Pytania do egzaminu z psychologii klinicznej 1
1. Dlaczego uczymy psychologii na studiach medycznych
- Istnieje powiązanie pomiędzy psychiką a powstawaniem, przebiegiem chorób i leczeniem
- Psychika wpływa na choroby
- Choroby wpływają na psychikę
2. Jakie są najważniejsze funkcje psychiczne
Psychika jest funkcją mózgu. Jest najważniejszą funkcją i częścią człowieka. W mózgu mieści się istota i indywidualność każdego człowieka. Mózgu nie można przeszczepić, gdyż znaczyłoby to utworzenie innego człowieka. Gdy zamiera mózg -umiera człowiek
Psychika składa się z:
- Napędów z emocjami, do zaspokojenia potrzeb
- Funkcji poznawczych –pamięć, spostrzeganie, myślenie i in.
- Funkcji scalających –inteligencja, osobowość, świadomość
- Realizuje się w zachowaniu – dokonywanym narządem ruchu.
3. Wymień główne grupy potrzeb człowieka
- duchowe
- psychiczne
- socjalne
- informacji i komunikacji
- bezpieczeństwa (integracji cielesnej i psychicznej)
- materii i energii
4. Wymień co najmniej cztery funkcje poznawcze
Uwaga; Spostrzeganie; Myślenie, rozważanie; Tworzenie wiedzy; Pamięć; Wyobraźnia i fantazja; Język i mowa
5. Wymień trzy umysłowe funkcje scalające
- Świadomość (najmniej poznana –tajemnicza właściwość psychiki)
- Inteligencja – umiejętność rozwiązywania zadań, korzystania z doświadczenia i wyobraźni
- Osobowość – temperament, intelekt, wiedza, gradacje potrzeb, związanie z otoczeniem społecznym.
6. Jak zachowanie się ruchowe człowieka ma się do funkcji umysłowych
Zachowania człowieka, to jest to co widać i co świadczy o czynności psychicznej –umysłowej, służą zaspakajaniu potrzeb.
Zachowania są inicjowane przez emocje (uczucia) i napędy, automatycznie, bez udziału świadomości, po uświadomieniu mogą dostać się pod kontrolę poznawczą. Te zachowania prowadzą -pod większą lub mniejszą kontrolą poznawczą -do zaspokojenia potrzeb.
7. Czy duchowość człowieka ma znaczenie dla zdrowia i przebiegu chorób
Tak, to jak bardzo jesteśmy silni i jak bardzo potrafimy wierzyć w to, że przezwyciężymy chorobę może na nią wpłynąć. Jeśli jesteśmy słabi psychicznie i poddajemy się chorobie ona nas pokonuje. Dzięki temu, że jesteśmy mocni psychicznie możemy wspierać naszych bliskich i dawać im siłę do tego, aby nie podupadali w wierze w wyzdrowienie.
8. Wymień co najmniej trzy potrzeby socjalne człowieka
Stała praca, życie towarzyskie – przynależność do grupy, posiadanie rodziny, domu.
9. Główne emocje związane z odżywianiem
Przykre: głód,
przyjemne: apetyt, sytość.
Napęd i zachowanie: poszukiwanie i przygotowanie pokarmu, jedzenie do sytości.
10. Napędy (zachowania) i emocje związane z zagrożeniem (niebezpieczeństwem)
Napędy i zachowania: ucieczka, walka, ukrywanie się, maskowanie itp.
emocje: przyjemne: (słabo odczuwane)spokój, luz
nieprzyjemne: (silne)agresja, gniew, lęk, strach, trwoga, bojaźń.
11. Wymień potrzeby duchowe:
Posiadanie celów, spełnianie swojego potencjału, doznania estetyczne i poznawcze.
12. Jakie zachowania (dążenia) wywołuje potrzeba sensu (celu)
Poszukiwanie celu życia w filozofii, tworzenie religii, porządku, ładu,
13. Wymień co najmniej pięć emocji (uczuć) przyjemnych
Apetyt, sytość, spokój, luz, ciekawość, pewność, miłość, zakochanie, fascynacja, duma, pewność siebie, zadufanie, poczucie godności, zachwyt, olśnienie, fascynacja (sztuką, literaturą, przyrodą); zachwyt, poczucie uroku, piękna, fascynacja, zauroczenie,
14. Wymień co najmniej pięć emocji (uczuć) przykrych
zagubienie, niepewność, bezradność, samotność, rozłąka, żal, nienawiść, pretensje, zazdrość, tęsknota, nostalgia; zazdrość, zawiść, poczucie winy; uczucie bezsensu, poczucie brzydoty, obrzydliwości, wstrętu; agresja, gniew; lęk, strach, trwoga, bojaźń, głód, smutek, złość, gniew, ponurość,
15. Jakie uczucia towarzyszą niedoborowi poczucia własnej wartości
zazdrość, zawiść, poczucie winy,
16. Jakie uczucia towarzyszą pełnemu poczuciu własnej wartości
pycha, duma, pewność siebie, zadufanie, poczucie godności
17. Podaj definicję emocji
Emocja jest to automatyczna, półświadoma reakcja na każde zdarzenie wewnętrzne i zewnętrzne. Emocje są reakcjami dziedziczonymi genetycznie i kształtowanymi doświadczeniem.
18. Co nazywamy ekspresją emocjonalną
podświadoma -mowa ciała (mimika -twarz, oczy; gesty –głowa, ręce, postawa; ekspresja parawerbalna (przysłowna) –ton, dynamika głosu, akcentuacja; relacja słowna –treść słów; zachowanie –radosne, smutne, lękliwe)
19. Jaka jest rola ekspresji emocjonalnej w komunikacji między ludźmi
Pokazywanie swoich odczuć przez mimikę twarzy, gesty, dynamikę głosu, aby druga osoba mogła nas zrozumieć, poczuć jak się czujemy już w pierwszej chwili.
20. Co nazywamy empatią
Empatia - Podświadoma umiejętność rozpoznawania emocji i potrzeb drugiego człowieka oraz potrzeb własnych oraz ich bieżące zaspakajanie. Człowiek z empatią może być świetnym terapeutą
21. Podaj definicja zdrowia WHO
Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).
22. Trzy przymiotniki określający pożądany stan człowieka
Zdrowie, szczęście, samodzielność
23. Trzy główne potrzeby psychiczne małego dziecka
- potrzeba więzi
- opiekuńczość
- zaspokajania ciekawości
24. W jakich zachowaniach realizuje się potrzeba więzi małego dziecka
- Bliskość emocjonalną i fizyczną
- Dostrzeganie sygnałów o potrzebach oraz rozumienie tych sygnałów
- Reakcje zaspakajające potrzeby
25. Jaki stan jest przeciwieństwem więzi
samotność, osamotnienie
26. Czym różni się osamotnienie od samotności
Samotność – z wyboru, (negatywny wydźwięk wobec społ)
Osamotnienie – samotność z przymusu, zwykle po stracie
27. Jaki jest stosunek samodzielności (autonomii) do więzi
w zdrowej psychice więź jest w równowadze z samodzielnością.
28. Jakie potrzeby zaspakajane są w domu rodzinnym
- Biologiczne
- Więzi (bliskości emocjonalnej i fizycznej, Dostrzegania sygnałów potrzeb, Rozumienia ich, Prawidłowego reagowania)
- Bezpieczeństwa
- Ciekawości
29. Wymienić trzy najczęstsze błędy wychowania
- Słaba więź, -dystansowanie się od dziecka, przy poprawnym zaspakajaniu potrzeb biologicznych (dziecko niechciane)
- Zachowania zmienne, nieprzewidywalne dla dziecka, raz serdeczne, raz dystansujące, kary i nagrody nieadekwatne, (chory rodzic, alkoholik).
- Więź rwana, przekazywane z rąk do rąk, opiekun rodzi strach, kary cielesne, znęcanie się, przemoc (sieroty biologiczne i społeczne).
30. Jak błędy w utrzymywaniu więzi rodziców z dziećmi wpływają na zdrowie w dorosłym życiu
- Gdy dorosną, chorują 3 razy częściej niż ludzie ze zdrowych więzów, mają osłabioną odporność na stres i straty.
- Napięte, odosabniające się
- Lękliwe, trzymające się stale mamy
- Wykazują zachowanie zdezorganizowane z nieopanowanymi emocjami (agresja)
- uczą się gorzej
31. Opiekuńczość – gdzie jest niezbędna
Potrzeba i popęd do opiekowania się innymi istnieje w różnym natężeniu u wszystkich ludzi.
W domu, w fizjoterapii, medycynie (lekarz, pielęgniarka), w przedszkolu, szkole, także nad zwierzętami
32. W jakich zawodach opiekuńczość winna być główną motywacją
emocjonalna motywacja dla wyboru i praktykowania zawodu fizjoterapeuty, także lekarza, pielęgniarki i in.
33. Jaki jest stosunek więzi do popędu seksualnego (erotyki)
obustronne zaspokojenie popędu, zwykle budzi więź, której wynikiem jest nowy człowiek.
34. Co to jest stres
stres- psychofizjologiczna reakcja organizmu człowieka na sytuację trudną
35. Co nazywamy stresorem
stresor – zewnętrzny czynnik wywołujący sytuację trudną
36. Co składa się na powstanie trudnej sytuacji stresowej (dwa główne czynniki)
- warunki (wymagania) zewnętrzne
- wielkość i jakość naszych potrzeb
37. Jakie emocje i uczucia występują w sytuacji stresowej
Lęk, strach, złość, gniew, zagubienie, niepokój w różnych postaciach
38. Jakie emocje wywołuje strata
Żal, smutek, żałoba
39. Dlaczego wiedza o stresie jest koniecznym elementem wiedzy terapeutycznej
Choroba, uraz czy kalectwo zawsze wywołuje reakcje stresowe, które niekorzystnie wpływają na pierwotne szkody chorobowe.
40. Wymienić stadia reakcji stresowej (stresu)
- Stadium pobudzenia
- Stadium alarmowe
- Stadium przystosowania
- Stadium wyczerpania
41. Jakie reakcje hormonalne występują w stresie
- wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny (katecholamin) działających pobudzająco – mobilizująco;
- wydzielanie hormonów rdzenia nadnerczy (sterydów) – działających ochronnie
42. Czym różni się eustres od dystresu
Distres – stres wywołujący szkody, choroby
Eustres – stres, jako wyzwanie, pobudzający do działania
43. Kiedy stres może być szkodliwy dla zdrowia a kiedy korzystny
Szkodliwy – gdy trwa zbyt długo
Korzystny – krótkotrwały i kończy się dobrą wiadomością
44. Jakie szkodliwości występują w wyniku dystresu
prowadzi do chorób psychosomatycznych,
zmniejsza się odporność na infekcje,
może wywołać choroby wrzodowe, choroby serca,
prowadzi do zmęczenia i wypalenia zawodowego
45. Na czym polega sytuacja kryzysowa
sytuacja kryzysowa – ostra reakcja na stres, z objawami psychicznymi, polegające na utracie kontroli nad sobą i otoczeniem (ruchy bezładne, płacz, krzyk, lub znieruchomienie i milczenie).
46. Jaka powinna być pomoc w sytuacji kryzysowej
pomoc specjalistyczna – wyszkolony ratownik, psycholog, psychiatra
47. Do czego służy numer telefoniczny 112
jest to numer ratownictwa zintegrowanego, wzywania się jednocześnie wszystkie służby ratunkowe (policja, pogotowie, straż pożarna)
48. Co jest przyczyną PTSD (Zespół zaburzeń po urazie stresowym)
Często powtarzany silny stres, powodujący kryzys psychiczny, przekraczający ludzkie przeżywanie (wojna, zgwałcenie, przebywanie w obozie koncentracyjnym). Jest to opóźniona lub przedłużona reakcja.
49. Jak najlepiej radzić sobie ze stresem
- Unikanie, odraczanie, negowanie,
- Reagowanie emocjonalne –np. złość, strach, pobudzenie, zahamowanie, zachowanie emocjonalne
- Uruchomienie funkcji poznawczych, poszukiwanie informacji, analiza sytuacji, szukanie porady
50. Co składa się na poczucie koherencji
Osobnicza odporność na stres
- Zmysł rozumienia świata i ludzi, uporządkowania doświadczeń i struktury losu
- Poczucie wystarczalności dostępnych i dobrze wykorzystywanych zasobów do utrzymania egzystencji dającej zadowolenie
- Poczucie sensu życia, dostrzegania i strzeżenia wartości dla których warto żyć, działać, walczyć.
51. Czy stres to proces wewnątrz organizmu czy jest to czynnik zewnętrzny
Wewnętrzny
52. Jaki znasz dobry sposób rozwiązywania sytuacji stresowych
- nie tworzyć stresu niekoniecznego
- tworzyć zasoby przeciw stresowe
- nauczyć się radzić sobie ze stresem
53. Proszę wymienić co najmniej 5 zasobów p/stresowych
Osobiste:
- Atrakcyjność fizyczna,
- Zdrowie, zdrowy styl życia, sprawność fizyczna
- Mieszkanie, majątek,
- Praca zarobkowa, charytatywna, hobby
- Wykształcenie zawodowe, ogólne, samokształcenie
Społeczne
- sieć osobistych związków i kontaktów interpersonalnych
- umiejętność korzystania ze społecznych zabezpieczeń fizycznych i finansowych
54. Sposoby łagodzenia objawów stresu
- uregulowanie stosunków międzyludzkich na zasadzie więzi, przyjaźni i zrozumienia
- ustalenie planu każdego dnia, miesiąca i roku, całego życia – realizowanie pragnień i marzeń
- uporządkowania swojego mieszkania, miejsca pracy
- kształtowanie zdolności do samokształcenia do przystosowania do zmian
- trening relaksacyjny wg Schulz’a lub wg Jackobson’a
- medytacja klasyczna
- medytacja z myślą przewodnią
- joga
55. Czy da się uniknąć w życiu sytuacji trudnych i stresu
Nie
56. Jakie znasz błędy w stylu życia współczesnych ludzi
...
dziubusek30