Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 10
TEMAT: Ciasteczka
ZAGADNIENIE: Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie
1.„Na dzień dobry”
§ „Iskierka”- integrująca zabawa zespołowa
CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie
JAK? Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez lekki uścisk prawą dłonią ,dłoni dziecka siedzącego obok, wszyscy trzymamy się za ręce przez cały czas zabawy,
„ iskierka” (czyli uścisk) powinna wrócić do dziecka rozpoczynającego zabawę
§ „ Jestem tu!.. – zabawa integrująca
CEL: imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy
JAK? Osoba prowadząca zabawę zwraca się do każdego uczestnika , następnie rolę przejmuje kolejne dziecko i zwraca się do sąsiada, piosenka nr 5 cz.I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz
Powiedz...(np. Aniu) – jestem tu! /zabawę rozpoczyna prowadzący wywołując dziecko
Jestem tu! Jestem tu /Dziecko odpowiada:
Wszyscy odpowiadają , klaszczą w ręce lub uderzają o kolana
Cieszymy się ,że jesteś tu, jesteś tu , jesteś tu...
Cieszymy się , aż brak nam tchu, że jesteś z nami tu!
2.„Prawa ręka
§ „Prawa ręka w przód” – zabawa orientacyjno- porządkowa
CEL: nabywanie umiejętności orientacji w schemacie ciała
JAK? Mówimy rytmicznie rymowankę z równoczesnym wykonywaniem następujących czynności:
Jesteśmy 2 niedźwiadki... /na przemian poruszamy raz prawą raz lewa ręką w rytm
mówionego wierszyka
Dwa małe uszatki... /j.w.
Lubimy jeść miód... /j.w.
Prawa ręka w przód! /wysuwamy prawą rękę przed siebie i oznaczmy je
frotkami
Zabawę można powtórzyć kilka razy w różnym tempie zmieniając części ciała np. prawa noga wprzód itp./
3.„Ile? Tyle”
§ „Dla kogo ciasteczko?”- zabawa logiczna z kostką
CEL: rozdzielanie przedmiotów wg umowy, każdy ma dostać tyle samo
JAK? Ustawiamy 2 miseczki: jedną dla „syneczka’, drugą dla „córeczek”
1. rzucamy kostką do gry, gdy kostka wskaże 2,3 lub 4 mówimy „ dwa (trzy lub cztery) ciasteczka dla syneczka, jeżeli kostka wskaże 5 lub 6 mówimy : pięć (lub sześć) ciasteczek dla córeczek, w obu przypadkach umieszczamy w odpowiedniej miseczce wskazaną liczbę ciasteczek, przy kolejnych powtórzeniach dodajemy do poprzednich
2. gdy kostka wskaże 1 mówimy;
Jedno ciasteczko tylko mam
Więc ...zjem...sam?
3. przeliczamy ciasteczka dla syneczka zastanawiamy się czy jest ich dużo i na ile dni ich wystarczy jeśli syneczek będzie jadł
- jedno ciasteczko na dzień
- dwa ciasteczka na dzień (układamy po dwa) itp.
4. przeliczamy ciasteczka dla córeczek, rozdzielamy po równo ( przydzielając kolejno po jednym ) między 2 córeczki, 3 córeczki
§ „W cukierni” – zabawa tematyczna
CEL? Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na podstawie manipulowania
przedmiotami, rachowanie na zbiorach zastępczych
JAK? wymyślamy różne smaki ciasteczek i układamy je na tacy,
1) upiekłam ciastko czekoladowe np.2 (układamy ciastko na tacy wykorzystując
zastępniki)
2) upiekłam ciastko orzechowe np. 3 ( j.w.)
3) ustalamy, że w cukierni jest 10 ciastek ( przeliczamy )
4) opowiadamy o przychodzących do cukierni klientach – każdy kupuje jedno lub dwa ciasteczka, po każdym zakupie odkładamy odpowiednią liczbę liczmanów mówiąc „ Było 10 ciastek w cukierni. Maciuś kupił 2 ciasteczka .Ile ciastek zostało ? itp.”
5)w papierowych torebkach znajduje się różna liczba ciastek, przeliczamy ciastka z
kolejnych torebek i na nich rysujemy odpowiednią liczbę kropek
4.„Ważny wyraz” -SKLEP, SKLEPIK
CEL: całościowe odpoznawanie wyrazu
JAK? Prezentujemy różne opakowania po towarach np. torebka po cukrze , po czekoladzie, po ryżu. Umawiamy się , że te towary kupiliśmy w sklepiku, a w sklepie kupujemy duże towary np. meble, porównujemy wyrazy , głoskujemy, wypowiadamy cicho i głośno itp.
5. ćwiczenia grafomotoryczne„ ciasteczka”
CEL: rozwijanie motoryki małej , wyobraźni i fantazji
JAK? Ozdabiamy kartę nr I.-10 wg własnego pomysłu
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenka
2. tekturowe ciasteczka, liczmany
3. 2 koszyczki lub pojemniki
4. taca, kostka do gry z odpowiednią liczbą kropek
5. opakowania po towarach
6. karty ćwiczeń
sklep
sklepik
baton tort deser
lody ciastko
kremowe
2
thorba