Prowadź mnie według Twej prawdy i pouczaj.doc

(32 KB) Pobierz
50

 

„Prowadź mnie według Twej prawdy i pouczaj"

                                                                                                                                              Ps25

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, z Jakimi prośbami możemy zwracać się do Pana Boga;

·         umieć wyjaśnić, o czym powinniśmy pamiętać, kierując prośby do naszego Stwórcy;

·         umieć wskazać siedem próśb w modlitwie „Ojcze nasz".

 

Metody:

kolaż, rozmowa kierowana, opowiadanie, praca z podręcznikiem

 

Środki dydaktyczne:

kolorowe gazety, arkusze szarego papieru, klej, nożyczki, pisaki, podręcznik ucznia

 

Przebieg lekcji:

 

1. Modlitwa.

 

2. Dzielimy uczniów na grupy pięcio sześcioosobowe. Każdy zespół otrzymuje arkusz szarego papieru, kolorowe gazety, klej, nożyczki i pisaki. Zadaniem grupy jest przedstawienie w formie plakatu (kolażu) odpowiedzi na pytanie:

·         O co ludzie proszą Pana Boga?

Informujemy, że praca ta polega na wydzieraniu (wycinaniu) ze starych gazet zdjęć i tytułów oraz przyklejaniu ich na szarym papierze. Można dorysowywać linie i symbole, ale nie można dopisywać słów. Po zakończonej pracy wywieszamy prace w widocznym miejscu. Sposób omówienia ich może być dwojaki:

- grupa wykonująca dany plakat krótko go omawia;

-wszyscy uczestnicy (poza wykonawcami) interpretują wykonaną pracę; na końcu głos zabierają autorzy;

(jeżeli nie mamy możliwości wykonania z uczniami kolażu, możemy poprosić, by każda z osób na małej karteczce napisała, o co ludzie proszą Pana Boga; wszystkie kartki wrzucamy do przygotowanej skrzyneczki - pudełka; po zebraniu tekstów, odczytujemy je).

 

3. W podsumowaniu zwracamy uwagę na następujące zagadnienia:

- ludzie proszą o różne rzeczy - mniej lub bardziej ważne i potrzebne;

- często zapominają w swoich prośbach o sprawach najistotniejszych.

 

4. W tekstach z Pisma Świętego zamieszczonych w podręczniku w bloku biblijnym odszukujemy odpowiedź na pytanie:

- O co za autorem psalmów powinniśmy prosić Boga?

Najlepiej, gdy pracę z tekstami biblijnymi uczniowie wykonują indywidualnie. Jeżeli w klasie mamy ławki ustawione w trzy rzędy, uczniowie z każdego z nich czytają i zastanawiają się nad jednym ze wskazanych tekstów.

 

5. W wyniku pracy uczniowie powinni dojść do następujących wniosków:

- w swoich modlitwach powinniśmy prosić o poznanie dróg Boga, czyli o życie zgodne z przykazaniami Bożymi;

- Pan Bóg nas prowadzi przez życie, czyli najlepiej wie, co jest nam potrzebne;

- zwracamy się do Boga w niebezpieczeństwach i trudnych sytuacjach;

- prosimy Boga o rozeznanie Jego woli i życie zgodnie z nią;

(gdyby uczniowie mieli trudności z wyciągnięciem powyższych wniosków, na pominięte zagadnienia zwracamy uwagę w podsumowaniu).

 

6. Odwołujemy się do słów modlitwy: „Ojcze nasz" (tekst znajduje się w podręczniku w bloku refleksyjnym). Prosimy, by uczniowie odszukali siedem próśb, które ta modlitwa zawiera (ewentualnie uczniowie otrzymują to polecenie jako zadanie domowe). W szczególny sposób zwracamy uwagę na prośbę: „bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi". Wskazujemy na to, że słowa te przypominają nam o ciągłym zgadzaniu się na to, co nam daje Bóg. Nie jest On tym, który spełnia każdą naszą prośbę tak, jak my byśmy chcieli. On wic, co jest nam najbardziej potrzebne i według tego nam udziela darów.

 

7. Czytamy lub opowiadamy historię B. Ferrera pt. „Odpowiedź Boga"[1].

 

 

1

 


[1] B. Ferrero. Historie. Warszawa 199i. s. 86-87.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin