Fryderyka Nietzschego koncepcja kultury i jej ślady w refleksji postmodernistycznej.pdf
(
715 KB
)
Pobierz
UNIWERSYTET
UNIWERSYTET
MARII CURIE – SKŁODOWSKIEJ
W LUBLINIE
Wydział Humanistyczny
Instytut Kulturoznawstwa
Piotr Niewęgłowski
Fryderyka Nietzschego koncepcja kultury i jej ślady
w refleksji postmodernistycznej
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
prof. dr hab. Andrzeja Radomskiego
w Zakładzie Teorii Kultury
i Metodologii Nauk
Instytutu Kulturoznawstwa
LUBLIN 2007
3
Spis treści
Wstęp.................................................................................................................................5
Rozdział I ........................................................................................................................10
Fenomen Nietzschego na przestrzeni wieków XIX, XX i XXI......................................10
Rozdział II ......................................................................................................................38
Próba konkretyzacji teorii kultury Nietzschego..............................................................38
Rozdział III......................................................................................................................63
Nietzsche a Postmodernizm.............................................................................................63
Rozdział IV......................................................................................................................80
Egzemplifikacje śladów nietzscheańskich w koncepcjach myślicieli
postmodernistycznych ....................................................................................................80
Zakończenie...................................................................................................................112
Bibliografia....................................................................................................................114
4
Wstęp
Refleksja Nietzschego jest uznana za niezwykle doniosłą (by nie powiedzieć
konstytutywną) dla postmodernizmu. Niektórzy mówią o swoistym „zawłaszczeniu”
nietzscheanizmu przez postmodernizm, choć jeśli zgodzimy się z tym określeniem,
trzeba następnie przyznać, że jest to zawłaszczenie konstruktywne, tzn. obfitujące
w pozytywne rozwiązania i nowe podejścia do stałych, filozoficznych problemów. W tej
kwestii nietzscheanizm oraz postmodernizm nie odbiegają zasadniczo od tradycji,
bowiem – jak to zwykle bywa – problemy pozostają te same, zmieniają się jedynie
propozycje ich rozwiązania. Właśnie w tym kontekście nie sposób przecenić
oryginalności refleksji Nietzschego i jego postmodernistycznych popleczników.
W pracy niniejszej przyjmuję stanowisko, w świetle którego upatruję
w Nietzschem inicjatora nowego sposobu namysłu. Synteza, której dokonał posiłkując
się motywami i wątkami funkcjonującymi w tradycji filozoficznej oraz ustawiczne
uzupełnianie jej własnymi, autorskimi koncepcjami, dała asumpt i podwaliny dla
powstania i ukonstytuowania się nowych perspektyw naukowych. Czerpiąc ze
spuścizny Nietzschego nowe, metodologiczne możliwości, postmoderniści starają się je
rozwijać i adoptować na grunt nauki współczesnej. Tendencje takie zauważymy
wyraźnie w twórczości Foucault, Derridy, Deleuze’a, a także Rorty’ego i innych
twórców.
Struktura pracy wspiera i oddaje w pewnym sensie jej generalne założenie,
mianowicie: przedstawienie koncepcji kultury Nietzschego jako „odległej”, lecz
„niewczesnej” inicjacji „nowego sposobu myślenia”, podejmowanego następnie przez
postmodernistów. Rozdział pierwszy opiewa „nietzscheański fenomen” na przestrzeni
wieków. Zasadniczym przeznaczeniem tego rozdziału jest ogólne przedstawienie
recepcji pism Nietzschego. Rozdział ten także usiłuje uargumentować tezę, że
„Nietzsche współczesny czytany jest nie tylko w optyce narzuconej przez Heideggera
czy Jaspersa, lecz także w optyce zaproponowanej przez Deleuze’a, Foucaulta, Derridę,
Lacoue-Labarthe’a, de Mana, Koffman, Rorty’ego oraz ich uczniów”
1
.
Krótka
charakterystyka wybranych stanowisk interpretacyjnych ma także rzucić więcej światła
na problematykę nietzscheańską i jej recepcję postmodernistyczno-
poststrukturalistyczną.
1
M. P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji, seria Horyzonty Nowoczesności T. 1,
Wydawnictwo Towarzystwa Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1997, s. 21.
5
Rozdział drugi jest próbą zarysowania ogólnej teorii kultury Fryderyka
Nietzschego. W tym celu analizuję dorobek filozofa, jak i literaturę temu poświęconą,
by w ogólnym horyzoncie dociekań, wyartykułować te kwestie, które najbardziej wiążą
się z zagadnieniem kultury. Jak powszechnie wiadomo, problematyka kulturowa jest dla
Nietzschego wyjątkowo istotna. Na potwierdzenie tej tezy, warto przywołać słowa
Marcina Miłkowskiego, że „istnieją wprawdzie liczne prace, w których rekonstruuje się
ogólne teorie językowe, ontologiczne (względnie metafizyczne) i teoriopoznawcze
autora
Wiedzy radosnej
, abstrahując od hermeneutyki i antropologii. Sęk w tym, że
w takich interpretacjach teorie te są mało oryginalne, bardzo niejasne i źle uzasadnione,
a to tylko dlatego, że są na inny temat”
2
.
Jednakże faktem jest także, że sama koncepcja
kultury nie mogłaby zaistnieć i samodzielnie egzystować bez oparcia na innych
płaszczyznach wieloaspektowej filozofii Nietzschego. Stąd też uważam za nieodzowne
rozważanie najważniejszych wątków
stricte
filozoficznych. Dopiero w oparciu o tą
analizę, postaram się dokonać pewnej konkretyzacji teorii kultury Nietzschego.
Rozdział trzeci i czwarty stanowić ma realizację założenia, które wynika z tematu
pracy. Najpierw postaram się przedstawić ogólny charakter myśli nietzscheańskiej
w zestawieniu z generalnymi założeniami, które stanowią wyznaczniki refleksji
postmodernistycznej. W tym celu będę się starał wyodrębnić pewne paralele pomiędzy
tymi dwoma orientacjami, w ich ogólnym ujęciu, powołując się przy tym na intuicyjne
definicje i określenia postmodernizmu. W rozdziale tym zmierzam do pewnego rodzaju
charakterystyki paradygmatu postmodernistycznego i nietzscheańskiego oraz próby
zestawienia i ukazania ich wzajemnych relacji. Konkretnie staram się wykazać, że
dyskurs postmodernistyczny w dużej mierze wywodzi się i rozwija, czerpiąc wiele
z refleksji dokonanej przez Nietzschego.
W rozdziale ostatnim staram się uargumentować swe dociekania konkretnymi
przykładami śladów nietzscheańskich w koncepcjach twórców postmodernistycznych.
Podobnie jak w poprzednich rozdziałach, również tu powołuję się na literaturę
problemową, wykład koncepcji samych autorów oraz charakterystyki tych pomysłów
poczynione przez znawców tematu. W pewnej mierze posiłkuję się także zapisami
wywiadów, publikacjami listów i korespondencji – słowem – wszystkimi dostępnymi
źródłami, w których odnaleźć można ślady i odwołania do pomysłów Nietzschego.
2
M. Miłkowski, Czy Nietzsche mógł mieć rację?, [w:] „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1 (1)
2002, Warszawa, Instytut Filozofii UW, s. 217. Fragmenty z tego artykułu cytuję na podstawie
wydania on-line,
http://www.pfl.uw.edu.pl/index.php?
option=com_content&task=view&id=178&Itemid=43
z dnia 15 marca 2007 r.
6
Wiele z tych korelacji wyrażonych jest
explicite
przez samych myślicieli
postmodernistycznych, inne są im imputowane przez badaczy i znawców problematyki
lub też wynikają pośrednio z przyjmowanego stanowiska.
Cały wywód bazuje na literaturze, której wykaz podaję w bibliografii. Z uwagi na
fakt, iż zasobnym źródłem informacji na ten temat okazał się Internet, często odwołuję
się do tekstów tam zamieszczonych, zwracając przy tym uwagę na autorstwo oraz
poziom i wiarygodność prezentowanych tam opinii. W dużym stopniu, prócz wydań
tradycyjnych (książkowych), korzystam też z internetowych wydań dzieł Nietzschego,
zamieszczonych na stronie www.nietzsche.pl. Kilka powodów zdecydowało o tej
preferencji: przede wszystkim wygoda i większa dostępność, ale także nowe,
poprawione tłumaczenia, oparte na tych pierwotnych (w tym przypadku Leopolda
Staffa) i uzgodnione ze współczesną normą językową (m.in. przez Pawła Pieniążka).
Oczywiście wszystkie cytaty stamtąd zaczerpnięte, porównałem najpierw z wydaniami
tradycyjnymi, by mieć pewność, że są adekwatne i zgodne w swej treści. Tak właśnie
rysują się kwestie formalne niniejszej pracy.
Wracając do zagadnienia treści, chciałbym jeszcze tytułem wstępu zaznaczyć
kilka kwestii, istotnych dla dalszych wywodów. Postmodernistyczna refleksja – ogólnie
rzecz biorąc – podszyta jest pewnym swoistym przeczuciem, który za Fukuyamą
możemy określić „pesymizmem ducha epoki”
3
.
Pewna świadomość kresu, poczucie
wyczerpania, brak wyraźnie określonych perspektyw – te i wiele innych znamion
współczesności udzielają się także naukowcom, którzy obserwując otaczający nas
świat, próbują dokonać refleksji adekwatnej czasom i sytuacji cywilizacji. Jedni snują
wręcz apokaliptyczne wizje, przepełnione goryczą i cynizmem, inni starają się malować
obraz rzeczywistości w bardziej ciepłych i jasnych odcieniach. Wszystkim towarzyszy
jednak pewien „niepokój o jutro”. Ma to zapewne związek z przewartościowaniem
paradygmatów modernistycznych, z klęską wielu doktryn polityczno – społecznych,
fiaskiem eksperymentów kulturowych, społecznych, ekonomicznych, itp. Wynikiem
tych kolosalnych zmian w globalnej świadomości rodzaju ludzkiego, jest swoisty
nihilizm, którego przeczucie towarzyszy także twórczości Nietzschego. Podobnie jak
on, również postmoderniści starają się wszelkimi siłami przezwyciężyć aksjologiczny
impas. W tym względzie także unaoczniają się pewne reperkusje nietzscheańskiej
3
Zob. F. Fukuyama, Koniec historii, przekład Tomasz Bieroń, Marek Wichrowski, Wydawnictwo Zysk
i S-ka, Poznań 1996, s. 22 – 38
.
7
Plik z chomika:
apd61
Inne pliki z tego folderu:
Nietzsche Fryderyk - Antychrześcijanin.rtf
(9932 KB)
Kartezjusz - Rozprawa o Metodzie.doc
(242 KB)
HOUSE I FILOZOFIA - wszyscy klamia - H.Jacoby i W.Irwin.rar
(21215 KB)
Żyj radośnie.rtf
(232 KB)
Praca licencjacka(3).doc
(134 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Agatha Christie
Alfred Hitchcock Przedstawia
Anime
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin