Co legalne, co nielegalne w internecie - ebook.pdf

(314 KB) Pobierz
654087831 UNPDF
E E- oradnik
PRAWO PRAWO PRAWO PRAWO PRAWO
co nielegalne
W INTERNECIE
• Zasady udostępniania plików
• Odpowiedzialność majątkowa
i karna internautów
• rawa kupującyc w sklepac
i na aukcjac internetowyc
• Zakładanie i prowadzenie irmy w internecie
• zory pism
Co legalne,
654087831.002.png 654087831.003.png 654087831.004.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
SPIS TREŚCI
1. Zasady korzystania z treści znajdujących się w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.1. Utwór jako przedmiot ochrony w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.1.1. Ochrona autorskich praw osobistych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
1.1.2. Ochrona autorskich praw majątkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.1.3. Przeniesienie praw do utworów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.2. Dozwolony użytek treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.3. Plagiat w sieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.4. Prawo cytatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2. Zagadnienia prawne związane z wymianą plików w sieciach P2P . . . . . . . 16
2.1. Ochrona plików w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.2. Kwalifikacja prawna wymiany plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
2.2.1. Odpowiedzialność majątkowa internauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
2.2.2. Odpowiedzialność karna internauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
2.2.3. Policyjna kontrola komputerów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2.2.4. Tryb ścigania przestępstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.3. Ściąganie programów i gier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2.4. Odpowiedzialność użytkowników Peer-to-Mail (P2M) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
3. Prawa kupujących w sklepach i na aukcjach internetowych . . . . . . . . . . . . 26
3.1. Zasady kupowania w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
3.1.1. Porównanie cen towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
3.1.2. Weryfikacja sprzedawcy internetowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
3.1.3. Dostęp do informacji o przedsiębiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
3.2. Charakter prawny umów zawieranych w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
3.3. Odpowiedzialność za paczkę z towarem kupionym w internecie . . . . . . . . . . . . . . 32
3.3.1. Czas realizacji zamówień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3.3.2. Zagubione paczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3.3.3. Uszkodzona przesyłka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3.3.4. Reklamacja u sprzedawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
3.3.5. Reklamacja na poczcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
3.3.6. Odszkodowanie od poczty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3.4. Procedura odstąpienia od umowy zawartej na odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
3.4.1. Zwrot towaru bez podania przyczyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
3.4.2. Ograniczenia w zwrocie zakupionych towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
3.4.3. Zwrot rzeczy zakupionych na e-aukcjach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Adres redakcji: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. 22 530 40 40; www.dziennik.pl, www.gazetaprawna.pl, www.forsal.pl
Redaktor naczelny Dziennika Gazety Prawnej: Tomasz Wróblewski
Autorzy: Łukasz Sobiech, Adam Makosz
DTP: Agnieszka Borek
Biuro Obsługi Klienta: 05-270 Marki, ul. Okólna 40
tel. 22 761 30 30, 0 801 62 66 66; e-mail: bok@infor.pl
© Copyright by INFOR Biznes Sp. z o.o.
ISBN 978-83-61957-65-2
Wydanie I/2011, maj 2011 r.
654087831.005.png
3.4.4. Rezygnacja z usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
3.4.5. Zwrot towarów z UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
3.5. Reklamowanie towarów niezgodnych z umową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
3.5.1. Rozpatrywanie reklamacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
3.5.2. Uprawnienia z gwarancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
3.6. Odpowiedzialność za kupno podrobionych towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
4. Prawne aspekty związane z aktywnością
w społecznościach internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
4.1. Prawa użytkowania portalu społecznościowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
4.1.1. Dane osobowe internautów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
4.1.2. Obowiązki portalu społecznościowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
4.1.3. Ochrona nazwy użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
4.1.4. Ochrona wizerunku internauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
4.2. Reguły korzystania z forów internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
4.2.1. Granice dozwolonej krytyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
4.2.2. Ściganie za pomówienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
4.3. Prawne aspekty blogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
5. Ochrona bezpieczeństwa użytkowników internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
5.1. Ochrona przed oszustwami internetowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
5.1.1. Sprawdzanie wiarygodności ofert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
5.1.2. Postępowanie w razie dokonania oszustwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
5.2. Ochrona danych dostępowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
5.3. Bezpieczeństwo haseł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
6. Zakładanie działalności gospodarczej
przez przedsiębiorców internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
6.1. Rejestracja w urzędzie gminy albo w sądzie gospodarczym . . . . . . . . . . . . . . . . 71
6.2. Klasyfikacja działalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
6.3. Krajowy Rejestr Sądowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Wzór wniosku o założenie działalności gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
6.4. Skutki wpisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
7. Jak założyć firmowy serwis w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
7.1. Jakie zasady obowiązują przy prowadzeniu biznesu w sieci . . . . . . . . . . . . . . . 99
7.2. Zasady prowadzenia handlu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
7.3. Wybór formy płatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
7.4. Spory o www . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
8. Przedsiębiorca w sądzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
8.1. Spory między wirtualnymi przedsiębiorcami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
8.2. Rozpoczęcie postępowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
8.3. Opłaty sądowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
8.4. Spór z konsumentem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
8.5. Postępowanie uproszczone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
9. Odpowiedzialność przedsiębiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
9.1. Rodzina może odpowiadać za długi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
9.2. Klauzula na małżonka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
9.3. Długi spadkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
9.4. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom dłużników . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
9.5. Postępowanie sądowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
9.6. Przedsiębiorca musi płacić za kłamliwą reklamę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
9.7. Nieuczciwe praktyki rynkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
10. Ochrona danych osobowych internautów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
10.1. Zadania przedsiębiorców w zakresie ochrony danych osobowych . . . . . . . . 131
10.2. Uprawnienia konsumenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
10.3. Zmiany w przepisach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
 
4
e-Biblioteka Gazety Prawnej
Co legalne, co nielegalne w internecie
Internet jest największym polem eksploatacji utworów. Można
w nim znaleźć rozmaite formy twórczego działania, takie jak fo-
tografie, kombinacje grafik, muzykę, filmy, czy treści pisane uję-
te w artykuły, blogi i wpisy na forum. Każdemu z takich dzieł, i to
niezależnie od ich wartości materialnej, przysługuje ochrona
prawna. Dlatego niedozwolona ingerencja w sferę praw osobi-
stych czy majątkowych twórcy może narazić internautę na dole-
gliwe sankcje finansowe, a nawet karne. Warto wiedzieć, jak ko-
rzystać z zasobów internetu w ramach dozwolonego użytku i ja-
kie działania podjąć w sytuacji, kiedy będziemy chcieli wykorzy-
stać cudzą twórczość do własnych celów.
z chronionymi utworami za pomocą programów Peer-to-Peer (P2P).
Część użytkowników internetu nie rozróżnia podstaw odpowiedzialno-
ści prawnej za pobieranie plików audiowizualnych i programów komputero-
wych. O ile za ściąganie pierwszych plików grozi zaledwie odpowiedzialność cy-
wilnoprawna, o tyle w przypadku drugich internauta może być ścigany przez po-
licję na wniosek organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub
przedstawicieli wytwórni filmowej.
Coraz więcej osób korzystających z internetu staje się stałymi klientami sklepów
internetowych i bywalcami portali aukcyjnych. Wiele z nich wpada w pułapkę,
myśląc, że elektroniczne zakupy są tak samo bezpieczne, jak te dokonywane
w centrach handlowych. Tymczasem w sieci roi się od nieuczciwych sprzedaw-
ców, którzy chcą zarobić na naiwności klientów. Przed wirtualnymi oszustami
i pseudookazjami można jednak się uchronić, stosując się do kilku podstawo-
wych i łatwych do zapamiętania zasad.
Internet to także coraz częściej miejsce prowadzenia działalności gospodarczej
przez nowych przedsiębiorców. Tak jak w przypadku każdego biznesu, zwolen-
nicy e-handlu muszą dopełnić niezbędnych formalności. Przede wszystkim wy-
magane jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Tu do wyboru przedsię-
biorca ma prowadzenie biznesu w formie jednoosobowej działalności (rejestra-
cja w urzędzie gminy) bądź w formie spółki handlowej (rejestracja). Po załatwie-
niu niezbędnych spraw urzędowych przedsiębiorca musi wcielić w życie prowa-
dzenie e-działalności. Konieczna będzie domena internetowa. Przed oficjalnym
B udzącym od lat kontrowersje zagadnieniem jest kwestia wymiany plików
654087831.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin