Psych-170 pytan-2009.doc

(230 KB) Pobierz

Pytania do egzaminu z psychologii klinicznej                            1

Jan Łazowski

Pytania do egzaminu z psychologii klinicznej

1.         Dlaczego uczymy psychologii na studiach medycznych 

- Istnieje powiązanie pomiędzy psychiką a powstawaniem, przebiegiem chorób i leczeniem

- Psychika wpływa na choroby

- Choroby wpływają na psychikę

 

2.         Jakie są najważniejsze funkcje psychiczne

Psychika jest funkcją mózgu. Jest najważniejszą funkcją i częścią człowieka. W mózgu mieści się istota i indywidualność każdego człowieka. Mózgu nie można przeszczepić, gdyż znaczyłoby to utworzenie innego człowieka. Gdy zamiera mózg -umiera człowiek

Psychika składa się z:

- Napędów z emocjami, do zaspokojenia potrzeb

- Funkcji poznawczych –pamięć, spostrzeganie, myślenie i in.

- Funkcji scalających –inteligencja, osobowość, świadomość

- Realizuje się w zachowaniu – dokonywanym narządem ruchu.

 

3.         Wymień główne grupy potrzeb człowieka

- duchowe

- psychiczne

- socjalne

- informacji i komunikacji

- bezpieczeństwa (integracji cielesnej i psychicznej)

- materii i energii

 

4.         Wymień co najmniej cztery funkcje poznawcze

Uwaga; Spostrzeganie; Myślenie, rozważanie; Tworzenie wiedzy; Pamięć; Wyobraźnia i fantazja; Język i mowa

 

5.         Wymień trzy umysłowe funkcje scalające

- Świadomość (najmniej poznana –tajemnicza właściwość psychiki)

- Inteligencja – umiejętność rozwiązywania zadań, korzystania z doświadczenia i wyobraźni

- Osobowość – temperament, intelekt, wiedza, gradacje potrzeb, związanie z otoczeniem społecznym.

 

6.         Jak zachowanie się ruchowe człowieka ma się do funkcji umysłowych 

Zachowania człowieka, to jest to co widać i co świadczy o czynności psychicznej –umysłowej, służą zaspakajaniu potrzeb.

Zachowania są inicjowane przez emocje (uczucia) i napędy, automatycznie, bez udziału świadomości, po uświadomieniu mogą dostać się pod kontrolę poznawczą. Te zachowania prowadzą -pod większą lub mniejszą kontrolą poznawczą -do zaspokojenia potrzeb.

 

7.         Czy duchowość człowieka ma znaczenie dla zdrowia i przebiegu chorób 

Tak, to jak bardzo jesteśmy silni i jak bardzo potrafimy wierzyć w to, że przezwyciężymy chorobę może na nią wpłynąć. Jeśli jesteśmy słabi psychicznie i poddajemy się chorobie ona nas pokonuje. Dzięki temu, że jesteśmy mocni psychicznie możemy wspierać naszych bliskich i dawać im siłę do tego, aby nie podupadali w wierze w wyzdrowienie.

 

8.         Wymień co najmniej trzy potrzeby socjalne człowieka 

Stała praca, życie towarzyskie – przynależność do grupy, posiadanie rodziny, domu.

 

9.         Główne emocje związane z odżywianiem 

Przykre: głód,

przyjemne: apetyt, sytość.

Napęd i zachowanie: poszukiwanie i przygotowanie pokarmu, jedzenie do sytości.

 

10.       Napędy (zachowania) i emocje związane z zagrożeniem (niebezpieczeństwem) 

Napędy i zachowania: ucieczka, walka, ukrywanie się, maskowanie itp.

emocje: przyjemne: (słabo odczuwane)spokój, luz

  nieprzyjemne: (silne)agresja, gniew, lęk, strach, trwoga, bojaźń.

 

 

 

11.       Wymień potrzeby duchowe:

Posiadanie celów, spełnianie swojego potencjału, doznania estetyczne i poznawcze.

 

12.       Jakie zachowania (dążenia) wywołuje potrzeba sensu (celu) 

Poszukiwanie celu życia w filozofii, tworzenie religii, porządku, ładu,

 

13.       Wymień co najmniej pięć emocji (uczuć) przyjemnych

Apetyt, sytość, spokój, luz, ciekawość, pewność, miłość, zakochanie, fascynacja, duma, pewność siebie, zadufanie, poczucie godności, zachwyt, olśnienie, fascynacja (sztuką, literaturą, przyrodą); zachwyt, poczucie uroku, piękna, fascynacja, zauroczenie,

 

 

 

14.       Wymień co najmniej pięć emocji (uczuć) przykrych

zagubienie, niepewność, bezradność, samotność, rozłąka, żal, nienawiść, pretensje, zazdrość, tęsknota, nostalgia; zazdrość, zawiść, poczucie winy; uczucie bezsensu, poczucie brzydoty, obrzydliwości, wstrętu; agresja, gniew; lęk, strach, trwoga, bojaźń, głód, smutek, złość, gniew, ponurość, 

 

15.       Jakie uczucia towarzyszą niedoborowi poczucia własnej wartości 

zazdrość, zawiść, poczucie winy,

 

16.       Jakie uczucia towarzyszą pełnemu poczuciu własnej wartości 

pycha, duma, pewność siebie, zadufanie, poczucie godności

 

17.       Podaj definicję emocji

Emocja jest to automatyczna, półświadoma reakcja na każde zdarzenie wewnętrzne i zewnętrzne. Emocje są reakcjami dziedziczonymi genetycznie i kształtowanymi doświadczeniem.

 

18.       Co nazywamy ekspresją emocjonalną 

podświadoma -mowa ciała (mimika -twarz, oczy; gesty –głowa, ręce, postawa; ekspresja parawerbalna (przysłowna) –ton, dynamika głosu, akcentuacja; relacja słowna –treść słów; zachowanie –radosne, smutne, lękliwe)

 

19.       Jaka jest rola ekspresji emocjonalnej w komunikacji między ludźmi

Pokazywanie swoich odczuć przez mimikę twarzy, gesty, dynamikę głosu, aby druga osoba mogła nas zrozumieć, poczuć jak się czujemy już w pierwszej chwili.

 

20.       Co nazywamy empatią

Empatia - Podświadoma umiejętność rozpoznawania emocji i potrzeb drugiego człowieka oraz potrzeb własnych oraz ich bieżące zaspakajanie. Człowiek z empatią może być świetnym terapeutą

 

21.       Podaj definicja zdrowia WHO 

Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia). 

 

22.       Trzy przymiotniki określający pożądany stan człowieka 

Zdrowie, szczęście, samodzielność

 

23.       Trzy główne potrzeby psychiczne małego dziecka

- potrzeba więzi

- opiekuńczość

- zaspokajania ciekawości

 

24.       W jakich zachowaniach realizuje się potrzeba więzi małego dziecka 

   - Bliskość emocjonalną i fizyczną

   - Dostrzeganie sygnałów o potrzebach oraz rozumienie tych sygnałów

   - Reakcje zaspakajające potrzeby

 

25.       Jaki stan jest przeciwieństwem więzi 

samotność, osamotnienie

 

26.       Czym różni się osamotnienie od samotności 

Samotność – z wyboru, (negatywny wydźwięk wobec społ)

Osamotnienie – samotność z przymusu, zwykle po stracie

 

27.       Jaki jest stosunek samodzielności (autonomii) do więzi 

w zdrowej psychice więź jest w równowadze z samodzielnością.

 

28.       Jakie potrzeby zaspakajane są w domu rodzinnym 

- Biologiczne

- Więzi (bliskości emocjonalnej i fizycznej, Dostrzegania sygnałów potrzeb, Rozumienia ich, Prawidłowego reagowania)

- Bezpieczeństwa

- Ciekawości

 

29.       Wymienić trzy najczęstsze błędy wychowania 

- Słaba więź, -dystansowanie się od dziecka, przy poprawnym zaspakajaniu potrzeb biologicznych (dziecko niechciane)

- Zachowania zmienne, nieprzewidywalne dla dziecka, raz serdeczne, raz dystansujące, kary i nagrody nieadekwatne, (chory rodzic, alkoholik).

- Więź rwana, przekazywane z rąk do rąk, opiekun rodzi strach, kary cielesne, znęcanie się, przemoc (sieroty biologiczne i społeczne).

 

30.       Jak błędy w utrzymywaniu więzi rodziców z dziećmi wpływają na zdrowie w dorosłym życiu

- Gdy dorosną, chorują 3 razy częściej niż ludzie ze zdrowych więzów, mają osłabioną odporność na stres i straty.

- Napięte, odosabniające się

- Lękliwe, trzymające się stale mamy

- Wykazują zachowanie zdezorganizowane z nieopanowanymi emocjami (agresja)

- uczą się gorzej

 

 

31.       Opiekuńczość – gdzie jest niezbędna 

Potrzeba i popęd do opiekowania się innymi istnieje w różnym natężeniu u wszystkich ludzi.

W domu, w fizjoterapii, medycynie (lekarz, pielęgniarka), w przedszkolu, szkole, także nad zwierzętami

 

32.       W jakich zawodach opiekuńczość winna być główną motywacją 

emocjonalna motywacja dla wyboru i praktykowania zawodu fizjoterapeuty, także lekarza, pielęgniarki i in.

 

33.       Jaki jest stosunek więzi do popędu seksualnego (erotyki) 

obustronne zaspokojenie popędu, zwykle budzi więź, której wynikiem jest nowy człowiek.

 

34.       Co to jest stres 

stres- psychofizjologiczna reakcja organizmu człowieka na sytuację trudną

 

35.       Co nazywamy stresorem 

stresor – zewnętrzny czynnik wywołujący sytuację trudną

 

36.       Co składa się na powstanie trudnej sytuacji stresowej (dwa główne czynniki)

- warunki (wymagania) zewnętrzne

- wielkość i jakość naszych potrzeb

 

37.       Jakie emocje i uczucia występują w sytuacji stresowej 

Lęk, strach, złość, gniew, zagubienie, niepokój w różnych postaciach

 

38.       Jakie emocje wywołuje strata

                            Żal, smutek, żałoba

 

39.       Dlaczego wiedza o stresie jest koniecznym elementem wiedzy terapeutycznej 

Choroba, uraz czy kalectwo zawsze wywołuje reakcje stresowe, które niekorzystnie wpływają na pierwotne szkody chorobowe.

 

40.       Wymienić stadia reakcji stresowej (stresu)

- Stadium pobudzenia

- Stadium alarmowe

- Stadium przystosowania

- Stadium wyczerpania

 

41.       Jakie reakcje hormonalne występują w stresie

- wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny (katecholamin) działających pobudzająco – mobilizująco;

- wydzielanie hormonów rdzenia nadnerczy (sterydów) – działających ochronnie

 

42.       Czym różni się eustres od dystresu 

Distres – stres wywołujący szkody, choroby

Eustres – stres, jako wyzwanie, pobudzający do działania

 

43.       Kiedy stres może być szkodliwy dla zdrowia a kiedy korzystny 

Szkodliwy – gdy trwa zbyt długo

Korzystny – krótkotrwały i kończy się dobrą wiadomością

 

44.       Jakie szkodliwości występują w wyniku dystres

prowadzi do chorób psychosomatycznych,

zmniejsza się odporność na infekcje,

może wywołać choroby wrzodowe, choroby serca,

prowadzi do zmęczenia i wypalenia zawodowego

 

45.       Na czym polega sytuacja kryzysowa

sytuacja kryzysowa – ostra reakcja na stres, z objawami psychicznymi, polegające na utracie kontroli nad sobą i otoczeniem (ruchy bezładne, płacz, krzyk, lub znieruchomienie i milczenie).

 

46.       Jaka powinna być pomoc w sytuacji kryzysowej 

pomoc specjalistyczna – wyszkolony ratownik, psycholog, psychiatra

 

47.       Do czego służy numer telefoniczny 112

jest to numer ratownictwa zintegrowanego, wzywania się jednocześnie wszystkie służby ratunkowe (policja, pogotowie, straż pożarna)

 

48.       Co jest przyczyną PTSD (Zespół zaburzeń po urazie stresowym)

Często powtarzany silny stres, powodujący kryzys psychiczny, przekraczający ludzkie przeżywanie (wojna, zgwałcenie, przebywanie w obozie koncentracyjnym). Jest to opóźniona lub przedłużona reakcja.

 

49.       Jak najlepiej radzić sobie ze stresem 

- Unikanie, odraczanie, negowanie,

- Reagowanie emocjonalne –np. złość, strach, pobudzenie, zahamowanie, zachowanie emocjonalne

- Uruchomienie funkcji poznawczych, poszukiwanie informacji, analiza sytuacji, szukanie porady

 

50.       Co składa się na poczucie koherencji 

Osobnicza odporność na stres

- Zmysł rozumienia świata i ludzi, uporządkowania doświadczeń i struktury losu

- Poczucie wystarczalności dostępnych i dobrze wykorzystywanych zasobów do utrzymania egzystencji dającej zadowolenie

- Poczucie sensu życia, dostrzegania i strzeżenia wartości dla których warto żyć, działać, walczyć.

 

51.       Czy stres to proces wewnątrz organizmu czy jest to czynnik zewnętrzny

Wewnętrzny

 

52.       Jaki znasz dobry sposób rozwiązywania sytuacji stresowych

- nie tworzyć stresu niekoniecznego

- tworzyć zasoby przeciw stresowe

- nauczyć się radzić sobie ze stresem

53.       Proszę wymienić co najmniej 5 zasobów p/stresowych

Osobiste:

- Atrakcyjność fizyczna,

- Zdrowie, zdrowy styl życia, sprawność fizyczna

- Mieszkanie, majątek,

- Praca zarobkowa, charytatywna, hobby

- Wykształcenie zawodowe, ogólne, samokształcenie

Społeczne

- sieć osobistych związków i kontaktów interpersonalnych

- umiejętność korzystania ze społecznych zabezpieczeń fizycznych i finansowych

 

54.       Sposoby łagodzenia objawów stresu

- uregulowanie stosunków międzyludzkich na zasadzie więzi, przyjaźni i zrozumienia

- ustalenie planu każdego dnia, miesiąca i roku, całego życia – realizowanie pragnień i marzeń

- uporządkowania swojego mieszkania, miejsca pracy

- kształtowanie zdolności do samokształcenia do przystosowania do zmian

- trening relaksacyjny wg Schulz’a lub wg Jackobson’a

- medytacja klasyczna

- medytacja z myślą przewodnią

- joga

 

55.       Czy da się uniknąć w życiu sytuacji trudnych i stresu

Nie

                             

56.       Jakie znasz błędy w stylu życia współczesnych ludzi 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin