„W NASZYM PRZEDSZKOLU”
POZNAWANIE I ROZUMIENIE SIEBIE I ŚWIATA
„Dostrzeganie własnej przydatności w najbliższym środowisku”, str. 58/1.1).
„Dostrzeganie odrębności i podobieństw, a także piękna
w wyglądzie człowieka w każdym wieku”, str. 58/1.1).
„Zachęcanie do wypowiadania się nt. poznanych utworów, do samodzielnego analizowania ich treści”, str. 61/4.2).
„Kolekcjonowanie i korzystanie ze zbiorów przyrodniczych”, str. 68/9.
„Przyzwyczajanie do uściślania przekazywanych informacji”, str.61/4.1).
„Zaznajomienie z zarysami mapy Polski. pokazywanie na mapie Warszawy…, największych rzek, własnego regionu i miejscowości”, str. 59/1.4).
„Formułowanie wniosków na podstawie zaobserwowanych związków przyczynowo-skutkowych w historyjkach obrazk.”,str.61/4.2).
„Wypowiadanie się na podstawie obserwowanych w środowisku zjawisk, procesów i kontaktów społecznych”, str. 61/4.1).
„Kształtowanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy i przeżyć”, str. 61/4.2).
„Wyróżnianie elementów ilustracji tematycznej”, str. 62/5.2).
„Dokładniejsze poznanie miejsc pracy pracowników przedszkola…
Poznanie cyklu czynności kucharki”, str.58/1.2).
Dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków w otoczeniu… Powtarzanie wyróżnionych i rozpoznawanych dźwięków”,
str. 62/3).
„Formułowanie uogólnień i tworzenie definicji na podstawie rozwiązywania i układania zagadek”, str. 61/4.2).
„Posługiwanie się poprawnie budowanym zdaniem w mowie wiązanej”, str. 61/4.1).
„Opiekowanie się kącikiem przyrody w sali przedszk. polegające na podlewaniu prowadzeniu hodowli rybek w akwarium”, str. 67/9.
NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRZRZ DZIAŁANIE
„Kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć, wiedzy o świecie, wydarzeń i nastrojów
w powiązaniu z poznawanym otoczeniem…”, str. 74/4.
„Próby planowania, projektowania i wykonywania prac zespołowych”, str. 74/4.
„Kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się, płynności i lekkości ruchów w takt muzyki”, str. 72/3.
„Czynne uczestniczenie w organizowanych wystawkach prac plastyczno - konstrukcyjnych”, str.74/4.
„Rysowanie kredkami, flamastrami”, str. 73/4.
„Wykonywanie wycinanek płaskich”, str. 73/4.
„Systematyczne wietrzenie pomieszczeń przedszkolnych
z udziałem dzieci”, str. 75/5.2)
„Zapewnienie dzieciom warunków do radosnych, twórczych zabaw w ogrodzie przedszkolnym”,
str. 75/5.2).
„Korzystanie z narzędzi i urządzeń zgodnie z przyjętymi zasadami bezpieczeństwa”, str. 76/6.
„Przyzwyczajanie do sprzątania miejsca pracy po jej zakończeniu, przechowywania własnych materiałów i narzędzi”, str. 74/4.
„Rozwijanie wrażliwości na zmiany tempa i dynamiki”, str. 72/3.
„Nauka piosenek dziecięcych…”,
str. 72/3.
„Przyzwyczajanie do przestrzegania zasady starannego wykonywania zadań”, str. 74/4.
„Wykonywanie różnych prac wg…wzoru z papieru”, str. 7/4.
„Rozwijanie pomysłowości…”,
str. 69/1.
„Opanowywanie chęci prowadzenia głośnych rozmów”, str. 74/5.1).
„Korzystanie z serwetek”,
str. 75/5.1).
„Budowanie z klocków urozmaiconych budowli w trzech wymiarach, z przestrzeganiem zasad równowagi”, str. 73/4.
ODNAJDYWANIE SWOJEGO MIEJSCA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ, WSPÓLNOCIE
„Współudział dzieci w tworzeniu ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na…opiekuńczości w stosunku do potrzebujących pomocy”, str. 78/2.1).
„Podejmowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz grupy”, str.77/1.1).
„Zachęcanie do udziału w urządzaniu sali, kącików zabaw i kącików zainteresowań…zawieranie umów społecznych dotyczących dostępu do kącików i sposobów wykorzystania znajdujących się w nich zabawek”, str. 77/1.1).
„Przekazywanie rodzicom informacji i poleceń otrzymanych od nauczyciela”, str. 78/2.2).
„Przyzwyczajanie do mówienia o swoich przeżyciach, osiągnięciach, doświadczeniach, trudnościach, bycia słuchanym i słuchanie wtedy, gdy mówią inni”, str. 78/2.1)
„Rozumienie społecznej roli dyżurnego i przestrzeganie zasady podporządkowywania się jego poleceniom”, 78/2.1)
„Odpowiedzialne pełnienie dyżuru we własnej grupie”, str. 77/1.1).
„Utrzymywanie porządku wśród materiałów i przyborów na indywidualnej półce”, str. 77/1.1).
„Samodzielne dobieranie…zabawek do zaplanowanej zabawy i odkładanie ich po wykorzystaniu dokładnie na stałe miejsca”,
str. 77/1).
„Omawianie zachowań zgodnych
z normami obowiązującymi w grupie i nagradzanie tych zachowań”,
str. 78/2.1).
„Przestrzeganie zwartych umów społ. dotyczących zabaw”,
„Używanie form grzecznościowych”, str. 78/2.1).
BUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCI
„Wykorzystanie naturalnych sytuacji wychowawczych do przestrzegania i nazywania przejawów życzliwości, koleżeństwa, dobroci, szlachetności oraz do rozumienia tych pojęć”, str. 79/1.
„Nagradzanie tych dzieci, które powierzone im zadania wykonują dokładnie i odpowiedzialnie”,
str. 79/1.
q Zabawy integrujące grupę:
„Poznajmy się”
„Zgadnij jak mam na imię”
„Znamy swoje imiona”.
q Zabawa z lusterkiem – obserwowanie odbicia własnej głowy (kolor włosów, części twarzy, mimika).
q Słuchanie wiersza pt. „Wspomnienia z wakacji” L. Krzemienieckiej.
q Słuchanie wiersza J. Porazińskiej pt. „Gałgankowa laleczka”.
q Gromadzenie w klasie pamiątek z wakacji.
q Swobodne rozmowy prowadzone w czasie oglądania i układania pamiątek przyniesionych przez dzieci.
q Opowiadanie dzieci o swoich pamiątkach z wakacji wg przyjętego planu (skąd została przywieziona, jaka jest jej nazwa, opis wyglądu).
q Obserwowanie mapy polski. Wyszukiwanie na mapie Polski największych miast, rzek i krain.
q Rozmowa kierowana z zastosowaniem historyjki obrazkowej
q Zachęcanie dzieci do wypowiadania się nt. realizowanej zabawy.
q Pokaz i obserwacja książek, rozdanie dzieciom I i IV części do szufladek ind.
q Rozmowa kierowana nt. „W przedszkolu” w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia dzieci.
q Wycieczka do kuchni w celu poznania pracy pań kucharek.
q Odtwarzanie ruchem i głosem zjawisk zaobserwowanych w przyrodzie.
q Rozwiązywanie zagadek połączone z:
- klasyfikacją rysunków oraz
analizą słuchową
wypowiadanego wyrazu,
- odtwarzaniem ruchem
rozwiązania zagadki.
q Rozwiązywanie zagadek o zawodach ukierunkowane poleceniem nauczycielki.
q Ćwiczenie gramatyczne pt. „W przedszkolu”.
q Gra dydaktyczna pt. „O którym koledze mówimy?” wg Z. Bogdanowicz.
q Gra dydaktyczna pt. „Dziwne zabawki” wg Z. Bogdanowicz.
q Codzienne podlewanie kwiatów i karmienie rybek.
q Zabawy pantomimiczne: „Patrzę, wykonuję, słucham”, „Zgadnij ,co robiłem w czasie wakacji”,
„Szukaj mojej zabawki”,
„Zgadnij, kto wykonuje te czynności”.
q Wykonanie barwnej mapy Polski z kart pocztowych.
q Zabawa rytmiczna w oparciu o piosenki o tematyce wakacyjnej.
q Wykonanie rysunku nt. „Pracownicy naszego przedszkola” i zorganizowanie wystawki prac dziecięcych wg podanego kodu.
q Oznaczenie książki znaczkiem rozpoznawczym.
q Wykonanie zakładki do książki wg planu czynności podanego w wycinance. Wykorzystanie wiersza J. Huszcza pt. „Skarga książki”.
q Udział dzieci w wybieraniu dogodnego momentu na wietrzenie klasy.
q Codzienne przebywanie dzieci na świeżym powietrzu.
q Przypomnienie norm obowiązujących podczas korzystania z urządzeń do zabaw w ogródku przedszkolnym.
q Wdrażanie dzieci do porządkowania miejsca pracy po jej zakończeniu.
q Wdrażanie do przechowywania własnych przyborów i narzędzi w szufladce ind.
q Wdrażanie dzieci do marszu i biegu w różnych kierunkach ze zmianą tempa i rytmu.
q Nauka piosenki pt. „Wesołe przedszkole”.
q Wycinanie figur geometrycznych ze złożonej kartki papieru i obserwowanie efektu symetrii.
q Wycinanie lalki ze złożonej kartki i obserwowanie efektu symetrii.
q Wykonanie lalki wg planu czynności podanego w wycinance.
q Wspólne układanie i rozgrywanie gier rysunkowych np. „Kto pierwszy dojdzie do kuchni”.
q Wdrażanie do cichego mówienia podczas posiłków
q Nauka estetycznego sposobu spożywania posiłków z użyciem serwetki.
q Zabawy konstrukcyjne nt. dowolny z wykorzystaniem różnorodnych klocków.
q Rozmowy nt. obowiązku i sposobów otaczania szczególną opieką dzieci nowoprzybyłych.
q Pomoc grupki dzieci w podpisywaniu półek ind., teczek, tablicy obecności.
q ...
Mirada