Dekalog wyrazem miłości.doc

(39 KB) Pobierz
39

 

Dekalog wyrazem miłości Boga do człowieka

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         umieć wyjaśnić znaczenie słowa: „Dekalog";

·         wiedzieć, do kogo są skierowane słowa Dekalogu;

·         znać treść i wymowę trzech pierwszych przykazań.

 

Metody

opowiadanie, praca z podręcznikiem, rozmowa kierowana, komiks

 

Środki dydaktyczne

podręcznik ucznia, zeszyt, kredki, magnetofon, kaseta z muzyką refleksyjną

 

Przebieg lekcji

 

1. Modlitwa (można wykorzystać modlitwy ułożone przez uczniów w ramach zadania domowego).

 

2. Czytamy lub opowiadamy historię pt. „Szczegół" z książki B. Ferrera[1].

 

3. Pytamy uczniów:

·         Jaki tytuł nadalibyście tej historii? (na zakończenie podajemy tytuł wybrany przez jej autora).

 

4. Podsumowując, stwierdzamy, że bohater opowiadania zapomniał, kto dla niego powinien być najważniejszy; przygotowania zewnętrzne zasłoniły mu osobę Boga. By takie sytuacje nigdy nie zdarzały się w naszym życiu, Bóg dat ludziom przykazania.

 

5. Pytamy uczniów:

·         Gdzie Bóg dał ludziom przykazania?

·         Przez kogo Bóg Je dał?

·         W jakich okolicznościach ludzie otrzymali przykazania?

 

6. Wyjaśniamy, że nakazy, które dał Pan Bóg Izraelitom są przykazaniami dla ludzi wszystkich czasów i narodów. Nazywamy je inaczej Dekalogiem. Prosimy, by uczniowie przeczytali wyjaśnienie słowa „Dekalog"[2] znajdujące się w bloku interpretacyjnym oraz przyjrzeli się ilustracji Arki Przymierza.

 

7. Pytamy uczniów:

·         kim przypominają nam trzy pierwsze przykazania?

·         Kto przypomni ich treść (znaną z klas młodszych}?

 

8. W celu wyjaśnienia znaczenia treści trzech pierwszych przykazań, czytamy głośno fragment z Pisma Świętego - Wj 20, 1-11 (blok biblijny).

 

9. Analizujemy usłyszaną treść:

·         Co uczynił Bóg dla Izraelitów, gdy byli w niewoli?

·         Jak brzmi pierwsze przykazanie Boże?

·         Jaki ma być stosunek Izraelitów do rzeźb i obrazów?

(wyjaśniając, stwierdzamy, że zakaz czynienia obrazów wiąże się z niebezpieczeństwem bałwochwalstwa, to znaczy oddawania czci innym bogom. W kulturze Starożytnego Wschodu rzeźby i posągi nie miały, tak jak dziś, o kimś, o czymś przypominać, lecz były uważane za bóstwa i oddawano im cześć).

·         Dlaczego nie mają oddawać pokłonu żadnym wyobrażeniom przyrody, bożkom?

·         czym mówi więc pierwsze przykazanie?

(podsumowując, stwierdzamy że Bóg jest Bogiem jedynym; ma być dla nas najważniejszą istotą, której powinniśmy oddawać cześć)

·         Jak brzmi drugie przykazanie?

·         Czego domaga się Pan Bóg?

·         Podajcie sytuacje, w których imię Boga jest wymawiane z szacunkiem?

·         Kiedy wymawiamy imię Boga bez szacunku, bez potrzeby?

(podsumowując, stwierdzamy, że imię Boga domaga się szacunku z naszej strony, stąd     należy pamiętać także o chrześcijańskich pozdrowieniach; to przykazanie powinniśmy także rozumieć w szerszym znaczeniu - szacunek wobec imienia Maryi i świętych)

·         Jak brzmi trzecie przykazanie?

·         Co to znaczy święcić Dzień Pański?

·         Dlaczego powinniśmy święcić Dzień Pański?

(podsumowując, stwierdzamy że Dzień Pański to dzień poświęcony Bogu, w którym należy Jemu oddawać cześć, nie pracując, ale świętując).

 

10. Krótki rachunek sumienia (może mu towarzyszyć cicha muzyka refleksyjna):

·         Czy Bóg jest dla mnie Kimś bardzo ważnym?

·         Czy z szacunkiem wymawiam Jego imię?

·         Czy pamiętam o świętowaniu Dnia Pańskiego?

 

11. Uczniowie wykonują komiks ilustrujący wypełnianie przez współczesnych ludzi jednego z trzech pierwszych przykazań.

 

2

 


[1] B. Ferrero, Tajemnica czerwonych rybek. Warszawa 2001, s. 10-11.

[2] Słownik nauki religii., pod redakcją ks. J. Szpeta i B. Walczaka, Poznań 1994,s. 64.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin