plan pracy maj 4-latki.doc

(133 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –

OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ                                   W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH

NA MIESIĄC – MAJ – 2006 r.

 

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ -  Spotkanie z zaczarowanym światem książek.

II  TYDZIEŃ - Kto mieszka na łące?

III  TYDZIEŃ -  Uroczystości rodzinne w przedszkolu!

IV  TYDZIEŃ -  Kto się boi fryzjera? – poznajemy Austrię i jej modne fryzury.             

 

 

 

 

                                                                     Opracowała:

                                                       Anna Szeremeta

 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Spotkanie z zaczarowanym światem książek.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§        Wyprawa do krainy czekoladowej rzeki – uważne śledzenie akcji nowego opowiadania, poznawanie ulubionych książek kolegów i koleżanek. Właściwe obchodzenie się z książką.

 

§        Słuchanie wiersza I.Salach „Moje książki” rozmowa na temat sposobów zdobywania wiadomości z książek; pokaz dzieciom książek przyniesionych przez nauczyciela o zróżnicowanej tematyce - książki przyrodnicze, bajki, baśnie, legendy, do kolorowania, książkę telefoniczną, z dekoracjami, atlas itp.; oglądanie książek przez chętne dzieci; zachęcenie do przyniesienia swoich ciekawych i ulubionych pozycji do przedszkola.

§        Wycieczka do biblioteki dla dzieci na ul. Fredry zapoznanie dzieci z pracą bibliotekarki, zwiedzanie poszczególnych działów wypożyczalni dla dzieci i młodzieży; przybliżenie jednej z baśni, zrozumienie, że w bibliotece każda książka ma swoje miejsce i numer, tak jak zabawki w przedszkolu, omówienie zasad czytelnictwa, przypomnienie o szacunku dla książek jako źródła wiedzy o świecie.

§        Ćwiczenia oddechowe „Kartka” - odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania - rozwijanie pojemności płuc.

§        Zabawa gramatyczna „Moja ulubiona bajka”poprawne stosowanie form fleksyjnych      w przymiotnikach, określanie cech za pomocą przymiotników, różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach wykrzyknikowych o oznajmujących.

§        Zgadywanki obrazkowe – rozpoznawanie bohaterów znanych bajek na ilustracjach lub słuchając fragmentu bajki z kasety bądź płyty.

§        Słuchanie baśni A. Puszkina „Bajka o rybaku i złotej rybce” – włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji cała Polska czyta dzieciom. Pobudzanie i pogłębianie przeżyć emocjonalnych przez recepcję baśni, rozwijanie wrażliwości na dobro i zło, wyrabianie pozytywnych cech charakteru w stosunkach z innymi ludźmi.

§        Zabawa dydaktyczna „Półki z książkami” –  posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie czterech i więcej (w zależności od umiejętności dzieci); utrwalenie określeń związanych  z wielkością przedmiotów ( duże, małe, najmniejsze) - układanie książek na półce według wielkości.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

             

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 (wł.) Przybory : obręcze, linka, woreczki.

      Metoda : stacyjna. Doskonalenie umiejętności przechodzenia przez laskę krokiem        mierniczym stopa za stopą.

 

§        Zabawy ruchowe:                                                                                                                             - orientacyjno – porządkowa Pociąg świadome stosowanie cech ruchu   (płynność   biegu, chodu)         

           - z elementem skoku „Jeziorodynamiczność skoku.

 

§        Spacery w najbliższej okolicy – oglądanie i określanie wielkości przedmiotów : duży – większy, mały – mniejszy, gruby – grubszy itp.

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Improwizacje muzyczno – ruchowe o tematyce wiosennej. Wyzwalanie chęci wyrażania myśli i uczuć za pomocą śpiewu i ruchu, rozbudzanie wrażliwości i zainteresowań muzycznych.

 

§         Ćwiczenia emisyjne podczas wyśpiewywania krótkich zdań o wiośnie m. in. „Witaj piękna wiosenko”, „Zielono i kolorowo wokół nas” itp.

 

§        Zabawy rytmiczne przy muzyce - doskonalenie reakcji na zmianę rytmu, odzwierciedlanie ruchem rytmu i melodii piosenki - przebieg rytmiczny i dynamiczny; wprowadzenie piosenki pt. „Kolorowa książka”; określanie charakteru wprowadzonej piosenki.

 

§        Przypomnienie tańca „Riwer Kwai doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów tanecznych w parach; rozwijanie sprawności ruchowej; przypomnienie piosenki „Kolorowa książka”; wykorzystanie jej tekstu do ćwiczeń ortofonicznych na głosce „r”; głośne śpiewanie wyrazów zawierających głoskę r - muzyczne przedłużanie.

 

§        Osłuchanie się z piosenką „Posłuchaj mnie mamo” przygotowanie jej na uroczystość Dnia Rodziców. Poznanie melodii, słów i nastroju nowej piosenki.

 

§        Rytm i piosenka – próby łączenia określonych czynności ze słyszaną piosenką; szybka reakcja ruchowa na usłyszaną melodię.

 

§        Nauka gry na instrumentach utworu J. Galwaya „Le Basque” – próby indywidualnej gry na instrumentach: trójkąty, janczarki, drewienka, tamburyna, drewienka.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§        Drapanka plastyczna na temat „Książka” – poznawanie nowej techniki spryskiwania farby szczoteczką przez sitko, dokładne nakładanie poszczególnych części na papier. P: papier śniadaniowy, ołówek, papier biały, sitko, akwarele, szczoteczka do zębów.

 

§        Karta pracy - utrwalenie liczebników porządkowych poprzez naklejanie mini książeczek (kolorowych obrazków) na odpowiedniej półce pod dyktando nauczyciela.

 

§        „Zakładka do ulubionej książeczkisamodzielne wycinanie wzorów z papieru samoprzylepnego i naklejanie na swoją zakładkę; chętnym dzieciom pomoc                            w przyczepieniu frędzli do zakładki; zdobywanie nowych doświadczeń plastycznych              i technicznych przez dzieci.

 

§        Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem piasku – próby formowania babek przy użyciu wiaderek, łopatek, foremek. Poznanie właściwości wilgotnego piasku.

 

§        „Moja ulubiona postać z bajki” – obcowanie z wytworami o walorach artystycznych, próby wyrażania własnych doświadczeń i upodobań, operowanie różnymi formami linii            i plam w zależności od uchwycenia pędzla.

 

§        „Bajkolandia”- próby przedstawienia przedmiotów i zdarzeń w powiązaniu z treścią utworów literackich. Pobudzanie wyobraźni dziecięcej.

 

Wyrazy do globalnego czytania: książka, bajka, biblioteka, księgozbiór, zakładka.

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Kto mieszka na łące?

             

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§        Słuchanie opowiadania pacynką „Przebudzenie żabek poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące; zapoznanie z ich sposobem życia, pożytecznością; zwrócenie uwagi na znaczenie wykonywania dobrych uczynków, niesienia pomocy innym.

 

§        Słuchanie wiersza J.Brzechwy „Żuk i biedronka”przypomnienie nazw owadów najczęściej spotykanych na wiosennej łące; kształtowanie pozytywnego stosunku do nich.

 

§        Teatrzyk cieni do opowiadania I. Salach „Ucieczka” ukazanie skutków niewłaściwej zabawy - męczenia zwierząt; przypomnienie ochronnej funkcji ubarwienia skrzydeł motyla; próba udzielenia odpowiedzi na pytanie problemowe „skąd się bierze motyl?”.

 

§        Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „O świerszczyku, co przepiłował skrzypce”poznanie i rozróżnianie świerszcza jako mieszkańca łąki. Przedstawienie jego trybu życia, zapoznanie z ulubionym pokarmem. Ukazanie funkcji ubarwienia ciała (ochrona).

 

§        Ćwiczenie słuchowe „Co słyszysz?” – rozpoznawanie głosów z łąki nagranych na płytę CD i prawidłowe nazywanie zwierząt, które je wydają.

 

§        Utrwalenie liczenia w zakresie czterech elementów (dz. zdolne w dostępnym im zakresie) oraz utrwalenie kolorów na podstawie opowiadania W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” przypomnienie cyfr od 1 do 4; zwrócenie uwagi dzieciom na zjawisko przystosowywania się zwierząt do warunków w przyrodzie.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 (wł.) (powt.)  Przybory : obręcze, linka, woreczki.

      Metoda : stacyjna. Doskonalenie umiejętności przechodzenia przez laskę krokiem        mierniczym stopa za stopą.

 

§        Zabawy ruchowe:                                                                                                                             - orientacyjno – porządkowa „Motyle i dzieci       

- z elem. równowagi „Spacer z biedronką”

- ruchowo – artykulacyjna „Zwierzęta na łące” naśladowanie poruszania się i głosu     owadów.

 

§        Spacer na pobliską łąkę w celu zapoznania z wyglądem środowiska przyrodniczego. Ukazanie bogactwa roślin i zwierząt (trawa, kwiaty, żaby, biedronki, motyle itp.) oraz sposobu wykorzystania łąki przez człowieka np. wypas krów, koszenie traw.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§        Zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowa reakcja na zmianę tempa i dynamiki; sprawne ustawienie się w dwóch kołach na sygnał muzyczny.

 

§        Zabawa ruchowo - naśladowcza Taniec motyli” ćwicząca orientację przestrzenną dzieci oraz prawą i lewą stronę ciała - wykorzystanie do zabawy małych motyli dla każdego dziecka; prawidłowe reagowanie na podawane wskazówki nauczyciela.

 

§        Utrwalenie dźwięków niskich i wysokich w zabawie ruchowej pt. „Motyle i pszczoły” - na dźwięki niskie poruszają się pszczółki, na wysokie lekko fruwają motyle; słuchanie piosenki „Motyle na łące”.

 

§        Opowieść ruchowa pt. „Na łące” – improwizacja ruchowa polegająca na swobodnym naśladowaniu różnych czynności i ruchów związanych z obserwacją otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie lub szeregu na sygnał muzyczny.

 

§        Słuchanie zjawisk akustycznych – zabawy „Nakręcany bąk”, „Dźwięki”. Spostrzeganie słuchem kierunku i barwy dźwięków. Wyrabianie takich dyspozycji jak: wrażliwość słuchowa, orientacja.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§        Zabawy „Symetryczne bazgranie rysowanie na szarym papierze z nauczycielką kolorową kredą symetrycznego motyla.

 

§        Origami płaskie z koła – biedronka, żuczek. Ćwiczenia w składaniu papieru – zasada jednego zgięcia. Doskonalenie chwytności dłoni.

 

§        K...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin