SCENARIUSZ ZAJĘĆ
DATA: 07.11.2008
GRUPA: I
TEMAT KOMPLEKSOWY: „JESIENNA SZARUGA”
TEMAT DNIA: „ZA OKNEM SZARO I CHŁODNO”
PODSTAWA PROGRAMOWA: Organizowanie działań umożliwiających poznanie wielowymiarowości człowieka (postrzegam, myślę, czuję, działam)
PRAWA DZIECKA: Prawo do wyrażania swoich uczuć i myśli
1. Wywołanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie,
2. Dostrzeganie szarości na dworze i w najbliższym otoczeniu,
3. Estetyczne wykonanie dowolną techniką szarego obrazka,
4. Utrwalenie piosenki „Deszczyk”
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Kształtowaniu umiejętności łączenia kolorów,
2. Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć i myśli,
3. Kształtowanie sprawności ruchowo - słuchowej,
4. Rozwijanie zdolności twórczych
METODA:
- Elementy metody P. Dennisona
- Elementy metody Pedagogiki Zabawy,
- Elementy metody Freneta,
- Elementy Metody Dobrego Startu
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
L.p.
SYTUACJA EDUKACYJNA
CEL OPERACYJNY
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.
Powitanie: Zabawa na dobry początek. Nauczyciel stoi na środku sali w ręku trzymając parasol i wygłasza treści powitania:
- Witam dzieci , które są dzisiaj wesołe,
- Witam dzieci, które są dzisiaj smutne,
- Witam dzieci, którym podoba się dzisiejsza pogoda,
- Witam dzieci, którym nie podoba się dzisiejsza pogoda.
Dzieci, które czują się powitane wchodzą pod parasol.
Integruje się z treścią powitania
Parasol
2.
Ćwiczenia wstępne wg P. Dennisona:
· ćwiczenie energetyzujące – picie wody,
· ruchy naprzemienne
Aktywizuje myślenie poprzez ruch
Kubeczki plastikowe,
woda mineralna, Nagranie CD
3.
Wprowadzenie w temat zajęć:
Wysłuchanie wiersza E. Szelburg – Zarębiny „Szara godzina” – określenie charakteru wiersza i koloru występującego w wierszu
Słucha z zaciekawieniem treść wiersza
Wiersz E. Szelburg – Zarębiny, szary papier, sylwety do wiersza
4.
Zabawa ruchowa „Jesienne nastroje”
Dzieci biegają po sali na sygnał dźwiękowy zatrzymują się i gestem i mimiką ilustrują nastrój pokazywanych przez nauczyciela obrazków „słońce” i „ciemne chmury i deszcz”
Reaguje na sygnał słuchowy.
Wyraża swoją uczucia mimiką i gestem
Nagranie CD, ilustracje słońca, chmur i deszczu
5.
Zabawa w parach wg Pedagogiki Zabawy „Czuję się jak…”
Dzieci losują karty z minami dzieci i w parach przedstawiają za pomocą miny i gestu to uczucie. Zadaniem partnera jest odgadnąć co to za uczucie
Wyraża swoje uczucia i emocje mimiką i gestem
Karety z minami dzieci
6.
Wysłuchanie opowiadania pt. „Czarne plus białe może być szare”
Przedstawienie opowiadania za pomocą farb plakatowych: białej i czarnej
Wie jak powstaje kolor szary
Kartka A4, farby w kolorze białym i czarnym, pędzel
7.
Uzyskanie szarości poprzez łączenia białego z czarnym
Miesza farby uzyskując odcień szarego
Palety, farby w kolorze białym i czarnym, pędzle
8.
Zabawa ruchowa „Złota i szara jesień” do muzyki poważnej.
W zależności od charakteru muzyki tańczą chusty bądź gazety
Ilustruje charakter muzyki ruchem
Nagranie CD, gazety, chusty
9.
„Szary obrazek” – swobodny wybór techniki
Samodzielnie wybiera technikę wykonania „szarego obrazka”
Farby, szary papier, szara bibuła, gazety
10.
Porządkowanie miejsca pracy
Sprząta miejsce swojej pracy
11.
Oglądanie powstałych prac przy słuchaniu muzyki A. Vivaldiego „Jesień”
Odczuwa zadowolenie z efektów własnej pracy
Pieczywo, ser żółty, szynka, pomidor, rzodkiewka, ogórek, sałata
12.
Zabawa konstrukcyjna „Moje schronienie w deszczowe i pochmurne dni – dom” –
Trzy latki
Łączy elementy w całość
Klocki
13.
Utrwalenie piosenki „Deszczyk” na wzorze polisensorycznym
Wspólne śpiewanie piosenki
Zna słowa i melodie piosenki
Nagranie CD, indywidualne wzory polisensoryczne do piosenki
14.
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Deszczyk”
Ilustruje piosenkę ruchem
Nagranie CD
15.
Rozmowa nt. „Jakim instrumentem można pokazać deszcz?”
Wypowiada się na zaproponowany temat...
Gucio57