwo∏ania si´ do sàdu. Ale przecie˝ ka˝dy z nas
wie, w jakim tempie pracujà sàdy i ile to kosztuje. Nie wszyscy wi´c podejmujà si´ dochodzenia
swoich praw.
Ta chora sytuacja b´dzie trwa∏a tak d∏ugo, jak d∏ugo decyzje w sprawie przetargów b´dà podej-
mowaç skorumpowani urz´dnicy i biznesmeni. Ka˝dy przepis da si´ ominàç, choçby ustawa by∏a
nie wiem jak poprawnie napisana. Wszystko zale˝y wi´c od tych, którzy wydajà nasze pieniàdze.
A na zmian´ ich postawy mo˝emy si´ nie docz e kaç.
èród∏o: www.ceo.org.pl,
na podst. artyku∏u Zbigniewa Zwierzchowskiego Winne uk∏ady i korupcja ,
„Rzeczpospolita” z dnia 06.01.2004 r.
a) Wska˝, jakie negatywne skutki w aspekcie ekonomicznym, spo∏ecznym i prawnym wywo∏uje nie-
uczciwe przeprowadzanie procedur przetargowych w Polsce.
Aspekt ekonomiczny:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
3
Aspekt spo∏eczny:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Aspekt prawny:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
b) Wymieƒ trzy przyczyny nieprawid∏owoÊci zwiàzanych z przeprowadzaniem przetargów publicz-
nych.
– ...............................................................................................................................................................
– ...............................................................................................................................................................
– ...............................................................................................................................................................
Zadanie 21. (4 pkt)
Przeczytaj tekst êród∏owy, nast´pnie wykonaj polecenia i odpowiedz na pytanie.
Korupcja – grzech spo∏eczny
Czytajàc polskà pras´, s∏uchajàc radia, oglàdajàc TV, a szczególnie s∏uchajàc dyskusji mi´dzy
Polakami, mo˝na odnieÊç wra˝enie, ˝e Polska nale˝y do Êwiatowej czo∏ówki, jeÊli chodzi o nie-
uczciwoÊç, matactwa, korupcj´ itp.
Przeci´tny Polak mo˝e dojÊç do wniosku, ˝e w takiej rzeczywistoÊci nie ma sensu uczciwie ˝yç.
Nie warto równie˝ myÊleç d∏ugofalowo – trzeba ˝yç bie˝àcà chwilà, poniewa˝ jutro b´dzie gorzej,
a nie lepiej. Rodzi to stan spo∏ecznej frustracji, apati´, a u wielu ludzi z m∏odszego pokolenia skut-
kuje cz´sto decyzjà o emigracji.
Zjawisko korupcji mo˝na podzieliç na dwa typy. Pierwszy obejmuje przypadki korupcji na
szczytach w∏adzy. Oceniajàc to zjawisko, mo˝na stwierdziç, ˝e na tym polu nie odbiegamy zbytnio
od wielu cywilizowanych krajów Êwiata. DoÊç przypomnieç kilka g∏oÊnych afer w krajach zachod-
nich. Niemcy d∏ugo uchodzi∏y za paƒstwo b´dàce symbolem porzàdku i rzetelnoÊci. Tamtejszym ˝y-
ciem politycznym wstrzàsn´∏a afera Kohla, który zdobywa∏ pieniàdze dla swojej partii w nieuczci-
wy sposób. Podobnie Szwecja by∏a symbolem uczciwoÊci, a tam – nadzieja szwedzkiej
socjaldemokracji, potencjalna kandydatka na urzàd premiera korzysta∏a ze s∏u˝bowej karty kredy-
towej, wybierajàc si´ na prywatne zakupy. W Stanach Zjednoczonych z kolei wiele wàtpliwoÊci
wzbudzi∏y decyzje prezydenta Clintona w ostatnich dniach jego urz´dowania, ukazujàce powiàza-
nia mi´dzy Êwiatem przest´pczym a zapleczem finansowym by∏ego prezydenta USA. Przyk∏ady
mo˝na by mno˝yç. Problemy z korupcjà majà równie˝ politycy z W∏och, Francji, Japonii.
Drugi rodzaj to korupcja przez ma∏e „k”. Dotyczy co prawda niewielkich kwot, ale w Polsce jest
niemal powszechna. Chodzi o ∏apówki dawane przez tysiàce ludzi policjantom, lekarzom, urz´dni-
kom itp. Ten typ korupcji nie wyst´puje w krajach wysoko uprzemys∏owionych, natomiast jest po-
wszechny w krajach s∏abo rozwini´tych, w krajach Trzeciego Âwiata. Jej powszechnoÊç sprawia,
˝e iloÊç pieni´dzy przekazywana z r´ki do r´ki mo˝e byç w skali kraju nawet wi´ksza ni˝ w trakcie
nielegalnego obrotu, towarzyszàcego wielkim aferom politycznym.
Przyczyny obu typów korupcji sà zasadniczo ró˝ne, ale mogà te˝ byç wspólne, i to we wszyst-
kich krajach. Jednà z nich jest u∏omnoÊç ludzkiej natury. Przewaga postawy „mieç” nad postawà
„byç”. DoÊç powszechnà sta∏a si´ praktyka przestrzegania tylko niektórych zasad moralnych.
Z drugiej strony ∏atwiej wymagaç od innych, aby spe∏niali wysokie standardy etyczne, ni˝ prze-
4
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
strzegaç ich samemu. Dlatego pob∏a˝liwie traktujemy nieuczciwoÊç w ma∏˝eƒstwie, nieuczciwoÊç
w wykonywaniu pracy, wr´czanie ∏apówek w szpitalu, gabinecie, czy te˝ na drodze, po przekrocze-
niu pr´dkoÊci...
„Z∏otym okresem” dla kszta∏towania si´ i utrwalania tego typu postaw by∏ niewàtpliwie czas ko-
munistyczny. „Cnotà” by∏o odbieranie z naruszeniem prawa majàtku ludziom bogatym, podobnie
jak powszechne wynoszenie z zak∏adów pracy ró˝nych dóbr, przydatnych w codziennym ˝yciu. Nikt
tego typu praktyk nie nazywa∏ po imieniu kradzie˝à. Mówi∏o si´ raczej o „za∏atwianiu”, „organi-
zowaniu” itd.
Min´∏y czasy komunizmu, towarów jest w bród. Z gospodarki niedoboru przeszliÊmy do gospo-
darki nadmiaru. Jednak mentalnoÊç z tamtej epoki pozosta∏a. Cz´Êç z tych, którzy brali lub dawa-
li ∏apówki, awansowa∏a i to nieraz na szczyty w∏adzy. I robi cz´sto to, co robi∏a dawniej, tyle tylko,
˝e na wi´kszà skal´ i pod innym szyldem.
Media poÊwi´cajà wiele uwagi aferom na szczytach w∏adzy. Lecz wystarczy rozejrzeç si´ wokó∏
siebie, aby dostrzec podobne zjawiska w gminie czy powiecie. Problem korupcji tkwi bowiem
w mentalnoÊci naszego spo∏eczeƒstwa i dlatego walk´ – jeÊli chcemy jà podjàç – trzeba zaczàç od
podstaw. Elity w∏adzy nie biorà si´ znikàd, nie sà narzucane z zewnàtrz, sà wybierane spoÊród nas.
Cz´sto wybieramy tzw. ludzi zaradnych, którzy znani sà z tego, ˝e umiejà wiele za∏atwiç. Mamy
wi´c nadziej´, ˝e za∏atwià tak˝e coÊ dla nas, dla naszego regionu. RównoczeÊnie cz´sto nie zwra-
camy uwagi na to, czy sà to ludzie uczciwi, czy nie sà zaradni przede wszystkim w za∏atwianiu w∏a-
snych spraw. Wystarczy przypomnieç sobie, kto zasiada∏ i zasiada w ∏awach poselskich, aby zoba-
czyç m.in. osoby podejrzane o wy∏udzenie pieni´dzy lub inne dzia∏ania niezgodne z prawem.
Korupcji nie wyeliminujà jedynie surowe przepisy prawne i ich skuteczna egzekucja. Trzeba
wielu lat. JeÊli nadal b´dziemy tylko narzekaç na z∏à skorumpowanà w∏adz´, nie zmienimy w isto-
cie niczego.
Micha∏ Krakowiecki
èród∏o: „GoÊç Niedzielny”, nr 17/2002.
a) Na podstawie tekstu wyjaÊnij poj´cie korupcji przez ma∏e „k”.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
b) Jaki jest konieczny warunek skutecznej walki z korupcjà wed∏ug autorów tekstów zamieszczonych
w zadaniach 1 i 2?
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
c) Na podstawie tekstu i w∏asnych przemyÊleƒ wska˝, jakie postawy ludzi sprzyjajà korupcji.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
5
Zadanie 22. (5 pkt)
Po zapoznaniu si´ z materia∏em êród∏owym wykonaj polecenia.
Zmiany opinii o sejmie
100%
90%
80%
dobra
z∏a
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
II
'98
VI IX XI I
V
'99
IX
I
'00
VI
X I
'01
IV V I IX
I
'02
IV V II X I
'03
III V V II IX X I I
'04
III
Zmiany opinii o senacie
100%
90%
80%
dobra
z∏a
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
II
'98
VI IX XI I
V
'99
IX
I
'00
VI IX
I
'01
IV V II I X
I
'02
IV V II X I
'03
III V V II IX X I I
'04
III
èród∏o: CBOS.
a) OkreÊl trendy zmian opinii publicznej w Polsce o sejmie od grudnia 1998 do stycznia 2004 roku.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
b) Kiedy poparcie dla senatu by∏o najwy˝sze? Podaj kwarta∏ i rok.
..................................................................................................................................................................
c) Podaj trzy najwa˝niejsze, twoim zdaniem, przyczyny gwa∏townego spadku notowaƒ sejmu i senatu.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
15816322.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin