Lęk w zyciu człowieka.pdf

(111 KB) Pobierz
05 Dabkowska.p65
PRACA POGLĄDOWA
ISSN 1643–0956
Małgorzata Dąbkowska
Klinika Psychiatrii Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Lęk w życiu człowieka
Anxiety in human life
STRESZCZENIE
Lęk i strach to reakcje emocjonalne, które zostały wdru-
kowane w nasz mózg, aby pomagały nam w przeży-
ciu. Włączają się w odpowiednim momencie, aby
zwrócić uwagę na napływające bodźce. Historia ba-
dań nad lękiem rozpoczęła się na początku XX wie-
ku wraz z pracami Pawłowa. Wyniki badań epide-
miologicznych dowodzą, że negatywne doświadcze-
nia w dzieciństwie zwiększają ryzyko wystąpienia
zaburzeń lękowych. Czynniki poznawcze mogą od-
grywać rolę w powstawaniu lęku i zaburzeń lękowych.
Wiadomo, że czynnikami ryzyka zaburzeń lękowych
są: osobowość wycofana, lęk rodziców, środowisko-
we podtrzymywanie zachowań unikających, pośred-
nie i naśladowcze wyuczenie unikania. Główną rolę
odgrywają cechy osobowości wycofanej i inne czyn-
niki ryzyka wzrostu lęku są pod ich wpływem.
W pracy scharakteryzowano lęk, jego rolę, podłoże
neuroanatomiczne, neurochemiczne oraz czynniki ry-
zyka lęku, a także jego wpływ na nasze zdrowie.
early adverse experiences are at increased risk for
the development of anxiety disorders. Cognitive fac-
tors may play a formative role in anxiety and anxiety
disorders. The role of avoidant personality, parent
anxiety, environmental support of avoidant coping,
and vicarious and instructional learning of avoidance
as risks for anxiety has been acknowledged. The cen-
tral focus of these risks is an avoidant personality and
that the other risk factors are likely to be both mod-
erated and mediated by this temperamental style.
The article describes anxiety, its role, neuroanatomi-
cal and neurochemical basis and risk factors as well
as anxiety influence on people’s health.
key words: anxiety, emotions, neuroanatomy,
neurotransmitters, brain
Lęk to negatywny stan emocjonalny związany
z antycypacją niebezpieczeństwa nadchodzącego
z zewnątrz lub pochodzącego z wewnątrz organi-
zmu, objawiający się jako niepokój, uczucie napię-
cia, skrępowania, zagrożenia. W odróżnieniu od stra-
chu jest on procesem wewnętrznym, niezwiązanym
z bezpośrednim zagrożeniem lub bólem.
Lęk przygotowuje nas na możliwe wystąpienie
jakiegoś niebezpieczeństwa. Dzięki niemu możemy
uniknąć wielu przykrych zdarzeń. Lęk pełni więc funk-
cję przystosowawczą. Pojawia się jako ostrzeżenie
przed wyolbrzymionym zagrożeniem. Lęk jako ce-
cha emocjonalna oznacza skłonność do reagowania
w szczególny sposób w sytuacjach subiektywnie trud-
nych dla danej osoby. Na początku lat 60. XX stule-
cia Cattell i Scheier wyodrębnili dwa rodzaje lęku:
lęk jako stan i lęk jako cecha, a potem Spielberger
uściślił w swojej koncepcji różnice między tymi rodza-
jami lęku [1, 2]. Stan lęku ma charakter przejściowy.
Wzbudzają go czynniki sytuacyjne, najczęściej zwią-
zane z zagrożeniem — zarówno realnym, jak i oczeki-
wanym lub wyobrażonym. Lęk jako cecha w rozumie-
słowa kluczowe: lęk, emocje, neuroanatomia,
neuroprzekaźniki, mózg
ABSTRACT
Anxiety and fear are emotional responses that are
built into our brains to help us survive. They kick in
at the right time to help us get the juices of excite-
ment and attention going.
The story of research on anxiety begins early in the
twentieth century with the work of Pavlov. Epide-
miological studies indicate that children exposed to
Adres do korespondencji: dr med. Małgorzata Dąbkowska
Klinika Psychiatrii Collegium Medicum w Bydgoszczy
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
ul. Kurpińskiego 19, 85–096 Bydgoszcz
tel.: (052) 585 42 56
e-mail: gosiadabkowska@yahoo.com
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007; 7 (3): 141–144
Copyright © 2007 Via Medica
www.psychiatria.med.pl
141
114496629.003.png
 
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007, tom 7, nr 3
niu Spielbergera oznacza nabytą dyspozycję beha-
wioralną, która czyni jednostkę podatną na postrze-
ganie szerokiego zakresu obiektywnie niegroźnych
sytuacji jako zagrażających, i reagowanie na nie sta-
nem lęku, nieproporcjonalnie silnym w stosunku do
wielkości obiektywnego niebezpieczeństwa. Lęk jako
cecha ma wyuczony charakter. Formowanie osobo-
wości lękowej wiąże z wczesnym okresem dzieciń-
stwa. Ważną rolę w tworzeniu osobowości lękowej
odgrywają procesy poznawcze. Lęk jako stan cha-
rakteryzuje się według Spielbergera subiektywnymi,
świadomie postrzeganymi uczuciami obawy i napię-
cia, którym towarzyszy związane z nimi pobudzenie
układu nerwowego. Cechą charakterystyczną tego
rodzaju lęku jest jego duża zmienność pod wpływem
oddziaływania czynników zagrażających. W sytu-
acjach zagrożenia wyższy poziom lęku jako cechy pre-
dysponuje do wyższego poziomu lęku jako stanu.
Historia badań nad lękiem rozpoczęła się na
początku XX wieku dzięki pracom prowadzonym
przez Pawłowa nad warunkowaniem, którego pod-
łoże obecnie wyjaśnia plastyczność komórek mózgo-
wych [3]. W kształtowaniu fizjologicznych objawów
strachu i reakcji na niebezpieczeństwo uczestniczy
podwzgórze. Kolejni badacze poszerzali udział po-
szczególnych struktur mózgu w reakcjach emocjo-
nalnych, zaliczając do nich takie obszary, jak: pod-
wzgórze, wzgórze, zakręt obręczy, hipokamp, ciało
migdałowate, kora przedczołowa. Kolejne badania
wyjaśniały skomplikowane powiązania między korą
przedczołową i dolnymi płatami skroniowymi a ukła-
dem limbicznym lub sprzężenia między podwzgó-
rzem a układem limbicznym. Rozróżniono role po-
szczególnych struktur w reakcjach lękowych. Ciało
migdałowate bierze udział w percepcji strachu,
a hipokamp umożliwia nadanie sensu spostrzeże-
niom. Za pomocą ciała migdałowatego dokonuje się
oceny sytuacji. Ciało migdałowate odpowiada za nie-
świadome, szybkie reakcje na zagrożenie. Uszkodze-
nie tej okolicy upośledza zdolność warunkowego
uczenia się reakcji strachu. W natychmiastowej re-
akcji pośredniczy wzgórze i kora czuciowa. W oce-
nie sytuacji uczestniczą obszary mózgu kojarzące
bodziec z pamięcią, a należą do nich umiejscowione
blisko ciała migdałowatego hipokamp, struktury
przyhipokampowe i węchomózgowie.
Nieprzyjemne bodźce wywołujące strach powo-
dują zwiększenie przepływu krwi w ciele migdało-
watym, hipokampie, wzgórzu, przedniej części za-
krętu obręczy i dolnej korze czołowej. W neuroche-
micznym podłożu lęku szczególną rolę odgrywa nor-
adrenalina produkowana w miejscu sinawym, skąd
jest przekazywana do jądra migdałowatego i hipo-
kampa. W obu tych obszarach są obecne również
receptory kortyzolu. Ciało migdałowate stymuluje
wydzielanie kortyzolu, natomiast hipokamp je ha-
muje. Hipokamp jest szczególnie wrażliwy na stres.
Podwyższone stężenie kortyzolu w wyniku przewle-
kłego stresu powoduje zmniejszenie dendrytów
i wypustek neuronów hipokampa, co prowadzi do
zmniejszenia jego objętości, widocznego w bada-
niach neuroobrazowych [4]. Hipokamp wiąże się
z pamięcią świadomą, dzięki której można rozpo-
znać kontekst sytuacji, przywoływać wspomnienia,
z którymi porównuje się bodziec. Hipokamp odpo-
wiada także za długoterminową konsolidację pamięci
poprzez długofalowe wzmocnienie synaptyczne.
Środowiskowe doświadczenia wpływają na roz-
wój mózgu. Szczególnie ważnym momentem jest
okres krytyczny dla rozwoju poszczególnych funkcji;
brak właściwej stymulacji w tym okresie doprowa-
dza do trwałych deficytów poprzez zmniejszenie pla-
styczności mózgu. W późniejszym okresie życia na
plastyczność mózgu wpływa aktywność zależna od
bodźców psychologicznych, biologicznych i środowi-
skowych. Aktywność może zmieniać komórki nerwo-
we, powodować rozrost dendrytów i ich wypustek,
formować synapsy i zmieniać stężenie neurotransmi-
terów. Zarówno pojedyncze, ale silne doświadcze-
nia, jak i przewlekłe zostawiają trwały ślad w mó-
zgu. Z uczuciami negatywnymi, jak lęk czy agresja,
wiążą się przednie części płata czołowego [5].
Emocje można podzielić na pierwotne i wtór-
ne [6]. Pierwotne procesy emocjonalne są związane
z ciałem migdałowatym leżącym pomiędzy biegu-
nem skroniowym półkuli mózgu a rogiem dolnym
komory bocznej oraz z przednią częścią obręczy. Za
pomocą emocji pierwotnych zachodzą identyfikacja
i kategoryzowanie, co zapoczątkowuje reakcje mięś-
niowe, trzewne oraz takie, które działają na jądra
neurotransmiterowe i podwzgórze, dające początek
reakcjom chemicznym. Emocje wtórne, czyli świa-
dome rozważanie sytuacji w myślach, w postaci ob-
razów umysłowych, wśród których można wyróżnić
obrazy werbalne oraz niewerbalne, powstają na po-
ziomie neuronalnym okolicy kory czuciowej. Przetwa-
rzanie tych obrazów powoduje automatyczną reak-
cję kory przedczołowej odwołującą się do indywidu-
alnego doświadczenia każdego człowieka. Reakcja
kory przedczołowej jest sygnalizowana ciału migda-
łowatemu i przedniej części obręczy. Bodziec jest
następnie analizowany na poziomie myślowym i ak-
tywuje brzuszno-przyśrodkową korę czuciową oraz
kolejne rejony przedczołowe.
Procesy poznawcze pośredniczą między sytu-
acją a reakcją emocjonalną. Oceny związane z lękiem
142
www.psychiatria.med.pl
 
Małgorzata Dąbkowska, Lęk w życiu człowieka
charakteryzują symboliczność, antycypacja i niepew-
ność. Procesy pamięciowe związane z emocjami prze-
biegają dwoma torami [7, 8]. Pierwszy z nich wiąże
się z pamiętaniem faktów, konkretnych informacji
związanych z danym, zapamiętanym wydarzeniem.
Jest to system pamięci świadomej i deklaratywnej,
w której mieści się także pamięć o tym, że w danej
sytuacji przeżywało się jakąś emocję. Za funkcjono-
wanie tego rodzaju pamięci odpowiada pod wzglę-
dem neuroanatomicznym hipokamp. Inny typ pamięci
emocjonalnej to pamięć samych emocji, które prze-
żywa się tylko w chwili obecnej. Ciało migdałowate
jest strukturą mózgu, w której dochodzi do warun-
kowania strachu. Ciało migdałowate jako część star-
szych partii mózgowia rozwija się w ontogenezie
wcześniej niż kora nowa. Najwcześniej zapamiętuje
się emocje w sposób bardzo sprzyjający generalizacji
ich na różne inne sytuacje. W dalszym życiu każda
nowa informacja, która ma możliwość wyzwalania
emocji, jest najpierw porównywana z materiałem
zgromadzonym w pamięci emocjonalnej, a potem,
na podstawie wyniku tego porównania dostosowy-
wana jest odpowiednia reakcja emocjonalna.
Do struktur będących morfologicznym podło-
żem stanów emocjonalnych należą filogenetycznie
stare struktury, takie jak: opuszka węchowa, guzek
węchowy, hipokamp, płat gruszkowaty z polami
— przedgruszkowymi, okołomigdałowatym i entorial-
nym, oraz filogenetycznie młode struktury, takie jak:
zakręt obręczy, zakręty oczodołowe płata czołowe-
go, przedni biegun płata skroniowego. Strukturami
podkorowymi związanymi z emocjami są: podwzgó-
rze, ciało migdałowate, niektóre jądra wzgórza i śród-
mózgowia, przegroda, jądro półleżące, niektóre struk-
tury układu pozapiramidowego (istota szara, część
prążkowia), ośrodki tylnej części pnia mózgu (miejsce
sinawe, brzuszna okolica nakrywki, jądra szwu, istota
szara okołokomorowa śródmózgowia).
Wzmacnianie lęku dokonuje się w wyniku na-
silenia transmisji serotoniny lub noradrenaliny, a wy-
gaszanie — poprzez redukcję częstotliwości rytmu
theta. W sytuacji narażenia na przewlekły stres zabu-
rzenie ośrodkowego układu GABA-ergicznego może
doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych [9, 10].
Zmiany organiczne w substancji szarej okołowodocią-
gowej odpowiadają za występowanie lęku napadowe-
go. W wymianie informacji między poszczególnymi czę-
ściami mózgu uczestniczą struktury limbiczne węcho-
mózgowia unerwione przez neurony GABA-ergiczne,
serotoninergiczne i glutaminergiczne [11–14].
Wyniki prowadzonych badań wskazują na ist-
nienie związku między budową mózgu a zdolnością
do radzenia sobie z traumatycznymi przeżyciami oraz
pewnymi cechami osobowości. Wykazano istnienie
związku między ekstrawersją a ogólną aktywnością
mózgu, zwłaszcza w środkowym obszarze kory
przedczołowej, która może mieć hamujący wpływ
na aktywność ciała migdałowatego. W badaniach
eksperymentalnych wykazano, że osoby doświadcza-
jące mniejszego lęku w odpowiedzi na stresujące do-
znania mają grubszą korę w środkowym obszarze
przedczołowym [15]. W zaburzeniach lękowych lęk
jest wyrażany nieproporcjonalnie w stosunku do siły
i charakteru bodźca lub występuje nieadekwatnie do
sytuacji. Można wywołać lęk w sposób eksperymen-
talny, na przykład wpływając na receptory serotoni-
nergicznie lub na przekaźnictwo GABA-ergiczne po-
przez zastosowanie antagonisty receptorów benzo-
diazepinowych bądź też wpływając na receptory ad-
renergiczne czy receptory cholecystokininy. Stoso-
wano wlewy z mleczanu sodu lub inhalacje z CO 2 do
wywołania napadów lęku. Lęk wywoływano za po-
mocą podprogowej elektrycznej stymulacji niektó-
rych okolic mózgu, a także za pomocą ekspozycji na
bodźce lękotwórcze, na przykład przy użyciu kom-
putera, stwarzając wirtualną sytuację zagrażającą
oraz sytuację oczekiwania na bodziec lękowy. U osób
z zaburzeniami lękowymi procesy poznawcze są sil-
niej ukierunkowane na rozpoznawanie sytuacji za-
grażających, łatwiej dochodzi do zapamiętywania
bodźców lękotwórczych i negatywnego interpreto-
wania sytuacji. Nowoczesne metody neuroobrazowa-
nia pozwalają obserwować zmiany czynnościowe
mózgu pod wpływem bodźców lękotwórczych.
W zaburzeniach lękowych stwierdza się pogorsze-
nie wyników testów neuropsychologicznych bada-
jących pamięć operacyjną, funkcje wykonawcze,
funkcje wzrokowo-przestrzenne, uwagę. W niektó-
rych zaburzeniach lękowych obserwuje się zmiany
aktywacji półkulowej mózgu [16].
Wyniki badań dziedziczenia wskazują na pre-
dyspozycję genetyczną do wystąpienia poszczegól-
nych zaburzeń lękowych. W zaburzeniach tego typu
stwierdzono zmiany neuroanatomiczne w różnych
okolicach mózgu, aktywacje różnych regionów mó-
zgu w zależności od poszczególnych zaburzeń lęko-
wych oraz zaburzenia neurotransmiterowe. U pod-
łoża zaburzeń lękowych leżą czynniki psychologicz-
ne, jak przewlekłe lub nagłe sytuacje stresowe. Na
powstanie zaburzeń lękowych wpływają cechy oso-
bowości. Cechą charakterystyczną są nieprawidło-
we konstrukty poznawcze [17]. Na ujawnianie się
zaburzeń lękowych w wieku dorosłym wpływają
wczesnodziecięce uszkodzenia mózgu [18]. W etiolo-
gii zaburzeń lękowych, szczególnie w przypadku lęku
separacyjnego, istotną rolę odgrywają traumatyczne
www.psychiatria.med.pl
143
 
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007, tom 7, nr 3
doświadczenia z dzieciństwa [19]. Dzieci z lękiem se-
paracyjnym często mają takie traumatyczne doświad-
czenia, jak śmierć w rodzinie [20, 21]. W lęku społecz-
nym także dużą rolę odgrywają niekorzystne lub ka-
tastroficzne wydarzenia życiowe, zwłaszcza kumula-
cja wielu problemów [22]. Połowa pacjentów z fobią
społeczną podaje konkretne wydarzenie, które zapo-
czątkowało chorobę. Również w życiorysie osób z za-
burzeniami panicznymi istotnie częściej stwierdza się
nadużycia fizyczne i seksualne niż u pacjentów z in-
nymi zaburzeniami lękowymi [23]. Stresory psycho-
logiczne wpływają na wystąpienie i zaostrzenie obja-
wów zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.
W różnych zaburzeniach lękowych uczestniczą
w innych proporcjach zaburzenia neurotransmitero-
we. W zespole natręctw najistotniejszą rolę odgry-
wają układ serotoninergiczny oraz zaburzenie rów-
nowagi między strukturami dopaminergicznymi
(wzrost aktywności) i serotoninergicznymi (redukcja
aktywności). Pewną rolę odgrywa również przekaź-
nictwo noradrenergiczne, enzymy układu katecho-
laminergicznego, jak COMT i MAO-A. W zespole lęku
napadowego bierze udział neuroprzekaźnictwo se-
rotoninergiczne i GABA-ergiczne, noradrenergiczne
oraz neuromodulator cholecystokinina. W lęku spo-
łecznym odgrywają rolę czynniki takie, jak: deficyt prze-
kaźnictwa dopaminergicznego, nieprawidłowości
w przekaźnictwie noradrenergicznym, zaburzenia czyn-
ności obwodowego układu prostaglandynowego, de-
ficyty przekaźnictwa GABA-ergicznego oraz przekaź-
nictwo serotoninergiczne. W zespole stresu poura-
zowego występuje nadmierna wrażliwość układu
noradrenergicznego, a u części osób stwierdza się
nadwrażliwość układu serotoninergicznego oraz
zwiększoną liczbę receptorów glukokortykoidowych
[24]. Rolę zaburzeń neuroprzekaźnictwa potwierdza
działanie leków stosowanych w terapii poszczegól-
nych zaburzeń lękowych na poszczególne układy
neuroprzekaźników. Obecność lęku stwierdza się
w wielu chorobach, zarówno w zaburzeniach psychicz-
nych, jak i somatycznych. Lęk jest też objawem de-
presji, schizofrenii, niektórych zaburzeń osobowości.
Obserwuje się go u pacjentów kardiologicznych, der-
matologicznych, w największym stopniu — u chorych
na raka [25, 26]. Lęk niekorzystnie wpływa na nasze
zdrowie psychiczne i fizyczne.
3. Andreasen N.C. Brave new brain. Oxford University Press,
Oxford 2001.
4. McEwen B.S., Gould E.A., Sakai R.R. The vulnerability of
the hippocampus to protective and destructive effects of
glucocorticoids in relation to stress. Br. J. Psychiat. 1992;
160: 18–24.
5. Wolska A. Mózgowa organizacja czynności psychicznych. Wy-
dawnictwo Impuls, Kraków 2000.
6. Damasio A.R. Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg.
Rebis, Poznań 1999.
7. LeDoux J. Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań
2000.
8. LeDoux J.E. Emotion circuits in the brain. Annu. Rev. Neurosci.
2000; 23: 155–184.
9. Nestoros J.N. Ethanol specifically potentiates GABA-mediated
neurotransmission in feline cerebral cortex. Science 1980; 209:
708–710.
10. Liberzon I., Luan Phan K., Khan S., Abelson J.L. Role of the
GABA-A receptor in anxiety: evidence from animal models,
molecular and clinical psychopharmacology, and brain ima-
ging studies. Curr. Neuropharmacology 2003; 1: 267–283.
11. Nestoros J.N. Gabaergic mechanisms and anxiety: an overview
and a new neurophysiological model . Can. J. Psychiatry 1984;
29: 520–529.
12. Moryś J. Układ limbiczny a emocje. Post. Psychiatr. i Neurol.
1996; 5: 1–14.
13. Stefański R., Płaźnik A., Nazar M., Jessa M. Neurofizjologiczne
koncepcje powstawania lęku. Post. Psychiatr. i Neurol. 1994;
3: 1–12.
14. Śpila B., Grzywa A. Neurofizjologiczne podłoże lęku. Lęk i De-
presja 1998; 3: 175–182.
15. Rauch S.L., Milad M.R., Orr S.P., Quinn B.T., Fischl B., Pitman R.K.
Orbitofrontal thickness, retention of fear extinction, and extra-
version. Neuroreport 2005; 28: 1909–1912.
16. Borkowska A., Araszkiewicz A. Eksperymentalne badania nad
lękiem. Lęk i Depresja 1999; 4: 157–166.
17. Weems C.F., Costa N.M., Watts S.E., Taylor L.K., Cannon M.F.
Cognitive errors, anxiety sensitivity, and anxiety control be-
liefs their unique and specific associations with childhood
anxiety symptoms. Behav. Modif. 2007; 31: 174–201.
18. Gruszczyński W. Wczesnodziecięce uszkodzenia mózgu a za-
burzenia lękowe. Lęk i Depresja 1999; 4: 167–172.
19. Kendler K.S., Myers J., Prescott C.A. The etiology of phobias:
an evaluation of the stress-diathesis model. Arch. Gen. Psy-
chiatry 2002; 59: 242–248.
20. Kendler K.S., Neale M.C., Kessler R.C., Heath A.C., Eaves L.J.
Childhood parental loss and adult psychopathology in wo-
men. A twin study perspective. Arch. Gen. Psychiatry 1992;
49: 109–116.
21. Gittelman-Klein R., Klein D.F. Separation anxiety in school re-
fusal and its treatment with drugs. W: Hersov L., Berg I. (red.)
Out of school-modern perspectives in school refusal and tru-
ancy. John Wiley, Chichester 1980; 321–341.
22. Gibb B.E., Chelminski I., Zimmerman M. Childhood emotional,
physical, and sexual abuse, and diagnoses of depressive and
anxiety disorders in adult psychiatric outpatients. Depress.
Anxiety 2007; 24: 256–263.
23. Safren S.A., Gershuny B.S., Marzol P., Otto M.W., Pollack M.H.
History of childhood abuse in panic disorder, social phobia,
and generalized anxiety disorder. J. Nerv. Ment. Dis. 2002;
190: 453–456.
24. Stein M.B., Uhle T.W. Biology of anxiety disorders. W: Textbook
of psychopharmacology. Schatzberg A.F., Nemeroff C.B. (red.)
American Psychiatric Press, Washington DC 1998; 609–628.
25. Mielcarek P., Kozaka J. Funkcjonowanie emocjonalne chorych
z objawami niepowodzenia chemioterapii zaawansowanego
raka jajnika. Psychoonkologia 2006; 10: 9–14.
26. Izabella Michałowska-Wieczorek I. Opieka medyczna i psycho-
logiczna nad pacjentami onkologicznych poradni genetycz-
nych. Psychoonkologia 2006; 10: 26–31.
PIŚMIENNICTWO
1. Cattell R.B., Scheier I.H. The meaning and measurement of neu-
roticism and anxiety. Ronald Press, New York 1961.
2. Spielberger C.D. Theory and research on anxiety. W:
Spielberger C.D. (red.) Anxiety and Behavior. Academic Press,
New York 1966.
144
www.psychiatria.med.pl
114496629.001.png 114496629.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin