BOSKA KOMEDIA DANTEGO.pdf

(77 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
„BOSKA KOMEDIA” DANTEGO
„Boska komedia” Dantego
Dante Alighier i 1 (1265–1321)
urodził się we Florencji, a zmarł na wygnaniu w Rawennie
poeta, polityk, uczony
po walce stronnictw politycznych Czarnych i Białych Gwelfów 2 – zaocznie skazany na śmierć przez tych pierw-
szych
w 1301 r. udał się na wygnanie – jak się okazało dożywotnie
twórczość
„Życie nowe” („Vita nuova” – 1292–1293) – bohaterką jest Beatrycze
traktaty politycznych (m.in. „O Monarchii”)
opracowania językoznawcze
cykl pieśni
wpływ prądu „dolce stil nuovo” (słodki nowy styl) na jego twórczość
najpopularniejszym gatunkiem tego stylu były kancony, ballady i sonety
bohaterką jest kobieta, do której mężczyźni kierują uczucie miłości
w niewieście widzą:
mądrość
urodę
uczuciowość
pobożność
wrażliwość
zmysłowość
oddzielono miłość czystą od erotycznej, fizycznej
„Boska komedia”
tworzona przez Dantego od 1307 r.
pierwotny tytuł nadany przez autora brzmiał „Komedia”, a epitet „Boska” (doskonała) pojawił się w XVI wieku i
jest przypisywany Boccaccio
napisana jest w języku toskańskim
kompozycja
część I – ukryte pod ziemią Piekło
część II – stroma góra Czyśćca
część III Raj – znajdujący się na szczycie tej góry – Empireum
1 Dante Alighieri – (1265–1321), największy poeta włoski; przez całe życie był związany z Florencją; brał aktywny udział
w życiu politycznym republiki; od 1302 przebywał na wygnaniu. Dzieje idealnej miłości do Beatrice Portinari zawarł w pa-
miętniku „Nowe życie” (1292–94), w którym wizje senne kojarzą się z realnym tokiem przeżyć, a proza opowieści jest komen-
tarzem wplecionej w nią twórczości poetyckiej. Fragmentaryczny utwór „Il convivio” (1304–09), rozpoczynający się pochwałą
języka włoskiego, wykazuje wpływy poglądów filozoficznych Arystotelesa, Platona, Boecjusza, Alberta W. i Tomasza z
Akwinu. Najwybitniejszy utwór Dante Alighieri, „Boską komedię”, uznano powszechnie za wielką syntezę kultury średnio-
wiecza; poematowi, rozpoczętemu zapewne ok. 1307, a ukończonemu na krótko przed śmiercią (wyd. 1472), dał autor tytuł
„Komedia” zgodnie z poetyką średniowiecza, jako pisanemu nie stylem podniosłym („tragicznym”), lecz powszednim („ko-
micznym”); przydomek „boska” dodano później; swej wizji wędrówki przez 3 światy pozagrobowe: piekło, czyściec i raj,
nadał sens alegoryczny wznoszenia się człowieka z upadku i grzechu przez oczyszczenie do świętości; akcentując rolę miłości
i mądrości, Dante Alighieri zarysował w utworze określone rozumienie mistyki osadzone w tradycji chrześcijańskiej; fragment
„Hymn do Matki Bożej” został włączony do brewiarza; plastyka obrazów i wielka siła wyrazu zostały ujęte w dokładne miary
i proporcje, od trójwierszowej zwrotki (tercyna) do opartej na trójce i dziesiątce konstrukcji ogromnego dzieła: każda z 3 czę-
ści poematu zawiera 33 pieśni, razem ze wstępną pieśnią pierwszą całość obejmuje 100 pieśni; intelektualny poemat, podejmu-
jący najważniejsze zagadnienia myśli ówczesnej, przemawiał zarazem do fantazji ludowej, przyczynił się też do umocnienia
świadomości narodowej, zwłaszcza w okresie walk o wyzwolenie i zjednoczenie Włoch w XIX w. Po łacinie napisał Dante
Alighieri zachowany częściowo traktat na temat języka literackiego „De vulgari eloquentia” (1303–05) oraz rozprawę „De mo-
narchia” (1310–14) dowodzącą konieczności rozdziału władzy świeckiej i duchownej.
2 gwelfowie – włoskie stronnictwo polityczne; gibelinowie i gwelfowie – dwa zwalczające się obozy polityczne we Włoszech w
XII–XV w., najaktywniejsze w XIII w.; powstały w związku z przeniesieniem się na teren Włoch walki między najpotężniej-
szymi rodami niemieckimi Hohenstaufów i Welfów; obóz procesarski – Ghibellini (od Waiblingen, zamku niemieckiej dyna-
stii Hohenstaufów), i propapieski – Guelfi (od saskiego rodu Welfów, wówczas głównych rywali cesarza w Niemczech).
1 z 4
„BOSKA KOMEDIA” DANTEGO
całość składa się ze 100 pieśni
część I – 34
część II – 33
część III – 33
sto stanowi symbol doskonałości, a liczba trzy i jej wielokrotność m.in. Św. Trójcę
tekst pisany j est niezwykle kunsztowną tercyn ą 3
wyprawa Dantego w zaświaty rozpoczyna się w nocy – z Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek 1300 roku
poeta, znalazłszy się w ciemnym lesie, tak rozpoczyna poemat:
„(...) w życia wędrówce, na połowie czasu,
Straciwszy z oczu szlak nieomylnej drogi,
W głębi ciemnego znalazłem się lasu.”
uważano, że człowiek żyje przeciętnie 70 lat, a Dante – bohater dzieła miał wtedy 35, czyli przekroczył dokładnie
połowę życia
wędrówka objęła:
9 kręgów Piekła
9 pięter Czyśćca
9 niebios Raju
po Piekle oraz Czyśćcu Dante oprowadzany jest przez Wergilego, a po Raju – przez ukochaną Beatrycze
pożegnaniu z Wergiliuszem towarzyszy świadomość, że nie zobaczy już nigdy swego mistrza
żegnając się z Beatrycze, kieruje do niej modlitwę dziękczynną i błaganie o pamięć
ostatnim przewodnikiem jest św. Bernard z Clairvaux, który doprowadza Dantego przed oblicze Boga
św. Bernard zwraca mu uwagę na Matkę Boską
w finale poeta stoi przed Bogiem:
„Oto w głębinach materii przejrzystej
Światła zjawił się rys Trojga Obręczy...”
w swym dziele zawarł Dante najważniejsze cechy włoskiego renesansu i humanizmu
zainteresowanie starożytnością
stawianie człowieka w centrum zainteresowania
kult wszechstronnej wiedzy
promowanie języka i kultury narodowej
najciekawsze sceny, wydarzenia, elementy wędrówki
„Piekło”
zabłąkanie się Dantego w lesie
zjawienie się Wergilego
brama piekielna
opowieść Franceski i Paola
diabelskie harce
dramat Ugolina
Lucyfer i Judasz
wyjście na świat poetów, by „witać gwiazdy”
„Czyściec”
przybycie do „wtórnego z królestw”
aniołowie odpędzający węża
brama czyśćcowa
głosy „nowych regijonów”
ostatnie słowo Wergilego
pochód po wesołym gaju
zjawienie się Beatrycze
wyrzuty ukochanej
poeta „czysty i gotów wylecieć w gwiazdy”
„Raj”
apostrofa do człowieka
wędrówka wśród planet
3 tercyna – (wł., lit.) zwrotka trzywierszowa, której pierwszy wiersz rymuje się z trzecim, a środkowy z pierwszym i trzecim
wierszem zwrotki następnej; układ stroficzny o dowolnej liczbie wierszy, zwykle jedenastozgłoskowych, rymowanych w ten
sposób.
2 z 4
„BOSKA KOMEDIA” DANTEGO
Księżyc, Merkury, Wenus
Słońce (opowieść o Biedaczynie z Asyżu)
Mars (Atena przepowiada Dantemu wygnanie)
Jowisz, Saturn
Zodiak
zniknięcie Beatrycze
Empireum: Róża, Światło, „Miłość, co wprawia w ruch słońce i gwiazdy”
w swej wędrówce Dante spotkał m.in.:
Achillesa
św. Augustyna
króla Dawida
Hektora
Homera
św. Jana
Judasza
Kaina
Mahometa
Mojżesza
Odyseusza
Rolanda
Sokratesa
Tristana
cechy utworu
średniowieczne
czas powstania
teocentryzm
alegoryzm
wizja wędrówki
wiara w cudowną moc liczb
świat mistyki
elementy apokryfów w opisie niektórych postaci
renesansowe
antropocentryzm
język narodowy
odwaga w prezentowaniu bohaterów, zdarzeń, idei
kunsztowność kompozycyjna
otwartość na świat
poczucie wolności
krytyczne uwagi o społeczeństwie, historii, wybitnych postaciach
indywidualizm oraz subiektywizm
„Boska komedia” uważana jest za jedno z najwybitniejszych dzieł wszechczasów, ponieważ:
zawiera żarliwą wiarę w Boga oraz prośbę o rozsądne przestrzeganie cnót chrześcijańskich
posiada głębokie uniwersalne przesłanie
świat, który poznaje Dante, nie jest absurdalny, ale wymaga zrozumienia przez żyjących
jest to swoista przypowieść o ludzkim dążeniu do osiągnięcia doskonałości, mimo przeszkód, klęsk, przeciwności
sił wyższych
tekst jest potwierdzeniem starej prawdy, iż każdy pragnie posiąść tajemnicę granic ludzkich i boskich możliwości
dzieło stało się syntezą, wręcz encyklopedią kultury przełomu wieków i epok
dopiero wiek XX zdobył się na pełne zrozumienie i wykorzystanie motywu „wędrowania” jako metody przekazy-
wania prawdy o człowieku
Utrwal terminy
antropocentryzm – pogląd filozoficzny twierdzący, że człowiek znajduje się w centrum – jest celem i środkiem życia
dantejskie sceny – wydarzenia budzące przerażenie, grozę, strach, przerażające swą brutalnością i naturalizmem; opis
reakcji ludzi w ekstremalnych sytuacjach
3 z 4
„BOSKA KOMEDIA” DANTEGO
tercyna – strofa zbudowana z trzech wersów o układzie rymów aba bcb cdc
W literaturze i sztukach pięknych
William Blake – ilustracje do „Boskiej komedii” (1827)
Jorge Luis Borges „Neuf essais sur Dante” (eseje)
Tadeusz Borowski „U nas, w Auschwitzu...”, „Ludzie, którzy szli...” (opowiadania)
Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” (dramat)
Jan Lechoń „Spotkanie” (wiersz)
Teofil Lenartowicz „Na posag Dantego” (wiersz, 1865)
Ferenc Liszt „Dante” (poemat symfoniczny)
Cyprian Kamil Norwid „Coś ty, Atenom...” (wiersz)
4 z 4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin