typografia.pdf

(1617 KB) Pobierz
8-reklama.indd
Typografi a
Przesada niewskazana
Szata grafi czna ma pomóc w przekazaniu przesłania fi rmy w druko-
wanej formie. Gdy opracowujesz szatę grafi czną materiałów, używasz
liter, ilustracji, linii, białych pól itd. Duże znaczenie ma wybór odpo-
wiedniej czcionki. Nie zawsze jednak łatwo jest wybrać coś z tysięcy
możliwości.
Wiele osób, które dopiero zaczynają pracę z programami grafi cznymi,
często ich nadużywa, co owocuje powstaniem nadmiaru różnych kro-
jów czcionek, tabel czy obrazków.
Taki materiał jest nieczytelny i nie spełnia swoich zadań.
To, co łatwe i to, co trudne
Dobrą szatę grafi czną wyróżnia przede wszystkim prostota i oszczęd-
ne użycie stylów oraz wielkości czcionek.
Odpowiednia szata grafi czna powinna być właściwie niewidoczna
dla czytelnika, by mógł skoncentrować się na przesłaniu zawartym
w broszurze, bez zastanawiania się nad szatą grafi czną.
Każda myśl powinna mieć wyrazisty początek, aby czytelnik mógł
zacząć czytać w dowolnym punkcie i podążał wzrokiem dalej.
Jeśli materiał reklamowy jest pełen ilustracji, różnych czcionek itp.,
czytelnik nie wie, gdzie ma zacząć czytać, jest zdezorientowany i rezy-
gnuje z czytania ulotki.
Jak zatem stworzyć dobrą szatę grafi czną? Najpierw uważnie przyj-
rzyj się, jak robią to inni. Gromadź broszury, ogłoszenia, które sam
uważasz za ciekawe i potraktuj je jak inspirację do tworzenia własnych
materiałów.
Tytuły i tekst ciągły
Należy wyraźnie rozróżnić typ czcionki używanej w tytułach i tekście
ciągłym. Tytuły powinny odznaczać się w tekście i przyciągać uwagę,
podczas gdy reszta tekstu ma być wygodna w czytaniu. Dlatego do
113
 
Typografi a
Czcionki różnią się między sobą. Każda ma własną osobowość.
114
179518853.008.png
 
Typografi a
tworzenia tekstu ciągłego używa się najczęściej stale powtarzających
się elementów liter, tzw. szeryfów (poprzecznych lub ukośnych zakoń-
czeń kresek tworzących litery), które ułatwiają czytelnikowi przeno-
szenie wzroku z litery na literę.
Przykładem czcionki szeryfowej jest Indigo, Baskerville czy Times.
Do krótszych fragmentów, np. wstępu, można użyć czcionki bez
szeryfów (np. Helvetica, Futura), która sprawdza się także w tekście
pisanym mniejszą czcionką (np. ośmiopunktową). Zwykły tekst ciągły
powinien mieć nie mniej niż 8 i nie więcej niż 14 punktów.
Nie za długie wersy
Pamiętaj o tym, aby wersy nie były zbyt długie – od 55 do 65 znaków
to maksimum, jeśli tekst ma być czytelny. Gdy wersy są zbyt długie,
czytelnik zmuszony jest podnosić wzrok kilkakrotnie w ciągu czyta-
nia jednego wersu. Tekst z czcionką małej wielkości może mieć więc
krótsze wersy niż tekst z większą czcionką.
Aby zaznaczyć w tekście wybrane słowa, lepiej użyć kursywy albo
pogrubienia niż podkreślenia albo WIELKICH LITER. W listach
reklamowych często używa się podkreśleń, które sprawiają wrażenie
zrobionych odręcznie i wyróżniają się w tekście (np. dzięki użyciu
niebieskiego lub czerwonego koloru).
Nagłówki
Tytuły są największym tekstem w materiałach drukowanych. Niosą
najważniejsze treści i mają duże znaczenie dla charakteru broszur.
Wybierz rodzaj czcionki, która umiejętnie podkreśli twoje przesła-
nie. Możesz do tego celu użyć czcionki bezszeryfowej (np. Helvetica,
Arial).
115
179518853.009.png 179518853.001.png 179518853.002.png 179518853.003.png 179518853.004.png 179518853.005.png 179518853.006.png
 
Typografi a
Odstępy
W tytułach dużą rolę odgrywają odstępy między literami. Ważne jest,
jak blisko siebie znajdują się litery w całym tytule, a także to, w jakich
odległościach od siebie są poszczególne znaki.
W dłuższym tekście możesz potrzebować kilku rodzajów tytułów
(np. tytułów, podtytułów, śródtytułów). Bądź wówczas konsekwentny
i zawsze używaj tego samego kroju i wielkości czcionki oraz odstępów
między znakami w tytułach tego samego typu.
Nie stosuj zbyt małych rozróżnień w wielkości poszczególnych tytu-
łów – różnica między nimi musi być wyraźna.
Śródtytuły
Śródtytułów używa się po to, aby podzielić większy tekst na bardziej
przystępne mniejsze fragmenty. Śródtytuły nie powinny jednak
zdominować tekstu ciągłego. Być może wystarczy jedynie pogrubić
śródtytuły, pozostawiając taką samą wielkość czcionki, jaką ma tekst
ciągły lub użyć wielkich liter.
Jeśli chodzi o odległości między wersami, program automatycznie
zaznaczy odpowiednią odległość między nimi (najczęściej 120%),
proporcjonalnie do tekstu ciągłego. W przypadku kilkuwersowych
tytułów o większych rozmiarach, odległość między wersami automa-
tycznie się zmniejszy.
Wyrównywanie tekstu
Gdy będziesz umieszczał wszystkie informacje na stronie i dopraco-
wywał układ grafi czny, nie zapomnij o wyrównaniu tekstu. Aby ca-
łość była spójna i przejrzysta, warto zastosować linie i obramowania,
a w materiałach kolorowych – różniące się między sobą płaszczyzny
kolorów.
Spójność
Jeśli twoja fi rma często posługuje się materiałami reklamowymi, być
może warto, abyś nadał im wszystkim wspólny, rozpoznawalny cha-
rakter.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat typografi i, skorzystaj
z bibliografi i umieszczonej na końcu tej książki. Wiele cennych infor-
macji dotyczących typografi i uzyskasz także na stronie internetowej
www.typografi a.ogme.pl.
116
179518853.007.png
 
Pisanie tekstów reklamowych
Copywriter
Osoba pracująca w agencji reklamowej i zajmująca się pisaniem tek-
stów reklam to copywriter . Ta pozornie nieskomplikowana funkcja
nie jest w rzeczywistości taka prosta – sztuką jest bowiem napisa-
nie naprawdę dobrego tekstu reklamowego. Powinien on przyciągać
uwagę, zachęcać i (przynajmniej w dalszej perspektywie) prowadzić
do działania. Zadanie to dodatkowo utrudnia fakt, że odbiorcy treści
reklamy rzadko stanowią jednolitą grupę.
To, że pisanie tekstów reklamowych jest trudne, nie oznacza, że masz
to zadanie przerzucać na agencję reklamową. Z wielu powodów jesteś
w stanie napisać lepszy tekst niż pracownicy agencji. Ich bogatszemu
doświadczeniu w pisaniu tekstów i haseł reklamowych możesz prze-
ciwstawić większą wiedzę na temat twoich produktów i klientów. Ona
jest zaś podstawą dobrych tekstów reklamowych.
Pisz i jeszcze raz pisz
Rzadko się zdarza, że tekst reklamy powstaje szybko i bez wysiłku.
Pisanie to kilkustopniowy proces, który trudno jest przyspieszyć.
Przyjmij to po prostu do wiadomości.
Miej w głowie gotowy zarys projektu – twoja podświadomość zacznie
go sama opracowywać. Gdy następnym razem zajmiesz się tekstem,
podasz w wątpliwość wiele swoich pomysłów i wykorzystasz nowe
sformułowania. Nie oznacza to, że pierwszy szkic był stratą czasu,
praca nad tekstem polega na wprowadzaniu wielu poprawek i zmian.
Niekiedy będziesz musiał wyrzucić pewne fragmenty, niezależnie od
tego, ile czasu i energii włożyłeś w ich napisanie.
Z punktu widzenia odbiorcy
Pisząc tekst reklamowy, korzystaj ze swojej wiedzy na temat grupy
docelowej. Co jest dla niej najważniejsze? W jakiej formie najlepiej się
do niej zwrócić?
Pisanie z punktu widzenia odbiorcy nie oznacza, że musisz przema-
wiać jego językiem. List reklamowy do urzędu powinien być napisany
117
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin