Jarosław Hrycak
HISTORIA UKRAINY
1772-1999
Narodziny nowoczesnego narodu
Seria wydawnicza: Dzieje krajów Europy Srodkowo-Wschodniej
Dotychczas ukazały się:
Hanna Dylągowa Historia Polski 1795-1990
Jarosław Hrycak Historia Ukrainy 1772-1999
Natalia Jakowenko
Historia Ukrainy od czasów najdawniejszych do końca XVIII wieku
W przygotowaniu:
Jerzy Kłoczowski Historia Polski do końca XV wieku
Andrzej Sulima Kamiński Historia Rzeczypospolitej w XVI-XV111 wieku
Hienadź Sahanowicz Historia Białorusi do końca XVIII wieku
Zachar Szybieka Historia Białorusi w XDf-XX wieku
Adomas Butrimas Historia Litwy do końca XVIII wieku
Antanas Kulakauskas Historia Litwy w XIX-XX wieku
przełożyła: Katarzyna Kotyńska
Pamięci Witolda Aulicha
Tytuł oryginału Istońja Ukrajiny: 1772-1999. Narodzennijb modemoji naciji.
Redakcja i opracowanie indeksu Hubert Łaszkiewicz
Projekt okładki i stron tytułowych. Agata Pieńkowska
Opracowanie map Jarosław Hrycak
Wykonanie map Maria Juran
Korekta Maria Łaszkiewicz
Redakcja techniczna i skład „Werset"
© tłumaczenie Katarzyna Kotyńska
© Instytut Europy Środkowo-Wschodmej, Lublin 2000
© Jarosław Hrycak
Praca wydana dzięki finansowemu wsparciu:
Fundacji Lanckorońskich Komitetu Badań Naukowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Realizacja projektu napisania prac dotyczących dziejów narodów Europy Środkowo-Wschodmej
była możliwa dzięki wsparciu
National Endowrnent for Democracy
Institutc for Democracy m Eastcrn Europę
Fundacji im Stefana Batorego Kasy im Józefa Mianowskicgo - Fundacji Popierania Nauki
ISBN 83-85854-50-9
Instytut Europy Środkowo-Wschodmej ul. M. Cune-Skłodowskiej 58/1
20-029 Lublin
tel./fax (48 81) 533-85-88
e-mail' curopasw@platon.man.lublm.pl
Druk. Agencja .Wschód" tel (4881)743-69-66
Wstęp Redakcji. Historia Białorusi, Litwy, Polski i Ukrainy
Inicjatywa równoległego opracowania historii czterech krajów zrodziła się na zjeździe w Rzymie wiosną 1990 roku. Postanowiliśmy, że autorzy i komitet redakcyjny podejmą bliską współpracę, aby w możliwie największym stopniu uwzględnić różne punkty widzenia, zawsze w szerokiej perspektywie porównawczej. W czasie licznych spotkań zespołu autorów i redaktorów, w bardzo szczerej, przyjacielskiej atmosferze, staraliśmy się zrozumieć różne stanowiska i możliwości ujęcia danego tematu, sporu -w bardzo trudnej przecież historii naszego długiego i niekiedy jakże bliskiego obcowania czterech narodów. Na takie spory i różne ujęcia dziejów natrafialiśmy na każdym kroku. W centrum naszych zainteresowań staraliśmy się umieszczać społeczeństwa, ludzi i ich prawa, doświadczenia obywatelskie na wszystkich szczeblach życia społecznego.
Celem nie było przy tym ujednolicenie poglądów. Każdy z autorów i redaktorów zachowywał swój punkt widzenia. Poszczególne ujęcia wyrastały z tradycji historiograficznych czterech krajów, podejmując zarazem niejednokrotnie polemikę z nimi i dając nowe propozycje, rozwiązania, hipotezy. Zakładamy, że publikacja wjęzykach tych krajowa także kongresowych, w każdym z czterech krajów, naszych prób syntez, pozwoli po pierwsze, na lepsze zrozumienie najbliższych sąsiadów, co często jest najtrudniejsze - a po drugie - wywoła poważną debatę naukową wokół naszych dziejów, potraktowanych -jakchcielibyśmy- nowocześnie, porównawczo, z szerszym oddechem europejskim przy równoczesnym zrozumieniu swoistości losów i kultur. Bliskajest nam wizja pewnej wspólnoty losów Europy Środkowo-Wschodniej jako części Europy. Mamy nadzieję, że nasza wspólna praca obejmie w przyszłości cały region i przyczyni się do lepszego, bardziej prawdziwego spojrzenia na całość dziejów Europy.
6 _____________wstęp___________________
Historię każdego z czterech krajów przedstawiamy w dwóch lub w trzech tomach. Przewidujemy także osobny tom wspólnego atlasu oraz tom z podstawowymi tekstami źródłowymi, dotyczącymi tak całego obszaru, jak i jednego kraju-państwa.
Anatol Hryckiewicz (Mińsk)
Jarosław Isajewycz (Lwów)
Andrzej Sulima Kamiński (Waszyngton)
Jerzy Kłoczowski (Lublin)
Juozas Turnelis (Wilno)
Ukraińcy 0 Ukrainie - dla Polaków
Oto po raz pierwszy ukazuje się w języku polskim większa praca syntetyczna o dziejach Ukrainy i Ukraińców, napisana przez historyków ukraińskich. Szkoda, ze taka inicjatywa podjęta została dopiero teraz, ale lepiej późno niż wcale. Udowadniać aktualność obecnego dwutomowego zarysu narodowej historii Ukraińców nie ma chyba potrzeby. Ukraina i Polska sąsiadują ze sobą „od urodzenia" — od powstania pierwszych swoich państw, z górą tysiąc lat temu. Jak to zwykle między sąsiadami, losy obu narodów przeplatały się, cechowałyje wzajemne powiązania i wpływy (pozytywne i nie), jak również nieporozumienia i tragiczne konflikty. Dopiero po odzyskaniu przez państwo polskie pełnej suwerenności i po zmartwychwstaniu państwa ukraińskiego otwarły się możliwości współpracy Polaków i Ukraińców jak wolnych z wolnymi i - co jeszcze ważniejsze -jak równych z równymi. Rządy, elity polityczne, intelektualiści po obu stronach granicy, najwybitniejsi politycy i politolodzy innych sympatyzujących z nami krajów nie wątpią, że współpraca Ukrainy i Polski jest i będzie ważnym czynnikiem stabilności Europy.
Dla aktywizacji tej współpracy konieczne jest wzajemne poznawanie się, przezwyciężanie urazów, pozbywanie się błędnych - a nawet i nie całkiem błędnych - stereotypów, żywiących się egoizmami narodowymi, a jeszcze bardziej nieświadomością, ignorowaniem i faktów, i swoich własnych interesów. A ruch w tym kierunku jest możliwy tylko na podstawie rzetelnego stosunku do faktów, uzmysłowienia sobie prawdziwych, a nie urojonych racji każdej ze stron.
Dla podjęcia w tym celu współpracy historyków polskich i ukraińskich przełomowe znaczenie miała inicjatywa Federacji Instytutów Europy Srodkowo-Wschodniej i należących do niej Instytutów: polskiego (Lublin) i ukraińskiego (Lwów - Kijów) - opracowania syntezy dziejów Białorusi, Litwy, Polski, Ukrainy (później, jak Pan Bóg da, także innych krajów regionu) i wydania ich wjęzykach każdego z tych krajów. Zorganizowane przez te
wstęp
Instytuty i umiejętnie kierowane przez prezesa Federacji, profesora Jerzego Kloczowskiego konferencje, sympozja, spotkania autorów i redaktorów umożliwiły w wielu przypadkach zbliżenie poglądów, a wwłększości innych przypadków zrozumienie prawa do istnienia koncepcji różnych od własnych.
Do opracowania syntezy dziejów Ukrainy lwowski Instytut Europy Srodkowo-Wschodniej zaprosił dwoje wybitnych historyków młodszego pokolenia - do części pierwszej (od zarania dziejów do końcaXVIII wieku) Natalię Jakowenko1, do części drugiej (wieki XIX i XX) Jarosława Hryca-ka2. Publikacja w latach 1996 - 97 wersji ukraińskiej tych syntez stała się wydarzeniem w humanistyce ukraińskiej. Uczciwie streszczając poprzednie interpretacje ukraińskich dziejów narodowych, autorzy pokusili się o zasadniczo nową ich wizję, opartą na własnych badaniach i przemyśleniach. Przy czym każde z nich zaprezentowało nieco odmienny kierunek badań.
Natalia Jakowenko zwróciła uwagę szczególnie na studium mentalności osób i grup, uwarunkowań modelów ich działania. Próbowała pokazać przyczyny zmian ocen wartościujących, stosunek do władzy, do „swoich" i „obcych". Jarosław Hrycakjuż w tytule zaznaczył, że głównym celem jego dociekań będzie sposób kształtowania się wXDCiXXw. nowoczesnego narodu ukraińskiego. Oczywiście jeden i drugi kierunek badań wzajemnie się uzupełniają i warunkują. Oboje autorzy i w deklaracjach, i w rzeczy samej kategorycznie odcinają się od „patriotycznej mitologii". Natalia Jakowenko stwierdza wręcz, że „heroiczno-patriotyczne" przykłady mają prawo do istnienia w służących celom wychowawczym popularnych lekturach, ale nie w tekstach naukowych. Zdaniem autora obecnej przedmowy nie warto jednak ani pogłębiać przepaści między wydawnictwami „wychowawczymi" i „ściśle naukowymi" (gdzież jest granica naukowości ?), ani zbyt daleko posuwać się w demaskowaniu narodowych mitologii. A w każdym razie byłoby celowe pokazać czytelnikom z sąsiedniego kraju - co zresztą w pewnej mierze jest realizowane przez obydwoje autorów syntezy - nie tylko genezę, ale i kulturotwórczą rolę mitów, budujących tożsamość narodową. Nie walczyć z mitami innych narodów, ale wydobywać ich aspekty pozytywne, a nawet uczyć wzajemnej wyrozumiałości wobec bliźnich - taka postawa jest chyba dzisiaj bardziej właściwa. Obydwoje autorzy programowo unikają przemilczania faktów „niewygod-
1 Profesor Akademii Kijowsko-Mohylańskiej, pracownik Ukraińskiej Narodowej Akademii Nauk w Kijowie, Prezes Towarzystwa Badaczy Europy Srodkowo-Wschodniej.
2 Profesor Narodowego Uniwersytetu im. Iwana Franki we Lwowie i DyrektorInstytutu Badań Historycznych tegoż Uniwersytetu. • ., . - n
___________wstęp___________________9
nych" (ba, nawet czasemje celowo uwypuklają), bardzo starają się nie upiększać narodowej tradycji. To chyba wzbudzi zaufanie czytelników poza Ukrainą, chociaż może czasem gniewać lub martwić wychowanych na innej lekturze czytelników krajowych (ukraińskich). Mimo świadomego niekiedy odcinania się od etnocentrycznego punktu widzenia, samym li tylko bogactwem przytoczonych faktów autorzy udowodnili ciągłość historii Ukraińców, którzy przetrwali i skutecznie przeciwstawili się potężnym siłom, odmawiającym im prawa do istnienia. Wbrew przekonaniu panslawistów i tych, którzy nieświadomie przyjmują ich interpretację dziejów, przyjęcie przez dawnych „Rusinów" nazwy „Ukraińcy" wcale nie oznaczało przerwy w ciągłości rozwoju tej wspólnoty3. Państwo wschodnio-słowiańskie ze stolicą w Kijowie (nazwane Rusią Kijowską dopiero przez późniejszych historyków) powstało najpierw w wyniku konsolidacji części plemion protoukraińskich (Polanie, Siewierzanie, Drewlanie); weszły w jego skład także spokrewnione z nimi plemiona (Dulebowie, Ulicze, Tywer-cy, ewentualnie wschodni Chorwaci) oraz te, które można nazwać proto-białoruskimi i protorosyjskimi, nie utraciwszy odrębności na szczeblu języka mówionego i kultury ludowej - natomiast kultura elit stała się częścią zintegrowanego w dużym stopniu obszaru kulturowego Słowiańszczyzny Prawosławnej. Wypadało to tutaj podkreślić, bo i do polskich podręczników trafiła obowiązująca w ZSRR wersja o powstaniu narodu ukraińskiego w wyniku dezintegracji „narodowości staroruskiej"4. Dodać należy, że w okresie, kiedy ziemie ukraińskie stały się częściami kilku różnych państw (Wielkie Księstwo Litewskie, Królestwo Polskie, Węgry, Cesarstwo Tureckie i jego wasale), właśnie na szczeblu kultury ludowej zachowała się wspólnota kulturowa podzielonych granicami państwowymi dzielnic. Jeżeli odrębność wspólnoty etnicznej i narodu jest wynikiem współwystępowania tradycji i innowacji, to należałoby dowartościować nie tylko inicjatywy elit, ale i tradycjonalizm dołów społecznych. Prawdopodobnie i w kształtowaniu się zalążków suigeneris społeczeństwa obywatelskiego odegrały istotną rol...
Gabbygirl