k2 – socjalizacja dzieci i młodzieży
mechanizmy regulujące
literatura:
Muszyński H. – Zarys teorii wychowania – str. 108-148
Skorny Z. – Proces socjalizacji dzieci i młodzieży – str. 28-46
działanie prospołeczne – zjawisko zachodzące w grupie reprezentującej określoną kulturę związane z procesem socjalizacji (działanie pożyteczne dla grupy);
czynności prospołeczne – udzielanie pomocy, dodawanie ufności w siebie, zaspokajanie cudzych potrzeb, opieka, obrona słabszych, współczucie;
postawa prospołeczna – przejawiająca się w zachowaniu skłonność do podejmowania czynności prospołecznych, czyli korzystnych społecznie; rodzaje:
· postawa życzliwości – przejaw: brak uprzedzeń; współdziałanie społeczne;
· postawa sprawiedliwości – nagradzanie i karanie stosownie do zasług, osiągnięć lub przewinień, obiektywne ocenianie cudzego i własnego działania, przestrzeganie zasad praworządności, unikanie dyskryminacji lub faworyzowania; wpływ ma grupa, w której występuje sprawiedliwe działanie;
ü dzieci 7-8 lat – norma postępowania zgodnie z nakazami i zakazami dorosłych;
ü starsze dzieci i młodzież - poczucie sprawiedliwości:
- najpierw sprawiedliwość restrybutywna – związana z sankcją i karą; sprawiedliwość: drobne przewinienie - drobna kara;
- następnie sprawiedliwość dystrybutywna – związana z poczuciem równości;
ü - dojrzała osoba – zarówno normy sprawiedliwości restrybutywnej, jak i dystrybutywnej
· postawa altruistyczna – poświęcenie się dla innych;
działania aspołeczne – działanie szkodliwe dla grupy reprezentującej daną kulturę, sprzeczne z obowiązującymi w niej normami, wynikające z oddziaływania grupy będącej nosicielem określonej podkultury (a także z indywidualnych właściwości psychofizycznych jednostki; zaburzeń procesów emocjonalnych, procesów motywacji; cech osobowości)
postawa aspołeczna – skłonność do działania aspołecznego; liczne czynności aspołeczne; rodzaje:
· postawa izolacji – unikanie kontaktów społecznych z otoczeniem oraz brak współdziałania przy realizacji zadań grupowych;
· postawa egocentryzmu – nadmierna koncentracja na własnej osobie, domaganie się dla siebie świadczeń przy równoczesnym ich braku na rzecz innych;
· postawa egoizmu – czynności receptywne: działanie zmierzające do zaspokojenia swoich potrzeb i realizacji osobistych celów kosztem innych ludzi;
· postawa wrogości – nieżyczliwe nastawienie wobec ludzi, podejmowanie szkodliwych dla nich działań;
· postawa sadyzmu – sprawianie innym przykrości lub zadawanie bólu jako źródło doznawanej przyjemności;
oddziaływanie resocjalizujące – zmierzające do eliminowania postaw aspołecznych, lub wytworzenie zdolności do działania prospołecznego;
mechanizmy socjalizacyjne (ze względu na formę stosowanych układów nagród i kar):
· mechanizmy kontroli społecznej – wpływ całokształtu grupy; relacje jednostka–reszta członków grupy;
- zachowanie jednostki – reakcja grupy – ocena: aprobata lub dezaprobata;
- ujednolicenie sposobów reakcji na zachowania jednostek;
- duża grupa – kontrola społeczna luźna: opinia publiczna, opinia formalna;
- mała grupa – skuteczna kontrola społeczna: bezpośrednie interakcje członków, działania stałe i jednolite, reakcje bezpośrednie i natychmiastowe, system nagród i kar;
- grupy odniesienia – silna identyfikacja przenoszona na pole innych grup;
- ułatwienie społeczne – sama obecność bez reakcji wywołuje wpływ;
- zaraźliwość psychiczna
· mechanizmy wpływu osób znaczących – wpływ osób o podłożu więzi osobistej; jednostka–pojedyncze osoby;
- poziomy: naśladownictwo(modelowanie), odwzorowywanie (identyfikacja);
- rodzaje naśladownictwa: instrumentalne, przystosowawcze,
- rodzaje identyfikacji: doraźna, stała
- model – osoba naśladowana: zapewnienie osiągnięcia celu, poczucia bezpieczeństwa, realizacja samego siebie
· mechanizmy wzmacniania wewnętrznego – jednostka-własna aktywność;
- system nagród i kar zinternalizowany przez jednostkę, działający w sposób autonomiczny, niezależny od otoczenia;
podstawowe czynniki socjalizacji (grupy i instytucje):
· rodzina – pierwszy czynnik socjalizacji;
· szkoła
· organizacja dziecięca; funkcje: zaspokojenie potrzeb zrzeszania się, społecznego działania i rozrywki; włączanie do życia społecznego; kształtowanie osobowości;
· grupa rówieśnicza
· zakład pracy
· instytucje publicznej informacji
1
http://members.lycos.co.uk/nonameuwb/
lunia1988